Gå til innhold

gjester som tar med egen surkål i selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi inviterte til julemiddag. Gjestene som skulle komme ringte noen timer før de kom, og sa at de tok med seg hjemmelaget surkål, for de likte ikke pose-surkål.

Er det ikke det ganske uhøflig å ta med seg egen mat, fordi de ikke liker det som blir servert?

Eller overreagerer jeg nå?

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Dorthe

6

• mariaflyfly

4

• Soulshine

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*Fnis* Hadde det vært folk jeg kjente godt så hadde jeg bare ledd av det hele og servert surkålen deres med godt humør. Hadde det vært noen litt mer perifert kjente så hadde jeg nok lurt litt på takt og tone der i gården ja.

Gjest sagt på den måten er det kjempefrekt
Skrevet

Jo, hvis de sa det på den måten, er det kjempefrekt.

Hvis de ringte, og sa at de hadde rikelig med hjemmelaget surkål som de gjerne tok med, uten å nevne noe om hva de forventet å få, eller at de ikke likte det de forventet å få, så ville det bare vært hyggelig. Koselig å kunne ha med noe ekstra godt og eventuelt hjemmelaget, uansett om det er en flaske veldig god akevitt, eller en hjemmelaget ripsgele til kjøttet, eller noe av julebaksten, eller hjemmelaget surkål, eller et brød til første juledagsbrunsj eller et glass med sild eller ...

Skrevet

Jo, hvis de sa det på den måten, er det kjempefrekt.

Hvis de ringte, og sa at de hadde rikelig med hjemmelaget surkål som de gjerne tok med, uten å nevne noe om hva de forventet å få, eller at de ikke likte det de forventet å få, så ville det bare vært hyggelig. Koselig å kunne ha med noe ekstra godt og eventuelt hjemmelaget, uansett om det er en flaske veldig god akevitt, eller en hjemmelaget ripsgele til kjøttet, eller noe av julebaksten, eller hjemmelaget surkål, eller et brød til første juledagsbrunsj eller et glass med sild eller ...

ja det kommer an på om man ser på denne julemiddagen som en slags spleisemiddag, hvor alle bidrar, eller om det kun er den ene parten som står for serveringen.

Skrevet

He.he...Dere har noen rare venner må eg si!

Medbrakt surkål! Det var dagens beste. :-)

Gjest sagt på den måten..
Skrevet

ja det kommer an på om man ser på denne julemiddagen som en slags spleisemiddag, hvor alle bidrar, eller om det kun er den ene parten som står for serveringen.

Det behøver ikke være et spleiselag, selv om gjestene tar med seg en "vertinnegave" som er litt mer personlig enn en blomst, flaske vin eller en sjokolade.

Men å ha med seg noe fordi man ikke tror man blir servert noe som er godt nok, er trist.

Annonse

Skrevet

Jeg hadde begynt å le og ville antagelig sagt "hæ, går det an å lage surkål?"

Skrevet

Hadde ikke gjort meg noe, men det hadde vært noe helt annet hvis de f.eks hadde sagt de skulle ta med egen ribbe.. fordi de ikke liker den andre har "laget"..

Gjest Ingemanns kjære
Skrevet

Ja, jeg mener du overreagerer.

Og jeg ville blitt kjempeglad for hjemmelaget surkål. Nå liker jeg ikke surkål, og har derfor bare posesurkål. Ville satt mye mer pris på at de hadde tatt med seg noe de likte, enn at de tvinger i seg noe de ikke liker.

I tillegg sa de jo ifra i god tid. Hvertfall noen timer. Nok til at du slapp å varme det opp.

Skrevet

Ja, jeg mener du overreagerer.

Og jeg ville blitt kjempeglad for hjemmelaget surkål. Nå liker jeg ikke surkål, og har derfor bare posesurkål. Ville satt mye mer pris på at de hadde tatt med seg noe de likte, enn at de tvinger i seg noe de ikke liker.

I tillegg sa de jo ifra i god tid. Hvertfall noen timer. Nok til at du slapp å varme det opp.

''Og jeg ville blitt kjempeglad for hjemmelaget surkål. Nå liker jeg ikke surkål, og har derfor bare posesurkål.''

Jaja...

Gjest krig er bra
Skrevet

Her har mange mye å lære om mulige konflikter:

Gjester som tar med surkål.

Bestemødre som sender julegave til barnebarnets mor.

Sorthårede som ikke får være Lucia.

Adoptivforeldre som ikke får blomster til jul.

Fred er ei det beste, men at en har rett til å være forurettet!

Gjest Ingemanns kjære
Skrevet

''Og jeg ville blitt kjempeglad for hjemmelaget surkål. Nå liker jeg ikke surkål, og har derfor bare posesurkål.''

Jaja...

Ja, ja, din kverrulant. :-)

Jeg ville mye heller servert hjemmelaget surkål til gjestene, enn posesurkål.. selv om jeg ikke liker det selv. ;-)

Skrevet

Ja, ja, din kverrulant. :-)

Jeg ville mye heller servert hjemmelaget surkål til gjestene, enn posesurkål.. selv om jeg ikke liker det selv. ;-)

Jojo, forstår jo poenget ditt.

Men her var det _gjestene_ som serverte surkål, ikkje vertene.

Kverrulant? Kor fikk du den fikse ideen fra? :-)

Annonse

Skrevet

Min svigerinne har noen ganger med seg surkål når hun spiser middag hos min mor. Det er helst når hun vet middagen er noe man normalt ikke serverer surkål til. Jeg har forstått det slik at hun spiser surkål til det meste, og hun er ikke noe glad i andre grønnsaker.

Skrevet

Her har mange mye å lære om mulige konflikter:

Gjester som tar med surkål.

Bestemødre som sender julegave til barnebarnets mor.

Sorthårede som ikke får være Lucia.

Adoptivforeldre som ikke får blomster til jul.

Fred er ei det beste, men at en har rett til å være forurettet!

''Adoptivforeldre som ikke får blomster til jul.''

Den tråden har eg gått glipp av, pokker ta!

Gjest ChiengMai
Skrevet

He.he...Dere har noen rare venner må eg si!

Medbrakt surkål! Det var dagens beste. :-)

''Medbrakt surkål! Det var dagens beste. :-)''

Neppe. Heimelaga surkål finnes ikke godt. :-)

AneM1365380603
Skrevet

Hadde ikke gjort meg noe, men det hadde vært noe helt annet hvis de f.eks hadde sagt de skulle ta med egen ribbe.. fordi de ikke liker den andre har "laget"..

Eller tallerken og bestikk som garantert er bakteriefritt ;)

Skrevet

Hvis de tok med til alle så er det jo fint gjort vel?

Skrevet

Hva er uhøflig med det da?

Selv hadde jeg bare vært takknemlig for og sluppet og laget surkål hehehe.

Hvis jeg hadde drukket cola - kunne jeg ikke forventet at alle hadde det og servere - så da ville jeg jo naturlig tatt det med. Det uhøflige hadde jo vært og ringt på forhånd og bestilt cola :)

Skrevet

He,he, dette ble en litt vittig tråd og en morsom situasjon synes jeg. Det skal MYE til for å fornærme meg, så jeg hadde ikke blitt snurt av det ;-)

Jeg driver for øvrig og overveier å kjøp inn et glass med tyttebærsyltetøy som jeg enten kan ha stående hos svigermor eller som jeg kan ha med meg når jeg skal på "brun saus-middag" til svigermor.

Ho har nemlig funnet ut at ho er lei av tyttebærsyltetøy til saus - men jeg greier ikke å spise kjøtt med brun saus uten tyttebær jeg!... :0 Det smaker liksom ikke...

Vil det være veldig frekt av meg å ta med medbrakt tyttebæsyltetøy når jeg skal på middag til svigermor mon tro...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...