Gå til innhold

Hvor penger i gave til tenåringsbarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det bare er snakk om hva man har råd til heller. Jeg synes at barna skal lære seg at ting koster penger og at de skal tenke nøye gjennom hva som som er verdt å bruke penger på.

Veldig enig med deg!

Fortsetter under...

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

9

• Katt-ja

6

• Persille1365381127

5

• Lotte :o)

2

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt ny hjelm dersom den gamle var helt ok og ikke oppsiktsvekkende ukul. For meg har dette med holdninger å gjøre.

Det går an å sette betingelser for bruk av alpinutstyr. Dersom gutten ikke bruker hjelm, hadde jeg inndratt heiskortet øyeblikkelig.

Men jeg kan ikke være med 14-åringen i bakken og passe på det til enhver tid. Da må jeg sette spion på han:)

Skrevet

I år blir det rundt 600 kr til hver pga dårlig økonomi....;(

Jeg er singel og har tre barn, da går det fort hardt utover lommeboka! Bare den yngste er ung nok til barnetrygd.

Ungene forstår og synes slett ikke jeg er gjerrig, heldigvis!

Jeg synes ikke det er lite jeg.

Minstemor sin gave er billigere, men hun får det hun ønsker seg og aner ikke hva ting koster.

Skrevet

Men jeg kan ikke være med 14-åringen i bakken og passe på det til enhver tid. Da må jeg sette spion på han:)

Mannen min er helt enig med deg foresten, så jeg tør ikke si til han hva den hjelmen koster;o)

Skrevet

Hvis han ikke er i stand til å inngå en forpliktende avtale om hjelmbruk, så synes jeg ikke han er moden nok til å kjøre alpint. Inndra heiskortet...

Skrevet

''Da må jeg sette spion på han:)''

Og det blir ihvertfall ikkje billig! :)

Annonse

Skrevet

Enig med deg i at såfremt de begge gjør en brukbar innsats, så bør ikke bedre resultater gi større gaver.

Nei gudbedre, det blir helt feil.

Han strever jo mer for å oppnå 4-erne enn hun gjør for å oppnå 6-erne.

Nå konsenterer hun seg nok bedre da, men allikevel.

Skrevet

Hvis han ikke er i stand til å inngå en forpliktende avtale om hjelmbruk, så synes jeg ikke han er moden nok til å kjøre alpint. Inndra heiskortet...

He he, du har ikke tenåringer, skjønner jeg:)

Skrevet

He he, du har ikke tenåringer, skjønner jeg:)

Jeg forholder meg svært mye til en 13-åring, så jeg er ikke helt uten erfaring :-)

Skrevet

Og du tror en forpliktene avtale vil bety særlig mye når han er usett i bakken og vi foreldre oppholder mange kilometer unna?;o)

Skrevet

Og du tror en forpliktene avtale vil bety særlig mye når han er usett i bakken og vi foreldre oppholder mange kilometer unna?;o)

Ja, jeg forventer at avtaler jeg inngår med 13-åringen blir holdt. Hvis hun ikke er enig i det hun pålegges, så inngår hun heller ikke avtalen.

Mener du i fullt alvor at du ikke synes det er rimelig å forvente at din sønn kan holde en avtale?

Skrevet

Ja, jeg forventer at avtaler jeg inngår med 13-åringen blir holdt. Hvis hun ikke er enig i det hun pålegges, så inngår hun heller ikke avtalen.

Mener du i fullt alvor at du ikke synes det er rimelig å forvente at din sønn kan holde en avtale?

Selvfølgelig skal man forvente det, men samtidid har jeg glemt hvordan det var å være ung.

Og hvis han synes hjelmen er så "teit" at han ikke vil i bakken med den hjelmen da?

Det var det han sa.

Ønske nr.2 var en billig tv på rommet, men det vil vi ikke gi han. Vi har nok problemer med å få han vekk fra pc`en om han ikke skal ha tv på rommet i tillegg.

Så jeg tenkte at det er bedre å bruke penger på at han kan være ute i frsik luft.

Men jeg er helt enig med deg. 1.700 kroner for en hjelm er helt villt.

Men det fantes dyrere hjelmer også.

Hvis du skal ned i 3-400, så er det små fargerike barnehjelmer.

Skrevet

Selvfølgelig skal man forvente det, men samtidid har jeg glemt hvordan det var å være ung.

Og hvis han synes hjelmen er så "teit" at han ikke vil i bakken med den hjelmen da?

Det var det han sa.

Ønske nr.2 var en billig tv på rommet, men det vil vi ikke gi han. Vi har nok problemer med å få han vekk fra pc`en om han ikke skal ha tv på rommet i tillegg.

Så jeg tenkte at det er bedre å bruke penger på at han kan være ute i frsik luft.

Men jeg er helt enig med deg. 1.700 kroner for en hjelm er helt villt.

Men det fantes dyrere hjelmer også.

Hvis du skal ned i 3-400, så er det små fargerike barnehjelmer.

Jeg reagerer ikke på at du er villig til å bruke mye penger på en god hjelm; det jeg reagerer på er at han allerede har en hjelm og såvidt jeg har forstått, er det ingenting i veien med den gamle hjelmen.

Dessuten synes jeg det er et typisk "ungdomsargument", at han ikke vil kjøre alpint med den gamle hjelmen fordi den er så teit. Det er et argument i klasse med "alle andre får lov", og slike argumenter har ofte dårlig basis i virkeligheten.

Hvis han er så bortskjemt at han ikke ønsker seg noe annet enn denne hjelmen og tv på rommet, så hadde jeg gitt ham et fadderbarn i julegave...

Annonse

Skrevet

Jeg reagerer ikke på at du er villig til å bruke mye penger på en god hjelm; det jeg reagerer på er at han allerede har en hjelm og såvidt jeg har forstått, er det ingenting i veien med den gamle hjelmen.

Dessuten synes jeg det er et typisk "ungdomsargument", at han ikke vil kjøre alpint med den gamle hjelmen fordi den er så teit. Det er et argument i klasse med "alle andre får lov", og slike argumenter har ofte dårlig basis i virkeligheten.

Hvis han er så bortskjemt at han ikke ønsker seg noe annet enn denne hjelmen og tv på rommet, så hadde jeg gitt ham et fadderbarn i julegave...

Jeg har ikke sagt at han ikke ønsker seg noe annet. Jeg sa at det var ønske nr.2.

En billig tv, kan jo koste mindre enn denne hjelmen, men tv på rommet er det ikke snakk om å få, selv om kameratene har det. Så om han er spesielt bortskjemt vet jeg ikke.

Jeg synes vel i grunnen at nesten alle barn som bor i Norge er bortskjemte i dag. Det kommer an på hva man sammenligner med det. Vet at ikke riktig alle barn i Norge har det like greit da.

Jeg tror ikke han er så veldig annerledes enn andre tenåringer. Han er ihvertfall forløpig ikke spesielt opptatt av merkeklær.

Da jeg var i butikken i dag og så alle hjelmene, kunne jeg forsåvidt skjønne hva han mente, selv om min mening er at en hjelm er en hjelm. Sikkerheten er det viktigste, men så lett er det dessverre ikke.

Persille1365381127
Skrevet

En slalomhjelm til unger i den alderen koster 3-400 så jeg i dag:)

Det er dyrt å ha tenåringer.

Ja, hjelmen ja - men så skal de ha nye ski nesten hvert år (når man bare har en er det ikke flere å arve av), dyre dresser, hjelmer, skøyter - i det hele tatt.

Det blir penger her også :)

Skrevet

1.700 kroner takk.

Herregud! ALDRI i verden om jeg hadde kjøpt en ny slalomhjelm til den prisen når han hadde en helt greit hjelm som funka fint. Hva slags holdninger er det å lære barna sine?

annemy1365381129
Skrevet

Jeg har pleid å gi mine barn litt penger og så får de heller legge til resten av de julepengene de får av andre,hvis det er noe spess de ønsker seg og det har vært greit det.Nå kjenner jeg ikke din sønn og hva dere pleier å gjøre men du får evt diskutere det med han så løser det seg nok.Lykke til....

Skrevet

Ja, hjelmen ja - men så skal de ha nye ski nesten hvert år (når man bare har en er det ikke flere å arve av), dyre dresser, hjelmer, skøyter - i det hele tatt.

Det blir penger her også :)

Jeg bare synger "Finn.no"...

Man sparer uhyggelig mye penger ved å kjøpe brukt, altså!

(Bare som en liten digresjon, forøvrig er jeg enig i alt du har sagt i denne tråden).

Skrevet

Herregud! ALDRI i verden om jeg hadde kjøpt en ny slalomhjelm til den prisen når han hadde en helt greit hjelm som funka fint. Hva slags holdninger er det å lære barna sine?

Jeg synes det var horribelt jeg også, men man prioriterer forskjellig og jeg ser jo lest at du bruker mer penger på ting jeg aldri ville ha brukt så mye penger på også:) Salongbord og merkebriller f.eks:)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg bare synger "Finn.no"...

Man sparer uhyggelig mye penger ved å kjøpe brukt, altså!

(Bare som en liten digresjon, forøvrig er jeg enig i alt du har sagt i denne tråden).

Og på å selge det som ikke ser så verst ut etter bruk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...