Gå til innhold

gjester som tar med egen surkål i selskap

Anbefalte innlegg

Gjest Ingemanns kjære
Skrevet

Jojo, forstår jo poenget ditt.

Men her var det _gjestene_ som serverte surkål, ikkje vertene.

Kverrulant? Kor fikk du den fikse ideen fra? :-)

Nei si det.... ;o)

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Dorthe

6

• mariaflyfly

4

• Soulshine

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes det var fryktelig uhøflig. Og du overreagerte ikke.

Skrevet

Og en annen ting: Jeg blir like forbløffet hver gang jeg hører voksne folk som snakker om mat de "ikke liker". Og hvor utrolig kresne enkelte er.

Skrevet

Jo, det synes jeg er direkte uhøflig.

Tror jeg først ville ledd av at noen oppførte seg så frekt, men så ville jeg tatt i mot surkålen og servert både den og posesurkålen. Gjerne med en liten kommentar at posesurkålen er for dem som synes den er bra nok ;).

Skrevet

Jo, det synes jeg er direkte uhøflig.

Tror jeg først ville ledd av at noen oppførte seg så frekt, men så ville jeg tatt i mot surkålen og servert både den og posesurkålen. Gjerne med en liten kommentar at posesurkålen er for dem som synes den er bra nok ;).

Hvis vekten ligger på at de "IKKE LIKER" er jeg enig i at det er litt frekt. Samtidig synes jeg det er så mye greiere med folk som er litt frimodige og sier fra, enn de som da bare blir sittende og enten pirke i surkålen eller ikke forsyne seg.

Dessuten ville jeg satt pris på at noen hadde med noe til julemiddagen! Det er klart at man kan ordlegge seg klokt eller frekt. Dermed mener jeg at hvis dette er folk jeg kjenner godt og som kjenner meg godt ville jeg ikke giddet å blitt snurt.

Var det villt fremmede som sa dette ville jeg blitt imponert over freidigheten ;-)

Var det derimot svigermor som sa dette ville jeg blitt pottesur! ;-o

Skrevet

Jeg mener at det spørs hvordan de sa det, om de ordla seg på en nedlatende måte overfor deg, eller med en god dose selvironi/unnskyldende tonefall. Så her kommer det helt an på situasjonen. :-)

Annonse

Skrevet

Jeg mener at det spørs hvordan de sa det, om de ordla seg på en nedlatende måte overfor deg, eller med en god dose selvironi/unnskyldende tonefall. Så her kommer det helt an på situasjonen. :-)

Enig i det, men jeg oppfattet "surkål" dithen at gjestene ikke forventet å få "bra nok" mat, og derfor måtte supplere selv ved å ta med hjemmelaget surkål.

Skrevet

Hvis vekten ligger på at de "IKKE LIKER" er jeg enig i at det er litt frekt. Samtidig synes jeg det er så mye greiere med folk som er litt frimodige og sier fra, enn de som da bare blir sittende og enten pirke i surkålen eller ikke forsyne seg.

Dessuten ville jeg satt pris på at noen hadde med noe til julemiddagen! Det er klart at man kan ordlegge seg klokt eller frekt. Dermed mener jeg at hvis dette er folk jeg kjenner godt og som kjenner meg godt ville jeg ikke giddet å blitt snurt.

Var det villt fremmede som sa dette ville jeg blitt imponert over freidigheten ;-)

Var det derimot svigermor som sa dette ville jeg blitt pottesur! ;-o

Enig, hvordan jeg ville oppfattet det kommer an på en hel rekke faktorer.

Men jeg oppfattet "surkål" slik at gjestene ikke forventet å få "bra nok" mat, og derfor måtte supplere selv ved å ta med hjemmelaget surkål. Altså "svigermoreffekten".

Skrevet

Enig i det, men jeg oppfattet "surkål" dithen at gjestene ikke forventet å få "bra nok" mat, og derfor måtte supplere selv ved å ta med hjemmelaget surkål.

Mest sannsynlig, siden det ble laget en tråd av det. :-)

Skrevet

Sa de det på den måten er det rett og slett uforskammet.

Sa de derimot at de hadde en stor posjon hjemmelaget surkål som måtte spises opp, og lurte på om de skulle ta den med, er det jo egentlig en hyggelig ting å gjøre.

Skrevet

Det er frekt å si "vi liker ikke".

Dersom de hadde sagt at de hadde en stor porsjon hjemmelaga surkål som de kanskje ikke fikk brukt opp, ville jeg bare blitt glad dersom det var jeg som hadde middagsgjester. ;)

Skrevet

Super-uhøflig!

Man kan heller på en hyggelig måte på forhånd tilby seg å ta med noe for å avlaste den som holder selskapet, men ikke på den måten du beskriver- Fysj!

Skrevet

Hva er uhøflig med det da?

Selv hadde jeg bare vært takknemlig for og sluppet og laget surkål hehehe.

Hvis jeg hadde drukket cola - kunne jeg ikke forventet at alle hadde det og servere - så da ville jeg jo naturlig tatt det med. Det uhøflige hadde jo vært og ringt på forhånd og bestilt cola :)

tar du med deg cola når du skal i middagsselskap fordi du ikke vil risikere å måtte drikke vann eller solo??

Annonse

Skrevet

Jeg hadde begynt å le og ville antagelig sagt "hæ, går det an å lage surkål?"

LOL

Skrevet

Nei si det.... ;o)

Du har en meget velutviklet fantasi, det er min konklusjon. :)

Skrevet

Jeg hadde begynt å le og ville antagelig sagt "hæ, går det an å lage surkål?"

Må forresten legge til at jeg i et forsøk på høflig småkonversasjon tråkket skikkelig i baret når det gjaldt svigermors surkål! ;-) Jeg kom med en bemerkning om at sannelig var man heldig i våre dager, da man bare kan kjøpe ferdig surkål uten å måtte stå og finsnitte kål og koke selv....;-) Så viste det seg at surkålen var _hjemmelaget_!! *ha ha*

Skrevet

Uhøflig, ja.

Og jeg mener at når man er invitert hjem til andre, er det ikke noe som heter "jeg liker ikke" - hvis man da ikke blir spurt direkte.

Skrevet

Her har mange mye å lære om mulige konflikter:

Gjester som tar med surkål.

Bestemødre som sender julegave til barnebarnets mor.

Sorthårede som ikke får være Lucia.

Adoptivforeldre som ikke får blomster til jul.

Fred er ei det beste, men at en har rett til å være forurettet!

Du glemte alle trådene om hvilke julegaver man vil og ikke vil ha :-)

Skrevet

He,he, dette ble en litt vittig tråd og en morsom situasjon synes jeg. Det skal MYE til for å fornærme meg, så jeg hadde ikke blitt snurt av det ;-)

Jeg driver for øvrig og overveier å kjøp inn et glass med tyttebærsyltetøy som jeg enten kan ha stående hos svigermor eller som jeg kan ha med meg når jeg skal på "brun saus-middag" til svigermor.

Ho har nemlig funnet ut at ho er lei av tyttebærsyltetøy til saus - men jeg greier ikke å spise kjøtt med brun saus uten tyttebær jeg!... :0 Det smaker liksom ikke...

Vil det være veldig frekt av meg å ta med medbrakt tyttebæsyltetøy når jeg skal på middag til svigermor mon tro...?

Jeg synes man skal være veldig varsom. Tenk bare på hvordan du hadde reagert dersom det var motsatt - at svigermor hadde meg seg noe hun bare _måtte_ ha til middags!!

Jeg ville ikke tatt med et stort glass fra super'n liksom, men kanskje et lite glass "eksklusiv" vare, kanskje med stoffhette på toppen? Et glass hjemmelaget syltetøy er best, nesten sm en 'vertinnegave'. Jeg hadde ihvertfall ikke reagert dersom noen gjester kom med f eks et pent glass ripsgele el lign, og jeg hadde glatt satt det frem.

Skrevet

Og en annen ting: Jeg blir like forbløffet hver gang jeg hører voksne folk som snakker om mat de "ikke liker". Og hvor utrolig kresne enkelte er.

Helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...