tonie Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er helt enig, barn har det ikke godt på kjøpesenter i desember. Men de små som ligger å sover i vognene sine har det vel like greit der som hvilken som helst annen plass. Jeg var innom et kjøpesenter i dag (måtte kjøpe en bursdagsgave) Jeg hadde litt dårlig tid og prøvde å skyde meg. Det viste seg å være klin umulig, og jeg tenkte: "Når du har vært så dum å rote deg inn på et kjøpesenter en lørdag i desember, ja da får du bare ta det rolig og ikke hisse deg opp" Alle må prøve å tilpasse seg situasjonen og unngå å irritere seg over alt og alle. '' Når du har vært så dum å rote deg inn på et kjøpesenter en lørdag i desember, ja da får du bare ta det rolig og ikke hisse deg opp" Alle må prøve å tilpasse seg situasjonen og unngå å irritere seg over alt og alle.'' Jeg tror det er veldig lurt å bruke de ordene som et mantra et par timer før man skal i ilden. Kjøpesenter i desember er virkelig en prøvelse, og man finner alltid noe å irritere seg over vhis man er i _det_ humøret;) 0 Siter
Gjest rullekanin Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Jeg skulle ønske alle andre kunne droppe juleshoppinga for min skyld, nå før jul. Altfor fullt i butikkene!! ;-) I år har jeg vært så heldig at jeg har fått handla så og si alle julegavene når jeg har vært alene på shopping, men slikt er ikke alltid like lett! Jeg mener alle har like stor rett til å oppholde seg på kjøpesenteret, og har man problemer med det, så får man passe på å shoppe til gunstigere tider (f.eks. fra klokka 18-20?) Det er ikke alle som er så heldige å ha noen til å passe på barna sine. For meg hadde det vært uktuelt å "bruke opp" sårt tiltrengte barnevakter når jeg tross alt _kan_ være sammen med barna mine selv. Vi koser oss på shopping de gangene vi drar sammen og det meste skjer på barnas premisser. Når jeg har vært hjemme i svangerskapspermisjon, har det vært naturlig å foreta julegavehandel på dagtid når babyen har sovet i vogna si. Ammingen gjorde også sitt til at det var mest praktisk å ha med babyen. Forresten skjønner jeg ikke helt problemet. Det er da ikke _så_ forferdelig mange barnevogner rundt om på shoppingsentrene? Jeg tipper du er litt stressa om dagen ;-) Bra skrevet, igjen, Togli! Jeg tenkte på det i går, og kom til at barnevogner aldri har irritert meg på kjøpesenter. Det er en ing som irriterer meg og det er at folk står på disse rullefortauene på Moa. Da blir jeg litt hissig;o) Man skal da ikke stå på de, men gå. Ellers irriterer jeg meg sjelden på kjøpesenter. 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Jeg vil gjerne at ungdommen og venninnegjenger i alle aldre holder seg hjemme. De stenger veien, henger rundt uten å kjøpe noe, og bruker uendelig lang tid foran hyllene - de har altfor god tid, rett og slett! Også vil jeg gjerne at røykere holder seg hjemme, det stinker så innmari når de står i nærheten av meg i køen. Og overvektige - de tar jo plass som ei hel barnevogn selv, noen av dem. De må da kunne få noen andre til å handle for seg? For ikke å snakke om gamle - de er så treige at det er til å få hjertinfarkt av for oss andre, Og enten finner de ikke pengene sine, eller de får ikke til å bruke minibankkortet. Vekk med dem! Og mannfolk - i alle aldre! De har ikkenoe på et shoppingsenter å gjøre - de har ikke peil på hva de skal kjøpe, og bruker altfor mye av tida til de som jobber der. Og de over 1,85. De er så høye at de stenger for utsikten til alt mulig, og så har de så lange armer at de noenganger strekker seg over meg for å ta ting akkurat i den hyllen jeg står og kikker. Irriterende! Hvis alle disse kunne holdt seg hjemme, hadde ikke barnevogner vært noe som helst problem! Det må da være lov å kommentere at barnevogner faktisk tar en del plass uten å få et slikt svar? Jeg sier ikke at ALLE MØDRE ER TEITE OG MÅ VÆRE HJEMME. Jeg sier at de som ikke klarer å forstå hvor stor den vogna egentlig er, og hvor mye den sperrer i en liten butikk, godt kan få noen til å passe ungen, enten utenfor butikken eller hjemme. Det er de som står i veien som irriterer meg, ikke en generell barnevogn. Sikkert mange mødre som klarer å følge med og ikke plassere vogna der folk skal gå, men som andre her også har skrivd, det finnes altfor mange av de som "tut tut her kommer jeg " og nesten kjører ned folk, og SKAL stå akkurat midt mellom hyllene og sperre. Da viser man ikke hensyn, og man viser heller ikke hensyn når man står 5 stk med handlevogner i en midtgang, for da kommer ikke folk forbi. Andre handlende må jo også få lov å gå der de vil. Det finnes ofte litt "større" områder inne på en butikk også, de kan jo stå der og skravle, ikke foran hyller hvor det står varer folk vil ha. Skjønner? Det må da være lov å kommentere at barnevognereiere/folkegrupper ER hensynsløse når de velger å stå slik at man ikke kommer forbi. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Det må da være lov å kommentere at barnevogner faktisk tar en del plass uten å få et slikt svar? Jeg sier ikke at ALLE MØDRE ER TEITE OG MÅ VÆRE HJEMME. Jeg sier at de som ikke klarer å forstå hvor stor den vogna egentlig er, og hvor mye den sperrer i en liten butikk, godt kan få noen til å passe ungen, enten utenfor butikken eller hjemme. Det er de som står i veien som irriterer meg, ikke en generell barnevogn. Sikkert mange mødre som klarer å følge med og ikke plassere vogna der folk skal gå, men som andre her også har skrivd, det finnes altfor mange av de som "tut tut her kommer jeg " og nesten kjører ned folk, og SKAL stå akkurat midt mellom hyllene og sperre. Da viser man ikke hensyn, og man viser heller ikke hensyn når man står 5 stk med handlevogner i en midtgang, for da kommer ikke folk forbi. Andre handlende må jo også få lov å gå der de vil. Det finnes ofte litt "større" områder inne på en butikk også, de kan jo stå der og skravle, ikke foran hyller hvor det står varer folk vil ha. Skjønner? Det må da være lov å kommentere at barnevognereiere/folkegrupper ER hensynsløse når de velger å stå slik at man ikke kommer forbi. Ja men det må da være LOV til å både være uenig + bruke ironi hvis man vil det! Ironi er er et effektivt virkemiddel i en debatt det og! Og dette er jo blitt en debatt der folk har engasjert seg! Eller hva? 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Ja men det må da være LOV til å både være uenig + bruke ironi hvis man vil det! Ironi er er et effektivt virkemiddel i en debatt det og! Og dette er jo blitt en debatt der folk har engasjert seg! Eller hva? Ja jeg er for ironi. Men jeg føler at jeg fikk det svaret fordi jeg skrev "alle mødre med barnevogn er teit". Det var jo ikke det jeg gjorde. Og da må det jo være lov å svare tilbake litt små-irritert, for jeg liker ikke når folk svare meg som om jeg har skrevet motsatt av det jeg gjør :-). 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Ja jeg er for ironi. Men jeg føler at jeg fikk det svaret fordi jeg skrev "alle mødre med barnevogn er teit". Det var jo ikke det jeg gjorde. Og da må det jo være lov å svare tilbake litt små-irritert, for jeg liker ikke når folk svare meg som om jeg har skrevet motsatt av det jeg gjør :-). Jada, det har du lov til Bare ikke det blir en sånn sutretråd bare, der alle anklager hverandre for å svare surt, misforstå hverandre med vilje, osv... ;-) 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Jada, det har du lov til Bare ikke det blir en sånn sutretråd bare, der alle anklager hverandre for å svare surt, misforstå hverandre med vilje, osv... ;-) Nei det håper jeg da ikke. Men virke litt som det er blitt det uansett, altfor mange mødre som tror man mener alle mødre i hele verden, inkludert dem, om man kritisere EN type mødre (nemlig de som velger å være i veien på kjøpesentre osv). Og da blir det fort sutre-klage tråd. Jeg er tilhenger av ordentlig diskusjoner der man kan skrive argumenter og få argumenter tilbake, ikke trolling og klaging på det man skriver. Har man noe imot det jeg mener, så er det ikke forbudt å skrive saklig og argumentere i mot meg. Virker som mange tror det på en del forum ;-) 0 Siter
tonie Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Nei det håper jeg da ikke. Men virke litt som det er blitt det uansett, altfor mange mødre som tror man mener alle mødre i hele verden, inkludert dem, om man kritisere EN type mødre (nemlig de som velger å være i veien på kjøpesentre osv). Og da blir det fort sutre-klage tråd. Jeg er tilhenger av ordentlig diskusjoner der man kan skrive argumenter og få argumenter tilbake, ikke trolling og klaging på det man skriver. Har man noe imot det jeg mener, så er det ikke forbudt å skrive saklig og argumentere i mot meg. Virker som mange tror det på en del forum ;-) ''Nei det håper jeg da ikke. Men virke litt som det er blitt det uansett, altfor mange mødre som tror man mener alle mødre i hele verden, inkludert dem, om man kritisere EN type mødre (nemlig de som velger å være i veien på kjøpesentre osv)'' Jeg tror det kommer av at veldig mange av oss som har barn har opplevd sure blikk, himling og kommentarer i løpet av den tida barna satt i vogn, og vi føler oss ikke så rent lite urettferdig behandla når vi prøver alt vi kan å ta hensyn. Jeg tenker at det godt kan være meg dere snakker om selv om jeg håper at det ikke er det. Finnes det virkelig mennesker som _velger_ å være i veien, tro? Det er ikke lett å manøvrere en barnevogn i et lokale som er fullt av mennesker som vingler hit og dit. Ofte står man bom fast fordi alle durer frem og ikke slipper en forbi, og da er man i veien for de som kommer bak. For meg var det en absolutt nødløsning å ha med vogn og unge på julegaveshopping. Mange har ikke barnevakter, mange barnevakter har mye å styre med selv i desember og sier nei til å passe, mange er enslige og har ingen barnefar som kan ta seg av barna hjemme mens mor shopper, osv. Dere får det til å høres så forbaska enkelt ut å bare dra ut og handle uten barn at jeg mistenker dere for å tro at jeg gjør det på faenskap når jeg har med meg ungen min. Jeg tror de aller fleste ville gjort unna handlinga alene hvis de hadde muligheten. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 ''I år har jeg vært så heldig at jeg har fått handla så og si alle julegavene når jeg har vært alene på shopping, men slikt er ikke alltid like lett!'' Jeg også - fikk handlet nesten alle gavene i går - hadde noen supereffektive timer alene på shopping :-) Det er bare helt hærlig å få slike sjanser:) 0 Siter
tzatziki1365380058 Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Det må da være lov å kommentere at barnevogner faktisk tar en del plass uten å få et slikt svar? Jeg sier ikke at ALLE MØDRE ER TEITE OG MÅ VÆRE HJEMME. Jeg sier at de som ikke klarer å forstå hvor stor den vogna egentlig er, og hvor mye den sperrer i en liten butikk, godt kan få noen til å passe ungen, enten utenfor butikken eller hjemme. Det er de som står i veien som irriterer meg, ikke en generell barnevogn. Sikkert mange mødre som klarer å følge med og ikke plassere vogna der folk skal gå, men som andre her også har skrivd, det finnes altfor mange av de som "tut tut her kommer jeg " og nesten kjører ned folk, og SKAL stå akkurat midt mellom hyllene og sperre. Da viser man ikke hensyn, og man viser heller ikke hensyn når man står 5 stk med handlevogner i en midtgang, for da kommer ikke folk forbi. Andre handlende må jo også få lov å gå der de vil. Det finnes ofte litt "større" områder inne på en butikk også, de kan jo stå der og skravle, ikke foran hyller hvor det står varer folk vil ha. Skjønner? Det må da være lov å kommentere at barnevognereiere/folkegrupper ER hensynsløse når de velger å stå slik at man ikke kommer forbi. Kommenter alt du vil, du - bare regn med å få kommentarer tilbake. Svaret mitt var ironisk, ikke slemt, og det får du tåle. Jeg "mener" for så vidt det jeg skrev - et snev av sannhet var det jo i alt sammen. Poenget mitt er bare at hvis noe irriterer meg eller andre i den grad, så får man holde seg hjemme, ikke kreve at andre skal holde seg hjemme. Jada, folk bør ta hensyn - både de med og uten barnevogn, men hensynsløshet er det en haug av folk som driver med for tida. Det er ikke spesielt for folk med barnevogner. Tål det, eller hold deg hjemme. Kjøpesenter er offentlig sted, og selv om jeg kan være enig i at barnevogner tar mye plass, så kunne det ikke falle meg inn å kreve at de med små barn skal holde seg hjemme eller dra å handle alene av den grunn. Skulle da bare mangle! 0 Siter
Gjest Undrar bara.. Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Jeg gjetter at du ikke har barn? Mas, kjas, trengsel, varme jakker(som man ikke kan ta av og på i hver eneste butikk man går inn i) og alt det andre kan få selv den mest veloppdragne lille ungen til å miste tålmodigheten og oppføre seg så som så. Og når mor/far kanskje bare har mulighet til å få gjort unna shoppinga akkurat den ene dagen, vel da kan det vel koke over når ting skjærer seg. Sånt skjer, dessverre. Joda, har barn. Og alenenmor med hele omsorgen har jeg også vært. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Bra skrevet, igjen, Togli! Jeg tenkte på det i går, og kom til at barnevogner aldri har irritert meg på kjøpesenter. Det er en ing som irriterer meg og det er at folk står på disse rullefortauene på Moa. Da blir jeg litt hissig;o) Man skal da ikke stå på de, men gå. Ellers irriterer jeg meg sjelden på kjøpesenter. Hehe, vi står på dem vi også, men kun på høyre side, slik at de som vil gå kan gå på venstre side (her har vi nordmenn mye å lære av engelskmennene!) Forresten.... Jeg tror nok vi stort sett går på rullefortauene også. Det eneste må være når vi har med vogn (*gulp*), da blir det tungt å trille oppover ;-) 0 Siter
tonie Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Joda, har barn. Og alenenmor med hele omsorgen har jeg også vært. Og du har hatt dem med deg på kjøpesenter i desember...? Jeg har prøvd med min vanligvis så greie og medgjørlige fireåring, og har sett siden av ham jeg ikke visste fantes:) 0 Siter
Gjest rullekanin Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Hehe, vi står på dem vi også, men kun på høyre side, slik at de som vil gå kan gå på venstre side (her har vi nordmenn mye å lære av engelskmennene!) Forresten.... Jeg tror nok vi stort sett går på rullefortauene også. Det eneste må være når vi har med vogn (*gulp*), da blir det tungt å trille oppover ;-) Joda, de med vogn irriterer meg ikke, men folk som bare står å henger og stenger veien irriterer meg,o) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Joda, de med vogn irriterer meg ikke, men folk som bare står å henger og stenger veien irriterer meg,o) Det tror jeg heldigvis vi er finke til å unngå Jeg synes egentlig dette har fint lite med barnevogner å gjøre. De fleste som triller barnevogn er bevisste på at de lett kan sperre veien for folk, og er derfor påpasselige med å lage "åpninger". Nesten verre med folk som står der med fulle handleposer og skravler med bekjente de treffer på senteret. De glemmer helt at det muligens er noen der som har det travlere enn dem 0 Siter
Elis31 Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Har aldri plaget meg, og dette har jeg ikke tenkt på. Mitt største problem med disse barnevognene er at jeg bare får så lyst på en liten igjen, når jeg ser sånne nusselig babyer....... 0 Siter
Chezka Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Som beboer på kloden må man akseptere at noen ting bare er som de er. Folk får barn, frakter disse i barnevogn, og må vel nødvendigvis få lov til å bevege seg hvor de vil, enten på kjøpesenter eller andre steder. Hvis det er noe som irriterer meg, eller som jeg ikke takler, slik som lang kø når jeg skal kjøpe noe, så er det JEG som må sørge for å finne løsninger som funker for meg. Altså; jeg shopper ikke julegaver siste par ukene i desember. Jeg shopper ikke julegaver i desember i hele tatt, men helst september og oktober, fordi jeg vet at jeg blir sur og grinete om jeg må stå i kø, og at jeg greier ikke å konsentrere meg om shopping når det er stappfullt av folk på butikkene. Det jeg handler i desember er type matvarer som jeg syns er fint og fredelig å handle sent på kvelden de siste dagene før jul. Da er det færre mennesker og ingen barn på butikken Det å si at noen må planlegge juleshoppingen må vel gå begge veier, eller? Ikke bare småbarnsforeldre som må planlegge, men også de som har problemer med barn og barnevogner. 0 Siter
Sofline Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 HELT ENIG! Og det er ikke bare til juleshopping. Sorry mødre men ei barnevong ER STOR! Det er ikke SÅ vanvittig stor plass mellom hyller, men likevel, barnevogna SKAL inn. Så er det vanskelig å gå forbi. Leste kjapt igjennom noen kommentarer her, så vil bare si jeg forstår om noen av dere "forsvarer" dere med at ikke alle har familie/venner osv til å passe barnet. Greit. Da er dere garantert i mindretall, for de fleste har jo det. Altså trenger ikke de aller fleste som drar med barnevogna overalt, å gjøre nettopp det. Hva har en unge på et senter fullt av lyd å gjøre uansett? Antar de blir holdt våkne av det? Og da blir de bare sure og skriker, som om det ikke er nok støy på et senter fra før. Og dere som må ta med dere ungen "overalt", dere forstår da vel selv også at mellom hyller blir det trangt? Om jeg får meg barn engang, så vil jeg sette fra meg vogna i enden av hylla og gå inn mellom hyllene og se etter det jeg skal ha, trenger ikke å dra ungen gjennom. Spesielt ikke om det er veldig smalt. Og hva med å ta med dere andre venninner som kanskje har barn også, så kan en av dere stå med 2 vogner utenfor butikken, og den andre gå inn og se, og så omvendt? Så har dere "barnepass" og shoppingmuligheter samtidig! Sier ikke at alle mødre må være hjemme osv, men det går an å vise litt hensyn til oss som IKKE har barn. Vi syns ikke barnevogner i "veien" overalt er så veldig søtt. Og butikkene kan dessverre ikke ta hensyn til store vogner heller, spesielt ikke butikker hvor man ikke skal ta med handlevogner inn i heller. Da er det gjerne en lite butikk som såklart vil ha mest mulig varer der inne. Skulle de tatt hensyn kun til barnevogneiere, så ville de hatt ca 2 hyller der inne. Så vær så snill, ikke ta det personlig og stygt men, men tenk litt over det. Mål gjerne barnevogna og se hvor stor den faktisk er. Den tar litt plass. Blir fort trangt nok om 2 stk står mellom 2 hyller, hva tror dere ikke en slik vogn + mor gjør? Er det ikke bedre å vise litt hensyn enn å hjelpe til at "alle" barnemødre blir stemplet som "i veien hele tida og hensynsløse"? Og, ikke ta med unger som skriker og hyler. Vær så snill. Dere syns kanskje ikke det er så vondt å høre på, men det er mange av oss som blir stresset nok bare av å måtte gå og handle noe, som kanskje MÅ på senteret for å finne noe. Eller i det hele tatt i dagligvarehandelen, så skjer det i blant at unger sitter i vogner og hyler og bærer seg og foreldrene ikke hører/vil høre det. Ta litt hensyn og hysj på ungen, ungen har godt av å lære seg litt folkeskikk også. Hyling i offentlig er ikke bra folkeskikk uansett. Og ta litt hensyn og enten planlegg handlingen slik at det finnes barnepass eller ta med venner som kan stå utenfor. Så blir det garantert svært få igjen som MÅ ha med ungen overalt. Tror endel mødre tror de har rett til å ta så mye plass de føler for, bare fordi de har en unge. Greit, dere trenger litt mer plass, men ikke hele jævla butikken. Skulle handle meg et par sko engang, skulle inn og titte på en liten skobutikk (og alle kan se for seg en liten skobutikk). 2 venninner som også hadde vær sin barnevogn tok faktisk mesteparten av butikken. Var god plass utenfor, og det var senter, altså like varmt utenfor butikken som inni. Men neida, vi parkerer midt i butikken så ingen andre får handlet! Jeg kan love deg at dem som blir mest stresset, slitne og berørt av skrikende barn er de som har med seg de skrikende barna. Resten av det du skriver gidder jeg ikke engang kommentere... Det er tydelig at du ikke er forelder selv. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 HELT ENIG! Og det er ikke bare til juleshopping. Sorry mødre men ei barnevong ER STOR! Det er ikke SÅ vanvittig stor plass mellom hyller, men likevel, barnevogna SKAL inn. Så er det vanskelig å gå forbi. Leste kjapt igjennom noen kommentarer her, så vil bare si jeg forstår om noen av dere "forsvarer" dere med at ikke alle har familie/venner osv til å passe barnet. Greit. Da er dere garantert i mindretall, for de fleste har jo det. Altså trenger ikke de aller fleste som drar med barnevogna overalt, å gjøre nettopp det. Hva har en unge på et senter fullt av lyd å gjøre uansett? Antar de blir holdt våkne av det? Og da blir de bare sure og skriker, som om det ikke er nok støy på et senter fra før. Og dere som må ta med dere ungen "overalt", dere forstår da vel selv også at mellom hyller blir det trangt? Om jeg får meg barn engang, så vil jeg sette fra meg vogna i enden av hylla og gå inn mellom hyllene og se etter det jeg skal ha, trenger ikke å dra ungen gjennom. Spesielt ikke om det er veldig smalt. Og hva med å ta med dere andre venninner som kanskje har barn også, så kan en av dere stå med 2 vogner utenfor butikken, og den andre gå inn og se, og så omvendt? Så har dere "barnepass" og shoppingmuligheter samtidig! Sier ikke at alle mødre må være hjemme osv, men det går an å vise litt hensyn til oss som IKKE har barn. Vi syns ikke barnevogner i "veien" overalt er så veldig søtt. Og butikkene kan dessverre ikke ta hensyn til store vogner heller, spesielt ikke butikker hvor man ikke skal ta med handlevogner inn i heller. Da er det gjerne en lite butikk som såklart vil ha mest mulig varer der inne. Skulle de tatt hensyn kun til barnevogneiere, så ville de hatt ca 2 hyller der inne. Så vær så snill, ikke ta det personlig og stygt men, men tenk litt over det. Mål gjerne barnevogna og se hvor stor den faktisk er. Den tar litt plass. Blir fort trangt nok om 2 stk står mellom 2 hyller, hva tror dere ikke en slik vogn + mor gjør? Er det ikke bedre å vise litt hensyn enn å hjelpe til at "alle" barnemødre blir stemplet som "i veien hele tida og hensynsløse"? Og, ikke ta med unger som skriker og hyler. Vær så snill. Dere syns kanskje ikke det er så vondt å høre på, men det er mange av oss som blir stresset nok bare av å måtte gå og handle noe, som kanskje MÅ på senteret for å finne noe. Eller i det hele tatt i dagligvarehandelen, så skjer det i blant at unger sitter i vogner og hyler og bærer seg og foreldrene ikke hører/vil høre det. Ta litt hensyn og hysj på ungen, ungen har godt av å lære seg litt folkeskikk også. Hyling i offentlig er ikke bra folkeskikk uansett. Og ta litt hensyn og enten planlegg handlingen slik at det finnes barnepass eller ta med venner som kan stå utenfor. Så blir det garantert svært få igjen som MÅ ha med ungen overalt. Tror endel mødre tror de har rett til å ta så mye plass de føler for, bare fordi de har en unge. Greit, dere trenger litt mer plass, men ikke hele jævla butikken. Skulle handle meg et par sko engang, skulle inn og titte på en liten skobutikk (og alle kan se for seg en liten skobutikk). 2 venninner som også hadde vær sin barnevogn tok faktisk mesteparten av butikken. Var god plass utenfor, og det var senter, altså like varmt utenfor butikken som inni. Men neida, vi parkerer midt i butikken så ingen andre får handlet! Jeg husker da jenta mi var baby, og hvis hun graat inne paa en butikk...Det var hyling fra en annen verden, og jeg holdt paa aa toerne! Jeg forstaar faktisk at folk rundt meg kunne bli irritert paa hylingen! Jeg kan bli det ogsaa, ikke paa en butikk, men hvis det er inne paa en buss feks. Men en baby er jo en baby da, og jeg tror den som stresser mest, er den faren eller moren som proever aa roe ned barnet! Naar man er paa handling, og er smaabarnsmor/far, saa er det som en droem aa faa barnefri, spesielt i foerjulstida da det er haugevis med ting aa kjoepe! Men har man ikke barnefri.... Gaar man alene inne paa en butikk fullt med mennesker, saa setter man seg ikke fra barnevogna, og gaar videre for aa se i hyllene. Man hoerer ofte om kidnappning... Ei venninne kunne passet vogna, men hvis man gaar alene da? Barnevogner eller ikke, jeg trives best tidlig en morgen, eller i 2-3 tia paa et kjoepesenter(da er det siesta i Spania). Da kan jeg gaa aa kjoepe i fred og ro:-) 0 Siter
Gjest pærebrus875 Skrevet 21. desember 2007 Skrevet 21. desember 2007 Jeg husker da jenta mi var baby, og hvis hun graat inne paa en butikk...Det var hyling fra en annen verden, og jeg holdt paa aa toerne! Jeg forstaar faktisk at folk rundt meg kunne bli irritert paa hylingen! Jeg kan bli det ogsaa, ikke paa en butikk, men hvis det er inne paa en buss feks. Men en baby er jo en baby da, og jeg tror den som stresser mest, er den faren eller moren som proever aa roe ned barnet! Naar man er paa handling, og er smaabarnsmor/far, saa er det som en droem aa faa barnefri, spesielt i foerjulstida da det er haugevis med ting aa kjoepe! Men har man ikke barnefri.... Gaar man alene inne paa en butikk fullt med mennesker, saa setter man seg ikke fra barnevogna, og gaar videre for aa se i hyllene. Man hoerer ofte om kidnappning... Ei venninne kunne passet vogna, men hvis man gaar alene da? Barnevogner eller ikke, jeg trives best tidlig en morgen, eller i 2-3 tia paa et kjoepesenter(da er det siesta i Spania). Da kan jeg gaa aa kjoepe i fred og ro:-) Endelig en mor som faktsik er enig i at en hylende baby kan være litt irriterende . Tenkte ikke å sette fra meg babyen langt unna, men i enden av hylla bare, og så gå til midten og hente det jeg skal, så til babyen igjen. Heller enn å stresse med meg vogna inn mellom 2 trange hyller og sperre veien for alle andre. Nok av ganger jeg har sett vogner på tvers mens mor leter etter noe. Sett ihvertfall vogna på langs inntil en hylle om man MÅ ta med vogna inn (f eks på en matbutikk er det jo lengre hyller og gjerne også litt bredere mellom 2 stk. men de er fortsatt ikke laget for verken handlevogner eller barnevogner satt på tvers). Flertallet av mødre har venninner, samboere, foreldre, annen familie, som har mulighet til å være med i noen timer. Til å passe barnet, og handle litt selv også mens mor passer barnet selv. De som ikke finner slik hjelp, er garantert i mindretall. Og om bare dette mindretallet var ute og handlet, og ikke satte vogna slik at den sperret, så ville ingen irritert seg :-). Men det finnes ALLTID noen som "skal frem" og "må stille seg akkurat der". Samboeren min er forresten litt redd for "skumle alenemødre med barnevogn". Han er blitt påkjørt et par ganger av slike som "skal frem", og ofte skjer det mens han er på jobb også. (Da står han gjerne og skrur f eks i en kasse eller en pcskjerm et sted, så er ikke bare-bare å flytte seg, noe man burde lett se). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.