Atene Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Ja, jeg synes defineringen av "fritid" her er av betydning. Dessuten: Jeg skulle også tro at det har betydning for kvinnens _følelse_ av fritid i hvilken grad hun 'begrenses' av mannens prioriteringer (bevisste/ubevisste). I de fleste parforhold jeg kjenner til, er det ulikheter mlm kvinne og mann mht hva de 'avstår' fra osv av hensyn til familien. Menn har oftere en tendens til å gjøre som de lyster, hva enten det gjelder å komme seg hjem etter jobb eller treffe venner eller trene osv. Et annet eksempel: Husker godt fra da vi hadde lite barn, hvor irriterende det var at husbonden bestemte seg for noe som 'måtte' gjøres mht bil/båt/garasje, og så forsvant han og var opptatt med det hele dagen, mens jeg ble igjen hjemme og tok meg av et barn som var såpass lite at jeg ikke kunne 'utfolde' meg på samme måte, men fikk bare gjort slik som matlaging, rydding, oppvask, køesvask osv. Kanskje jeg også hadde større utendørsprosjekter som jeg ville prioritere? Var jeg enig i at rydding av garasjen var det viktigste nå, eller var det annet som burde gjøres, osv. Han følte nok at nå hadde han brukt hele dagen på et 'skikkelig stykke arbeid', mens jeg syntes han var heldig som kunne pusle med noe dilldall i akkurat det tempoet som passet han best uten en eneste avbrytelse...;-) Og i denne undersøkelsen ville en sånn dag antagelig blitt registrert som arbeid for ham, og fritid for deg... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Ja, jeg synes defineringen av "fritid" her er av betydning. Dessuten: Jeg skulle også tro at det har betydning for kvinnens _følelse_ av fritid i hvilken grad hun 'begrenses' av mannens prioriteringer (bevisste/ubevisste). I de fleste parforhold jeg kjenner til, er det ulikheter mlm kvinne og mann mht hva de 'avstår' fra osv av hensyn til familien. Menn har oftere en tendens til å gjøre som de lyster, hva enten det gjelder å komme seg hjem etter jobb eller treffe venner eller trene osv. Et annet eksempel: Husker godt fra da vi hadde lite barn, hvor irriterende det var at husbonden bestemte seg for noe som 'måtte' gjøres mht bil/båt/garasje, og så forsvant han og var opptatt med det hele dagen, mens jeg ble igjen hjemme og tok meg av et barn som var såpass lite at jeg ikke kunne 'utfolde' meg på samme måte, men fikk bare gjort slik som matlaging, rydding, oppvask, køesvask osv. Kanskje jeg også hadde større utendørsprosjekter som jeg ville prioritere? Var jeg enig i at rydding av garasjen var det viktigste nå, eller var det annet som burde gjøres, osv. Han følte nok at nå hadde han brukt hele dagen på et 'skikkelig stykke arbeid', mens jeg syntes han var heldig som kunne pusle med noe dilldall i akkurat det tempoet som passet han best uten en eneste avbrytelse...;-) Høres kjent ut ja . Vi har båt som mannen min til tider stadig jobber på, og jeg ble nok litt småirritert da han stadig påpekte at han tok denne 'byrden' (mens jeg var hjemme og passet barn). 0 Siter
Gjest helt feil Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Det er det mest tullete jeg har hørt! Det er vel en kjent sak at kvinner dessverre tar mer av både husarbeid og barnepass enn mennene sine. At kvinner har kortere arbeidstid for å være hjemme hos barn, kan jo ikke regnes som fritid! Å ta seg en frikveld for bare å dyrke egne hobbier eller for å slappe av ute - det er mye vanligere for menn enn for kvinner hos alle par jeg kjenner i alle fall! 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Og i denne undersøkelsen ville en sånn dag antagelig blitt registrert som arbeid for ham, og fritid for deg... Ikke sant?! Bortsett fra de relativt sett får minuttene jeg hadde brukt på husarbeid. Men det at jeg hele perioden var "bundet opp" tidsmessig "tels" liksom ikke... 0 Siter
morsan Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Høres kjent ut ja . Vi har båt som mannen min til tider stadig jobber på, og jeg ble nok litt småirritert da han stadig påpekte at han tok denne 'byrden' (mens jeg var hjemme og passet barn). ;-) Kjenner igjen det der med 'byrden' ja! ;-) Skal heller ikke se bort fra at menn undervurderer hvor mye jobb det er å "passe barn", nettopp fordi de gjør mindre ut av selve jobben...;-) For eksempel så ynder min mann å lese avisa samtidig som han 'hjelper' til med lekser. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har hørt det. Lokalavisen refererte fra dette, men jeg har ikke lest artikkelen du linker til. Nå ser jeg av tråden her at barnepass regnes som fritid, og da skjønner jeg jo straks litt mer. Min fritid er for meg tid jeg kan bruke på akkurat det jeg vil. Ga en tur, ta et bad, drive med hobbyer... Det kan jeg ikke når jeg samtidig skal passe barna. I går hadde jeg fri, og det hadde de to yngste også. I tillegg skulle jeg passe en venn av sjuåringen. Jeg hadde ikke et minutt for meg selv hele dagen jeg. Det gikk i et, hele tiden. Jeg rakk å sette på en klesvask da, det tok meg vel fem minutter når jeg regner med at jeg sorterte klærne før jeg satte på maskinen. Jeg rakk ikke å henge det opp forresten, ikke før ungene satt og så på barnetv. Så ut i fra undersøkelsen hadde jeg fem minutter jobb i går og resten fritid. Min opplevelse av det var ikke helt sånn... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg tror en stor del av det vi kvinner gjør, kan virke "usynlig" for andre og det er vanskelig å "dokumentere" det. Mannen min har stadig mye å gjøre, både på jobb og hjemme (spesielt ute). Han er en slik type som trenger å slappe av mellom slagene, så han tar gjerne en liten hvil innimellom. Det medfører også at han kanskje må holde på med diverse nesten fram til han skal legge seg. Jeg står på til jeg er ferdig (hater å ha ting hengende over meg) og kan da nyte kvelden og slappe skikkelig av. Jeg er helt klart "administrerende direktør" i heimen hos oss ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har hørt det. Lokalavisen refererte fra dette, men jeg har ikke lest artikkelen du linker til. Nå ser jeg av tråden her at barnepass regnes som fritid, og da skjønner jeg jo straks litt mer. Min fritid er for meg tid jeg kan bruke på akkurat det jeg vil. Ga en tur, ta et bad, drive med hobbyer... Det kan jeg ikke når jeg samtidig skal passe barna. I går hadde jeg fri, og det hadde de to yngste også. I tillegg skulle jeg passe en venn av sjuåringen. Jeg hadde ikke et minutt for meg selv hele dagen jeg. Det gikk i et, hele tiden. Jeg rakk å sette på en klesvask da, det tok meg vel fem minutter når jeg regner med at jeg sorterte klærne før jeg satte på maskinen. Jeg rakk ikke å henge det opp forresten, ikke før ungene satt og så på barnetv. Så ut i fra undersøkelsen hadde jeg fem minutter jobb i går og resten fritid. Min opplevelse av det var ikke helt sånn... Hehe, tror jeg ville følt som deg. Det var vel heller de 5 minuttene som var "fritid" 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Nei søren heller, det tror jeg slettes ikke stemmer!! 0 Siter
Sofline Skrevet 20. desember 2007 Skrevet 20. desember 2007 Jeg må også si jeg tviler litt på konklusjonen her. Som deg er det ikke som i denne undersøkelsen jeg ser folk rundt meg lever. Planlegging osv. er garantert ikke tatt med. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.