Gå til innhold

Mine tanker bare:-)

Anbefalte innlegg

Gjest Angela25
Skrevet

Stod opp klokka 5 i dag, fikk ikke sove mer. Laga meg kaffe og sitter naa her i sofaen med laptopen paa fanget. Snart staar de andre opp, og en ny dag gryr frem...:-)

Det slo meg her jeg satt, jeg gleder meg saann til jul! Og, jeg foler meg saa velsignet med alt det jeg har faatt....

Jeg vokste opp med en forelder bare, og vi hadde ofte lite med penger. Husker jula som noe koselig, men ogsaa litt vemodig egentlig. Mamma maatte gaa den tunge veien til sosialen for aa faa penger til gaver og mat. Og som regel fikk vi innvilget litt ekstra til jul.

Vi hadde aldri overflod, som saa mange andre familier med bare èn forsorger... I dag er livet mitt annerledes. Vi har en veldig god okonomi, jeg kan kjope det jeg vil ha nesten. Ingen okonomiske bekymringer...

Det er saa godt aa leve slik, samtidig som jeg faar daarlig samvittighet...Tenker paa dem som har lite penger, som gruer seg til jul...Hva kan vi med god raad gjore?

Gi av vaar overflod, tenker jeg. Det er godt aa gi, ja det er bedre aa gi enn aa faa! Vi gav noen kroner til et familiemedlem av meg for noen dager siden. Vedkommende graat av glede..H*n hadde regninger som maatte betales, og ikke hadde h*n mat eller noe som helst. Det fikk meg til aa huske hvordan det var tidligere, da jeg bodde hjemme...

Jeg haaper alle som har mulighet til det, aa gi noe til en person, eller en familie, du vet sliter okonomisk. Jeg skriver ikke dette for aa heve meg selv eller noe, det var bare noen tanker jeg fikk her jeg sitter...

Skrevet

Godmorgen Angela25 :)

Det er fint å kunne hjelpe familie og de som står en nær i disse dager ja. Og veldig fint å høre at du nå har tryggheten rundt deg. Det å gi til kjente er jo givende på en annen måte enn å sette inn penger på en organisasjons konto. Begge deler er hærlig å gjøre, men det gir en selv litt å _se_ reaksjonene også da :)

Det finnes jo også mange organisasjoner som gjerne tar imot gaver/penger.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Disse tankene kjenner jeg litt igjen. Jeg vokste opp med mamma alene. I dag har mamma god økonomi, og jeg har det jeg trenger.

Jeg bidrar litt gjennom hele året, kjøper Megafon (er det samme som =Oslo, bare Bergensbladet) Støtter Røde kors. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kunne hjelpe dem som har lite, men jeg har hatt/har noen venninner med dårlig råd, de har fått ting til barna og seg selv til jul, som de trenger. Uten at jeg skal ha noe tilbake. Heldigvis skjønner de at det er godt ment fra min side, og at jeg ikke skal ha tilsvarendes igjen :o)

Jeg er ofte på en utenlandstur før jul, da blir det litt sjokolade til ei som ikke har så mye ekstra til jul. Små ting, men jeg kan glede noen. Så får jeg gjerne en barnevakt igjen e.l, som jeg setter stor pris på.

Skrevet

Fine morgentanker.

Vi pleier å sette over et beløp til et godt formål før jul, eksempelvis til Kirkens Bymisjon, Leger uten Grenser, Fattighuset eller andre formål jeg ikke husker i farten. Beløpet blir jo en dråpe i havet for oss, men håper og tror jo pengene kommer til nytte for noen.

Skrevet

Fine tanker, Angela25.

Jeg blir litt irritabel av alt dette gavestyret, merker jeg. Selv har jeg ikke god råd, men jeg klarer meg greit. Allikevel ønsker jeg meg praktiske gaver til sønnen min til jul, for han svømmer over av leker allerede. Det blir rett og slett for mye.

Jeg prøver å gi til veldedighet de månedene jeg kan og det er meningsfullt for meg. I tillegg engasjerer jeg meg i frivillighetsarbeid de periodene i livet jeg har tid. Forhåpentligvis vil sønnen min lære seg takknemlighet og en sosialistisk tankegang, på tross av at han har mange som ønsker å skjemme han bort.

Gjest Angela25
Skrevet

Godmorgen Angela25 :)

Det er fint å kunne hjelpe familie og de som står en nær i disse dager ja. Og veldig fint å høre at du nå har tryggheten rundt deg. Det å gi til kjente er jo givende på en annen måte enn å sette inn penger på en organisasjons konto. Begge deler er hærlig å gjøre, men det gir en selv litt å _se_ reaksjonene også da :)

Det finnes jo også mange organisasjoner som gjerne tar imot gaver/penger.

Det er fint aa gi til organisasjoner, absolutt! Men naar det er folk der ute jeg kjenner, som har det veldig trangt okonomisk, og jeg har muligheten til aa hjelpe bitte litt, ja da er gleden stor:-) Jeg kunne tenkt meg aa gidd anonymt ogsaa, det er ikke viktig at de vet det er fra meg, men det er viktig at de faar hjelp, og det gleder meg aa kunne ha den muligheten:-)

Gjest Angela25
Skrevet

Fine tanker, Angela25.

Jeg blir litt irritabel av alt dette gavestyret, merker jeg. Selv har jeg ikke god råd, men jeg klarer meg greit. Allikevel ønsker jeg meg praktiske gaver til sønnen min til jul, for han svømmer over av leker allerede. Det blir rett og slett for mye.

Jeg prøver å gi til veldedighet de månedene jeg kan og det er meningsfullt for meg. I tillegg engasjerer jeg meg i frivillighetsarbeid de periodene i livet jeg har tid. Forhåpentligvis vil sønnen min lære seg takknemlighet og en sosialistisk tankegang, på tross av at han har mange som ønsker å skjemme han bort.

Ja det er godt aa kunne vaere med aa bidra for de som trenger det, uansett hva det er! Jeg har sett saa mye gjerrighet i mitt liv, folk som kun tenker paa seg selv, og ikke paa naboen som sitter der mutters alene uten ei krone til overs. (Satt litt paa spissen...)

Jeg er ingen mor teresa, men jeg kjenner at det aa kunne bidra med noe, ligger meg paa hjertet.

Gjest Angela25
Skrevet

Fine morgentanker.

Vi pleier å sette over et beløp til et godt formål før jul, eksempelvis til Kirkens Bymisjon, Leger uten Grenser, Fattighuset eller andre formål jeg ikke husker i farten. Beløpet blir jo en dråpe i havet for oss, men håper og tror jo pengene kommer til nytte for noen.

Det gjor det garantert:-) Veldig fint av dere!

Gjest Angela25
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197445072' post='3747819]

Disse tankene kjenner jeg litt igjen. Jeg vokste opp med mamma alene. I dag har mamma god økonomi, og jeg har det jeg trenger.

Jeg bidrar litt gjennom hele året, kjøper Megafon (er det samme som =Oslo, bare Bergensbladet) Støtter Røde kors. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal kunne hjelpe dem som har lite, men jeg har hatt/har noen venninner med dårlig råd, de har fått ting til barna og seg selv til jul, som de trenger. Uten at jeg skal ha noe tilbake. Heldigvis skjønner de at det er godt ment fra min side, og at jeg ikke skal ha tilsvarendes igjen :o)

Jeg er ofte på en utenlandstur før jul, da blir det litt sjokolade til ei som ikke har så mye ekstra til jul. Små ting, men jeg kan glede noen. Så får jeg gjerne en barnevakt igjen e.l, som jeg setter stor pris på.

Kjempefint gjort av deg:-) Og jeg er sikker paa at de setter stor pris paa deg og det du gjor for dem !

Husker selv en opplevelse fra barndommen, da vi ikke hadde mat i huset. Naboen, som var ei venninne av mamma, kom med noen handleposer full med mat. Det var som julaften for oss det:-) Likedan gjorde mamma for dem en gang...

Skrevet

Ja det er godt aa kunne vaere med aa bidra for de som trenger det, uansett hva det er! Jeg har sett saa mye gjerrighet i mitt liv, folk som kun tenker paa seg selv, og ikke paa naboen som sitter der mutters alene uten ei krone til overs. (Satt litt paa spissen...)

Jeg er ingen mor teresa, men jeg kjenner at det aa kunne bidra med noe, ligger meg paa hjertet.

Jeg hadde hjulpet de jeg så trengte det.

Når jeg gikk fra samboeren min og ble alenemor, så var det to av kvinnene i oppgangen som kom med ferdiglaget middagsmat til oss et par ganger. Først ble jeg litt paff og synes kanskje det var ubehagelig (sånn er jo vi nordmenn), men så skjønte jeg at de bare tenkte jeg trengte litt ekstra hjelp i overgangsperioden. Enten økonomisk eller tidsmessig. Det var veldig koselig :)

Jeg hjelper den gamle damen som bor ved siden av meg med handling når sønnen hennes ikke kan.

Det er viktig at vi tar vare på hverandre :)

Jeg husker en historie fra USA som fikk meg til å smile. En svært fattig familie gikk gjennom en tøff periode. De var svært stolte og ville ikke be om hjelp. Så da satte en av naboene handleposer fulle av mat anonymt utenfor huset deres, slik at de verken trengte å spørre eller å takke.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg hadde hjulpet de jeg så trengte det.

Når jeg gikk fra samboeren min og ble alenemor, så var det to av kvinnene i oppgangen som kom med ferdiglaget middagsmat til oss et par ganger. Først ble jeg litt paff og synes kanskje det var ubehagelig (sånn er jo vi nordmenn), men så skjønte jeg at de bare tenkte jeg trengte litt ekstra hjelp i overgangsperioden. Enten økonomisk eller tidsmessig. Det var veldig koselig :)

Jeg hjelper den gamle damen som bor ved siden av meg med handling når sønnen hennes ikke kan.

Det er viktig at vi tar vare på hverandre :)

Jeg husker en historie fra USA som fikk meg til å smile. En svært fattig familie gikk gjennom en tøff periode. De var svært stolte og ville ikke be om hjelp. Så da satte en av naboene handleposer fulle av mat anonymt utenfor huset deres, slik at de verken trengte å spørre eller å takke.

Ja, det er veldig viktig:-) Det er godt aa kjenne at folk bryr seg om en, og likedan aa bry seg om folk. Det du gjor for den gamle damen er gull verdt:-) Veldig snilt av deg:-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Kjempefint gjort av deg:-) Og jeg er sikker paa at de setter stor pris paa deg og det du gjor for dem !

Husker selv en opplevelse fra barndommen, da vi ikke hadde mat i huset. Naboen, som var ei venninne av mamma, kom med noen handleposer full med mat. Det var som julaften for oss det:-) Likedan gjorde mamma for dem en gang...

Jeg har også slike opplevelser fra barndommen. Jeg har alltid hatt mat, selv om mamma hadde dårlig råd. Naboen vår med flere barn hadde ikke nok til nistemat til barna. Da kom det ett brød fra oss, en pakke pålegg fra en annen nabo. Til gjengjeld tok denne moren og lot meg få være hos dem og leke, når mamma skulle lese til eksamen.

Så det trenger ikke alltid være de store tingene, men ett lite bidrag for å lette en vanskelig hverdag.

Gjest Angela25
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1197448860' post='3747875]

Jeg har også slike opplevelser fra barndommen. Jeg har alltid hatt mat, selv om mamma hadde dårlig råd. Naboen vår med flere barn hadde ikke nok til nistemat til barna. Da kom det ett brød fra oss, en pakke pålegg fra en annen nabo. Til gjengjeld tok denne moren og lot meg få være hos dem og leke, når mamma skulle lese til eksamen.

Så det trenger ikke alltid være de store tingene, men ett lite bidrag for å lette en vanskelig hverdag.

Nettopp:-) Det er fint aa gjore gjentjenester ogsaa. Husker en alenemamma med lite nettverk som satte saa stor pris paa en gave hun hadde faatt fra ei venninne.Husker ikke om det var til en bursdag eller jul... Ett klippekort paa barnevakt:-)

Skrevet

Gode tanker, Angela25. Det er virkelig ikke alle som har overflod av alt. Det blir at man tenker spesielt på det, nå oppunder jula, når alle haster avgårde og skal kjøpe ditt og datt.

Jeg kvier meg for å gi faste beløp til organisasjoner, men prøver å gi noe av og til. I dag kjøpte jeg "Sorgenfri", samme som =Oslo.

Skrevet

Ble litt rørt av innlegget ditt jeg... Så snill du er!

Prøver jo å dele det vi har, støtter litt her og litt der.

Slo av en prat med han som solgte meg = Oslo, han var skravlesjuk og selskapssjuk. Fikk en kopp kaffe av meg, og du verden så takknemlig! Ikke alle er like vant til å få litt oppmerksomhet i hverdagen nei. For meg kostet det lite, men gjorde mye..

Gjest Angela25
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1197466687' post='3748231]

Gode tanker, Angela25. Det er virkelig ikke alle som har overflod av alt. Det blir at man tenker spesielt på det, nå oppunder jula, når alle haster avgårde og skal kjøpe ditt og datt.

Jeg kvier meg for å gi faste beløp til organisasjoner, men prøver å gi noe av og til. I dag kjøpte jeg "Sorgenfri", samme som =Oslo.

Ja, vi trenger aa tenke paa vaar neste! Jeg har ikke gidd til organisasjoner i aar, bare til noen privatpersoner som jeg kjenner. Synes det er minst like bra det, naar jeg vet de ikke har det saa greit.

Gjest Angela25
Skrevet

Ble litt rørt av innlegget ditt jeg... Så snill du er!

Prøver jo å dele det vi har, støtter litt her og litt der.

Slo av en prat med han som solgte meg = Oslo, han var skravlesjuk og selskapssjuk. Fikk en kopp kaffe av meg, og du verden så takknemlig! Ikke alle er like vant til å få litt oppmerksomhet i hverdagen nei. For meg kostet det lite, men gjorde mye..

Jeg ser ikke paa meg selv som veldig snill, fordi jeg har mer enn nok aa ta av, og det er ikke et offer for meg:-) Men klart, det er fint at vi bryr oss om hverandre, hjelpe litt, slik som du gjorde for den mannen ogsaa:-) Det ble han nok veldig glad for! En god prat,og en varm kopp kaffe kan gjore underverker:-)

Skrevet

Du hever deg slett ikke, du må ikke tenke slik. Jeg synes det er kjempeflott at du bidrar med det du har til de som ikke har noe. Jeg gir også mat og andre ting til de som ikke har, og det gir meg en god følelse. Jeg blir faktisk kvalm av de som har veldig mye og som ikke gir noe til de fattige. De tenker bare at "noen andre gjør det sikkert" eller bare lukker øynene for det. Det hjelper ikke bare å tenke tanken, man må faktisk bidra skikkelig.

Jeg ble så glad da jeg leste det du skrev Angela :-)

Gjest Angela25
Skrevet

Du hever deg slett ikke, du må ikke tenke slik. Jeg synes det er kjempeflott at du bidrar med det du har til de som ikke har noe. Jeg gir også mat og andre ting til de som ikke har, og det gir meg en god følelse. Jeg blir faktisk kvalm av de som har veldig mye og som ikke gir noe til de fattige. De tenker bare at "noen andre gjør det sikkert" eller bare lukker øynene for det. Det hjelper ikke bare å tenke tanken, man må faktisk bidra skikkelig.

Jeg ble så glad da jeg leste det du skrev Angela :-)

Godt aa hore Joelsen!:-)

Og ja, det gjor godt aa bidra med noe, om det er penger, mat, praktiske gjoremaal,osv. Jeg klarer i allefall ikke bare aa se paa at folk sliter, uten aa gjore noe. Jeg ser ikke paa meg selv som veldig snill av den grunn, da jeg ser det slik at det er en selvfolge for meg. Sikkert fordi vi selv hadde det trasig i barndommen, og husker godt hvor stor pris jeg satt paa de som hjalp oss:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...