Gå til innhold

Sykmelding uten å dra til legen?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjuklingen gir snart opp

Jeg har nå vært uendelig (!!!!!) mye syk de siste 5 ukene.

Alt startet med virus på balansenerva. Da endte jeg med sykebil på legevakta, og lå der ca. 6 timer før sykebilen kjørte meg hjem igjen. (Jeg klarte ikke å sitte oppreist eller ligge på ryggen. Då spydde jeg)

Denne sitter i enda, men ikke værre enn at jeg klarer å komme meg gjennom dagen, og klarer også å være på jobb noen timer.

Men jeg måtte jo til legen for å be om 50% sykmelding da jeg ikke klarte å jobbe full tid. Denne varte 14 dager, så derfor var det nytt legebesøkd 14 dager senere for ny 50% sykmelding. Ved hvert legebesøk har jeg ventet i 1 1/2 time før jeg kommer inn.

Dagen etter siste legebesøk våkna jeg med blærekatarr. Ettersom legen ikke var på jobb da ble det 2 1/2 time på legevakta for å få pencillin.

I går (4 1/2 uke etter alt startet) var det omgangssyke. Var totalt utslått hele dagen, men klarte å true ned litt mat på kvelden. Lå absolutt hele dagen.

I dag prøver jeg meg bittelitt på jobb igjen. (Jobba mandag-onsdag, men kortere dager ettersom jeg ikke klarte full dag.)

Og så ringte jeg legen og lurte på om jeg kunne få utvidet sykmeldingen. Jeg MÅ da ned til han for time. (Og sikkert nye 1 1/2 times ventetid og 1/2 times kjøring)

Jeg jobber med regnskap, og etter å ha gått 50% sykmeldt i 4 uker er det krise her. Jeg bruker da all min enegi på å få gjort mest mulig.

Jeg ba på mine knær om å få slippe å komme ned, men det var ikke mulig. Han kan jo uansett ikke gjøre noe for meg, så dette virker totalt idiotisk.

Jeg har vært hos han i sikkert 10 år nå, og fått sykmelding 3 ganger tidligere. To av gangene var p.g.a. graviditet, og den 3. gangen for streptokokker tror jeg. Så jeg er jo ikke akkurat den som missbruker dette.

Burde det ikke være mulig å få en sykmelding uten å måtte kaste bort så mye tid der nede?

Vet at dette ble langt og sytete, men er nå helt utslitt:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293899-sykmelding-uten-%C3%A5-dra-til-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg antar at legen nesten er nødt til å undersøke deg/snakke med deg/se deg for å kunne skrive ut en forlengelse av sykemeldingen. Han må jo bedømme om han syns at du skal ha sykemelding.

Jeg tror det har en del å gjøre med hvilken type sykdom du har - i noen tilfeller vet jeg om leger som skriver ut sykemelding basert på telefonkonsultasjon, men da gjelder det pasienter som har et sykdomsbilde med tilbakevendende depresjoner/utbrenthet.

Jeg antar at legen nesten er nødt til å undersøke deg/snakke med deg/se deg for å kunne skrive ut en forlengelse av sykemeldingen. Han må jo bedømme om han syns at du skal ha sykemelding.

Jeg tror det har en del å gjøre med hvilken type sykdom du har - i noen tilfeller vet jeg om leger som skriver ut sykemelding basert på telefonkonsultasjon, men da gjelder det pasienter som har et sykdomsbilde med tilbakevendende depresjoner/utbrenthet.

Jeg har jo allerede vært hos han to ganger for dette. I følge han tar en slik ting fra 3 uker til 3 mnd.

Nå ender jeg opp med å jobbe redusert, og å få trekk i lønn. De timene jeg klarer å fungere må jeg bruke på jobb og ikke sitte hos legen.

Dessverre.

Persille1365381127

Tror ikke de har lov til å gi deg sykemelding uten konsultasjon faktisk? Sånn etisk sett tror jeg ingen gjør det.

Til og med øyekatarr, som alle barn får, og som er enkelt å kjenne igjen må vi jo til legen med - man får ikke resept på det over telefon, selv om det er helt ufarlige medisiner.

Du har virkelig fått dosen ja! Det er dessverre slik at vi må gå dit for å få sykemelding når det ikke er det samme det handler om. Men om du mener det er pga viruset på balansenerven så burde han kunne ordnet det synes jeg... Legen kunne skrevet ut sykemelding og gitt deg nærmeste ledige time over helgen.

Tror ikke de har lov til å gi deg sykemelding uten konsultasjon faktisk? Sånn etisk sett tror jeg ingen gjør det.

Til og med øyekatarr, som alle barn får, og som er enkelt å kjenne igjen må vi jo til legen med - man får ikke resept på det over telefon, selv om det er helt ufarlige medisiner.

Det er riktig at det ikke er etisk rett å gi sykmelding uten konsultasjon, men det er mange som gir det likevel :-)

Annonse

Dessverre og heldigvis er det slik at man stort sett må ha en legetime for en sykemelding. Det er jo alltid en vurdering legen skal ta, ikke pasienten.

Det finnes unntak. Jeg fikk for eksempel sykemelding ved å kontakte legen på grunn av hyppige migreneanfall. Dette fordi det er helt umulig å komme seg til en legetime om man har migrene og fordi man ofte kan dra på jobb igjen neste dag.

hidi, the scorpion

Jeg har jo allerede vært hos han to ganger for dette. I følge han tar en slik ting fra 3 uker til 3 mnd.

Nå ender jeg opp med å jobbe redusert, og å få trekk i lønn. De timene jeg klarer å fungere må jeg bruke på jobb og ikke sitte hos legen.

Dessverre.

Jeg synes du har en flott lege som tar jobben sin alvorlig! Legen bør kunne se deg for å avgjøre om det eventuelt er noe mer han kan gjøre for deg. Og gå i fem uker, slik som du har hanglet, burde du føle deg tryggere av å bli sett av en lege.

En lege kan dessverre ikke ta hensyn til din personlige økonomi..;(

God bedring!

Gjest Det er lovverket

Lovverket sier desverre at du må møte.

Dette ble veldig strengt for noen få år siden, det heter seg at ingen sykemelding skal skrives ut uten at pasienten har møtt til time hos legen.

Men, det er leger som "stoler på" pasientene sine selv den dag i dag :) Disse kan gi deg sykemelding alikavel, om ikke annet etter en liten prat i telefonen.

At din lege ikke gjør det slik er vel fordi han velger å følge lovverket til punkt og prikke.

Legen min er litt mer "føyelig" på det området. Bla. nå var jeg ikke hos ham en tur og han spurte om jeg ønsket sykemelding, jeg sa nei og at jeg ville se ann til over nyåret siden det er en del fri i jula, så kunne jeg heller ringe ned og få en da hvis jeg trengte det. (da holder det å ringe jentene i resepsjonen)

Det holder å bare ringe jentene når jeg trenger henvisning til gynokolog, fysioterapi, sykemelding osv. også.

Jeg har gått hos legen min i en ti år nå så han kjenner meg veldig godt.

Du har virkelig fått dosen ja! Det er dessverre slik at vi må gå dit for å få sykemelding når det ikke er det samme det handler om. Men om du mener det er pga viruset på balansenerven så burde han kunne ordnet det synes jeg... Legen kunne skrevet ut sykemelding og gitt deg nærmeste ledige time over helgen.

Det var jo en kombinasjon av viruset på balansenerva + omgangssyken.

Jeg ble også tilbudt å ringe tilbake denne uka for å få hastetime med mulighet for tilbakevirkende sykmelding (i følge ho på sentralbordet)

Jeg føler meg bedre nå, og har tro på at jeg kan jobbe fullt denne uka, så da får jeg heller ta avspassering det jeg var borte forrige uke tror jeg. Orker ikke mer lege.

Jeg synes du har en flott lege som tar jobben sin alvorlig! Legen bør kunne se deg for å avgjøre om det eventuelt er noe mer han kan gjøre for deg. Og gå i fem uker, slik som du har hanglet, burde du føle deg tryggere av å bli sett av en lege.

En lege kan dessverre ikke ta hensyn til din personlige økonomi..;(

God bedring!

Greit at han skal ta jobben sin alvorlig, og det gjør han jo. Men i følge han så er det ikke mer han kan gjøre. Dette er et virus som tar mellom 3 uker og 3 mnd. i de fleste tilfeller. Han har tatt div. testester, og det var ikke mer han kunne gjøre.

Og da er deg kjedelig å kaste bort ca. 2 timer på et legebesøk så lenge jeg holder på å drukne her på jobben.

Lovverket sier desverre at du må møte.

Dette ble veldig strengt for noen få år siden, det heter seg at ingen sykemelding skal skrives ut uten at pasienten har møtt til time hos legen.

Men, det er leger som "stoler på" pasientene sine selv den dag i dag :) Disse kan gi deg sykemelding alikavel, om ikke annet etter en liten prat i telefonen.

At din lege ikke gjør det slik er vel fordi han velger å følge lovverket til punkt og prikke.

Legen min er litt mer "føyelig" på det området. Bla. nå var jeg ikke hos ham en tur og han spurte om jeg ønsket sykemelding, jeg sa nei og at jeg ville se ann til over nyåret siden det er en del fri i jula, så kunne jeg heller ringe ned og få en da hvis jeg trengte det. (da holder det å ringe jentene i resepsjonen)

Det holder å bare ringe jentene når jeg trenger henvisning til gynokolog, fysioterapi, sykemelding osv. også.

Jeg har gått hos legen min i en ti år nå så han kjenner meg veldig godt.

Å kunne ha en tlf. time hadde jo vært strålende. Og så lenge jeg har vært hos han to ganger for dette, og det uansett ikke er noe å gjøre med så synes jeg jo det burde vært greit.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...