Gå til innhold

Gener; hårfarge, øyefarge etc :)

Anbefalte innlegg

Gjest spicheren
Skrevet

Vi venter en liten pjokk om et par måneder, og i går hadde vi en voldsom diskusjon (morsom, altså) på hva slags hårfarge og øyefarge vi tror han får?

Far - har mellombrunt hår, brun-grønne øyne.

Mor - har mørkbrunt hår, blå øyne med brune "spetter".

Fars foreldre: Rødt hår og brundt hår. Grønne øyne og brune øyne.

Mors foreldre: Svart hår og kastanjehår. Grønne øyne og brune øyne.

Min mann mener at vi kan få en rødtopp med brune øyne, siden dette ligger i slekta.

Jeg mener at pjokken blir mer lik han og meg, og vil få brunt hår med grønnaktige øyne.

Hva er riktig, kan en liten baby rett og slett arve øyefarge og hårfarge til besteforeldre?

Fortsetter under...

Skrevet

''Hva er riktig, kan en liten baby rett og slett arve øyefarge og hårfarge til besteforeldre?''

Selvsagt, hvorfor skulle ikke det være mulig da?

Gjest spicheren
Skrevet

''Hva er riktig, kan en liten baby rett og slett arve øyefarge og hårfarge til besteforeldre?''

Selvsagt, hvorfor skulle ikke det være mulig da?

Trodde bare foreldrene hadde mest "kraft" i hva slags utseende pjokken får, ikke besteforeldre.

på den annen side, skulle det bli slik er jeg strålende fornøyd, da.

Vi får se, vi får se, trodde bare ikke det var mulig at besteforeldres gener kan slå så mye gjennom?

Skrevet

Hver av besteforeldrene vil jo sende videre 25% av genene sine til den lille, så selvsagt kan noen av disse "slå igjennom" og få betydning for hvaordan barnet kan bli seende ut.

Gjest pærebrus875
Skrevet

Trodde bare foreldrene hadde mest "kraft" i hva slags utseende pjokken får, ikke besteforeldre.

Vi får se, vi får se, trodde bare ikke det var mulig at besteforeldres gener kan slå så mye gjennom?

Nå husker ikke jeg hvilke farger som dominerer hverandre.

Men om mormora til ungen har en farge som ble dominert av morfars farge, slik at mor ikke fikk den, men når mor og far lagde barn, så har mor fortsatt fargen i kroppen, og nå dominerte den over fars farge. Skjønner?

At mormors farge "vant" denne gangen og da ungen kommer ut med den fargen. Men husker som sagt ikke hva som blir dominert av hva, og om det i det hele tatt går så langt tilbake. Mener å huske at det gjør det.

Skrevet

Selvfølgelig kan de det, besteforeldrenes gener er like gjennomtrengelige som foreldrenes, i mange tilfelles. Vet om mange som ligner mye mer på en av besteforeldrene sine enn foreldrene. Det er som regel ikke noe galt i det.

Lykke til med babyen!

Annonse

Skrevet

Bla litt ned på siden her og les om øyenfarge:

http://www.daria.no/skole/?tekst=5141

Ting er imidlertid ganske komplisert:

http://www.nettby.no/community/article.php?id=52879&community_id=18482

Jeg mener å har hørt at blått- og grått-genet er sidestilt, og det samme med grønt- og brunt-genet. Jeg vil si det er ca. 50-50 prosent sjanse for brune eller grønne øyne. Det meste er imidlertid mulig. Husk på at endelig øyenfarge ikke er der ved fødselen. De fleste barn blir født med mørkeblå øyne.

Skrevet

Nå husker ikke jeg hvilke farger som dominerer hverandre.

Men om mormora til ungen har en farge som ble dominert av morfars farge, slik at mor ikke fikk den, men når mor og far lagde barn, så har mor fortsatt fargen i kroppen, og nå dominerte den over fars farge. Skjønner?

At mormors farge "vant" denne gangen og da ungen kommer ut med den fargen. Men husker som sagt ikke hva som blir dominert av hva, og om det i det hele tatt går så langt tilbake. Mener å huske at det gjør det.

Mørke farger dominerer over lyse. Brune øyne dominerer over blå.

Skrevet

Nei, det har de ikke. Man kan godt gå med genene til noe i kroppen uten at det synes på en selv.

Skrevet

Ja, egenskaper hos besteforeldre kommer ofte frem i barnebarn generasjonen. Hvorfor kan eg ikke svare på.

AneM1365380603
Skrevet

Det kan godt hende at barnet får rødt hår og brune øyne. Ei jeg kjenner fikk nylig et barn med rødt hår, som bestemora har. Det er nok likevel større sjanser for at det får hår som enten du eller faren har.

Jeg har blå øyne med litt brunt rundt pupillen. Mannen min har helt blå øyne. De yngste datteren min har fått grønne øyne. Det har moren min. På mannen min sin side er det også både brunt og grønt hos flere.

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg har rødt hår uten at noen av mine foreldre har det. Så med mindre det er postmannen som er far, kan man absolutt arve hårfarge etter sine besteforeldre ja. Min Farmor hadde visst rødt hår.

Gjest observer
Skrevet

En venninne av meg er helt mørk med mørke (ikke brune) øyne. Hun er gift med en fra Argentina som er helt svart i håret og har brune øyne. Lys i huden. Ene datteren deres er lys blond og grå øyne, men er prikk lik faren ellers. Rart.

Annonse

Skrevet

Hårfargen er jeg ikke sikker på... men øyenfargen arves ihvertfal etter foreldre. Da kommer det an på hvilke gener som er dominante, og vi vet at brune øyne kan være satt sammen av enten to brune gener (BB) eller ett brunt og ett blått (Bb) mens blå øyne alltid bare er blå gener (bb). Det betyr at kombinasjonene styres etter det. Siden din mann har brungrønne øyne vil jeg tippe han har genere Bb, og siden du har blå har du bb. Da er de mulige kombinasjonene på øyenfarge som følger: Bb, Bb, bb, bb. Altså er det 50 % sjanse at ungen får blå øyne og 50% sjanse at h*n får brune. Hårfarge kan være vanskeligere å definere... men det er interessant at både søstra mi og jeg fikk kastanjebrunt hår, for pappa har lysebrunt og mamma har blondt hår ;-) Men min farmor var kastanjebrun!

Blir spennende å se da! dessuten må dere være klar over hårfargen sannsynligvis vil forandre seg mye ettersom ungen vokser til!

Caloni Makaroni
Skrevet

Hårfargen er jeg ikke sikker på... men øyenfargen arves ihvertfal etter foreldre. Da kommer det an på hvilke gener som er dominante, og vi vet at brune øyne kan være satt sammen av enten to brune gener (BB) eller ett brunt og ett blått (Bb) mens blå øyne alltid bare er blå gener (bb). Det betyr at kombinasjonene styres etter det. Siden din mann har brungrønne øyne vil jeg tippe han har genere Bb, og siden du har blå har du bb. Da er de mulige kombinasjonene på øyenfarge som følger: Bb, Bb, bb, bb. Altså er det 50 % sjanse at ungen får blå øyne og 50% sjanse at h*n får brune. Hårfarge kan være vanskeligere å definere... men det er interessant at både søstra mi og jeg fikk kastanjebrunt hår, for pappa har lysebrunt og mamma har blondt hår ;-) Men min farmor var kastanjebrun!

Blir spennende å se da! dessuten må dere være klar over hårfargen sannsynligvis vil forandre seg mye ettersom ungen vokser til!

Man trodde lenge at det kun var to allele gener som spilte inn på øyefarge, altså som du sier, med BB, Bb og bb. Nå har de imidlertid funnet ut at det er flere gener som spiller inn, så kroneksemplet vi alltid brukte før har dessverre mistet sin effekt ;)

Skrevet

Man trodde lenge at det kun var to allele gener som spilte inn på øyefarge, altså som du sier, med BB, Bb og bb. Nå har de imidlertid funnet ut at det er flere gener som spiller inn, så kroneksemplet vi alltid brukte før har dessverre mistet sin effekt ;)

Å nei, huff og huff, dette var jo det eneste jeg virkelig kunne godt i bilogien på skolen!!!!!!! :(

Skrevet

Å nei, huff og huff, dette var jo det eneste jeg virkelig kunne godt i bilogien på skolen!!!!!!! :(

*flirer* Bra vi er flere i samme båt

Skrevet

Min søster har brune øyne (som resten av oss søsken) og mørkebrunt hår. Pappan til barna har mørkebrune øyne og mørkt hår. Hennes foreldre har mørkt hår, en har brune øyne, en har grå/grønn/blå. Hans foreldre har begge mørkt hår, og mørke øyne.

Eldste datter: Mørkt hår, brune øyne

Sønnen: Lys, lys blond, lyse blå øyne....

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, jeg også ble knust da jeg hørte det :o

Men det er jo flere andre eksempler, da. Gen for å kunne rulle tungen, blant annet. Det er bare to allele gener, R og r.

Skrevet

Jeg husker reglene for øyefarge fra biologien, hårfarge kan jeg ikke huske å ha lært noe om.

Kjenner en lyshåret mann som er gift med en mørkhåret kvinne. De fikk et lyshåret, et mørkhåret og et rødhåret barn.

Mine foreldre er mørkhåret, men to av barna fikk rødt hår (jeg husker det fantes noen gamle slektninger med rødt hår).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...