Gå til innhold

Hvor penger i gave til tenåringsbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at du har bestemt deg for å kjøpe hjelm, og det holder jeg med deg i. Jeg synes hjelmer til 1500 kroner er noe tull, jeg også, men jeg synes det poenget med at det antagelig fører til at han bruker hjelmen absolutt veier opp for prisen!

Våre barn er små ennå, og vi gir gaver til rundt 1000-lappen. Men etter en jul hvor det ene barnet ikke fikk noe av de viktigste ønskene oppfylt, så har jeg begynt å passe på at i alle fall en av de STORE ønskene skal innfris. Det ble en litt trist julaften for barnet det året, rett og slett (sant å si var det nok verre for meg enn for barnet, men...h*n var tapper og spilte glad-skuespill så det var helt vondt å se...)

Og gjett hvem som var ute tidlig om morgenen og kjøpte ekstra-gaver til alle sammen. Jaaaa, så upedagogisk at....

Men moralen for vår del var heller færre gaver med ting de virkelig ønsker seg, om hele slekta så må spleise, enn mange smågaver som bare blir liggende i en skuff likevel.

De har stor slekt på begge sider, så jeg er ikke bekymret for at de ikke får nok gaver nei:)

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

9

• Katt-ja

6

• Persille1365381127

5

• Lotte :o)

2

Skrevet

Dersom det ikke er utelukket for deg å bruke så mye som 1500 på gave, synes jeg kul hjelm var en strålende idé. Tre ønsker på en gang liksom; han får noe han ønsker seg, noe han trenger - og noe som øker sannsynligheten for at han bruker hjelm i bakken!

Skrevet

Dersom det ikke er utelukket for deg å bruke så mye som 1500 på gave, synes jeg kul hjelm var en strålende idé. Tre ønsker på en gang liksom; han får noe han ønsker seg, noe han trenger - og noe som øker sannsynligheten for at han bruker hjelm i bakken!

Det var først og fremst dette at jeg synes at en hjelm til 1.500 var litt meningsløst, men som andre sier, hvis resultatet blir at han ikke bruker hjelm i det hele tatt, så blir det jo ikke meningsløst.

Og når jeg spør hvor mye andre bruker av penger på sine tenåringsbarn, så er det bare av nysgjerrighet.

La meg nevne at faren har kjøpt en klokke til han til jul også, men det har aldri nevnt noe om at han ønsker seg og dessuten har han klokke.

Vi skal foresten reise utenlands 14 dager i jula, så det går jo med nok penger. Vi skal ha en feiring 22.des isteden.

Skrevet

Det var først og fremst dette at jeg synes at en hjelm til 1.500 var litt meningsløst, men som andre sier, hvis resultatet blir at han ikke bruker hjelm i det hele tatt, så blir det jo ikke meningsløst.

Og når jeg spør hvor mye andre bruker av penger på sine tenåringsbarn, så er det bare av nysgjerrighet.

La meg nevne at faren har kjøpt en klokke til han til jul også, men det har aldri nevnt noe om at han ønsker seg og dessuten har han klokke.

Vi skal foresten reise utenlands 14 dager i jula, så det går jo med nok penger. Vi skal ha en feiring 22.des isteden.

''Og når jeg spør hvor mye andre bruker av penger på sine tenåringsbarn, så er det bare av nysgjerrighet.''

Skjønner det, men jeg synes det blir litt meningsløst å sammenligne. For det første har folk veldig ulik økonomi, for det andre er det veldig forskjellig hva barn får utenom bursdager og høytider. Enkelte får kanskje slalomutstyr til mange tusen utenom jul og bursdag, og en rimelig gave til jul, andre kanskje slalomustyret til jul og en rimelig julegave.

Skrevet

''Og når jeg spør hvor mye andre bruker av penger på sine tenåringsbarn, så er det bare av nysgjerrighet.''

Skjønner det, men jeg synes det blir litt meningsløst å sammenligne. For det første har folk veldig ulik økonomi, for det andre er det veldig forskjellig hva barn får utenom bursdager og høytider. Enkelte får kanskje slalomutstyr til mange tusen utenom jul og bursdag, og en rimelig gave til jul, andre kanskje slalomustyret til jul og en rimelig julegave.

Ja, det er sant det.

Skrevet

Ja, det blir vanskelig å sammenlikne. I år får de to eldste nye langrennski, bindinger og langrennsko - i tillegg til hhv ishockeyspill og cd-spiller. Vi kunne selvsagt ha ventet til etter jul med å kjøpe ski - men vi gir det heller på julaften. Vanligvis får de ikke så dyre presanger. Så for de to eldste kommer julegavene opp i ca 1700 for hver.

Minstejenta trenger ikke ski i år. Hun får sparkesykkel + en ting til - tilsammen under 1000 kr.

Neste år trenger forresten eldstemann nytt slalåmutstyr....

AneM1365380603
Skrevet

Storesøster her får flere småting, bl annet en parfyme hun ønsker seg og ekstra joystick til playstation 3. Den kosta 599,-, så ble litt sjokkert over prisen. Hun får også en dansematte som hun har ønsket seg.

Persille1365381127
Skrevet

Det der er typisk en ting jeg ville kjøpt inn, og sagt til besteforeldrene at de kunne betale 500 hver av - i stedet for å gi penger eller annet skrammel ;)

Jeg handler alltid en sånn gave på vegne av mine foreldre, sammen eller hver for seg (de er skilt). Da sparer jeg pengene, hun får hun trenger og ønsker seg - og det blir noen ordentlige gaver også, ikke bare gaver for å gi gave.

Riktignok er hun bare fire da, men ski, sykkel, hjelm osv koster til henne også :)

Skrevet

Har en gutt på 16 år.

Ved tidligere år har han som regel fått en gave han ønsket seg, leike, spill, sportsutstyr el.l. for 500.-, og en ting han trenger (klær/sko) for 500.-, så totalt sett har han fått gave for 1000.-

Men de siste åra har eg hatt svært dårlig økonomi, og da har det hendt han kun har fått en gave han ønsker seg til 500.-

I år skal han få en gave han ønsker seg til 1000.- (hvis eg klarer det), klær og sko o.l. har han fått rikelig av den siste tiden.

Det er klart det at den kule hjelmen sikkert ikkje er noe dyrere å produsere enn andre hjelmer, men om alternativet er at han _ikkje_ bruker hjelm i det hele tatt så er det ikkje noe å nøle på (om dere har råd), "løp og kjøp!".

Persille1365381127
Skrevet

Jeg ser at du har bestemt deg for å kjøpe hjelm, og det holder jeg med deg i. Jeg synes hjelmer til 1500 kroner er noe tull, jeg også, men jeg synes det poenget med at det antagelig fører til at han bruker hjelmen absolutt veier opp for prisen!

Våre barn er små ennå, og vi gir gaver til rundt 1000-lappen. Men etter en jul hvor det ene barnet ikke fikk noe av de viktigste ønskene oppfylt, så har jeg begynt å passe på at i alle fall en av de STORE ønskene skal innfris. Det ble en litt trist julaften for barnet det året, rett og slett (sant å si var det nok verre for meg enn for barnet, men...h*n var tapper og spilte glad-skuespill så det var helt vondt å se...)

Og gjett hvem som var ute tidlig om morgenen og kjøpte ekstra-gaver til alle sammen. Jaaaa, så upedagogisk at....

Men moralen for vår del var heller færre gaver med ting de virkelig ønsker seg, om hele slekta så må spleise, enn mange smågaver som bare blir liggende i en skuff likevel.

''Men moralen for vår del var heller færre gaver med ting de virkelig ønsker seg, om hele slekta så må spleise, enn mange smågaver som bare blir liggende i en skuff likevel.''

Enig!

hidi, the scorpion
Skrevet

I år blir det rundt 600 kr til hver pga dårlig økonomi....;(

Jeg er singel og har tre barn, da går det fort hardt utover lommeboka! Bare den yngste er ung nok til barnetrygd.

Ungene forstår og synes slett ikke jeg er gjerrig, heldigvis!

Skrevet

Det der er typisk en ting jeg ville kjøpt inn, og sagt til besteforeldrene at de kunne betale 500 hver av - i stedet for å gi penger eller annet skrammel ;)

Jeg handler alltid en sånn gave på vegne av mine foreldre, sammen eller hver for seg (de er skilt). Da sparer jeg pengene, hun får hun trenger og ønsker seg - og det blir noen ordentlige gaver også, ikke bare gaver for å gi gave.

Riktignok er hun bare fire da, men ski, sykkel, hjelm osv koster til henne også :)

En slalomhjelm til unger i den alderen koster 3-400 så jeg i dag:)

Det er dyrt å ha tenåringer.

Skrevet

1.700 kroner takk.

Da kan dere spare inn på noe anna.

Nå har dere ihvertfall sikra h*n mot hodeskader. :)

Skrevet

Ja, det får vi håpe:)

Skrevet

Hodet var vel sikret også med den gamle, men ikke fullt så kule, hjelmen.

Skrevet

Hodet var vel sikret også med den gamle, men ikke fullt så kule, hjelmen.

Jo, men den var så "teit" at det er ikkje sikkert h*n brukte den engang, dessuten bør en hjelm til 1700.- være av svært solid kvalitet og ikkje _bare_ være "kul" ! :)

Skrevet

Det du sier der blir ikke riktig.

Min snart 17 åring oppnår nesten bare 6-ere, med noen 5-ere innimellom og hun skal også få ny mobil i år.

Men ikke søren om sønnen min som ikke er like flink skal få noen dårligere gave av den grunn, det var bare dette med hjelmen jeg synes var litt håpløst.

Men når jeg tenker meg om så tror jeg jammen han skal få den hjelmen jeg.

Enig med deg i at såfremt de begge gjør en brukbar innsats, så bør ikke bedre resultater gi større gaver.

Skrevet

Jo, men den var så "teit" at det er ikkje sikkert h*n brukte den engang, dessuten bør en hjelm til 1700.- være av svært solid kvalitet og ikkje _bare_ være "kul" ! :)

Jeg ville ikke kjøpt ny hjelm dersom den gamle var helt ok og ikke oppsiktsvekkende ukul. For meg har dette med holdninger å gjøre.

Det går an å sette betingelser for bruk av alpinutstyr. Dersom gutten ikke bruker hjelm, hadde jeg inndratt heiskortet øyeblikkelig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt ny hjelm dersom den gamle var helt ok og ikke oppsiktsvekkende ukul. For meg har dette med holdninger å gjøre.

Det går an å sette betingelser for bruk av alpinutstyr. Dersom gutten ikke bruker hjelm, hadde jeg inndratt heiskortet øyeblikkelig.

Jeg hadde gjort som deg!

Mine barn _kan_ ønske seg, men det er ikke det samme som å få!

Jeg hadde _aldri_ kjøpt en hjelm til 1700 kroner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...