Gå til innhold

Matallergi

Gjest Troms-Harstad

Anbefalte innlegg

Gjest Troms-Harstad

Hei. Jeg er en mann på 45 år. Jeg har i over 10 år hatt problemer med å spise svært søte kaker, sukkertøy, sjokolade, marsipan o.l. Hvis jeg spiser f.eks. marsipan, så får jeg dagen etter store kviser på kroppen og mest i ansiktet. Disse utvikler seg til sår som er svært ubehagelige å ha i ansiktet. Har ingen mage eller fordøyelsesproblemer. Fra før av har jeg astma/allergi mot fisk, gress, pollen osv. Kan noen gi meg råd om hva det er som er galt med meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog

Hei!

Det du beskriver, høres både ubehagelig og utrivelig ut, ettersom du reagerer på mat jeg antar du vil kose deg med. Matvareallergi er ikke så vanlig i voksen alder, men fiskeallergi, slik som du har, er som oftest en vedvarende allergi. Du beskriver videre at du har astma (er den også utløst av mat du spiser?) og at du får utslag på huden, spesielt i ansiktet. Huden og luftveiene er to vanlige organsystemer å få utslag på ved allergi. Men også intoleranser kan gi utslag på huden, men da gjerne i mildere grad og reaksjonene er gjerne doseavhengig (mye marspian betyr store utslag, lite marsipan betyr bare små utslag).

Maten du reagerer på: Marsipanen skiller seg jo litt fra de andre matvarene du beskriver at du reagerer på, ved at den inneholder nøtter. Sukker inneholder ikke noe man kan få allergiske reaksjoner på (det er proteiner man reagerer på), men om det dreier seg om nøttekaker, sjokolade med nøtter i osv, så kan det hende du har utviklet en kryssallergi med både gress- og pollenallergien din.

Er du allergisk mot bjørkepollen? I så fall kan du få kryssreaksjoner med både mandler og sjokolade. I en kryssallergi er det egentlig pollenkornene fra f.eks bjørk og gress du reagerer på. Men stoffer i nøttene og sjokoladen kan likne så mye på pollen at kroppen tror det er pollen - og så kommer reaksjonen.

For din egen del ville det være lurt å gå til en lege/allergolog og få utredet deg for kryssallergier. Når det gjelder matallergier, og så som følge av kryssallergier, så er det dessverre ikke noe annet som hjelper enn å avstå fra det man reagerer på. Derfor vil jeg anbefale deg å få dette utredet nøye, slik at du ikke trenger kutte ut alle godsaker du vil kose deg med, men bare de du reagerer på. Nå i julen rekker du sikkert ikke å få gjort noe med saken, så la mandlene, nøttekurven og marsipanen stå, og kos deg med gløgg og rosiner, mandariner, juleepler og tørket frukt i stedet!

Riktig lykke til, og god jul! Hilsen Gunn Helene Arsky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...