Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Delfiakaker er noe av det ekleste som finnes, etter min mening *urk*.

Du ba ikke om min utidige mening, men ;)

Delfiakake og lunka øl.

Namnam....!

;-)

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• AneM1365380603

7

• Lillemus

5

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du har litt å holde på med fremover ser jeg :) Jeg selv har kun fått krumkaker og pepperkaker ferdige. Jeg kjøpte kransekake av ei privat. I fjor var jeg med å hjalp ei med den baksten. Det er litt av en jobb men du verden så mye bedre kransekake blir når den er hjemmelaget! Nydelig godt!

Jeg står med litt forskjellige oppskrifter nå, men jeg tenker det blir sprut (kvernkaker, riflekjeks) og kakemenn. Jeg ser an dag for dag :)

Lykke til med baksten!!

Skrevet

''Hva skal du (eller mann/kone/samboer) lage av spiselige ting til jul? Jeg tenker på kaker, småkaker, konfekt, brød/rundstykker, sylte, rull, sursild og alt mulig egentlig.''

Ingenting!

Skrevet

''Hva skal du (eller mann/kone/samboer) lage av spiselige ting til jul? Jeg tenker på kaker, småkaker, konfekt, brød/rundstykker, sylte, rull, sursild og alt mulig egentlig.''

Ingenting!

Jeg kan sende deg noen jødekaker pr. post :-)

Skrevet

Pepperkaker, cookies, sjakkruter, kakemenn og appelsin-konfekt. :) Det holder i massevis for oss. God Jul!

Skrevet

Jeg kan sende deg noen jødekaker pr. post :-)

De har eg aldri hørt om.

Gjest telemarkingen
Skrevet

Lefser har svigermor bakt for oss.

Smultringer har svigermor stekt for oss.

Kromkaker har min onkel stekt for oss.

Vi skal lage pepperkaker, risboller, delfiakake, dajmiskake og rundstykker.

Av pålegg skal vi lage, sildesalat, remulade og waldorfsalat, dette lages 22. eller 23. desember.

Tomtebrygget står og godgjør seg på spannet, skal ta det på flasker til fredagen.

Skrevet

Pepperkaker, cookies, sjakkruter, kakemenn og appelsin-konfekt. :) Det holder i massevis for oss. God Jul!

Hvordan lager du appelsinkonfekt?

Skrevet

Jeg har ambisjoner om å kjevle ut en boks ikeapepperkakedeig snart.

Skrevet

Har du sett det nye forumet www.tradsnella.no

Bare et tips. er der selv :o)

Kikket så vidt innom.

Hvem er du til vanlig? Trodde ikke jeg hadde vist så stor interesse for håndarbeid her inne, men det er ikke godt å si.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har til nå laget to deiger med peppernøtt, pepperkaker og jødekaker. Har planer om å bake mer, i allefall delfiakake. Den er med whiskey, sikkert derfor den er så god hehe. Fikk høre i fjor at whiskey ikke er vanlig å ha i, men det sto i oppskrifta. Så da så.

Skrevet

Jeg har til nå laget to deiger med peppernøtt, pepperkaker og jødekaker. Har planer om å bake mer, i allefall delfiakake. Den er med whiskey, sikkert derfor den er så god hehe. Fikk høre i fjor at whiskey ikke er vanlig å ha i, men det sto i oppskrifta. Så da så.

Har aldri hørt at noen har whisky i delfiakake. Er det mye?

Skrevet

Vil du legge ut oppskriften på delfiakaka? :o)

AneM1365380603
Skrevet

Vil du legge ut oppskriften på delfiakaka? :o)

Med whiskey? He he. Denne oppskriften fant jeg i et hefte med julekakeoppskrifter fra Freia. Delfiakake:

200 gr Freia Dronning sjokolade, 4 ss sterk kaffe, 250 gr delfiafett, 2 egg, 2 ss sukker, 1/2 dl cognac eller whiskey, 2 stk kvikklunsj XXL, 2 stk vanlig kvikklunsj, 100 gr marsipan rulles til pølse, 1 pose Freia Cocktailbær, 2 poser Freia gelepynt.

Kle en liten brødform med bakepapir. Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad, tilsett varm kaffe og rør den glatt. Smelt delfiafettet ved svak varme og avkjøl. Visp egg og sukker til eggedosis, bland i sjokoladeblandingen.

Spe i delfiafettet, litt av gangen under stadig omrøring. Visp til det blir en jevn og glatt røre. Bland i cognac/whiskey. Legg rørern gradvis med kvikklunsj, marsipan, cocktailbær og gelepynt.

Oppbevares i kjøleskap eller fryses. Skjæres i tynne skiver ved servering.

Jeg valgte whiskey pga at vi ikke drikker det, men har en flaske stående. Fint å få den brukt opp da :) I fjor fikk jeg jo med meg at det ikke er vanlig å ha whiskey i delfiakaka, men den blir sabla god :)

AneM1365380603
Skrevet

Har aldri hørt at noen har whisky i delfiakake. Er det mye?

Det er en halv dl.

Skrevet

Med whiskey? He he. Denne oppskriften fant jeg i et hefte med julekakeoppskrifter fra Freia. Delfiakake:

200 gr Freia Dronning sjokolade, 4 ss sterk kaffe, 250 gr delfiafett, 2 egg, 2 ss sukker, 1/2 dl cognac eller whiskey, 2 stk kvikklunsj XXL, 2 stk vanlig kvikklunsj, 100 gr marsipan rulles til pølse, 1 pose Freia Cocktailbær, 2 poser Freia gelepynt.

Kle en liten brødform med bakepapir. Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad, tilsett varm kaffe og rør den glatt. Smelt delfiafettet ved svak varme og avkjøl. Visp egg og sukker til eggedosis, bland i sjokoladeblandingen.

Spe i delfiafettet, litt av gangen under stadig omrøring. Visp til det blir en jevn og glatt røre. Bland i cognac/whiskey. Legg rørern gradvis med kvikklunsj, marsipan, cocktailbær og gelepynt.

Oppbevares i kjøleskap eller fryses. Skjæres i tynne skiver ved servering.

Jeg valgte whiskey pga at vi ikke drikker det, men har en flaske stående. Fint å få den brukt opp da :) I fjor fikk jeg jo med meg at det ikke er vanlig å ha whiskey i delfiakaka, men den blir sabla god :)

Tror det er den samme jeg fant inne på detsoteliv.no. Visste ikke om den var noe god, men kan jo prøve den :o)

Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...