Gå til innhold

Mareritt av en tannlege.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos tannlegen i dag, hadde et lite hull som skulle fikses.

Jeg går til en veldig koselig tannlege som jeg etterhvert stoler på og føler meg trygg hos, så til tross for ekstrem tannlegeskrekk går det på et vis, noen ganger med hjelp av en sobril. Vel, jeg sliter en del for tiden, og det har gjort at jeg har mer angst, og at den lettere setter inn for fullt, så jeg tok en sobril på forhånd, og regnet med at den angsten som var igjen kunne jeg takle sammen med tannlegen.

På venteværelset ble jeg hentet av et menneske jeg aldri tidligere hadde sett, jeg fikk vite navnet, men ikke noe annet. Naturligvis antok jeg at de hadde ansatt en ny tannlegesekretær. Jeg stusset litt da jeg kom inn og fikk beskjed om å sette meg i stolen, tannlegen var ikke der, noe jeg aldri har opplevd før. Jeg antok da at han hadde gått for å hente noe el, og ville komme inn døra når som helst, så jeg satt der og ventet. (Forholdsvis trygg, siden det ikke var noen tannlege i nærheten.)

Plutselig begynner denne fremmede personen å snakke om hva som skal gjøres, at det er et lite hull som skal fikses. Jeg får beskjed om å åpne munnen, og dette mennesket begynner å pirke i tennene mine. Da skjønner jeg at det er en ny tannlege, og får etterhvert vite at min faste er sykmeldt frem til nyttår, så de har satt inn en vikar. Det får jeg vite helt tilfeldig, ved at en av de faste tannlegesekretærene stikker hodet inn og spør hvordan det går.

Greit nok, tenker jeg. Nå er jeg her, jeg har tatt sobril, så dette går vel på et vis. Så jeg lar det stå til. Jeg får bedøvelse, og det er faktisk en positiv opplevelse, har aldri merket så lite til den sprøyta før, så jeg blir beroliget og tror dette skal gå "bra", dvs. uten at jeg styrter hylende ut midt i behandlingen.

Denne fremmede tannlegen er hyggelig nok, ber meg slappe av og si fra med en gang hvis jeg merker noe. Det gjør jeg selvfølgelig. Så venter vi litt, så bedøvelsen skal få tid til å virke ordentlig. Fortsatt kjenner jeg at det er vondt, og sier i fra. Og får beskjed om at det er lyden og det at jeg er så anspent og redd som gjør at jeg tror det er vondt. Det er bare å slappe av, så kommer det til å gå greit. Jeg prøver å slappe av så godt jeg kan, konsentrere meg om å puste dypt og rolig med magen, teller firkanter i taket og i det hele tatt.

Men fortsatt er det vondt. Og jeg sier fra, igjen, problemet er at jeg ikke slapper av, men tannlegen bytter bor til et som ikke bråker like mye. Uten at det er noe særlig hjelp i, det er jo ikke lyden jeg reagerte på (selv om den er helt forferdelig), det gjør fortsatt vondt. Min faste tannlege ville for lenge siden gitt meg mer bedøvelse, så jeg regner med at det kommer også vikaren til å gjøre, men nei da. Jeg får beskjed om at jeg er bedøvd, og derfor ikke merker noe.

Resultatet ble at jeg kjente boringa godt, jeg ble liggende og skjelve og gråte, tannlegen ble mer og mer irritert, og tannlegeskrekken er tilbake på gamle høyder.

Skrevet

Dette burde du sende en skriftlig klage på til tannlegekontoret. Det hadde jeg gjort, hvis jeg hadde tannlegeskrekk og ble behandlet sånn.

Skrevet

Dette burde du sende en skriftlig klage på til tannlegekontoret. Det hadde jeg gjort, hvis jeg hadde tannlegeskrekk og ble behandlet sånn.

Orker ikke. Måtte bare få det ut, derfor jeg skrev her.

Skrevet

Orker ikke. Måtte bare få det ut, derfor jeg skrev her.

Men hvis du ikke orker, kommer det bare til å bli slik neste gang også. Jeg synes du burde nevne dette i allfall. Stakkar, fikk vondt av deg jeg.

Skrevet

Uff - for en opplevelse! Fatter ikke hvorfor enkelte tannleger ikke ser på pasientene hvordan de reagerer....

Min tannlege stopper ALLTID opp hvis han ser at jeg rykker til fordi bedøvelsen ikke har virket godt nok. Han gir ny bedøvelse og/eller venter til jeg er godt nok bedøvd.

Synes du skal sende en skriftlig klage til tannlegen, med kopi til din faste tannlege.

Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. Jeg går til en snill tannlege nå. Kommer tidlig, får 15 mg Vival og sitter og leser Se&Hør til det går litt rundt for meg. Så kommer den snille mannen og henter meg, overtaler meg til å sette meg i stolen mot å love at han ikke skal pirke, bare titte litt med speilet. Så tar han bilder og lar meg gå ut av stolen så fort som mulig. Og jeg sjangler glad og fornøyd ut, betaler og sover på t-banen hjem. ;)

(Skal tilbake for å fikse et litt stort og to bittesmå hull på nyåret. I sedasjon. Han har lvet meg at jeg ikke kommer til å huske noen ting etterpå!)

:)

Skrevet

Du har min dypeste medfølelse. Jeg går til en snill tannlege nå. Kommer tidlig, får 15 mg Vival og sitter og leser Se&Hør til det går litt rundt for meg. Så kommer den snille mannen og henter meg, overtaler meg til å sette meg i stolen mot å love at han ikke skal pirke, bare titte litt med speilet. Så tar han bilder og lar meg gå ut av stolen så fort som mulig. Og jeg sjangler glad og fornøyd ut, betaler og sover på t-banen hjem. ;)

(Skal tilbake for å fikse et litt stort og to bittesmå hull på nyåret. I sedasjon. Han har lvet meg at jeg ikke kommer til å huske noen ting etterpå!)

:)

En sånn tannlege vil jeg også ha. Orker ikke en reprise av det jeg opplevde i dag. Hadde jeg visst det var en vikar hadde jeg bedt om å få timen utsatt, det er jo ikke likegyldig hvilken tannlege du kommer til, tilliten til tannlegen er veldig personlig og kan ikke oveføres til andre. Jeg som trodde jeg hadde fått akkurat den fobien under litt kontroll.

Skrevet

En sånn tannlege vil jeg også ha. Orker ikke en reprise av det jeg opplevde i dag. Hadde jeg visst det var en vikar hadde jeg bedt om å få timen utsatt, det er jo ikke likegyldig hvilken tannlege du kommer til, tilliten til tannlegen er veldig personlig og kan ikke oveføres til andre. Jeg som trodde jeg hadde fått akkurat den fobien under litt kontroll.

Bor du i Oslo-området, skal jeg gjerne anbefale Tannlege Einar. ;)

Skrevet

Grøsser her...for en slem tannlege...

dette må du klage på..

spør om å få flunipan neste gang!(tror det staves slik..)

det fikk alltid jeg før jeg ble kurert!

Fikk en kjempe snill tannlege som spilte musikk og nynnet..

Høres dumt ut,men det hjalp!!Også fikk jeg en speile..

Så satt jeg der å fulgte med...Hehe!

Skrevet

Men hvis du ikke orker, kommer det bare til å bli slik neste gang også. Jeg synes du burde nevne dette i allfall. Stakkar, fikk vondt av deg jeg.

Har ikke tenkt å gå tilbake til den tannlegen nei, skal til min faste, trygge, snille og hyggelige tannlege da. Noe annet er ikke aktuelt.

Skrevet

Grøsser her...for en slem tannlege...

dette må du klage på..

spør om å få flunipan neste gang!(tror det staves slik..)

det fikk alltid jeg før jeg ble kurert!

Fikk en kjempe snill tannlege som spilte musikk og nynnet..

Høres dumt ut,men det hjalp!!Også fikk jeg en speile..

Så satt jeg der å fulgte med...Hehe!

Jeg har en snill tannlege som jeg stoler på og klarer å slappe av sammen med (i den grad tannlegeskrekk + tannlegestol + boring + slappe av lar seg kombinere, da). Og det fungerer på et vis, i perioder jeg har mye angst eller når jeg merker jeg er ekstra redd på forhånd tar jeg en sobril.

Vi har diskutert flunipam, men det har jeg ikke lyst til å bruke, da blir jeg jo mer eller mindre neddopa og får ikke med meg noe av det som skjer. Det takler jeg heller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...