Gå til innhold

Jasså, ingen øl til julematen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Jølsen

15

• pekkaline

8

• morsan

5

• Sofline

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Både øl og vin hos oss juleaften,- men det er jo ikke akkurat en kveld man drikker mer enn at man såvidt kan merke det...

Og nå som vi har unger som er såpass store at de begynner å reke litt rundt, skal vi i alle fall "drikke" en kveld vi garantert ikke skal ut og kjøre. For juleaften holder de seg vel hjemme.... :-)

Skrevet

Vi har aldri hatt alkohol på julaften. Når det gjelder barna så får de se ellers i året at man kan kose seg med litt drikke. _kose_ seg, ikke ravfyll.

Skrevet

Vi har aldri hatt alkohol på julaften. Når det gjelder barna så får de se ellers i året at man kan kose seg med litt drikke. _kose_ seg, ikke ravfyll.

Du demonstrerer den særnorske holdningen at alkohol=ravfyll. Det finnes andre måter å drikke alkohol på.

Skrevet

Her er det både øl og vin og akevitt på julaften til de som ønsker det - og det gjør de fleste voksne gjestene, med mindre de kjører.

Ser ingen grunn til å slutte med det, all den tid ingen av våre gjester drikker seg idiot ravfulle og driter seg ut foran ungene, verken på julaften eller ellers.

Skrevet

Vi drikker ikke alkohol til julematen, men det er kun fordi vi synes det smaker bedre med Pepsi Max ;-)

Svigers kommer på besøk julaften, derfor står det framme både øl og akevitt. Ungene tar neppe skade av dette så lenge det drikkes med måte!

Annonse

Skrevet

Vi er ikke vant med alkohol på julaften. Savner det ikke i det hele tatt.

Hjemme laget pappa og mamma tomtebrygg, med litt alkohol i. Det er godt.

Ellers i året tar vi oss gjerne et glass vin eller to eller tre :-)

Gjest annlovinda
Skrevet

Vi har både øl, akevitt og rødvin til maten på julaften. Men det er absolutt ikke noe fyll hos oss. Jeg liker ikke øl og akevitt, så jeg drikker 1-2 glass rødvin til maten.

Skrevet

Selvfølgelig blir han ikke alkis av det. Det skulle bare mangle at han ikke gikk og hentet en øl til faren sin!

Skrevet

Du demonstrerer den særnorske holdningen at alkohol=ravfyll. Det finnes andre måter å drikke alkohol på.

''Det finnes andre måter å drikke alkohol på.''

Ja, og det er jo akkurat det hun sier, at barna får se at de voksne kan kose seg med alkohol uten at de blir ravfulle! (bare ikke akkurat på julaften)

Skrevet

Her serveres det vin, øl og likør. Gjestene pleier å ha med seg litt forskjellig. Ser ingen grunn til at man skulle forandre på dette. Det er ingen i min omgangskrets som ville drukket seg dritings og sjangla rundt og skremt barna.

Skrevet

''Det finnes andre måter å drikke alkohol på.''

Ja, og det er jo akkurat det hun sier, at barna får se at de voksne kan kose seg med alkohol uten at de blir ravfulle! (bare ikke akkurat på julaften)

Hvorfor ikke på julaften?

Skrevet

Hvorfor ikke på julaften?

Det får du spørre pekkaline om.

Annonse

Skrevet

Du illustrerer en typisk "hallo mann økseskaft"-holdning. En typisk hyklersk drikkekultur, der det enten må drikkes til det spys, eller vises total avhold.

Skrevet

''Vi vet at vi drikker utrolig mye mer nå enn for ti år siden, og at julen er en av periodene da det drikkes mest. Da må vi kanskje ta noen grep.''

Det å drikke mye, samtidig som en skal ta noen grep, _det_ har eg prøvd mange ganger og må bare si at det var et forferdelig dårlig forslag.

Husker en gang vi spillte konsert og eg hadde drukket alt for mye slik at eg måtte støtte meg til den ene PA søyla (høytalerene) for ikkje å ramle på scena, og da prøvde eg å ta noen grep, men det gikk forferdelig dårlig...

Skrevet

Hvorfor kan de ikke få se at man kan kose seg med litt alkohol uten å bli full i jula også?

Skrevet

Det er de som er verre enn han der.

Noen mener at selv etter ett glass vin endrer vi adferden vår i så stor grad at barn tar skade av det.

For noe tull. Barn tåler selvfølgelig fint at foreldrene drikker litt. Tviler på at de tar særlig skade av å se foreldrene bli litt på snurr heller.

På den andre siden er det de som blir altfor fulle. Kjefter, blir voldelige osv. Og det er vel egentlig de man vil til livs. Men de driter vel i all skremselspropagangda. Så det eneste man oppnår er at vanlige folk blir redde og avstår fra alkohol.

AneM1365380603
Skrevet

Det blir helt sikkert øl og/eller vin til maten. Jeg tror mannen min skal ha en akevitt også. Så regner jeg med at vi tar en cognac til kaffen utpå natta en gang.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er de som er verre enn han der.

Noen mener at selv etter ett glass vin endrer vi adferden vår i så stor grad at barn tar skade av det.

For noe tull. Barn tåler selvfølgelig fint at foreldrene drikker litt. Tviler på at de tar særlig skade av å se foreldrene bli litt på snurr heller.

På den andre siden er det de som blir altfor fulle. Kjefter, blir voldelige osv. Og det er vel egentlig de man vil til livs. Men de driter vel i all skremselspropagangda. Så det eneste man oppnår er at vanlige folk blir redde og avstår fra alkohol.

Sier ikke nei til juleøl, nam, men serverer ikke sterkere saker...

Folk er blitt overhysteriske og det er en uting i alle saker!

Skrevet

Hvorfor kan de ikke få se at man kan kose seg med litt alkohol uten å bli full i jula også?

Vi har heller ikke alkohol på bordet julekvelden, uten at jeg egentlig har tenkt over det før. Vi lager dog juleøl selv, da, men alkoholprosenten er vel ikke over 0,2 tror jeg. He-he.

Det handler ikke om at ungene ikke skal få se at vi kan nyte alkohol i jula, det handler om at vi drikker noe annet. Ellers i jula ser de både øl og vin, men aldri fyll. Ei heller ellers i året.

Forresten, når ungene har slitt ut seg og oss - og de sover i sengene sine - så kommer konjakk/likør på bordet. For da kan vi endelig drikke kaffe og åpne våre gaver. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...