Gå til innhold

Elektrisk støt av bildøren??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg går ut av bilen, får jeg liksom et lite elektrisk støt i det jeg går ut av førersetet og tråkker ned på bakken (uansett hvor jeg er).

Det begynte etter at bilen hadde vært på billakkerings-verksted, men det kan jo være tilfeldig.

Det er jo ikke noe farlig, men det er litt ekkelt. Jeg lurer på hva det kommer av, og hva jeg kan gjøre med det?

Gjest pærebrus875
Skrevet

Skjer meg heeeele tida. Samboeren skylder på sålene på skoene mine, han hadde samme problem selv, før han bytta sko. Men ingen av oss husker hva det er vi har nå.

Mulig det er gummisåler som isolerer best? Slike små støt er ikke farlige, men er utrolig plagsomme og man skvetter jo til.

Er det kraftigere støt du er plaget av, så må du få det undersøkt.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg var så plaget med det der tidligere. Spesielt på solrike og tørre dager. Nå er det flere år siden forrige støt. Jeg fikk tips om å holde i metallet helt øverst på døra til ene foten er på bakken. Da går støtet i bakken uten at du kjenner det. Det fungerer utrolig bra.

Gjest Isflaket
Skrevet

Skjer meg heeeele tida. Samboeren skylder på sålene på skoene mine, han hadde samme problem selv, før han bytta sko. Men ingen av oss husker hva det er vi har nå.

Mulig det er gummisåler som isolerer best? Slike små støt er ikke farlige, men er utrolig plagsomme og man skvetter jo til.

Er det bittesmå støt det er snakk om, så kan det være en ide å bruke litt mer skyllemiddel i klærne.

Skrevet

Men det samme skjer også om jeg bruker andre sko/støvler.

Og er det ikke rart at dette problemet skulle oppstå sånn plutselig? Jeg har jo hatt den bilen i 4 år uten slike problemer.

Er det noen mulighet for at det kan ha noe med lakkeringen å gjøre?? Siden det var etter det at det har oppstått mener jeg? Syns jo det er litt rart men...

Gjest pærebrus875
Skrevet

Men det samme skjer også om jeg bruker andre sko/støvler.

Og er det ikke rart at dette problemet skulle oppstå sånn plutselig? Jeg har jo hatt den bilen i 4 år uten slike problemer.

Er det noen mulighet for at det kan ha noe med lakkeringen å gjøre?? Siden det var etter det at det har oppstått mener jeg? Syns jo det er litt rart men...

Mulig det, at det mer av noe i lakken du har nå enn du hadde før, slik at den lettere leder støt.

Man blir vant med det til slutt, noen kom med et godt tips her også, holde i døra og sette en fot ut først. Det skal jeg forsøke å huske, støkker like mye hver gang jeg.

Skrevet

Gjør som "AneM" skriver, så er du kvitt problemet for godt.

Det er statisk elektrisitet.

Skrevet

Det som virker er det som AneM sier ja. Det er ekkelt, jeg er også plaget av det når jeg ikke husker på knepet. Noen ganger står det blått utav fingrene mine! Jeg tror kanskje det har med tempen å gjøre for jeg plages ikke av det på sommeren....

Skrevet

Hva er det? Jordfeil.

Hva kan man gjøre med det? Finne og fikse jordfeilen.

Skrevet

Hva er det? Jordfeil.

Hva kan man gjøre med det? Finne og fikse jordfeilen.

Hva kan en jordfeil i en bil komme av da? En løs ledning? Kan det ha skjedd noe ved lakkeringsverkstedet?

Kan det være farlig?

Skrevet

Takk for tips fra flere om å holde i bildøren. Det skal jeg prøve!

Skrevet

Hva kan en jordfeil i en bil komme av da? En løs ledning? Kan det ha skjedd noe ved lakkeringsverkstedet?

Kan det være farlig?

Aner ikke hva som kan være grunnen i en bil, men en jordfeil er vel det at strømmen ikke går til jord (og "forvinner"), men tar andre veier. Da feks om metaller i bilen. Vet ikke helt hvor mange W/V et bilbatteri er, men det eneste som vel er reelt farlig er vel høyspent, lavere (sånn i hus og biler og sånn) er vel stort sett bare vondt og/eller ubehagelig.

Når jeg tenker meg om så kan også lakken kanskje være ioniesert, dvs statisk elektrisitet, og det er jo ikke farlig.

Skrevet

Aner ikke hva som kan være grunnen i en bil, men en jordfeil er vel det at strømmen ikke går til jord (og "forvinner"), men tar andre veier. Da feks om metaller i bilen. Vet ikke helt hvor mange W/V et bilbatteri er, men det eneste som vel er reelt farlig er vel høyspent, lavere (sånn i hus og biler og sånn) er vel stort sett bare vondt og/eller ubehagelig.

Når jeg tenker meg om så kan også lakken kanskje være ioniesert, dvs statisk elektrisitet, og det er jo ikke farlig.

Kanskje det vil hjelpe om jeg henger en taustump/lærsnor ned under bilen, sånn som jeg ser enkelte gjør? Da vil jo elektrisiteten gå i bakken.

Skrevet

Kanskje det vil hjelpe om jeg henger en taustump/lærsnor ned under bilen, sånn som jeg ser enkelte gjør? Da vil jo elektrisiteten gå i bakken.

Tjaaa, nå har vel aldri nylon eller lær vært kjent å være gode ledere. De bikker vel heller mot isolatorsiden. Vet ikke helt hva jeg skal foreslå. Men du kan jo prøve seff...

Skrevet

Det der med å henge noe ned i bakken, tror eg er for å forebygge bilsjuke.

Skrevet

''Aner ikke hva som kan være grunnen i en bil, men en jordfeil er vel det at strømmen ikke går til jord (og "forvinner"), men tar andre veier.''

En jordfeil er akkurat det motsatte, dvs. at strømmen går _til_ jord, derfor har vi jorda anlegg på bad, kjøkken osv. der det er lett å komme i kontakt med metaller (jord) og med rennende vann, samtidig som vi tar i elektriske artikler.

Går strømmen da til jord (ved for eksempel avslitt isolasjon på ledninger el.l.) så vil strømmen gjennom jordfeilbryteren overstige en viss størrelse og spenningen kobles ut, der det ikkje er jordfeilbryter så vil sikringen koble ut.

I en bil så er karroseriet ledende, dvs. at dette er en del av strømkilden, i biler er det likespenning (DC) med + og -, karroseriet er - (minus) og + (pluss) går gjennom ledninger.

''Vet ikke helt hvor mange W/V et bilbatteri er,''

V (volt/spenning) i en bil er 12 V.

Effekten som et batteri leverer varierer fra bil til bil, men det er ganske vanlig med batteri på 60-100 A/H (altså 60-80 ampere/strøm pr. time)

''men det eneste som vel er reelt farlig er vel høyspent, lavere (sånn i hus og biler og sånn) er vel stort sett bare vondt og/eller ubehagelig.''

Det er ikkje helt rett, det er store strømmer som er farlige.

Strømmer over 30mA (milliampere) kan være dødelige (men disse vil en jordfeilbryter kutte), derfor har vi altså jorda anlegg (+ jordfeilbryter) i boliger mm. der det er fare for at spenningen kan gå til jord (fks. en komfyr, varmtvannsbereder o.l.).

I boliger er det vanlig med en spenning på 230V AC (farlig vekselspenning), som tidligere nevnt er det på batteriet i biler til sammenligning 12V DC, mens det på tennpluggen er ca. 15-20 000V (høyspent) denne er ikkje farlig da det er snakk om "pulser" og ørsmå strømmer.

''Når jeg tenker meg om så kan også lakken kanskje være ioniesert, dvs statisk elektrisitet, og det er jo ikke farlig.''

Det lønner seg å tenke seg om ja, nå er du inne på noe...*S*

Skrevet

Jeg var så plaget med det der tidligere. Spesielt på solrike og tørre dager. Nå er det flere år siden forrige støt. Jeg fikk tips om å holde i metallet helt øverst på døra til ene foten er på bakken. Da går støtet i bakken uten at du kjenner det. Det fungerer utrolig bra.

Dette knepet bruker også jeg i de periodene jeg plages av støt fra bilen! Funker hver gang:)

Skrevet

''Aner ikke hva som kan være grunnen i en bil, men en jordfeil er vel det at strømmen ikke går til jord (og "forvinner"), men tar andre veier.''

En jordfeil er akkurat det motsatte, dvs. at strømmen går _til_ jord, derfor har vi jorda anlegg på bad, kjøkken osv. der det er lett å komme i kontakt med metaller (jord) og med rennende vann, samtidig som vi tar i elektriske artikler.

Går strømmen da til jord (ved for eksempel avslitt isolasjon på ledninger el.l.) så vil strømmen gjennom jordfeilbryteren overstige en viss størrelse og spenningen kobles ut, der det ikkje er jordfeilbryter så vil sikringen koble ut.

I en bil så er karroseriet ledende, dvs. at dette er en del av strømkilden, i biler er det likespenning (DC) med + og -, karroseriet er - (minus) og + (pluss) går gjennom ledninger.

''Vet ikke helt hvor mange W/V et bilbatteri er,''

V (volt/spenning) i en bil er 12 V.

Effekten som et batteri leverer varierer fra bil til bil, men det er ganske vanlig med batteri på 60-100 A/H (altså 60-80 ampere/strøm pr. time)

''men det eneste som vel er reelt farlig er vel høyspent, lavere (sånn i hus og biler og sånn) er vel stort sett bare vondt og/eller ubehagelig.''

Det er ikkje helt rett, det er store strømmer som er farlige.

Strømmer over 30mA (milliampere) kan være dødelige (men disse vil en jordfeilbryter kutte), derfor har vi altså jorda anlegg (+ jordfeilbryter) i boliger mm. der det er fare for at spenningen kan gå til jord (fks. en komfyr, varmtvannsbereder o.l.).

I boliger er det vanlig med en spenning på 230V AC (farlig vekselspenning), som tidligere nevnt er det på batteriet i biler til sammenligning 12V DC, mens det på tennpluggen er ca. 15-20 000V (høyspent) denne er ikkje farlig da det er snakk om "pulser" og ørsmå strømmer.

''Når jeg tenker meg om så kan også lakken kanskje være ioniesert, dvs statisk elektrisitet, og det er jo ikke farlig.''

Det lønner seg å tenke seg om ja, nå er du inne på noe...*S*

Vel, når du er så søkke kunnskapsrik så kanskje du kunne informere trådstarter da..........(!)

Skrevet

Vel, når du er så søkke kunnskapsrik så kanskje du kunne informere trådstarter da..........(!)

Les mitt svar til Piraye. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...