Gå til innhold

MS, Boreliose, eller noe annet?


Gjest Noiaa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg undrer litt på sprø ting som skjer med kroppen min nå til dags - jeg vet at det finnes *mange* som har det langt verre enn meg, så jeg håper ikke jeg tråkker mange på tærne ved å poste mine pinglesymptomer her.

Litt stats: 25 år, mann, fra vestlandet, høyrehendt, trener litt vektløfting og går *mye* i skog og fjell, ingen arvelige sykdommer i familien som jeg vet om. Jeg har av og til migrene med kraftige synsforstyrrelser (ofte nesten helt blind på det ene øyet), kvalme og hodepine. Dette inntreffer kanskje etpar ganger i året, og jeg er ikke videre plaget av dette.

Mine symptomer (alle har komt over en periode på kanskje 0.5-1 år eller mindre):

* Jeg merket at balansen har blitt gradvis dårligere. Det er ikke mye, men jeg har begynt å merke det i hverdagen (blir smått bilsjuk av sykkelturer f.eks). Jeg har en gang tidligere fått øreskylling mot lignende symptomer, som da forsvant helt. Jeg skal bestille en skylletime over nyttår for å se om det hjelper. Jeg klarer fint å stå med bena tett samlet og øynene lukket, og gjenvinner kjapt kontroll hvis jeg mister balansen. Hvis jeg står på ett ben med lukkede øyne får jeg derimot fort problemer hvis jeg først svaier litt, men det er kanskje ikke unormalt :)

* Sprø/merkelig følelse i leggmusklene i venstre fot - føles som om jeg har "dårlig kontakt" med musklene. Det er litt vanskelig å forklare denne følelsen, men muskelen fungerer så langt helt fint, og jeg tror ikke jeg har blitt svakere. Det føles bare så sprøtt, og jeg merker det veldig godt når jeg går, både i skog og på asfalt. Løping og sykling går fint. Beklager at jeg ikke klarer å forklare bedre i farten

* Noe ala det samme i underarmsmuskler på "innsiden" av venstre hånd, men ikke så utpreget

* Noe sprøtt med synet - jeg har blitt mer lysfølsom, og ting "brenner" seg veldig lett fast, f.eks billys ved høylys dag, tv'er, dataskjermer, osv. Jeg ser også av og til bittesmå lysglimt, ala flimring ved migreneanfall. Ærlig talt så minner det litt om hvordan øynene mine var da jeg var veldig ung

* Mindre koordinasjonsproblemer, har merket det på gitarspillingen, tastaturtrykkingen, og takttrampingen. Jeg klarer forøvrig fint å treffe nesa med pekefingrene :)

* Tidvis konsentrasjonsvansker

* Tidvis mindre taleproblemer, f.eks konsonanter som stokker seg (typisk R og K). Men her snakker vi småting, jeg var i tvil om jeg i det hele tatt skulle nevne det

Jeg vet at dette sikkert høres ut som trivialiteter, men det føles ikke som "meg". Jeg har lest litt om MS og fått noia for det, og også Boreliose og fått litt noia for det også siden jeg blir bitt av flått veldig ofte. Jeg kan dessverre ikke huske om jeg har fått utslett rundt tidligere flåttbitt.

Jeg har prøvd noen "klassiske" MS-tester, men ingen tegn til noe som helst overhodet ut fra dem.

Bør jeg ta livet med ro? Kommer legen til å le og spytte på meg hvis jeg bestiller en time og forklarer tingenes tilstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Mange MS symptomer er også symptomer på for mye aspartam i kroppen... synsforstyrrelser og migrene kan fort komme av det.

Drikker du lettbrus, lettsaft, lett-noe annet, er utrolig mye kunstig søtet som selges.. mye tyggis og drops daglig? Finnes noe matvarer også som er kunstig søtet.

Søk gjerne etter aspartam eller feilstavingen aspartame som er mye brukt også, du vil bli overasket..

Om du så har vanskelig for å tro det, og du drikker/spiser sliker ting, kutt dem ut for en måneds tid. Så ser du fort hva som skjer med kroppen og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Noiaa (for aspartam)

Mange MS symptomer er også symptomer på for mye aspartam i kroppen... synsforstyrrelser og migrene kan fort komme av det.

Drikker du lettbrus, lettsaft, lett-noe annet, er utrolig mye kunstig søtet som selges.. mye tyggis og drops daglig? Finnes noe matvarer også som er kunstig søtet.

Søk gjerne etter aspartam eller feilstavingen aspartame som er mye brukt også, du vil bli overasket..

Om du så har vanskelig for å tro det, og du drikker/spiser sliker ting, kutt dem ut for en måneds tid. Så ser du fort hva som skjer med kroppen og ikke.

Wow, bare... wow! Tilfeldigvis så tygger jeg *veldig* mye tyggis, en uvane jeg har hatt i flere år nå. Tidvis går det med en pakke for dag, hvis forholdene er de rette. Jeg har drukket en del coke zero i det siste også, huff. Jeg skal kutte ut alt slikt ASAP og se hva som skjer. Tusen takk for dette tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare henger meg på

Wow, bare... wow! Tilfeldigvis så tygger jeg *veldig* mye tyggis, en uvane jeg har hatt i flere år nå. Tidvis går det med en pakke for dag, hvis forholdene er de rette. Jeg har drukket en del coke zero i det siste også, huff. Jeg skal kutte ut alt slikt ASAP og se hva som skjer. Tusen takk for dette tipset! :)

Hvor kan jeg finne slike klassiske ms tester som du nevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest stadig optimist :o)

hello.. en i samme båt! Sliter med de samme plagene som du nevner, spesielt venstre arm og ben. Har ikke tenkt over det med billys/farget lys, men når du sier det - ja skjer det samme her også. Blitt artig å lese sin egen "trykkede" skrift, de tre fingrene (fra lillefinger)på venstre hånd, følger ikke like raskt med som før.Så når man taster i vei, blir det mange nye ord, som ikke gir så mye mening... Venstre legg kjennes ut som en krampe som aldri kommer. Og en haug andre plager. Har du tatt MR av hodet ditt? Vet at det er en av undersøkelsene som er en del av MS utredning (skal dit selv). Håper du finner ut hva som skal til for at du får det bra:o) Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=stadig optimist :o)' timestamp='1200294431' post='3777731]

hello.. en i samme båt! Sliter med de samme plagene som du nevner, spesielt venstre arm og ben. Har ikke tenkt over det med billys/farget lys, men når du sier det - ja skjer det samme her også. Blitt artig å lese sin egen "trykkede" skrift, de tre fingrene (fra lillefinger)på venstre hånd, følger ikke like raskt med som før.Så når man taster i vei, blir det mange nye ord, som ikke gir så mye mening... Venstre legg kjennes ut som en krampe som aldri kommer. Og en haug andre plager. Har du tatt MR av hodet ditt? Vet at det er en av undersøkelsene som er en del av MS utredning (skal dit selv). Håper du finner ut hva som skal til for at du får det bra:o) Ønsker deg lykke til!

Hei! Krampe som aldri kommer, det kan hende var en ganske treffende beskrivelse. Selv synes jeg det kjennes ut som om musklene får litt lite blod eller noe. Det oppleves kanskje litt forskjellig?

Jeg tok en MR i høst på akutten da jeg kolliderte på sykkel -- jeg slo hodet ganske så bra, og legene som kikket på bildene var usikre på om jeg hadde fått en superkjempeliten blødning (eller noe i den retning), men ble til slutt enige om at alt var i orden. Visst nok var det 5 forskjellige leger som kikket, så jeg føler meg trygg der.

Men disse greiene her har jeg hatt lenge før den kollisjonen (men venstre-fot-hånd-greiene har gjort seg veldig bemerket de siste par månedene).

Forøvrig har jeg fulgt rådet til pærebrus875 og kuttet ut aspartam, og det har definitivt ført til sprø ting -- den siste uka har jeg i økende grad hatt en kilende følelse i armer og ben, både på høyre og venstre side (men mest på venstre), og igår ble jeg såpass småsprø av det at jeg tok en laang sykkeltur oppe i skogen, og da ga det seg, enn så lenge. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg er veldig sugen på tyggis nå :S

Generelt siden jeg kuttet ut alt som inneholder aspartam har jeg fått økende matlyst og følelse av velvære, så om det ikke hjelper mot noe annet, så tror jeg ikke det er noen dum ting å kutte ut :)

Si fra hvordan det går på MR'en da! Når skal du inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stadig optimist:o)

Hei! Krampe som aldri kommer, det kan hende var en ganske treffende beskrivelse. Selv synes jeg det kjennes ut som om musklene får litt lite blod eller noe. Det oppleves kanskje litt forskjellig?

Jeg tok en MR i høst på akutten da jeg kolliderte på sykkel -- jeg slo hodet ganske så bra, og legene som kikket på bildene var usikre på om jeg hadde fått en superkjempeliten blødning (eller noe i den retning), men ble til slutt enige om at alt var i orden. Visst nok var det 5 forskjellige leger som kikket, så jeg føler meg trygg der.

Men disse greiene her har jeg hatt lenge før den kollisjonen (men venstre-fot-hånd-greiene har gjort seg veldig bemerket de siste par månedene).

Forøvrig har jeg fulgt rådet til pærebrus875 og kuttet ut aspartam, og det har definitivt ført til sprø ting -- den siste uka har jeg i økende grad hatt en kilende følelse i armer og ben, både på høyre og venstre side (men mest på venstre), og igår ble jeg såpass småsprø av det at jeg tok en laang sykkeltur oppe i skogen, og da ga det seg, enn så lenge. Det høres sikkert merkelig ut, men jeg er veldig sugen på tyggis nå :S

Generelt siden jeg kuttet ut alt som inneholder aspartam har jeg fått økende matlyst og følelse av velvære, så om det ikke hjelper mot noe annet, så tror jeg ikke det er noen dum ting å kutte ut :)

Si fra hvordan det går på MR'en da! Når skal du inn?

Var der igår:o) ble litt urolig over at det stod 3 leger rundt skjermen når jeg var ferdig - men det var sikkert tilfeldig (velger å tro det til det motsatte er bevist).

Har fått tips om å gå til en osteopat, så jeg får vel prøve det også....

Hvis du føler der mer sulten etter å ha sluttet med tyggis, prøv å spise litt mer proteinrik mat - skal visst hjelpe...

Kanskje du burde be om å få tatt en ny MR, siden du allerede har tatt det tidl så har de noe å sammenlikne med. Evt en prøve av ryggmargsvesken, regner med at du har vært inne på www.multippelsklerose.no og kikket :o) der står det mye nyttig ifob med diagnostiering.

Stikker innom her med jevne mellomrom, så du må holde "tråden"din oppdatert:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei på deg.

Har du lest om ME /myalgisk encefalopati også kalt kronisk utmattelessyndrom/CFS. ME har mange symptomer og kan arte seg på ulikt på forskjellige personer. Den kan gi store problemerer med muskler, hodepine, utmatting (sier jo seg selv), trening gir økte symptomer og forverring i tilstanden. PÅ www.me-forening.no kan du finne litt opplysninger og en side som heter mennin, husker ikke adressen i farten.Der er mange innlegg og mye lesestoff.

Bare et tips.

Lykke til og hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...