Gjest rullekanin Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 I år har jeg bakt julemenn og pepperkaker. Skal prøve å få tid til å bake (lære¨å bake..) krumkaker. Før har jeg bakt mange sorter, men det er kun jeg som spiser og jeg har ikke godt av det;o) 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 I år har vi bakt pepperkaker, hvite kakemenn, brune pinner + at jeg i dag har bakt 2 julebrød og 2 nøttebrød til førstejuledagsfrokosten og en daimiskake til julaften. ) 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 kromkaker, pepperkaker og sprut i år. Vil veldig gjerne få bakt noe gjærbakst også, det er jo så godt oppi alle de tørre kakene 0 Siter
morsan Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Baker max pepperkaker av ferdigdeig, og da kun som en aktivitet med barn - ikke matauk. Har fortsatt i kjelleren et uoppakket krumkakejern jeg fikk i gave for sikkert 10 år siden..... Skulle tro giveren kjente meg bedre enn som så, men her må jeg jo ile til og si i beste dol-stil at det er tanken som teller!! ;-) 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Nei jeg baker absolutt ingenting, da vi blir borte i hele jula. Ikke er vi saa glad i kjekser heller, gjaerbakst er bedre:-) Tror sannelig jeg skal bake noen boller og broed, det er alltid greit aa ha liggende:-) 0 Siter
adelie Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Nope. Pleide å bake pepperkaker + 1 til da det var unger i heimen. Vi er mer glad i "kaker" enn i "småkaker". Så nå har jeg bare noen ferdigkjøpte peperkaker o.l., sånn i bakhånd. Ellers tar vi julen litt rolig, og baker etter lyst og behag, ikke på forhånd unntatt til julaften. Før lagde jeg også hjemmelaget smågodt med honning og godsaker, ristede frø/nøtter - julegodteri! 0 Siter
Gjest kakemonsa Skrevet 15. desember 2007 Skrevet 15. desember 2007 Krumkaker, lefser, smultringer, brune pinner, pepperkaker og kransekake. Også rundstykker og brød. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 I år har jeg bakt julemenn og pepperkaker. Skal prøve å få tid til å bake (lære¨å bake..) krumkaker. Før har jeg bakt mange sorter, men det er kun jeg som spiser og jeg har ikke godt av det;o) Krumkaker er superlett 4 egg, 250 gr sukker, 250 smeltet smør, 200 gr. mel, et stort glass lunkent vann. Rør egg og sukker til eggedosis, bland smør og vann til det blir lunkent, og hell det + melet i eggedosisen. La det stå kaldt over natten. Kakene steker du i krumkakejern. Hvor lenge det skal steke, og hvor mye røre du skal ha i må du prøve deg frem med, for det varierer fra jern til jern - men dette skal holde til ca 40 kaker. Jeg får noen flere... I tillegg er det praktisk om du har en krumkakeklype, det heter sikkert ikke det, men det er et kremmerhusformet tre-stykke med håndtak, og en klype på. Klypen stikker du innunder krumkaken (som du ville gjort med gaffel i vaffeljernet), og så vender du den rundt så krumkaken ruller (krummer ) seg rundt den, og blir kremmerhusformet. La kaken sitte litt på klemmen, til den blir litt kaldere - da er den lettere å få av. Men ikke så lenge at den blir helt kald, da blir den helt stiv og knuses. Lykke til 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Baker ikke noe særlig... litt fordi vi ikke spiser noe særlig av det og litt fordi jeg ikke prioriterer det + at jeg ikke har pleid å gjøre det... Men tenker å ta en runde med pepperkaker + kolakaker i år + 2 delfiakaker 0 Siter
tonie Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Jeg er altfor sløv med baking. Vi har fått opp et pepperkakehus, men vi må nok bake noe mer. Ikke fordi vi spiser så mye småkaker, men fordi guttungen elsker å bake. 0 Siter
Gjest rullekanin Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Krumkaker er superlett 4 egg, 250 gr sukker, 250 smeltet smør, 200 gr. mel, et stort glass lunkent vann. Rør egg og sukker til eggedosis, bland smør og vann til det blir lunkent, og hell det + melet i eggedosisen. La det stå kaldt over natten. Kakene steker du i krumkakejern. Hvor lenge det skal steke, og hvor mye røre du skal ha i må du prøve deg frem med, for det varierer fra jern til jern - men dette skal holde til ca 40 kaker. Jeg får noen flere... I tillegg er det praktisk om du har en krumkakeklype, det heter sikkert ikke det, men det er et kremmerhusformet tre-stykke med håndtak, og en klype på. Klypen stikker du innunder krumkaken (som du ville gjort med gaffel i vaffeljernet), og så vender du den rundt så krumkaken ruller (krummer ) seg rundt den, og blir kremmerhusformet. La kaken sitte litt på klemmen, til den blir litt kaldere - da er den lettere å få av. Men ikke så lenge at den blir helt kald, da blir den helt stiv og knuses. Lykke til Wow! Tusen takk:o) Dette skal jeg klare! 0 Siter
Mathildea Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Av julekaker så lager jeg bare pepperkaker og peppermyntestenger til jul hvert år. Men så er jeg så heldig at jeg har en svigermor som elsker og bake, og som har med seg både mørlefse, sarah bernard (vet ikke hvordan det skrives), kransekakestenger og diverse småkaker når hun kommer på besøk til oss 0 Siter
Gjest Isflaket Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Bare risboller, resten har de på Rema;-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 16. desember 2007 Skrevet 16. desember 2007 Ja, jeg baker. I år blir det ikke så mye - men til nå har vi bakt pepperkaker, kakemenn og kokosmakroner. Baker vel et par sorter til, tenker jeg :-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Tolv slag kaker og kjeks baker jeg. Blant annet Sara bernard, Delfiakake, en type kromkaker og endel andre type kaker som ikke er så kjent i Norge. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Nei, eg har kun bakt en gang til jul, og kjøkkenet så ut som det var fullstendig bomba etterpå, eller at noen hadde tømt et brannslukningsapparat der. Det var mel overalt, på hele golvet, på alle kjøkkenbenker, alle klær, og oppvasking bugna av skåler, kniver, tallerker, kjevler osv. Dessuten blei alt brent... 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Bare risboller, resten har de på Rema;-) risboller ja...Det må jeg jo ha. Har du en god oppskrift? 0 Siter
annegunn Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Berlinerkranser og pepperkaker. Eventuelt berlinerkranser og ikea-pepperkaker. Og så har svigerfar og jeg en juletradisjon med goro og akevitt, men det har blitt dårlig de siste par-tre årene pga svangerskap og amming og sånt. Altså, goroene bakes, akevitten går i bakerene. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 17. desember 2007 Skrevet 17. desember 2007 Har bakt to delfiakaker med kvikklunsj og krumkaker, skal lage fudge og hvite kakemenn. (Er kakemennene gode forresten?). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.