Gå til innhold

selvmord

Gjest helsepersonell

Anbefalte innlegg

Gjest helsepersonell
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og da blir det av og til diskutert dette emne. jeg lager bare nå en sak.(jeg er i en tro derfor dette spørsmålet) hvis et eldre ektepar den ene har fått dødlig diagnose og den andre sier at da vil den ta livet sitt når den andre dør. Legen forholder seg til dette og vet det. hvis jeg kommer da vedkomne tar sitt liv, ser det med mine egne øyne, kan jeg da droppe å hjelp og ringe 113 etter ordre fra legen.

Skrevet

''Legen forholder seg til dette og vet det. hvis jeg kommer da vedkomne tar sitt liv, ser det med mine egne øyne, kan jeg da droppe å hjelp og ringe 113 etter ordre fra legen.''

Nei, det kan du ikkje!

Det er straffbart å ikkje yte livreddende førstehjelp!

Skrevet

''Jeg jobber i helsevesenet og da blir det av og til diskutert dette emne. jeg lager bare nå en sak.(jeg er i en tro derfor dette spørsmålet) hvis et eldre ektepar den ene har fått dødlig diagnose og den andre sier at da vil den ta livet sitt når den andre dør. Legen forholder seg til dette og vet det. hvis jeg kommer da vedkomne tar sitt liv, ser det med mine egne øyne, kan jeg da droppe å hjelp og ringe 113 etter ordre fra legen.''

En lege som ønsker å beholde sin stilling ville aldri gitt en slik ordre.

Personlig ville jeg etterkommet ønsket, og latt vedkommende ta selvmord. Så jobber jeg heller ikke innenfor helsevesenet (og godt er muligens det). Det du skriver får meg til å tvile på om du selv gjør det...

Skrevet

Du kan alltids late som du ikke vet eller ser. Det er ikke straffbart det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes noe som heter eksistensielt selvmord.

Om jeg som lege kjenner pasienten meget ogt og vet at beslutningen er nøye gjennomtenkt og pasienten ved sine fulle fem, kan ingen straffe meg om jeg lar være å redde liv.

Skrevet

Om jeg som lege kjenner pasienten meget ogt og vet at beslutningen er nøye gjennomtenkt og pasienten ved sine fulle fem, kan ingen straffe meg om jeg lar være å redde liv.

Så FLOTT!!!!! :-D

Skrevet

Du kunne ikke gitt en 'ordre' til andre om å la være å redde liv, eller?

• 3 uker senere...
Skrevet

Du kan alltids late som du ikke vet eller ser. Det er ikke straffbart det.

Joda, du kan bli straffet for å bryte lover du ikke kjenner til.

Stod nylig i avisene om noen som ble bøtelagt for innføring av ulovlige slankemidler.

Man plikter å sette seg inn i reglene _før_ man begynner å importere ting.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...