Gjest prust Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Det høres ut som en god plan ) Hvis du velger å kjøpe whisky om du skal lage delfiakake, kan du også bruke whiskyen til irish coffee. Det er muligens det eneste med whisky jeg liker. Cognac er snadder da. Tviler på at vi kjøper inn whiskey... Skal kjøpe ei flaske med Galiano og ei flaske med Baileys + øl. Hjemme har vi rødvin + ei flaske med Tyrkisk. Det får holde. Gleder meg! Alle ungene skal sove hos min søster :-) 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Delfiakaker er noe av det ekleste som finnes, etter min mening *urk*. Du ba ikke om min utidige mening, men For noen år siden ville jeg vært enig med deg, da syntes jeg det var forferdelig kvalmt. Men nå synes jeg det er veldig godt med et lite stykke. Men må skjæres i tynne, tynne skiver da. Den oppskriften som ligger på www.freia.no er kjempegod da. Brukte den i fjor, og skal bruke den i år igjen. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 2 kilo hjemmelaget marsipan er ferdig med sjokolade og alt. Et glass brente mandler er klart. (Har aldri lagd det før, men det er jo kjempegodt) Hvite kakemenn og pepperkaker + deler til pepperkakehus er klart. Da gjenstår krumkaker, lime pepperkakehus og kransekakestenger. Skal også bake 3 fruktkaker. De siste tingene HÅPER jeg på å få gjort, men det er ikke slik at det MÅ gjøres. Lager ikke noe spesiell mat på forhånd. Leste "lime pepperkakehus" som "laim (altså den frukten) pepperkakehus" :-D Tenkte at dette var nå et nymotens påfunn med å bruke LIME på pepperkakehuset :-) 0 Siter
Speak Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Leste "lime pepperkakehus" som "laim (altså den frukten) pepperkakehus" :-D Tenkte at dette var nå et nymotens påfunn med å bruke LIME på pepperkakehuset :-) *ler* Nei, ingen frukter på pepperkakehuset her i gården. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 *ler* Nei, ingen frukter på pepperkakehuset her i gården. Det er da godt at vi holde fast på noen tradisjoner, ikke sant? *ser for meg et syden-pepperkakehus pyntet med lime, ananas og stjernefrukt* 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Delfiakaker er noe av det ekleste som finnes, etter min mening *urk*. Du ba ikke om min utidige mening, men Mmm, elsker delfikake! Minner meg om farmor 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Jeg lagde delfiakake, for første gang. Og puffa ris med sjokolade! Blir kalt risboller og riskaker og mye annet rart.. pappa fant på at corn flakes også kunne brukes, så har ca halvparten med hver. Anbefaler å prøve med cornflakes! Siden samboeren min ikke tåler kakao (pga migrene) og jeg ELSKER så mørk sjokolade som mulig, lagde jeg bare en halv delfiakake, slik at jeg ikke sitter igjen med en haug fett-og-sukker-kake alene. Får da være måte på selv til jul ;-). Fant ingen liten form å ha det i, så jeg måtte bruke en slik rund plastboks med lokk. La papir opp oppi, ventet et døgn, tok kaka utav papiret og la i boksen. Litt snodig form men det funker ;-). Magen er ikke så glad i hvete, og fant heller ikke Per kjeks da jeg handlet, så droppa dem. Hadde i valnøtter og geletopper og rørte dem godt rundt! Hadde kakestrø på toppen :-). Nam-nam! 0 Siter
Gjest Moro men dårlig tid Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Jeg og mitt yngste barn skal lage ting og tang i morgen. Det blir kransekakestenger. Marsipankuler dyppet i mørk kokesjokolade. Hvite kakemenn og brune pinner. Så hadde jeg ¨håpet på litt smågodis til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.