Gjest pærebrus875 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Ville bare skrive litt om hva jeg syns om den, for den blir jo nå diskutert overalt føler jeg så bedre jeg starter en ny. Jeg syns kanskje den tråden viser litt at man blir mer glad for en gjennomtenkt gave, enn en "tilfeldig" gave bare for å få noe. Syns helt ærlig at det blir for mye kjøpepress rundt jul, alle må gi til alle ellers er man rar og uhøflig og vet ikke hva.. Mange sliter økonomisk ellers i året, hvordan tror dere de har det til jul? Som tråden med venninna som hintet til at hun ville gi gave, enda mottakeren sa det ikke trengtes. Tenk om mottaker der ikke hatt hadde så mye penger og "endelig" er kvitt gaver fra andre folk, og må plutselig ut med 300-400 kr i gaver likevel. 200 pr gave høres jo ikke mye ut, men vet dere, det er middag for en familie i flere dager det om man må. Nå er jeg ikke religiøs og ikke har jeg familie jeg orker å feire med heller (kunne jeg feiret med bare mormor og pappa så tror jeg det kunne gått an, for man kan ikke samle hele familien hos oss i et rom uten at helvete bryter løs.) Men om jeg skulle hatt barn osv, jeg ville invitert til middag, kaker og til å ha det koselig. Ikke invitert til konkuranse i å gi mest mulig greier og å mest mulig pyntet hus og dyrest mat osv.. sånn føler jeg at folk flest tenker idag. At det gjelder å "vinne" jula.. Og jeg ville blitt mye gladere f eks om noen ga meg drikke jeg liker, enn å bare velge ei flaske rødvin. De som kjenner meg godt vet at jeg ikke tåler rødvin, så hadde noen gitt meg det ville jeg blitt skuffa.. for da viser det jo at personen ikke er så nær meg jeg trodde, eller ikke er blant personen jeg er mest med, men som likevel gir meg noe, mest sansynlig for at jeg skal føle meg pliktet til å gi noe tilbake. Tror mange tenker litt sånt... dessverre.. Jeg må heller ikke ha noe til jul. Foretrekker å få minst mulig. Pga gaver kan jeg både gi og få hele resten av året! Herregud folkens, hva med å invitere venner/familie man kommer overens med til en god middag et par ganger gang ellers i året? Ta med ei hjemmelaget kake til dem sånn helt utav det blå? Og når media maser om at "her finner du forslag til den perfekte gaven til mor/far/kjæreste/barn osv" så er det ikke så ektefølt føler jeg. "media sier jeg må finne gave nå, så da gjør jeg det". Men ingen sier midt i juni "inviter på middag og gi noen noe fint". Om dere skjønner? Så om jeg blir invitert på middag i juni ville jeg sett på det som mye koseligere enn nå i jula, for da "gjør jo alle det likevel". Da har personen selv valgt at nå skal akkurat du komme på middag hit. Ikke fordi "alle" sier det. Og ang gaver, som jeg begynte med, jeg ville heller gi noen få gaver til noen få utvalgte og gi dem noe jeg vet de ville satt pris på/ønsker seg men ikke har råd selv f eks. Enn å gi "halvgode" gaver til onkler,tanter og søskenbarn på alle kanter, + venner og næreste familien. Jeg gav bilde av meg og samboeren min, da jeg vet mormor ikke har noen nytt bilde av meg (siste hun har er 2-3 år gammelt, ihvetrfall!) og hun har ikke møtt ham i virkeligheten heller, så da får hun "se" ham også (vi bor på østlandet og hun på vestlandet). Jeg fikk en venn av sambo til å ta bilde, skrev det ut selv på fotopapir og kjøpte ramme. Vi fant også ut at foreldrene hans kunne få et slikt bilde, og min far og farmor/farfar. Så gave til fotografen som takk for 4 bilder + rammene jeg kjøpte selv, koster ikke meg stort. Hvor mye tror dere mormor f eks vil sette pris på dette? Det kan jo ikke måles.. Så synes den tråden burde være en oppfordring til gave-elskere om at gi heller noe gjennomtenkt til noen få, heller enn noe tilfeldig til "alle". Så får dere mye mer tilbake igjen også, i form at at dere vet personen sitter og pakker opp noe de GARANTERT vil like. Så kanskje vi kan roe ned kjøpepresset litt? Og ikke kjøpe til "alle" fordi "alle" gjør det? Og bry oss om mennesker, og ikke penger og verdier? Eller drømmer jeg i våken tilstand nå.. 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Veldig fint skrevet, paerebrus875 ! Vi skulle ha brydd oss om folk paa den maaten som vi viser i jula, gjennom hele aaret. Jeg mener ektefolt bry oss om hverandre, ikke bare fordi vi maa! Ang. denne "hva hater du aa faa til jul traaden". Jeg tror ikke den var saa alvorlig ment som skrevet. Det er vel faa som "hater", kan heller bruke misliker, eller noe saant. Jeg synes ikke det er aa vaere utakknemlig eller bortskjemt om man ikke liker en gave. Det er en aerlig sak! Og av hoflighet, saa sier man det ikke rett ut til vedkommende som gav gaven... Jeg ser slike ting hos venner som staar meg naere, de spor hva vi vil ha, hva vi trenger eller onsker oss. Det samme gjor jeg. Mens folk som ikke er saa naere, bare kjoper noe for aa kjope. Det er bare saa unodvendig, da kan de heller la det vaere! Likedan mener jeg at gaver er ikke alt. Aa vise oppmerksomhet er en mye storre glede, og det er noe _alle_ har mulighet til aa gjore, hele aaret! 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Skriver under på dette, pærebrus. Jeg opplever også at kjøpepresset blir større og større i samfunnet for hvert år, og jeg skulle ønske vi i min familie kom fram til en felles forståelse av at vi gir gaver til barna, så kan vi voksne gi hyggelig oppmerksomhet til hverandre i form av invitasjoner til middag og hyggelige aktiviteter, gor mat og drikke! 0 Siter
Gjest fnugget Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Nei, du drømmer ikke. Er helt enig med deg i det du skriver. Jeg gjør det sånn i år. Bare til nærmeste familie. Altså gaver. Jeg gidder ikke det kjøpepresset og jeg har ikke råd heller. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.