Gå til innhold

Mangler blinklys??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette irriterer meg grenseløst. Der står jeg og venter på å kjøre inn i ei rundkjøring, så kommer det en idiot som svinger av rett foran meg. Faen, hadde han brukt blinklys kunne jeg ha kjørt.

Det blir ikke mye flyt i trafikken av dette.

Men det er ikke nok å bruke blinklys, de må bruke det i god tid også.

Men det syndes mye mot det jeg mener er "barnelærdom" Det gjelder bruk av lys, riktig plassering når man skal svinge til høyre eller venstre, de som står bak en som skal svinge uten at de kjører rundt hvis det er plass.De som kjører altfor sakte og lager køer, uten å ha vett til å kjøre til side, osv.

Dette burde de fleste både ha lært og skjønne selv.

Det som er enda rarere er at mange som klager på dette ikke er det spor bedre selv når du kjører. Jeg har sitte på jobben og diskutert dette med flere og når jeg sitter på med dem, så bruker de fanden meg ikke blinklys selv. Snakker om tullinger.

Skrevet

Det er da slett ikke alle rundkjøringer som har to filer. :o)

Det er riktig som Candyqueen sier, man SKAL helst blinke til venstre før rundkjøringen om man skal helt (dvs. trekvart) rundt.

Var ikke klar over dette selv, før svigermor var på pensjonist-kjørekurs. Da fikk de høre at dette var nye retningslinjer som de burde lære seg.

Burde kanskje melde meg på et slikt pensjonistkurs selv :-).

Men her oppgis bare at en i "enkelte tilfeller" også blinker til venstre (men jeg synes det er genialt når andre gjør det, og gjør det derfor også selv!): http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=1069341128417&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel

Skrevet

Hvorfor blinker du _før_ rundkjøring?

Før var det ikke slik, men i dag så skal dette gjøres for at den bak skal se hvor du skal. Du blinker før rundkjøringen når du skal rett til høyre, men du skal også blinke hvis du skal til venstre. Veldig greit for den som står og venter og skal inn i rundkjøringen og veldig greit for den som kjører bak.

Skrevet

Enig, det er grenseløst med ting å irritere seg over. Noe av det som irriterer meg mest, er menn i feite biler som ikke gidder å blinke når de skifter felt - du skjønner at de kjenner reglene og kotymene, men de gidder ikke!

Stusser over at Vegvesenet opplyser at det kun er i enkelte tilfeller man trenger å blinke mot venstre, jeg trodde dette var "påbudt":

''Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.''

(kilde: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=1069341128417&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel)

Skrevet

Eller så blir man lat så snart man får sertifikatet.

Ja, he he, jeg husker kjørelæreren jeg hadde på teorikurset sa at kjøreskola lærte folk å kjøre riktig, men så snart de fikk lappen så kjørte de akkurat slik som alle andre gjorde.

Så hadde han en kort pause, før han la til "-og det gjør jeg også."

Gjest Gurojenta
Skrevet

Dette er en av mine store greier som jeg blir skikkelig irritert over. Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å blinke bare littegranne når man skal den ene eller den andre retningen. Det hadde skapt så mye mer flyt i trafikken om alle brukte hodet og blinklyset litt mer.

Men det er mange ting som irriterer meg. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk absolutt skal kjøre med tåkelys og/eller kurvelys på bilen når det faktisk ikke er tåke. Det blender voldsomt, spesielt tåkelyset. Håpløst!

Og mens jeg er i gang, hvorfor må absolutt noen biler holde 50 meter avstand til bilen foran når man kjører i kø?

Skrevet

Dette er en av mine store greier som jeg blir skikkelig irritert over. Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å blinke bare littegranne når man skal den ene eller den andre retningen. Det hadde skapt så mye mer flyt i trafikken om alle brukte hodet og blinklyset litt mer.

Men det er mange ting som irriterer meg. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk absolutt skal kjøre med tåkelys og/eller kurvelys på bilen når det faktisk ikke er tåke. Det blender voldsomt, spesielt tåkelyset. Håpløst!

Og mens jeg er i gang, hvorfor må absolutt noen biler holde 50 meter avstand til bilen foran når man kjører i kø?

''Og mens jeg er i gang, hvorfor må absolutt noen biler holde 50 meter avstand til bilen foran når man kjører i kø?''

Hvorfor må noen biler alltid ligge klistret i støtfangeren min når jeg kjører i 65 i 60-sonen og det ikke er vei eller føre til å kjøre fortere heller?

Skrevet

Kunne skrevet dette selv, irriterer meg vanvittig. Folk er sløve. Jeg blinker _alltid_ når det er andre biler i nærheten.

Gjest Gurojenta
Skrevet

''Og mens jeg er i gang, hvorfor må absolutt noen biler holde 50 meter avstand til bilen foran når man kjører i kø?''

Hvorfor må noen biler alltid ligge klistret i støtfangeren min når jeg kjører i 65 i 60-sonen og det ikke er vei eller føre til å kjøre fortere heller?

''Hvorfor må noen biler alltid ligge klistret i støtfangeren min når jeg kjører i 65 i 60-sonen og det ikke er vei eller føre til å kjøre fortere heller?''

Det er også et godt spørsmål ja, like plagsomt det!

Skrevet

Ja, he he, jeg husker kjørelæreren jeg hadde på teorikurset sa at kjøreskola lærte folk å kjøre riktig, men så snart de fikk lappen så kjørte de akkurat slik som alle andre gjorde.

Så hadde han en kort pause, før han la til "-og det gjør jeg også."

Hehe.... Han var i hvert fall ærlig. :-)

Skrevet

Hehe, kanskje det er slik. Jeg er flink til å bruke blinklys og jeg vasker ofte hendene mine, etter hvert dobesøk og hver gang jeg skal spise. Ikke rart jeg blinker i god tid, hehe.

Der kan du se - teorien stemmer altså... :) Hehe...

Skrevet

Det pussige er at alle irriterer seg over dette. Hvem er det da som gjør det? Jo de samme som irriterer seg over alle andre. Folk er rare.

Skrevet

Det pussige er at alle irriterer seg over dette. Hvem er det da som gjør det? Jo de samme som irriterer seg over alle andre. Folk er rare.

Ja, du har et poeng der :-). Mener jeg er nøyaktig med dette, men alle kan selvsagt gjøre feil. Det som irriterer meg mest er når jeg kommer inn imot ei rundkjørig, og alle de som kommer fra venstre og skal kjøre ut, ikke blinker. Da blir du jo stående der da og vente, og flyten i trafikken blir deretter.

Skrevet

Enig, det er grenseløst med ting å irritere seg over. Noe av det som irriterer meg mest, er menn i feite biler som ikke gidder å blinke når de skifter felt - du skjønner at de kjenner reglene og kotymene, men de gidder ikke!

Stusser over at Vegvesenet opplyser at det kun er i enkelte tilfeller man trenger å blinke mot venstre, jeg trodde dette var "påbudt":

''Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.''

(kilde: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?cid=1069341128417&pagename=vegvesen%2FSVVartikkel%2FSVVartikkelMedRelatert&c=SVVartikkel)

Det er ikke påbudt å blinke til venstre.

Skrevet

Det er ikke påbudt å blinke til venstre.

Har skjønt at det ikke er påbudt, men det finnes mange retningslinjer som ikke dreier seg om forbud og påbud, men som får alt til å gli bedre om de følges.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...