Gå til innhold

Hvor penger i gave til tenåringsbarn?


Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Jeg synes det var horribelt jeg også, men man prioriterer forskjellig og jeg ser jo lest at du bruker mer penger på ting jeg aldri ville ha brukt så mye penger på også:) Salongbord og merkebriller f.eks:)

Jeg synes det er annerledes så lenge jeg trengte både salongbord og solbriller. Og ungene mine veit ikke hva det kosta.

Forøvrig syntes jeg idéen om å gi et fadderbarn var en god tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    9

  • Katt-ja

    6

  • Persille1365381127

    5

  • sant å si

    2

Jeg synes det er annerledes så lenge jeg trengte både salongbord og solbriller. Og ungene mine veit ikke hva det kosta.

Forøvrig syntes jeg idéen om å gi et fadderbarn var en god tanke.

Vi støtter både her og der, så jeg tror vi kan ha god samvittighet på det området.

Ungene dine vet ikke hva salongbordet og brillene koster nei, men jeg er sånn at jeg aldri kunne tenke meg å kjøpe merkesolbriller. Jeg kjøper dem på hHennes og Maurits.

Når det gjeder den hjelmen, er jeg enig i at det er gasnke sykt, men ta deg en tur i en sportsbutikk og se på prisene, så kanskje du får deg en overraskelse når det gjelder priser på hjelmer. Det var foresten først da jeg også skjønte hva han mente med "teit hjelm", men det er nå så. Jeg synes han kunne ha brukt den gamle, men jeg fikk da litt forståelse hvorfor 14-åringen helst ikke ville det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er annerledes så lenge jeg trengte både salongbord og solbriller. Og ungene mine veit ikke hva det kosta.

Forøvrig syntes jeg idéen om å gi et fadderbarn var en god tanke.

Ok, jeg hadde nok et svakt øyeblikk da jeg kjøpte en så dyr hjelm. Han er nok ikke så bortskjemt til vanlig, men du må tenke på at han har en sykdom som også påvirket mine valg litt.

Det er ekstremt viktig for meg at han driver med noen sportslige aktiviterer som er sundt for sykdommen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hjelmen ja - men så skal de ha nye ski nesten hvert år (når man bare har en er det ikke flere å arve av), dyre dresser, hjelmer, skøyter - i det hele tatt.

Det blir penger her også :)

Ja, vi var så heldige at vi arvet i fra noen fettere da de var så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.700 kroner takk.

1700 kr er _mye_ penger, syns jeg! Men likevel vil jeg bare støtte deg for at du kjøpte hjelmen. Du har beskyttet hodet hans i alpinbakken, og man får ikke kjøpt seg nytt hode hvis det man har skulle bli alvorlig skadet.

For øvrig har jeg ingen illusjoner når det gjelder ungdommer og hjelmbruk. Jeg ser dem på sykkel om sommeren med hjelmen dinglende fra styret, og i alpinbakken om vinteren helt uten hjelm. Så hvis din sønn kommer til å bruke denne hjelmen syns jeg det var vel anvendte penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på å selge det som ikke ser så verst ut etter bruk :)

Jepp!

Jeg hadde ikke oppdaga Finn enda da vi skulle ha første barnet, og det ergrer meg litt enda - for gud bedre så mye vi kunne spart på det!

Nåja, dette var litt tråd-herping, ikke pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, jeg hadde nok et svakt øyeblikk da jeg kjøpte en så dyr hjelm. Han er nok ikke så bortskjemt til vanlig, men du må tenke på at han har en sykdom som også påvirket mine valg litt.

Det er ekstremt viktig for meg at han driver med noen sportslige aktiviterer som er sundt for sykdommen hans.

Jeg skjønner godt at du vil han skal drive med idrett:-) Og jeg er ikke så opptatt av hvor mye den koster. Synes bare det kan virke som du litt lett lar deg manipulere av argumentene hans. Det er vel kanskje mest sannsynlig at han hadde kjørt alpint når dere er på fjellet selv om han hadde måttet brukt den gamle hjelmen. I slike tilfeller tenker jeg at det er greit om de må bruke sparepenger og slik finne ut om ny hjelm er så viktig at de vil kjøpe det selv.

Skjønner at du er litt svak for sønnen din, siden han har slitt en del, og at du som følge av det har fulgt ham opp ekstra tett. Det er en vanskelig balansegang mellom det å legge til rette for en god hverdag og det å sy litt puter under armene på unger som har ekstra utfordringer i hverdagen.

Jeg gir forøvrig et kamera til min niese på 13 (inkl. en forsikring) og det har kostet enda mer enn hjelmen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er helt enig med deg foresten, så jeg tør ikke si til han hva den hjelmen koster;o)

Det er jo ikke alt han trenger å vite...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri i verden brukt 1700 kr på en slalomhjelm. Han er neppe ferdig med å vokse heller, så det er vel ikke sannsynlig at den holder i mange år? For et forbruk å lære barna sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du vil han skal drive med idrett:-) Og jeg er ikke så opptatt av hvor mye den koster. Synes bare det kan virke som du litt lett lar deg manipulere av argumentene hans. Det er vel kanskje mest sannsynlig at han hadde kjørt alpint når dere er på fjellet selv om han hadde måttet brukt den gamle hjelmen. I slike tilfeller tenker jeg at det er greit om de må bruke sparepenger og slik finne ut om ny hjelm er så viktig at de vil kjøpe det selv.

Skjønner at du er litt svak for sønnen din, siden han har slitt en del, og at du som følge av det har fulgt ham opp ekstra tett. Det er en vanskelig balansegang mellom det å legge til rette for en god hverdag og det å sy litt puter under armene på unger som har ekstra utfordringer i hverdagen.

Jeg gir forøvrig et kamera til min niese på 13 (inkl. en forsikring) og det har kostet enda mer enn hjelmen:-)

Oi! Da gir du veldig dyre gaver til tantebarn :I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du vil han skal drive med idrett:-) Og jeg er ikke så opptatt av hvor mye den koster. Synes bare det kan virke som du litt lett lar deg manipulere av argumentene hans. Det er vel kanskje mest sannsynlig at han hadde kjørt alpint når dere er på fjellet selv om han hadde måttet brukt den gamle hjelmen. I slike tilfeller tenker jeg at det er greit om de må bruke sparepenger og slik finne ut om ny hjelm er så viktig at de vil kjøpe det selv.

Skjønner at du er litt svak for sønnen din, siden han har slitt en del, og at du som følge av det har fulgt ham opp ekstra tett. Det er en vanskelig balansegang mellom det å legge til rette for en god hverdag og det å sy litt puter under armene på unger som har ekstra utfordringer i hverdagen.

Jeg gir forøvrig et kamera til min niese på 13 (inkl. en forsikring) og det har kostet enda mer enn hjelmen:-)

Ok, da var det vel ikke så ille med den hjelmen;o) Da er du langt mer generøs enn meg. Til Konfirmasjonen skal han få et kamera i tillegg til penger. Det er det samme som søsteren fikk.

Når vi er på fjellet som vi er en del helger i løpet av vinteren så blir det ofte slik at han og eldstesøsteren står på ski i bakken, mens jeg, mannen min og minstejenta går på ski. Vi ser han ikke til enhver tid.

Hjemme i Oslo, drar han og kameratene til Trygvann. Da er ikke vi med.

Men som sagt, jeg synes det var en dyr hjelm, men da jeg var i butikken kunne jeg i grunnen skjønne hva han mente med "teit hjelm" Den er virkelig ikke helt up to date:o)

Tror ikke jeg er spesielt svak for han i forhold til de andre barna, men han er den som har skapt mest bekymringer naturlig nok, men de siste årene har det gått mye bedre.

Men ja, jeg tenker over hva som er best for helsen hans og jeg vet at fysisk aktivitet og en hjelm er mye bedre enn en innaktivitet og tv på rommet:)

Vi har allerede store problemer med å få han vekk i fra pc`en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri i verden brukt 1700 kr på en slalomhjelm. Han er neppe ferdig med å vokse heller, så det er vel ikke sannsynlig at den holder i mange år? For et forbruk å lære barna sine...

Den er regulerbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er typisk en ting jeg ville kjøpt inn, og sagt til besteforeldrene at de kunne betale 500 hver av - i stedet for å gi penger eller annet skrammel ;)

Jeg handler alltid en sånn gave på vegne av mine foreldre, sammen eller hver for seg (de er skilt). Da sparer jeg pengene, hun får hun trenger og ønsker seg - og det blir noen ordentlige gaver også, ikke bare gaver for å gi gave.

Riktignok er hun bare fire da, men ski, sykkel, hjelm osv koster til henne også :)

"Jeg handler alltid inn sånne gaver på vegne av foreldre"

Det ville ha vært ganske sleip av oss iom at vi har bedre økonomi enn våre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

"Jeg handler alltid inn sånne gaver på vegne av foreldre"

Det ville ha vært ganske sleip av oss iom at vi har bedre økonomi enn våre foreldre.

Ja, men mine spleiser da - de betaler sjelden alt alene. Det er litt mye forlangt synes jeg. Jeg ber alle om penger - og sier at jeg skal bruke det på slik eller sånn. Funker helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.700 kroner takk.

1700 kr,- tja pengene er jo ikke hva de var...

Hvor mange handleposer får man i dagligvaren før 1000-lappen er overskredet? Ikke mange, du.

Synes du skal ha god samvittighet over å ha gledet sønnen med det han ønsket seg, og samtidig økt hans sikkerhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da var det vel ikke så ille med den hjelmen;o) Da er du langt mer generøs enn meg. Til Konfirmasjonen skal han få et kamera i tillegg til penger. Det er det samme som søsteren fikk.

Når vi er på fjellet som vi er en del helger i løpet av vinteren så blir det ofte slik at han og eldstesøsteren står på ski i bakken, mens jeg, mannen min og minstejenta går på ski. Vi ser han ikke til enhver tid.

Hjemme i Oslo, drar han og kameratene til Trygvann. Da er ikke vi med.

Men som sagt, jeg synes det var en dyr hjelm, men da jeg var i butikken kunne jeg i grunnen skjønne hva han mente med "teit hjelm" Den er virkelig ikke helt up to date:o)

Tror ikke jeg er spesielt svak for han i forhold til de andre barna, men han er den som har skapt mest bekymringer naturlig nok, men de siste årene har det gått mye bedre.

Men ja, jeg tenker over hva som er best for helsen hans og jeg vet at fysisk aktivitet og en hjelm er mye bedre enn en innaktivitet og tv på rommet:)

Vi har allerede store problemer med å få han vekk i fra pc`en.

Ahh.. Hvordan ser en teit hjelm ut i forhold til en kul en?

Jeg mener spørsmålet alvorlig,- altså...

Min pode har en "gammel" en (nesten ubrukt, har ikke vært mye snø siden vi kjøpte), og jeg ønsker at han skal bruke hjelm hvis han skal i bakken i år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1700 kr,- tja pengene er jo ikke hva de var...

Hvor mange handleposer får man i dagligvaren før 1000-lappen er overskredet? Ikke mange, du.

Synes du skal ha god samvittighet over å ha gledet sønnen med det han ønsket seg, og samtidig økt hans sikkerhet!

''Hvor mange handleposer får man i dagligvaren før 1000-lappen er overskredet? Ikke mange, du.''

Å jasså du, nei der bommer du stygt!

Her eg bor så får du 2000 (ja, du leste riktig) handleposer for en tusenlapp, og det bør være mange nok for de aller fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

''Hvor mange handleposer får man i dagligvaren før 1000-lappen er overskredet? Ikke mange, du.''

Å jasså du, nei der bommer du stygt!

Her eg bor så får du 2000 (ja, du leste riktig) handleposer for en tusenlapp, og det bør være mange nok for de aller fleste...

Hihi ;-)

Sant nok..

(Æsj,- det pleier ofte å være meg som kommer med sånne pirke-kommentarer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi ;-)

Sant nok..

(Æsj,- det pleier ofte å være meg som kommer med sånne pirke-kommentarer...)

Vi har ikkje mere moro enn vi lager sjøl, sies det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...