Gå til innhold

pirat versjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en data av en venninne. Det viser seg at det er en piratkopi av windows xp.Jeg kommer derfor ikke inn på hotmail,eller andre sikre sider.Har prøvd å få tak i lovlig xp,men det er så mange innstalerings muligheter,at jeg ikke vet hva jeg skal velge. Er det noen som kan hjelpe meg med detaljert informasjon? Vil helst laste alt jeg trenger fra internett,koste hva det koste vil.......

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Når det gjelder XP så er det vel bare to versjoner, XP Professional og XP Home. I det daglige vil du neppe merke store forskjellen på de to, jeg har en bærbra med Home og en med Pro og forskjellen ligger i sikkerhet. Du må nok kjøpe det på CD/DVD og legge det inn derfra.

Skrevet

Når det gjelder XP så er det vel bare to versjoner, XP Professional og XP Home. I det daglige vil du neppe merke store forskjellen på de to, jeg har en bærbra med Home og en med Pro og forskjellen ligger i sikkerhet. Du må nok kjøpe det på CD/DVD og legge det inn derfra.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en lokal data forretning, så kan dei skaffe deg en lovlig versjon av Xp.

Hvis dei også har god service, så vil dei sannsynligvis også hjelpe deg med å installere den og lage alt til slik du vil ha det.

Cookiemonster
Skrevet

Forskjellen mellom Pro og Home ligger _ikke_ bare i sikkerhet. Man skal ikke ha brukt litt mer avanserte applikasjoner så lenge før man finner ut at noen rett og slett ikke vil fungere på Home. Rational Rose er et eksempel på windowsapplikasjon som krever XP Pro. Det er ikke sykt mange slike applikasjoner, men noen er det.

I tillegg er XP Home en del lettere enn Pro, så hvis man ikke har behov for mer enn det mest "banale", og kun bruker maskinen til surfing, brev- og e-postskriving etc., så er det et bedre valg mht. ytelse.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Forskjellen mellom Pro og Home ligger _ikke_ bare i sikkerhet. Man skal ikke ha brukt litt mer avanserte applikasjoner så lenge før man finner ut at noen rett og slett ikke vil fungere på Home. Rational Rose er et eksempel på windowsapplikasjon som krever XP Pro. Det er ikke sykt mange slike applikasjoner, men noen er det.

I tillegg er XP Home en del lettere enn Pro, så hvis man ikke har behov for mer enn det mest "banale", og kun bruker maskinen til surfing, brev- og e-postskriving etc., så er det et bedre valg mht. ytelse.

''Man skal ikke ha brukt litt mer avanserte applikasjoner så lenge før man finner ut at noen rett og slett ikke vil fungere på Home. Rational Rose er et eksempel på windowsapplikasjon som krever XP Pro. Det er ikke sykt mange slike applikasjoner, men noen er det.''

Sant nok, men de færreste vanlig dødelige XP-brukere kommer noen sinne borti slike applikasjoner.

Cookiemonster
Skrevet

''Man skal ikke ha brukt litt mer avanserte applikasjoner så lenge før man finner ut at noen rett og slett ikke vil fungere på Home. Rational Rose er et eksempel på windowsapplikasjon som krever XP Pro. Det er ikke sykt mange slike applikasjoner, men noen er det.''

Sant nok, men de færreste vanlig dødelige XP-brukere kommer noen sinne borti slike applikasjoner.

Det er sant. Men det er greit å vite at det ligger en viss begrensning i Home i forhold til Pro.

Annonse

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er sant. Men det er greit å vite at det ligger en viss begrensning i Home i forhold til Pro.

Tja, jeg vil nå påstå at det for de fleste av oss er helt uvesentlig å vite. Mange vet knapt nok hva et OS er, og de trenger ikke mange forvirrende tilleggsopplysninger.

Cookiemonster
Skrevet

Tja, jeg vil nå påstå at det for de fleste av oss er helt uvesentlig å vite. Mange vet knapt nok hva et OS er, og de trenger ikke mange forvirrende tilleggsopplysninger.

XP Home mangler følgende:

- Støtte for to prosessorer

- Støtte for mer enn 1 skjerm

- Oppgradering fra Windows 2000

- Muligheten til å koble seg til et Windows 2000 eller 2003 domene

- Dynamiske disker

- Remote Desktop

- Offline filer og mapper

- Kryptert filsystem

- Støtte for gruppepolicies

- RIS

Mye av dette er irrelevant for de fleste privatbrukere. Men det skjer mye rarere ting enn at en privatbruker f.eks. finner ut at han/hun vil bruke to skjermer. Med XP home kan man bare glemme dette. Det er såpass mange ting som "mangler" i Home kontra Pro at jeg mener definitivt det er noe som bør nevnes, selv for vanlige brukere.

Gjest ChiengMai
Skrevet

XP Home mangler følgende:

- Støtte for to prosessorer

- Støtte for mer enn 1 skjerm

- Oppgradering fra Windows 2000

- Muligheten til å koble seg til et Windows 2000 eller 2003 domene

- Dynamiske disker

- Remote Desktop

- Offline filer og mapper

- Kryptert filsystem

- Støtte for gruppepolicies

- RIS

Mye av dette er irrelevant for de fleste privatbrukere. Men det skjer mye rarere ting enn at en privatbruker f.eks. finner ut at han/hun vil bruke to skjermer. Med XP home kan man bare glemme dette. Det er såpass mange ting som "mangler" i Home kontra Pro at jeg mener definitivt det er noe som bør nevnes, selv for vanlige brukere.

Der er vi altså uenige. Men det kan være pedagogen i meg som mener all irrelevant opplysning er for mye, og jeg vil igjen påstå at 95% av hjemmebrukerne jeg kjenner til aldri kommer til å finne ut at de kan bruke to skjermer en gang, langt mindre se nytteverdien av muligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...