bouenas Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Hei alle sammen! Har nesten ikke vært her inne siste halvår(?), men i dag trenger jeg hjelp fra deres kloke hoder! De som evt husker meg fra før, vet at min eksmann har laget mye kvale, for å si det mildt. For å gjøre en lang historie kort, flyktet vi fra ham for 6 år siden, bodde først på krisesenter, deretter på hemmelig adresse i lang tid. Grunnet grov vold og trusler mot meg. Vi flyttet hjem, og har levd og lever et godt og harmonisk liv. Bortsett fra når han i perioder trøbler. Jeg hadde voldsalarm i 2 år, og han har hatt flere lange besøksforbud. Ting har gått relativt greit de siste år. Mye pga at jeg har føyet ham mye, for å slippe represalier. Samværsavtalene er jeg imidlertid bare glad for at han har sluntret unna, ingen har godt av å være mye sammen med en såpass ustabil, upedagogisk osv mann, over lang tid. Barna (som heldigvis er store nok til å tenke og ta beslutninger selv) er "inforstått" med at de er hos faren når han "vil og kan". Grunnet norsk lov som ofte beskytter feil person, har barna hatt noenlunde normalt samvær med faren. Ihvertfall på papiret. I realiteten har annenhver helg og en ettermiddag i uken, blitt halvert, og vel så det. Han tar kontakt når det passer han, og regner med at alle føyer ham. Jeg har aldri kjeftet/sagt noe negativt til ham i forhold til dette. Da ville jeg bare ha satt fyr på bålet. Han har riktignok aldri skadet dem, men de har selvsagt slitt og blitt redde når faren har komt med høyst reelle trusler mot meg. Senest for en mnd siden bodde vi hos nær familie, fordi barna var redde for at faren ville komme og ta meg. De har ikke vært hos ham denne perioden på ca (litt over) halvannen måned, pga hans ustabilitet psykisk. Grunnen til dette er at jeg, etter råd fra Nav, søkte om høyere bidrag. Jeg dokumenterte samtidig samværet, da jeg har skrevet dette ned i 2 år. I følge Nav skal han betale over dobbelt så mye i bidrag som han gjør i dag. "Forstår" at han klikket, og visste han ville straffe meg, men han gikk over alle støvleskaft. Politi og barnevern var innblandet, jeg har støtte fra alle kanter. Nå skal de muligens til ham i dag. Han er "normal" nå. Har vært rolig lenge nok til at vi har fått ting litt på avstand. Barna har fått bestemme selv, nå er de "klare" til å være litt hos ham, de har litt lyst, som de sier. Jeg presser dem selvsagt ikke, aller helst vil jeg beholde dem hjemme. Men samtidig nekter jeg ikke samvær når han er noenlunde "stabil". Jeg har strekt meg veldig langt for å få til at de har et "godt" forhold til faren. De vet veldig godt hvor de har meg, for å si det sånn. I dag åpnet jeg posten. Der er et brev fra familiværnkontoret, som HAN har tatt kontakt med. Jeg skjønner mindre og mindre av fyren. Men han sa jo han skulle lage et helvete for meg. Nå har han bedt om en felles samtale for oss. Han, som har brutt alt av avtaler, fremdeles truer meg, og skremmer barna fra samvær. JEG skjønner at dette er et ledd i det å lage et helvete for meg. Men det skjønner nok ikke de på familievernkontoret. De tror nok at denne stakkars mannen ikke får normalt samvær, fordi den grufulle ekskona nekter ham det. Hva om han nå går og krever mer samvær, altså utover normalt samvær? Jeg skjelver ved tanken på å sitte der, på et kontor sammen med han og en eller to familierådgivere. Han overkjører meg fullstendig, og har et ordforråd og en overbevisende "sjarm" som bare en ja - psykopat kan ha. Sist gang vi var på slik samtale, for 6 år siden, hadde vi separate timer, fordi han var tilbøyelig til å ta meg der og da. Dessverre ikke tull engang. Jeg tror jeg ringer og forklarer at jeg kan gjerne møte til samtale, men IKKE samtidig med ham. Å ta med følge er ikke aktuelt, da både familie og venner kjenner ham, og er like redde for represalier som meg. Han er viden kjent som en hevnlysten person. Hva ville dere ha gjort her? 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Ta kontakt med familievern-kontoret, avtal time med dem alene, uten han. Du har alt ditt paa det rene! Og om det skulle bli noe tull, saa kan vel kanskje barna snakke for seg? 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Ta kontakt med familievern-kontoret, avtal time med dem alene, uten han. Du har alt ditt paa det rene! Og om det skulle bli noe tull, saa kan vel kanskje barna snakke for seg? Hei, og takk for svar! Ja, jeg tror jeg gjør det. Håper de forstår, og ikke oppfatter meg som "vanskelig". Jeg har alt på det rene ja. Vi er til og med blitt besøkshjem, spurt av barnevernet. Så jeg føler meg rimelig trygg på at jeg har gjort alt det rette for å løfte oss som familie. Selv om han stadig får meg til å lure på det (om jeg gjør det rette). Han har en ekkel evne til å sette andre i et dårlig lys. Heldigvis har vi så ytterst minimal kontakt som overhodet mulig, derfor stoler jeg på meg selv på en helt annen måte enn tidligere. Vi lever et godt og harmonisk liv, vi klarer oss så uendelig godt uten hans innblanding. Disse årene uten ham har vært som både julaften, bursdager og alt av glede og positiv styrke. Jeg orker ikke tanken på at han skal ødlegge mer. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Ta med det du måtte ha av dokumentasjon fra politi og barnevern om tidligere episoder, og ta med dokumentasjonen du har på at han ikke følger opp det samværet han allerede har. Hør eventuelt om en representant fra politiet eller barnevernet, som kjenner saken deres, har mulighet til å være med deg på møtet. 0 Siter
Atene Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Jeg er i en nokså lik situasjon, og fikk separat megling. Det er ingen grunn til at du skal utsette deg for et møte med ham. 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Ta med det du måtte ha av dokumentasjon fra politi og barnevern om tidligere episoder, og ta med dokumentasjonen du har på at han ikke følger opp det samværet han allerede har. Hør eventuelt om en representant fra politiet eller barnevernet, som kjenner saken deres, har mulighet til å være med deg på møtet. Tusen takk for fint svar! Dette var gode råd, men jeg er så mettet på å måtte forsvare meg for denne mannen, at jeg vet ikke om jeg orker. Bare viss jeg må. Så det var gode råd, som jeg skal ta med meg, dersom det trengs. Nå ringte jeg til familievernkontoret, og de husket meg og "saken" vår. Selv om det er 6-7 år siden. De sa det var jo ingen liten sak, ikke rent lite han hadde utsatt meg/oss for, de skjønte meg godt. Heldigvis, ble så glad og lettet. Han kunne komme alene, dersom han ville. Min side av saken kunne vi ta over telefon. Så godt å bli stolt på! Er så god følelse når de ser mer enn jeg hadde våget å håpe på. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Be om separat mekling. Det gjorde jeg. 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Jeg er i en nokså lik situasjon, og fikk separat megling. Det er ingen grunn til at du skal utsette deg for et møte med ham. Hei, og tusen takk for fint svar! Jeg husker deg fra tidligere, du har alltid så fine, velmenende og godt begrunnede svar. Er lei meg for at du er i lignende situasjon. Synd at flere er slik. Men da vet du hva jeg snakker om, og forstår at jeg blir skjelven bare ved tanken på å sitte i et rom med han, og bli "overkjørt" av hans skrudde påstander. Jeg ringte til familievernkontoret, de husket meg og saken godt, til tross for at det er 6-7 år siden jeg var der sist. De forstod meg godt, og var virkelig varme. Vi hadde en god prat på telefonen, og de sa at dersom jeg ville vite hva han sa, og komme med min side av saken, kunne vi ta resten over telefon. Føles veldig godt med slik forståelse, og jeg er lettet. Likevel lurer det en viss liten frykt i bakhodet, for jeg vet at han kan finne på hva som helst for å dreie saken til sin favør. 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Be om separat mekling. Det gjorde jeg. Hei, og takk for svar! Er vi enda flere, altså? Synd at du også opplever en slik mann, jeg hadde håpet på at ikke så mange gjorde det. Ja, jeg ringte familievernkontoret med utgangspunkt i å be om seperat samtale. Men de husket meg så godt, og visste nok hvordan han er, så de sa vi kunne ta resten over telefon. Jeg sa jeg møter gjerne til samtale, men ikke sammen med han. Så vi får se, om det blir telefonsamtale, eller møte i tillegg. Hun som har saken ringer meg på mandag. Det skulle ha vært skuddpremie på slike menn. 0 Siter
Atene Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Hei, og tusen takk for fint svar! Jeg husker deg fra tidligere, du har alltid så fine, velmenende og godt begrunnede svar. Er lei meg for at du er i lignende situasjon. Synd at flere er slik. Men da vet du hva jeg snakker om, og forstår at jeg blir skjelven bare ved tanken på å sitte i et rom med han, og bli "overkjørt" av hans skrudde påstander. Jeg ringte til familievernkontoret, de husket meg og saken godt, til tross for at det er 6-7 år siden jeg var der sist. De forstod meg godt, og var virkelig varme. Vi hadde en god prat på telefonen, og de sa at dersom jeg ville vite hva han sa, og komme med min side av saken, kunne vi ta resten over telefon. Føles veldig godt med slik forståelse, og jeg er lettet. Likevel lurer det en viss liten frykt i bakhodet, for jeg vet at han kan finne på hva som helst for å dreie saken til sin favør. Tusen takk! Hold fast ved følelsen av at de forstår. De gjør det! Husk at for deg har det unormale til en viss grad blitt normalt, men andre ser hvor unormalt det er. Jeg synes det var viktig å møte alene, ikke bare fordi jeg ikke ønsket belastningen, men for å markere en grense. Det vet du sikkert nok om selv - sett grenser og bygg gjerder. Det gagner barna dine at du ikke utsetter deg for unødvendige belastninger. Så kan jeg jo si at dette går sikkert bra til slutt, men det regner jeg med at du vet. Det er belastningen underveis som sliter. 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Tusen takk! Hold fast ved følelsen av at de forstår. De gjør det! Husk at for deg har det unormale til en viss grad blitt normalt, men andre ser hvor unormalt det er. Jeg synes det var viktig å møte alene, ikke bare fordi jeg ikke ønsket belastningen, men for å markere en grense. Det vet du sikkert nok om selv - sett grenser og bygg gjerder. Det gagner barna dine at du ikke utsetter deg for unødvendige belastninger. Så kan jeg jo si at dette går sikkert bra til slutt, men det regner jeg med at du vet. Det er belastningen underveis som sliter. Tusen, tusen takk til deg også. Du er klok og snill. Du har veldig rett i det du sier om det "normale" kontra unormalt. Er også mange som ikke forstår det der, fordi det er litt for eventyrlig, eller hva jeg skal si. Så er bare _så_ glad når jeg møter forståelse. Takk igjen, du gav meg styrke her. Husk å bruke den selv også. Og jeg håper du og dere har det mye bedre nå, i forhold til hva du (forhåpentligvis _har_ ) slitt med. Uffda den setningen kunne kanskje misforståes? Jeg mener ikke hva du forhåpentligvis har slitt med! Men derimot at jeg håper dette er noe du HAR slitt med, at du slipper å slite med det lenger... Huff, håper du forstår hva jeg mener :-) 0 Siter
Atene Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Tusen, tusen takk til deg også. Du er klok og snill. Du har veldig rett i det du sier om det "normale" kontra unormalt. Er også mange som ikke forstår det der, fordi det er litt for eventyrlig, eller hva jeg skal si. Så er bare _så_ glad når jeg møter forståelse. Takk igjen, du gav meg styrke her. Husk å bruke den selv også. Og jeg håper du og dere har det mye bedre nå, i forhold til hva du (forhåpentligvis _har_ ) slitt med. Uffda den setningen kunne kanskje misforståes? Jeg mener ikke hva du forhåpentligvis har slitt med! Men derimot at jeg håper dette er noe du HAR slitt med, at du slipper å slite med det lenger... Huff, håper du forstår hva jeg mener :-) Jeg skjønner hva du mener, men vi er dessverre i nokså nøyaktig samme båt nå. Rart hva man lærer seg til å leve med, ikke sant? 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Tusen takk for fint svar! Dette var gode råd, men jeg er så mettet på å måtte forsvare meg for denne mannen, at jeg vet ikke om jeg orker. Bare viss jeg må. Så det var gode råd, som jeg skal ta med meg, dersom det trengs. Nå ringte jeg til familievernkontoret, og de husket meg og "saken" vår. Selv om det er 6-7 år siden. De sa det var jo ingen liten sak, ikke rent lite han hadde utsatt meg/oss for, de skjønte meg godt. Heldigvis, ble så glad og lettet. Han kunne komme alene, dersom han ville. Min side av saken kunne vi ta over telefon. Så godt å bli stolt på! Er så god følelse når de ser mer enn jeg hadde våget å håpe på. Godt aa hore!:-) Du faar ha masse lykke til fremover naa! Skjonner det har vaert svaert vanskelig for deg alt dette dere har vaert igjennom, men jeg, og garantert flere med, beundrer deg og styrken din! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Godt aa hore!:-) Du faar ha masse lykke til fremover naa! Skjonner det har vaert svaert vanskelig for deg alt dette dere har vaert igjennom, men jeg, og garantert flere med, beundrer deg og styrken din! ''Godt aa hore!:-)'' Det eg har hørt er at det følger mye elendighet med det, som rus, kriminalitet, farlige kunder osv. Du må nå ha vært ekstra heldig! 0 Siter
Mirabell Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 ''Godt aa hore!:-)'' Det eg har hørt er at det følger mye elendighet med det, som rus, kriminalitet, farlige kunder osv. Du må nå ha vært ekstra heldig! Tror hun bor i utlandet og mangler æ-ø-å på tastaturet... 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 ''Godt aa hore!:-)'' Det eg har hørt er at det følger mye elendighet med det, som rus, kriminalitet, farlige kunder osv. Du må nå ha vært ekstra heldig! Faktisk saa forstod jeg ikke hva du mente foer jeg leste Mirabell sitt svar til deg...haha...:-) Jaja...saann gaar naa daganj! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Tror hun bor i utlandet og mangler æ-ø-å på tastaturet... Ok, såpass. he, he.. Jaja, da ville eg ha skrevet "Godt aa hoere!" 0 Siter
pekkaline Skrevet 14. desember 2007 Skrevet 14. desember 2007 Skal si dere har hatt trøbbel. Ikke greit. Jeg ville bedt om time individuelt. Ta med alt du har av papirer fra barnevern og politi så forstår de deg fort. Kanskje du også skulle rådført deg med politiet siden det er en tilspisset tid? Jeg følte virkelig at han var skummel å ha rundt seg. 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Godt aa hore!:-) Du faar ha masse lykke til fremover naa! Skjonner det har vaert svaert vanskelig for deg alt dette dere har vaert igjennom, men jeg, og garantert flere med, beundrer deg og styrken din! Tusen millioner takk, for et herlig svar. Det varmer inderlig, skal jeg love deg. Ja, jeg er skikkelig mettet av denne fyren og alt han finner på. Vi har fått nok av ham, alle sammen. Takk igjen for din fantastiske støtte. Jeg måtte også lese begynnelsen på svaret ditt "Godt aa hore" to ganger før jeg skjønte det ;o) Lo godt for meg selv her, artig med litt humor, og jeg ser det er flere som har "tolket" deg på ulike måter. ) 0 Siter
bouenas Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Skrevet 14. desember 2007 Skal si dere har hatt trøbbel. Ikke greit. Jeg ville bedt om time individuelt. Ta med alt du har av papirer fra barnevern og politi så forstår de deg fort. Kanskje du også skulle rådført deg med politiet siden det er en tilspisset tid? Jeg følte virkelig at han var skummel å ha rundt seg. Hei, og takk for svaret ditt! Kunne du føle det, altså? Så "kjekt", for ofte føler jeg at det er lite forståelse fra mennesker som aldri har kjent slikt på kroppen. Derfor prater jeg fint lite om det. Jeg tror faktisk at dere her på dol vet veldig mye mer, om denne delen av livet mitt, enn min omgangskrets :-) Så det betyr mye for meg å få denne støtten! Jeg tror jeg kan gå så langt å si at jeg er glad i dere, alle sammen ;-) Ukjente mennesker "uti der", tenk at dere kan være så skjønne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.