Gå til innhold

Potetmos sammen med ?

Anbefalte innlegg

AneM1365380603
Skrevet

Vi har også hatt det til/på pølse i pølsebrød.

Det er noe som er veldig vanlig lenger nord i landet, men her jeg bor er det en umulig kombinasjon. Altså pølse med brød, med mos på toppen. Så kan man jo ha litt rekesalat og rå løk i brødet, og ketchup og sennep på toppen. En nordlending er muligens stor nok i kjeften til å gape over alt dette :)

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

10

• hare1365380455

4

• Atene

3

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Blander hun sammen alt før hun har det i ildfast form?

Nei..

Hun hun blander kjøttdeig,løk og tomatpure,litt katsup, legger det på bunnen,så legger hun grønnsakene,og mosen på toppen.

Gjerne med litt ost oppå..

Visst jeg husker riktig...

hare1365380455
Skrevet

Det er noe som er veldig vanlig lenger nord i landet, men her jeg bor er det en umulig kombinasjon. Altså pølse med brød, med mos på toppen. Så kan man jo ha litt rekesalat og rå løk i brødet, og ketchup og sennep på toppen. En nordlending er muligens stor nok i kjeften til å gape over alt dette :)

Jeg bor ikke i nord. ;)

Og det er ikke så mye oppå, men jeg har det altså ved siden av.

Skrevet

Brennende kjærlighet.

Jeg kan forresten ikke fordra potetstappe.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg bor ikke i nord. ;)

Og det er ikke så mye oppå, men jeg har det altså ved siden av.

Den kombinasjonen jeg nevnte var det vanlig å be om på kiosker og gatekjøkken der jeg bodde for et halvt liv siden ;) Da jeg spurte om det her jeg bor nå svarte de "Hæ???".

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Det er noe som er veldig vanlig lenger nord i landet,''

Hvor langt nord i landet, da? Selv er jeg fra nordre Nordland og har slekt mer eller mindre over hele fylket + Troms, men jeg har aldri hørt om at pølse med brød og potetmos å toppen er noe man spiser sammen.

Annonse

Skrevet

Fisk er en kjempesunt å spise. Si til pappaen at han må skjerpe seg. Han skal være rollemodell for sine barn.

Skrevet

Jeg er ikke vant til juleskinke, men jeg har sett det i butikken. Er det til middag altså? Er det ikke mye fett på?

Jeg skjærer av fettet. Det er ikke veldig mye, toppen 1 cm øverst.

Skrevet

Har ikke lest de andre svarene, men jeg synes nærmest at potetmos passer sammen med det meste - ja, alt som poteter passer med.

Skulle til å foreslå at potetmos er kjempegodt med fisk, men synd familien ikke liker det. Er du sikker på at du ikke kunne lure fisk i dem på et vis? Husker blant annet en oppskrift jeg fant på nettet med laks og potetmos i form som var kjempepopulær hos oss. Da blir fisken litt kamuflert og får en noe annen konsistens enn den får servert alene.

Skrevet

Hjemmelagde karbonader (helst elg, men storfekjøtt går fint det også), rosenkål og rømmesaus.

AneM1365380603
Skrevet

''Det er noe som er veldig vanlig lenger nord i landet,''

Hvor langt nord i landet, da? Selv er jeg fra nordre Nordland og har slekt mer eller mindre over hele fylket + Troms, men jeg har aldri hørt om at pølse med brød og potetmos å toppen er noe man spiser sammen.

Enda lenger nord enn det. Det kan jo hende det var en greie på det stedet jeg bodde. Jeg fikk det forresten en gang jeg var i Sverige også. Der la de mosen på toppen i store kuler, nesten som kuleis.

Skrevet

Det er verre med Østfold, der man spiser pølse i vaffel! ,-)

Annonse

AneM1365380603
Skrevet

Det er verre med Østfold, der man spiser pølse i vaffel! ,-)

Vanlige vafler?

Skrevet

Vanlige vafler?

Ja, jeg har forstått det slik, ja. Det var flisa som fortalte at pølser i vaffel var en stor 'hit' der nede;-)

AneM1365380603
Skrevet

Ja, jeg har forstått det slik, ja. Det var flisa som fortalte at pølser i vaffel var en stor 'hit' der nede;-)

Såpass, he he. Først pølser, så vafler etterpå. Å blande de to greiene der høres ikke så fristende ut.

Skrevet

Potetmos passer da til alt som passer til poteter? Koteletter, annet stekt kjøtt, stekt fisk, gryteretter osv. Fordelen er jo også at man ikke trenger (like mye) saus.

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi har potetmos av og til ved siden av gryterett.

Av og til putter jeg gryteretten i en form, legger potetmos over og gratinerer den i ovnen, gjerne litt ost oppå mosen også da. Godt.

Skrevet

Det høres bedre ut med spaghetti og mos enn bare spaghetti til pølsene.

Jeg laget en gang hjemmelaga mos til noen unger som aldri hadde spist det. De syntes det var ekkelt med klumpene, he he. Mannen min kunne ikke forstå poenget med alt det arbeidet første gangen jeg laget mos til han. Han mente det ville være enklere med posemos. Da han var ferdig å spise forsto han godt :o) Nå vil han helst ikke ha posemos. Jeg synes den fra Toro er ok, de andre er ekle.

Jeg moser potetene i foodprosessoren, så slipper vi klumper. Tror ikke ungene hadde likt det like godt da, nei ;-)

Enig i at posemos ikke er på langt nær like godt som "ekte" vare!

Skrevet

Vi har potetmos av og til ved siden av gryterett.

Av og til putter jeg gryteretten i en form, legger potetmos over og gratinerer den i ovnen, gjerne litt ost oppå mosen også da. Godt.

Jeg skjønner at jeg må prøve det sammen med gryterett! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...