Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så langt har vi laget pepperkaker og hvite kakemenn og halvmåner med sjokoladfyll og Berits brune pinner.

Til julefrokosten skal jeg lage julebrød (sånn med rosiner i) og nøttebrød og muligens et brytebrød. Mer enn det orker jeg ikke lage for det blir ikke spist. :o) Men jeg har egentlig veldig lyst på risboller, med havrenøtter, de er mye bedre enn med puffet ris! Kjæresten lager knakende gode sånne, tror jeg må smiske litt med ham for å få ham til å lage det. ;o)

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• AneM1365380603

7

• Lillemus

5

• Sofline

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvordan lager du appelsinkonfekt?

Først lager jeg marsipan eller kjøper en uten sukker og med mye mandler. Så triller jeg den til kuler og dypper den i mørk sjokolade med appelsinsmak. F.eks Freia dark orange. :) Kjempeenkelt!

Skrevet

Først lager jeg marsipan eller kjøper en uten sukker og med mye mandler. Så triller jeg den til kuler og dypper den i mørk sjokolade med appelsinsmak. F.eks Freia dark orange. :) Kjempeenkelt!

Marsipan uten sukker/melis? Det går ikke an, marsipan består bare av mandler, eggehvite og melis jo.

AneM1365380603
Skrevet

Så langt har vi laget pepperkaker og hvite kakemenn og halvmåner med sjokoladfyll og Berits brune pinner.

Til julefrokosten skal jeg lage julebrød (sånn med rosiner i) og nøttebrød og muligens et brytebrød. Mer enn det orker jeg ikke lage for det blir ikke spist. :o) Men jeg har egentlig veldig lyst på risboller, med havrenøtter, de er mye bedre enn med puffet ris! Kjæresten lager knakende gode sånne, tror jeg må smiske litt med ham for å få ham til å lage det. ;o)

Strør du perlesukker eller noe over de brune pinnene? Jeg synes å huske at jeg gjorde det i fjor, men i oppskrifta står det ikke noe. Kanskje jeg husker feil?

Skrevet

Strør du perlesukker eller noe over de brune pinnene? Jeg synes å huske at jeg gjorde det i fjor, men i oppskrifta står det ikke noe. Kanskje jeg husker feil?

De kan strøs med sukker/perlesukker og hakkede mandler, men vi pleier ikke det.

Gjest annlovinda
Skrevet

Kransekake er i fryseren, den hadde svigermor med seg når de vara her i helga.

Vi har laget og pyntet pepperkaker.

I kveld skal jeg lage kromkaker. I tillegg skal jeg lage delfiakake, peppermyntefjes og serinakaker. Tror ikke det blir noe mer enn det. Mulig det blir kokosmakroner i tillegg.

Baker ikke brød til 1. juledagsfrokost. Kjøper halvstekt og steker de like før frokost.

Annonse

AneM1365380603
Skrevet

De kan strøs med sukker/perlesukker og hakkede mandler, men vi pleier ikke det.

Da dropper jeg det. Ungene smuler nok som det er uten perlesukker og mandler.

Skrevet

Marsipan uten sukker/melis? Det går ikke an, marsipan består bare av mandler, eggehvite og melis jo.

Du har så rett, så rett. :) Jeg mente mindre sukker og høyere prosentandel mandler. :) God Jul!

Skrevet

2 kilo hjemmelaget marsipan er ferdig med sjokolade og alt. Et glass brente mandler er klart. (Har aldri lagd det før, men det er jo kjempegodt) Hvite kakemenn og pepperkaker + deler til pepperkakehus er klart.

Da gjenstår krumkaker, lime pepperkakehus og kransekakestenger. Skal også bake 3 fruktkaker. De siste tingene HÅPER jeg på å få gjort, men det er ikke slik at det MÅ gjøres.

Lager ikke noe spesiell mat på forhånd.

Skrevet

Du har så rett, så rett. :) Jeg mente mindre sukker og høyere prosentandel mandler. :) God Jul!

Høres ut som en deilig marsipan, hvor får man kjøpt det og hva heter den?

Skrevet

Høres ut som en deilig marsipan, hvor får man kjøpt det og hva heter den?

Jeg har vanligvis kjøpt en i Sverige, men her om dagen så jeg at Anthon Berg også har kommet med en. Jeg husker ikke hva den heter, men jeg har sett den på Meny og Ultra. :)

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg har vanligvis kjøpt en i Sverige, men her om dagen så jeg at Anthon Berg også har kommet med en. Jeg husker ikke hva den heter, men jeg har sett den på Meny og Ultra. :)

http://www.anthonberg.dk/362

En av disse kanskje?

Skrevet

Ungene og jeg har bare bakt pepperkaker og kokosmakroner foreløpig, men de er snart oppspiste, så vi må til med nye krafttak i morgen og fredag, tenker jeg!

Vi skal bare kakemenn, martinestenger, mandelmakroner og ristopper.

Lille julaften reiser vi til Vestlandet, og der har nok svigermor klar sirupssnipper og smultringer :-) Vi tar nok med oss noe av det vi har bakt da.

Noen år lager jeg lammerull selv, men skal ikke gjøre det i år, siden vi skal reise bort.

Koselig å bake til jul :-)

Annonse

Skrevet

Med whiskey? He he. Denne oppskriften fant jeg i et hefte med julekakeoppskrifter fra Freia. Delfiakake:

200 gr Freia Dronning sjokolade, 4 ss sterk kaffe, 250 gr delfiafett, 2 egg, 2 ss sukker, 1/2 dl cognac eller whiskey, 2 stk kvikklunsj XXL, 2 stk vanlig kvikklunsj, 100 gr marsipan rulles til pølse, 1 pose Freia Cocktailbær, 2 poser Freia gelepynt.

Kle en liten brødform med bakepapir. Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad, tilsett varm kaffe og rør den glatt. Smelt delfiafettet ved svak varme og avkjøl. Visp egg og sukker til eggedosis, bland i sjokoladeblandingen.

Spe i delfiafettet, litt av gangen under stadig omrøring. Visp til det blir en jevn og glatt røre. Bland i cognac/whiskey. Legg rørern gradvis med kvikklunsj, marsipan, cocktailbær og gelepynt.

Oppbevares i kjøleskap eller fryses. Skjæres i tynne skiver ved servering.

Jeg valgte whiskey pga at vi ikke drikker det, men har en flaske stående. Fint å få den brukt opp da :) I fjor fikk jeg jo med meg at det ikke er vanlig å ha whiskey i delfiakaka, men den blir sabla god :)

Vi har noe akevitt stående som burde vært drukket opp. Går det an å bruke i kaka tro?

AneM1365380603
Skrevet

Vi har noe akevitt stående som burde vært drukket opp. Går det an å bruke i kaka tro?

Det er jeg litt usikker på, for whisky og cognac er brunt brenevin, det er ikke akevitt. Jeg tror ikke jeg ville våget det.

Skrevet

Det er jeg litt usikker på, for whisky og cognac er brunt brenevin, det er ikke akevitt. Jeg tror ikke jeg ville våget det.

Da dropper jeg det. Akevitten forsvinner kanskje likevel på smalahovefesten vi skal ha hos oss på lørdag :-)

Skrevet

Lemser, drops, sjokolade biter, risboller og marsipan bruker vi å lage.

Har laget masse julebakst før, men etter å nettopp ha tømt kakeboksene fra forrige jul så frister det ikke å jobbe livet av meg med å bake småkaker.

Vi har kjøpt litt kjeks av sønnens klasse i år så vi har i adventstiden for da blir det spist mest småkaker.

Skrevet

Anton Berg....! *Sikler* NAM!

AneM1365380603
Skrevet

Da dropper jeg det. Akevitten forsvinner kanskje likevel på smalahovefesten vi skal ha hos oss på lørdag :-)

Det høres ut som en god plan :o)

Hvis du velger å kjøpe whisky om du skal lage delfiakake, kan du også bruke whiskyen til irish coffee. Det er muligens det eneste med whisky jeg liker. Cognac er snadder da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...