Gå til innhold

gravid,hva slags mat kan jeg ikke spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva slags mat man ikke skal spise hvis man er gravid?

alkohol vet jeg om da.

men hva med lutefisk og julemat nå i disse juletider..og annen mat også.?

Fortsetter under...

Skrevet

Du bør i hvert fall holde deg unna rakfisk, og sikkert også lutefisk. I tillegg til myke oster (listeria)...

Gjest pærebrus875
Skrevet

Dette er vel 3 gangen jeg ser spurt om men flott at du tar anvsvar og spørr ihvertfall :-). Svarer som jeg har svart de andre, www.matportalen.no og www.dinside.no/helse har begge artikler et sted hvor det står hva og hvorfor du ikke skal spise det.

Det jeg husker er rakfisk ihvertfall, men den ville jeg ikke spist u-gravid heller ;-). Du finner ihvertfall svar på de sidene der!

Skrevet

Spis kun gjennomstekt og kokt kjøtt, ikke roastbeef eller medium stekt biff. Ikke myke oster, ikke rakfisk, i hvert fall ikke sushi! :)

Gjest pærebrus875
Skrevet

Spis kun gjennomstekt og kokt kjøtt, ikke roastbeef eller medium stekt biff. Ikke myke oster, ikke rakfisk, i hvert fall ikke sushi! :)

Sushi er forresten anbefalt på www.matportalen.no, utrolig nok. Så lenge man har god hygiene og gjerne har fryst ned fisken først, slik atbakterierne fryses i hjel, så er det trygt. Og nå den sida er jo fra mattilsynet selv. Slik at du ikke unngår sushi uten å måtte det!

Men restaurant-sushi ville jeg vært skeptisk til, og den er jo ofte fersk også, ikke fersk men fryst først.. hjemmelaget høres trygt ut om man vet hva man gjør! :o)

Gjest solstice
Skrevet

Jeg spiste sushi gjennom hele graviditeten. Helsemyndighetene sier det er greit, så da forholdt jeg meg til det :)

Annonse

Skrevet

Sushi er forresten anbefalt på www.matportalen.no, utrolig nok. Så lenge man har god hygiene og gjerne har fryst ned fisken først, slik atbakterierne fryses i hjel, så er det trygt. Og nå den sida er jo fra mattilsynet selv. Slik at du ikke unngår sushi uten å måtte det!

Men restaurant-sushi ville jeg vært skeptisk til, og den er jo ofte fersk også, ikke fersk men fryst først.. hjemmelaget høres trygt ut om man vet hva man gjør! :o)

All fisk som skal brukes til Sushi i Norge MÅ fryses først. Dette gjelder også på restaurant.

Det er for å drepe eventuelle mark eller noe i den dur.

Gjest pærebrus875
Skrevet

All fisk som skal brukes til Sushi i Norge MÅ fryses først. Dette gjelder også på restaurant.

Det er for å drepe eventuelle mark eller noe i den dur.

Det hørtes veldig betryggende ut. Nå er jeg ikke selv gravid og har ingen planer på mange år, men rå mat og de dårlige restaurantforholdene som stadig dukker opp i media setter en støkk i meg. Men da er jeg sikker på at fisken er litt tryggere enn jeg trodde da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...