Gå til innhold

Feirer de jul i Sør-Amerika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne i Sør-Amerika og de siste årene har jeg sendt julekort til henne. Men så kom jeg til å tenke på om de feirer jul der? De er vel katolikker regner jeg med. Ble plutselig i tvil.

Fortsetter under...

Skrevet

De feirer jul i noen av landene iallfall, jeg kjente noen katolikker som gjorde det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, de feirer jul! Størsteparten av sør-amerikanske land er katolske, så du kan puste lettet ut ;)

Skrevet

Som de andre har sagt, så er de jo katolikker i Sør-Amerika. Men om de ikke hadde vært det, så er det jo ellers også mange som sender "Season's Greatings" uavhengig av religion/livssyn. Jeg har fått det bl.a. fra Japan.

Skrevet

De feirer jul i samtlige land i Latin-Amerika og Brasil!

hidi, the scorpion
Skrevet

De feirer jul i samtlige land i Latin-Amerika og Brasil!

Brasil er da vitterlig et land i latin-Amerika, så hvorfor skrev du det utenom!

Annonse

Skrevet

Brasil er da vitterlig et land i latin-Amerika, så hvorfor skrev du det utenom!

Nei Brasil er ikke et land i Latin-Amerika, per definisjon :) Latin-Amerika er de spansktalende landene. Brasil er portugisisk-talende, og er en del av Sør-Amerika, men ikke Latina-Amerika. På samme måte som Belize hører til Mellom-Amerika, men er ikke del av Latin-Amerika...

Skrevet

Nei Brasil er ikke et land i Latin-Amerika, per definisjon :) Latin-Amerika er de spansktalende landene. Brasil er portugisisk-talende, og er en del av Sør-Amerika, men ikke Latina-Amerika. På samme måte som Belize hører til Mellom-Amerika, men er ikke del av Latin-Amerika...

Hmm.. interessant, men er ikke portugisisk et latinsk sprak, og har ikke det noe med saken å gjøre?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hmm.. interessant, men er ikke portugisisk et latinsk sprak, og har ikke det noe med saken å gjøre?

Brasiliansk er et latinsk språk, ja. Det heter portugisisk, men er i virkeligheten mer likt spansk enn portugisisk.

Skrevet

Jo, potugisisk er et latinsk språk (jeg er derimot ikke enig med hidi i at brasiliansk portugisisk minner mer om spansk enn portugisisk altså ;-)).

Men navnet Latin-Amerika er gitt til de landene som ble erobret av spanjolene. Portugiserne og spanjolene var begge med og erobret mesteparten av det sør-amerikanske kontinentet, og på et tidspunkt ble det bestemt at de skulle dele det erobrede kontinentet mellom seg. De delte da på midten, på langs, og på den måten ble Brasil et eget land. Historien til landet er kjempeinteressant, bl.a.å høre om hvorfor Brasil endte opp som en stor stat, mens den spanske delen etterhvert løsrev seg og ble til mange forskjellige land.

Brasil heter noe... noe som erstatter "latin"-amerika som tittel, men akkurat nå kommer jeg ikke for mitt bare liv på hva det er!!6%###4 :o

Skrevet

Jo, potugisisk er et latinsk språk (jeg er derimot ikke enig med hidi i at brasiliansk portugisisk minner mer om spansk enn portugisisk altså ;-)).

Men navnet Latin-Amerika er gitt til de landene som ble erobret av spanjolene. Portugiserne og spanjolene var begge med og erobret mesteparten av det sør-amerikanske kontinentet, og på et tidspunkt ble det bestemt at de skulle dele det erobrede kontinentet mellom seg. De delte da på midten, på langs, og på den måten ble Brasil et eget land. Historien til landet er kjempeinteressant, bl.a.å høre om hvorfor Brasil endte opp som en stor stat, mens den spanske delen etterhvert løsrev seg og ble til mange forskjellige land.

Brasil heter noe... noe som erstatter "latin"-amerika som tittel, men akkurat nå kommer jeg ikke for mitt bare liv på hva det er!!6%###4 :o

Men hvis du går inn på Wikipedia vil du finne at begrepet Latin-Amerika benyttes om Brasil også...

Regner med at det er en vanlig oppfatning at latin-amerika omfatter alle land i Amerika som en gang ble koloniert av et latinsk land (Spania, Portugal, Frankrike, italia).

Jeg lærte likevel i sin tid på Romansk Institutt at "latin"-amerika ikke inkluderte Brasil. Da het det Ibero-Amerika hvis vi skulle inkludere alle latinspråklige land...

Vel, vel...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror deg, jeg, men trodde at latin kom av de latinske språkene...

hidi, the scorpion
Skrevet

Men hvis du går inn på Wikipedia vil du finne at begrepet Latin-Amerika benyttes om Brasil også...

Regner med at det er en vanlig oppfatning at latin-amerika omfatter alle land i Amerika som en gang ble koloniert av et latinsk land (Spania, Portugal, Frankrike, italia).

Jeg lærte likevel i sin tid på Romansk Institutt at "latin"-amerika ikke inkluderte Brasil. Da het det Ibero-Amerika hvis vi skulle inkludere alle latinspråklige land...

Vel, vel...

Alt du vet ;)

Annonse

hidi, the scorpion
Skrevet

Vel, vel...

Fra hele Norges leksikon bind 8

''Latin-Amerika: de områder av Amerika som ble oppdaget og befolket av folk av latinsk avstamning (spanjoler og portugisere)''

Skrevet

Alt du vet ;)

Å nei, jeg vet ikke så mye... det er bare det at akkurat dette inngår i fagområdet mitt som jeg har studert på universitetet ;-)

Skrevet

Fra hele Norges leksikon bind 8

''Latin-Amerika: de områder av Amerika som ble oppdaget og befolket av folk av latinsk avstamning (spanjoler og portugisere)''

Ja, jeg gir meg!...

Tror igrunnen det er navnet "Hispano-Amerika" som kun er de spansktalende landene.

Jeg blander og rører og driver med vranglære, som den læreren jeg jo er. Det hender jeg bedriver vranglære i timene mine også, og det er nok noe av det mere festlige, når elevene mine kan arrestere meg på ting jeg sier feil ;-)

Men jeg er alltid veldig påpasselig med å innrømme det når jeg har sagt noe feil da! :)

Tror grunnen til at jeg tuller med sånt innimellom er at jeg aldri har vært spesiellt detaljforkusert... har alltid vært meget sterk på de røde trådene og de store linjene, men svakere på detaljene.

Skrevet

Ja, jeg gir meg!...

Tror igrunnen det er navnet "Hispano-Amerika" som kun er de spansktalende landene.

Jeg blander og rører og driver med vranglære, som den læreren jeg jo er. Det hender jeg bedriver vranglære i timene mine også, og det er nok noe av det mere festlige, når elevene mine kan arrestere meg på ting jeg sier feil ;-)

Men jeg er alltid veldig påpasselig med å innrømme det når jeg har sagt noe feil da! :)

Tror grunnen til at jeg tuller med sånt innimellom er at jeg aldri har vært spesiellt detaljforkusert... har alltid vært meget sterk på de røde trådene og de store linjene, men svakere på detaljene.

Jeg trodde det var omvendt jeg, at du nettopp var detaljorientert :)

Skrevet

Jeg trodde det var omvendt jeg, at du nettopp var detaljorientert :)

Nei det er det jeg ikke er, så det er derfor folk kan arrestere meg på detaljer hvis dem orker å henge seg opp ;-)

Skrevet

Nei det er det jeg ikke er, så det er derfor folk kan arrestere meg på detaljer hvis dem orker å henge seg opp ;-)

Man får utrettet mye mer dersom man ikke er detaljorientert. Det har jeg lært meg selv - altså å bli mindre detaljfokusert.

Skrevet

Man får utrettet mye mer dersom man ikke er detaljorientert. Det har jeg lært meg selv - altså å bli mindre detaljfokusert.

Det er helt riktig!

Men likevel gremmes jeg av og til over at jeg ikke husker detaljer som f.eks.elevene mine plutselig finner det for godt å spørre om ;-)

Jeg har dessuten et par foreldre som er ekstremt detaljfokusert og kan alle årstall om det meste det er verdt (og ikke verdt...) å vite noe om. De har plukket på min mangel på detaljfokus siden jeg var 10 år...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...