morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 Åh! Åh! Jeg kom på et KJEMPEVIKTIG spørsmål du glemte å stille vedr pakkelapper: Blir du sur og utakknemlig dersom pakkelappene på gavene du får ikke står i stil med dine forventninger, og tenker at giveren jaggu bare kunne spart seg hele greia? LOL! 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 ''Blir du sur og utakknemlig dersom pakkelappene på gavene du får ikke står i stil med dine forventninger, og tenker at giveren jaggu bare kunne spart seg hele greia? '' Hehe, priceless. Og hva med dersom ikke pakkelappen står i samsvar med mønsteret på papiret? By all means! ;-) 0 Siter
miia Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 1. Når kjøper dere gavelapper, folkens? Lager selv på juleverksted med venner, barn og venners barn. 2. Har dere alltid et lager liggende igjen, eller kjøper du nye, trendy lapper hvert år? Se spm 1 3. Hender det at du bruker gavelapper som du har fått fra hånd- og fotmalerne, selv om du ikke har betalt giroen? Nei. 4. Hva er best: Klistre-på-lapper eller knyte-fast-lapper? Hvis jeg bruker kjøpelapper, sverger jeg til klistre-på-varianten. Knyte-kjøpelapper har som regel så små, skjøre hull til tråden. Det er klønete, og jeg stoler ikke helt på at de blir hengende fast. 5. Er du veldig nøye med å tilpasse motiv på gavelappen til mottakeren, slik at vedkommende skjønner at du har lagt ekstra mye omtanke i gavelappen? Hehe. Jeg er glad i innpakning, så jeg prøver faktisk å få gavelappens utseende til å passe med gavens innpakning, i farge og stil. Litt sjukt, jeg vet det, men jeg koser meg med det. 6. Lager du eller andre i husholdningen gavelapper selv? Se spm 1, 2 og 5. 7. Bruker du gavelapper, eller bare noterer du på selve papiret med penn hvem gaven skal til? Det hender også jeg skriver rett på papiret, ja. Det kan være både praktisk og fint. 8. Har jeg glemt noen ultraviktige spørsmål om gavelapper nå? Kan jeg aldri tenke meg. Hmmm... Ser at jeg er utrolig lik deg mht gavelapper (og innpakning) gitt... Godt det er flere av oss... Hihi... 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 1. Når kjøper dere gavelapper, folkens? Stort sett aldri. Mamma får mange i posten og gir vekk en del til meg. Jeg har et lager fra i fjor jeg regner med å bruke. 2. Har dere alltid et lager liggende igjen, eller kjøper du nye, trendy lapper hvert år? Lager. 3. Hender det at du bruker gavelapper som du har fått fra hånd- og fotmalerne, selv om du ikke har betalt giroen? Ja. Moren min betaler ikke for alle de kortene hun får tilsendt. Hun vil ikke betale for noe som irriterer henne. 4. Hva er best: Klistre-på-lapper eller knyte-fast-lapper? Jeg sverger til knyte-fast-lapper. 5. Er du veldig nøye med å tilpasse motiv på gavelappen til mottakeren, slik at vedkommende skjønner at du har lagt ekstra mye omtanke i gavelappen? Nei. 6. Lager du eller andre i husholdningen gavelapper selv? Nei. 7. Bruker du gavelapper, eller bare noterer du på selve papiret med penn hvem gaven skal til? Jeg bruker gavelapper. Papiret blir gjerne ødelagt hvis jeg prøver å skrive på det. 8. Har jeg glemt noen ultraviktige spørsmål om gavelapper nå? Ja. Driver du med gjenbruk av gavelapper (dvs. skriver med blyant, pusser ut og bruker igjen neste år). ''Driver du med gjenbruk av gavelapper (dvs. skriver med blyant, pusser ut og bruker igjen neste år).'' Ha ha!! Den der tror jeg ikke selv min gjenbruksflittige tante har tenkt på:-) Når hun får en gave, knyter hun båndet forsiktig opp, surrer pent sammen og legger i en eske med annet bånd. Papiret tas forsiktig av, samtidig som hun ergrer seg over teipen som ødelegger papiret! ;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 1. Når kjøper dere gavelapper, folkens? Lager selv på juleverksted med venner, barn og venners barn. 2. Har dere alltid et lager liggende igjen, eller kjøper du nye, trendy lapper hvert år? Se spm 1 3. Hender det at du bruker gavelapper som du har fått fra hånd- og fotmalerne, selv om du ikke har betalt giroen? Nei. 4. Hva er best: Klistre-på-lapper eller knyte-fast-lapper? Hvis jeg bruker kjøpelapper, sverger jeg til klistre-på-varianten. Knyte-kjøpelapper har som regel så små, skjøre hull til tråden. Det er klønete, og jeg stoler ikke helt på at de blir hengende fast. 5. Er du veldig nøye med å tilpasse motiv på gavelappen til mottakeren, slik at vedkommende skjønner at du har lagt ekstra mye omtanke i gavelappen? Hehe. Jeg er glad i innpakning, så jeg prøver faktisk å få gavelappens utseende til å passe med gavens innpakning, i farge og stil. Litt sjukt, jeg vet det, men jeg koser meg med det. 6. Lager du eller andre i husholdningen gavelapper selv? Se spm 1, 2 og 5. 7. Bruker du gavelapper, eller bare noterer du på selve papiret med penn hvem gaven skal til? Det hender også jeg skriver rett på papiret, ja. Det kan være både praktisk og fint. 8. Har jeg glemt noen ultraviktige spørsmål om gavelapper nå? Kan jeg aldri tenke meg. ''Hehe. Jeg er glad i innpakning, så jeg prøver faktisk å få gavelappens utseende til å passe med gavens innpakning, i farge og stil. Litt sjukt, jeg vet det, men jeg koser meg med det. '' Guuuud, du er en av dem! Spørsmålet er da, hva når du får en pakke der gavepapiret og pakkelappen ikke matcher? Tenker at giveren er en taktløs (og smakløs) slubbert? 0 Siter
Sofline Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 ''Driver du med gjenbruk av gavelapper (dvs. skriver med blyant, pusser ut og bruker igjen neste år).'' Ha ha!! Den der tror jeg ikke selv min gjenbruksflittige tante har tenkt på:-) Når hun får en gave, knyter hun båndet forsiktig opp, surrer pent sammen og legger i en eske med annet bånd. Papiret tas forsiktig av, samtidig som hun ergrer seg over teipen som ødelegger papiret! ;-) Som å lese en beskrivelse av bestemoren min, men hun har blitt flinkere til å kaste papir med årene (dårligere kvalitet på papiret vil jeg anta). Jeg skriver alltid med kulepenn for å forhindre gjenbruk av gavelapper (som kommer i kilovis i posten allikevel), for svake, svake blyantstreker forsvinner fort og gjør ting vanskelig å lese. "Hva har det stått her?" var lenge en klassiker på julaften hos oss. 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 Som å lese en beskrivelse av bestemoren min, men hun har blitt flinkere til å kaste papir med årene (dårligere kvalitet på papiret vil jeg anta). Jeg skriver alltid med kulepenn for å forhindre gjenbruk av gavelapper (som kommer i kilovis i posten allikevel), for svake, svake blyantstreker forsvinner fort og gjør ting vanskelig å lese. "Hva har det stått her?" var lenge en klassiker på julaften hos oss. *he he* Men apropos det dårlige julepapiret nå for tiden: Man trenger ikke være gjenbrukstante for å irritere seg over det! Papiret egner seg jo bare til å pakke inn esker i - er tingen av en litt annen fasong skal det ingenting til før det går hull på papiret! :-( 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 ''1. Når kjøper dere gavelapper, folkens?'' Når de første julegavene kjøpes omtrent. ''2. Har dere alltid et lager liggende igjen, eller kjøper du nye, trendy lapper hvert år?'' Noen er alltid til overs fra ifjor. ''3. Hender det at du bruker gavelapper som du har fått fra hånd- og fotmalerne, selv om du ikke har betalt giroen?'' Javisst. ''4. Hva er best: Klistre-på-lapper eller knyte-fast-lapper?'' Knyte-fast for de kan man rive av og notere på hva det var barnet fikk. ''5. Er du veldig nøye med å tilpasse motiv på gavelappen til mottakeren, slik at vedkommende skjønner at du har lagt ekstra mye omtanke i gavelappen?'' Faktisk så hender det ja... ) ''6. Lager du eller andre i husholdningen gavelapper selv?''4 Jepp! I år har jeg laget mange sekv faktisk! Har noe julepapir med avgrenset mønstre på og da har jeg klippet ut et mønster (juletre el. krans f.eks.), limt det opp på papp og klippet ut en gang til og laget hull med hullmaskin. Blir kjempefint og det matcher jo papiret ypperlig da! ) Koser meg med sånt jeg. ''7. Bruker du gavelapper, eller bare noterer du på selve papiret med penn hvem gaven skal til?'' Gavelapper selvfølgelig! Bare å krote på papiret er stygt og simpelt. 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 ''1. Når kjøper dere gavelapper, folkens?'' Når de første julegavene kjøpes omtrent. ''2. Har dere alltid et lager liggende igjen, eller kjøper du nye, trendy lapper hvert år?'' Noen er alltid til overs fra ifjor. ''3. Hender det at du bruker gavelapper som du har fått fra hånd- og fotmalerne, selv om du ikke har betalt giroen?'' Javisst. ''4. Hva er best: Klistre-på-lapper eller knyte-fast-lapper?'' Knyte-fast for de kan man rive av og notere på hva det var barnet fikk. ''5. Er du veldig nøye med å tilpasse motiv på gavelappen til mottakeren, slik at vedkommende skjønner at du har lagt ekstra mye omtanke i gavelappen?'' Faktisk så hender det ja... ) ''6. Lager du eller andre i husholdningen gavelapper selv?''4 Jepp! I år har jeg laget mange sekv faktisk! Har noe julepapir med avgrenset mønstre på og da har jeg klippet ut et mønster (juletre el. krans f.eks.), limt det opp på papp og klippet ut en gang til og laget hull med hullmaskin. Blir kjempefint og det matcher jo papiret ypperlig da! ) Koser meg med sånt jeg. ''7. Bruker du gavelapper, eller bare noterer du på selve papiret med penn hvem gaven skal til?'' Gavelapper selvfølgelig! Bare å krote på papiret er stygt og simpelt. Ps Har du forresten fått med deg at du er nummer én når det gjelder å få masse svar i trådene dine? ;-) Sjekk julekort tråd litt lenger ned*S* 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 1. November, som oftest. 2. Har alltid noen liggende fra tidligere juler. Antall lapper i en pakke stemmer aldri overens med antall gaver. Så kjøper jeg noen nye hvert år, og bruker noen nye og noen gamle. 3. Jeg bruker gavelapper (og julekort) fra munn - og fotmalerne, men jeg betaler for dem. Hvis ikke ville jeg ikke brukt dem. 4. Jeg bruker alltid knyte-på-lapper, synes det er finest. Klistrelapper er mer praktisk, de faller ikke av, og mer miljøvennlige, for du kan droppe båndet. 5. Jeg prøver å være nøye med det, og finner alltid noe som passer godt til noen mottakere. Til andre synes jeg ikke noen av motivene passer, så da bruker jeg noen av de som ble "til overs". Jeg tror ikke mottakeren legger merke til at jeg har lagt omtanke i valg av gavelapper. 6. Har stadig store planer om å lage gavelapper selv, for å få noen som matcher papiret og passer perfekt til mottakeren, men det har foreløpig ikke blitt noe av det. 7. Jeg bruker gavelapper. Å skrive rett på papiret er jo enda mer miljøvennlig enn å bruke klistrelapper. 8. Andre ultraviktige spørsmål: - Bruker du enkle eller doble gavelapper? - Hva slags motiver: kristne, julekoselig eller nisser? - Hva skriver du med? Vanlig kulepenn? - Hvordan skriver du? Vanlig håndskrift, pen skrift som kaligrafi eller blokkbokstaver/store bokstaver - Foretrekker du at det står trykt "God jul" på gavelappene, eller synes du det er noe tull? - Hvor påpasselig er du med at gavelapper, papir og bånd matcher? Og sist, men ikke minst: Kjønn, alder og sivilstand/familieforhold. ''Jeg tror ikke mottakeren legger merke til at jeg har lagt omtanke i valg av gavelapper. '' Det gjør jeg! Og svært ofte er det da også med en hest på pakkelappene jeg får. ) 0 Siter
Sofline Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 *he he* Men apropos det dårlige julepapiret nå for tiden: Man trenger ikke være gjenbrukstante for å irritere seg over det! Papiret egner seg jo bare til å pakke inn esker i - er tingen av en litt annen fasong skal det ingenting til før det går hull på papiret! :-( Jeg er enig og kjøper derfor ikke det billigste gavepapiret. Her kjøpes et som gir 50 øre eller lignende til en god sak (=god samvittighet). :-) 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 ''Jeg tror ikke mottakeren legger merke til at jeg har lagt omtanke i valg av gavelapper. '' Det gjør jeg! Og svært ofte er det da også med en hest på pakkelappene jeg får. ) Men tror du at det er en sammenheng her, at den som tydelig tilkjennegir at han/hun legger merke til innpakningen også lettere får innpakning gjort med omhu? 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 1. Når kjøper dere gavelapper, folkens? Kan kjøpe noen tidlig dersom jeg kommer over noen fine, men stort sett venter jeg til slutten av november med alt som smaker av jul, også lapper. 2. Har dere alltid et lager liggende igjen, eller kjøper du nye, trendy lapper hvert år? Begge deler. Har en eske med bånd, merkelapper, kort etc i skapet, og der er det en god miks av ”årets” og fin gammel årgang - og en bråte som har gått ut på dato! 3. Hender det at du bruker gavelapper som du har fått fra hånd- og fotmalerne, selv om du ikke har betalt giroen? Nei - men de ligger i esken de og. 4. Hva er best: Klistre-på-lapper eller knyte-fast-lapper? Definitivt knyte-fast! Det skal være temmelig nært umulig å feste bånd dersom jeg velger klistre-på. 5. Er du veldig nøye med å tilpasse motiv på gavelappen til mottakeren, slik at vedkommende skjønner at du har lagt ekstra mye omtanke i gavelappen? Hehe. Jeg er nok også en av de som er veeldig glad i innpakning, så jeg tilpasser både papir, bånd og gavelappens utseende og stil. 6. Lager du eller andre i husholdningen gavelapper selv? Har gjort det flere ganger, og i år har det vært en mix påd det området også. Lagde noen fine på PCen i fjor, med bilde av Poden. Veldig kose ble de! 7. Bruker du gavelapper, eller bare noterer du på selve papiret med penn hvem gaven skal til? Niks - skriver ALDRI på papiret! 8. Har jeg glemt noen ultraviktige spørsmål om gavelapper nå? Tror dette var nokså uttømmende gitt! 0 Siter
Lillemus Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 Ps Har du forresten fått med deg at du er nummer én når det gjelder å få masse svar i trådene dine? ;-) Sjekk julekort tråd litt lenger ned*S* Julekorttråd? Jeg har ikke startet noen julekorttråd - eller skal jeg svare i den? Egentlig tror jeg at sengen er neste stopp for meg nå... *Gjesp* 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 12. desember 2007 Skrevet 12. desember 2007 ''Hehe. Jeg er glad i innpakning, så jeg prøver faktisk å få gavelappens utseende til å passe med gavens innpakning, i farge og stil. Litt sjukt, jeg vet det, men jeg koser meg med det. '' Guuuud, du er en av dem! Spørsmålet er da, hva når du får en pakke der gavepapiret og pakkelappen ikke matcher? Tenker at giveren er en taktløs (og smakløs) slubbert? ''Spørsmålet er da, hva når du får en pakke der gavepapiret og pakkelappen ikke matcher?'' Da brenner jeg selvsagt hele dritten, for sånne gaver er ikke verdt å få. Neida, jeg bryr meg virkelig ikke om at sånt skal være på stell på gaver jeg får. Kors på halsen. 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Skrevet 12. desember 2007 Julekorttråd? Jeg har ikke startet noen julekorttråd - eller skal jeg svare i den? Egentlig tror jeg at sengen er neste stopp for meg nå... *Gjesp* Nei, men du er nevtn av en snurt dame (mann??) i en slik tråd;-) En person som er sjalu fordi du genererer mer svar...;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Nei, men du er nevtn av en snurt dame (mann??) i en slik tråd;-) En person som er sjalu fordi du genererer mer svar...;-) Jøjje meg! Skal jeg få pepper i en tråd jeg ikke har sett en gang nå! *Jeg iler over* 0 Siter
laban Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 1. Når? Jeg sjekker om vi trenger nye lapper og / eller nytt papir, når det er like før gavene må pakkes. 2. Lager / nye? Vi har som regel noen fra året før, men ikke nok - jeg har ikke noe stort julelager. De jeg kjøper, er ikke trendy. 3. Tilsendte lapper? Jeg får flest fra de organisasjonene jeg gir fast til, så de bruker jeg med den beste samvittighet. Jeg bruker uansett alle tilsendte jeg synes ser bra nok ut, men ikke de der organisasjonslogoen er veldig dominerende eller de jeg av andre grunner ikke klarer motivet. Akkurat munn- og fotmalerne har jeg et dårlig forhold til - de sporer meg opp omigjen og omigjen selv om jeg har fortalt dem at jeg ikke er interessert. Faren min støttet dem litt i sin tid, og det utartet noe veldig, så jeg har mislikt dem siden jeg var barn. 4. Klistre-på eller knyte-fast? Normalt knyte-fast. Klistre-på hvis pakken er av en slik art at det er vanskelig å få båndet til å sitte forskriftsmessig. Se også spm. 8. 5. Motivet? Tilpasses ikke mottaker, men til en viss grad til papiret. 6. Lage selv? Nei. Det får holde at noen av gavene er selvlagde. 7. Bruker du gavelapper? Selvfølgelig. 8. Flere spørsmål? Jeg benytter anledningen til å anbefale Unicefs nettbutikk, de har gavelapper også: http://shop.unicef.no/privat/index.cfm?cfid=805943&cftoken=88910759&cmd=list&cat=25 Jeg har kjøpt den boksen med klistrelapper (bla litt ned), så nå har vi slike i flere år, lagret på en kompakt måte. 0 Siter
laban Skrevet 13. desember 2007 Skrevet 13. desember 2007 Ps Har du forresten fått med deg at du er nummer én når det gjelder å få masse svar i trådene dine? ;-) Sjekk julekort tråd litt lenger ned*S* Han er jo ikke her lenger, men den som virkelig var på seierspallen når det gjaldt å få svar på innlegg, uansett hvor uviktig temaet var, må ha vært SierDuDet. Ta et søk på "pakkelipakk" som tittel, så forstår du hva jeg mener. Det er et eksempel jeg aldri har glemt. Ca. tre meter svar på "hva skal jeg ta med på sydentur"... Forøvrig har tidspunktet også noe å si for antall svar, tror jeg. Jeg la inn et skryteinnlegg en søndagskveld, og fikk bare noen få svar - det druknet nok i mengden mandag morgen. (Men er jeg snurt av den grunn? Selvsagt ikke. Hmf.) http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3736375 0 Siter
morsan Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Skrevet 13. desember 2007 Han er jo ikke her lenger, men den som virkelig var på seierspallen når det gjaldt å få svar på innlegg, uansett hvor uviktig temaet var, må ha vært SierDuDet. Ta et søk på "pakkelipakk" som tittel, så forstår du hva jeg mener. Det er et eksempel jeg aldri har glemt. Ca. tre meter svar på "hva skal jeg ta med på sydentur"... Forøvrig har tidspunktet også noe å si for antall svar, tror jeg. Jeg la inn et skryteinnlegg en søndagskveld, og fikk bare noen få svar - det druknet nok i mengden mandag morgen. (Men er jeg snurt av den grunn? Selvsagt ikke. Hmf.) http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3736375 *S* Ja, det er forskjell på folk, men jeg må jo si at de fleste skaper denne forskjellen selv også. Det er som i livet forøvrig - noen får mer oppmerksomhet eller "tar" mer oppmerksomhet/plass enn andre. ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.