Gå til innhold

gjester som tar med egen surkål i selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig. Voksne folk får spise det de får servert. Og er det noe de absolutt ikke klarer, får de spise det andre og holde kjeft med skammen sin.

''Voksne folk får spise det de får servert. Og er det noe de absolutt ikke klarer, får de spise det andre og holde kjeft med skammen sin.''

Helt enig, Man trenger ikke utbasunere at det er noe man ikke liker. Enten lar man bare være å ta det på fatet eller så legger man det bare igjen og legger servietten over om det er i en rett og man vil ha resten. Ikke noe problem.

Fortsetter under...

• Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Dorthe

6

• mariaflyfly

4

• Soulshine

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Men 'liker ikke' ville nok vært 'hjemmelaget surkål er jo så mye bedre :-) " ''

;-) Men smaken er jo som baken. For en som er vant med det, er det sikkert stor forskjell, men for meg er det ikke det, og da er tidsforbruket på å lage den selv fullstendig bortkastet! ;-)

En bekjent mener forresten at at hjemmelaget majones er et 'must' når man skal spise reker. Han er den eneste jeg vet om som mener det, men han må da rett og slett innstille seg på at 'sånn er det' når man bes bort.

Jeg liker f eks min saus bedre enn svigermors, men jeg tar da ikke med meg saus bort dit av den grunn;-)

Da hadde hun nok blitt blid tenker jeg :)

For ordens skyld, jeg har aldri smakt hjemmelaget surkål.

Men var mye annet rart jeg hadde for meg av mat-oppheng da jeg var yngre.

Skrevet

Helt enig. Voksne folk får spise det de får servert. Og er det noe de absolutt ikke klarer, får de spise det andre og holde kjeft med skammen sin.

''Og er det noe de absolutt ikke klarer, får de spise det andre og holde kjeft med skammen sin.''

Hvorfor pokker skal man skamme seg?? Finnes da mer enn nok å skamme seg over om man ikke skal måtte gjøre det over at man ikke klarer enkelte typer mat i tillegg!

Er helt enig i at man ikke skal ubasunere at man ikke liker osv. Sure miner hører heller ingensteds hjemme hverken hos barn elle voksne. Men det er nå også en ærlig sak i ikke klare å spise noe.

Det finnes mange årsaker til at det kan være vanskelig. Vanskeligere enn jeg ønsker å utsette mine gjester for iallfall!

hilsen en som har jobbet hardt for å bli mindre kresen

Skrevet

Da hadde hun nok blitt blid tenker jeg :)

For ordens skyld, jeg har aldri smakt hjemmelaget surkål.

Men var mye annet rart jeg hadde for meg av mat-oppheng da jeg var yngre.

Jeg har en del "mat-oppheng" fortsatt, jeg, ihvertfall i den betydning at jeg mener det er viktig at jeg gjør slik eller sånn eller serverer med slikt eller sånt tilbehør, men jeg krever ikke eller forventer ikke noe spesielt som gjest. Og langt mindre ha med medbragt! *ho ho*

Skrevet

''Og er det noe de absolutt ikke klarer, får de spise det andre og holde kjeft med skammen sin.''

Hvorfor pokker skal man skamme seg?? Finnes da mer enn nok å skamme seg over om man ikke skal måtte gjøre det over at man ikke klarer enkelte typer mat i tillegg!

Er helt enig i at man ikke skal ubasunere at man ikke liker osv. Sure miner hører heller ingensteds hjemme hverken hos barn elle voksne. Men det er nå også en ærlig sak i ikke klare å spise noe.

Det finnes mange årsaker til at det kan være vanskelig. Vanskeligere enn jeg ønsker å utsette mine gjester for iallfall!

Det jeg mener, er at det er en skam når voksne folk sitter og utbasunerer at de "ikke liker" ditt eller synes at datt er "såå ekkelt". At man ikke klarer å få ned enkelte ting er så sin sak, men det får man holde for seg selv og gjøre det diskret, ikke kjipe ned stemningen for vertskap og andre gjester. For DET er en skam.

Om man har allergier, sykdommer som vanskeliggjør spising el.l er det selvsagt en annen sak. Jeg snakker om god, gammeldags kresenhet hos voksne, ellers friske mennesker.

For ordens skyld har jeg selv vært borti massevis av situasjoner hvor jeg har fått servert mat som er vanskelig å få ned av ulike årsaker. Jeg lar det være mitt problem, og ikke vertskapets.

Skrevet

''Er helt enig i at man ikke skal ubasunere at man ikke liker osv. Sure miner hører heller ingensteds hjemme hverken hos barn elle voksne. Men det er nå også en ærlig sak i ikke klare å spise noe.''

Enig. det er en helt ærlig sak å la være å forsyne seg av alle retter som settes fram.

Like så mye som jeg forventer at voksne gjester ikke skal syte og klage på maten, forventer jeg at verter/vertinner ikke skal 'nøde' folk til å måtte smake på alt, eller gjøre et stort poeng av at enkelte gjester ikke forsyner seg av alt som finnes på bordet.

Annonse

hidi, the scorpion
Skrevet

Det jeg mener, er at det er en skam når voksne folk sitter og utbasunerer at de "ikke liker" ditt eller synes at datt er "såå ekkelt". At man ikke klarer å få ned enkelte ting er så sin sak, men det får man holde for seg selv og gjøre det diskret, ikke kjipe ned stemningen for vertskap og andre gjester. For DET er en skam.

Om man har allergier, sykdommer som vanskeliggjør spising el.l er det selvsagt en annen sak. Jeg snakker om god, gammeldags kresenhet hos voksne, ellers friske mennesker.

For ordens skyld har jeg selv vært borti massevis av situasjoner hvor jeg har fått servert mat som er vanskelig å få ned av ulike årsaker. Jeg lar det være mitt problem, og ikke vertskapets.

Og korrekt er det!

Skrevet

Nei det handler om takt og tone, ikke sant?

Men "egentlig" handler det om at jeg ikke liker saus uten tyttebær eller at jeg foretrekker hjemmelaga surkål framfor kjøpt! Det er bare måten man formidler det på!! ;-)

Ja, det er absolutt måten man formidler det på, men samtidig må man jo ta skikken dit man kommer også. Mine svigerforeldre tror jeg aldri til dags dato har satt fram tyttebær, mens foreldrene mine har vel omtrent satt det fram til alt unntatt pannekaker og fiskeboller! ;-)

Det har faktisk aldri falt meg inn å ta med tyttebær til dem;-)

Skrevet

''Er helt enig i at man ikke skal ubasunere at man ikke liker osv. Sure miner hører heller ingensteds hjemme hverken hos barn elle voksne. Men det er nå også en ærlig sak i ikke klare å spise noe.''

Enig. det er en helt ærlig sak å la være å forsyne seg av alle retter som settes fram.

Like så mye som jeg forventer at voksne gjester ikke skal syte og klage på maten, forventer jeg at verter/vertinner ikke skal 'nøde' folk til å måtte smake på alt, eller gjøre et stort poeng av at enkelte gjester ikke forsyner seg av alt som finnes på bordet.

Dette med folkeskikk gjelder selvsagt vertskapet også.

Min svigermor har et godt uttrykk: "Dårlig folkeskikk er ikke å søle på duken, men å påpeke det når andre gjør det".

Det er fornuftig. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Den var ikke myntet på deg eller andre som sliter med alvorlige problemer! Ikke tenk tanken engang!

Det er myntet til folk som ikke eier folkeskikk ;(

Skrevet

Men det er det samme ;o) Derfor må jeg egentlig le litt når jeg leser tråden. Det er snakk om surkål til 5 kr pakka som man varmer oppå potetene og hjemmelaget surkål som er en jobb å lage.

''Det er snakk om surkål til 5 kr pakka som man varmer oppå potetene og hjemmelaget surkål som er en jobb å lage.''

Ja, men som jeg sa i et annet innlegg, så består den dårlige folkeskikken ikke først og fremst i at man kritiserer et 5-kronersprodukt fra Stabburet, men at man ved å opptre som nevnt i startinnlegget kritiserer vertinnen for ikke å ha laget "bra nok" mat.

Skrevet

tar du med deg cola når du skal i middagsselskap fordi du ikke vil risikere å måtte drikke vann eller solo??

Jeg sa hvis jeg drakk cola :)

Har ei venninne som er avhengig og hun har det alltid med seg hvor enn hun går, i tilfelle det ikke blir servert.

Forstår ikke at det er noe problem at folk medbringer det de selv foretrekker av drikke eller surkål for den saks skyld.

Mn det er klart - for noen er det jo tydelig at dette tendenserer til uhøflighet. Dem om det :)

Skrevet

Dette med folkeskikk gjelder selvsagt vertskapet også.

Min svigermor har et godt uttrykk: "Dårlig folkeskikk er ikke å søle på duken, men å påpeke det når andre gjør det".

Det er fornuftig. :)

Det er et kjempeflott uttrykk, og jeg har klødd etter å si det til svigermor når hun setter himmel og jord i bevegelse hvis noen søler på duken! ;-)

Annonse

Skrevet

Jeg sa hvis jeg drakk cola :)

Har ei venninne som er avhengig og hun har det alltid med seg hvor enn hun går, i tilfelle det ikke blir servert.

Forstår ikke at det er noe problem at folk medbringer det de selv foretrekker av drikke eller surkål for den saks skyld.

Mn det er klart - for noen er det jo tydelig at dette tendenserer til uhøflighet. Dem om det :)

Jeg antar at det med å ta med seg cola på middagsselskap har noe med alder å gjøre;-)

Skrevet

Jeg antar at det med å ta med seg cola på middagsselskap har noe med alder å gjøre;-)

Hun er 35 - så det får du selv ta stilling til hehe. Selv finner jeg overhodet ikke noe galt i det :)

Skrevet

Hun er 35 - så det får du selv ta stilling til hehe. Selv finner jeg overhodet ikke noe galt i det :)

Neida, men det kommer litt an på grunnen og da også om og hvordan dette blir formidlet til vertskapet. det er selvsagt helt urpoblematisk dersom man tar med en flaske brus og rekker den til vertskapet sier "jeg tok med litt ekstra brus, jeg", uten å tilte total om brusen dermed sjenkes til fler.

Noe helt annet dersom man sitter og vtiholder på sin medbragte cola fordi man nesten ikke overlever uten.

Skrevet

Godt det! Bare litt lei av alle som bare antar at en er vrang.

Skrevet

Dette er uhøflig ja, kunne aldri falle meg inn å gjøre noe sånt. Hvis noen hadde gjort dette til meg, hadde jeg blitt enda surere enn kålen...

Skrevet

''Det er snakk om surkål til 5 kr pakka som man varmer oppå potetene og hjemmelaget surkål som er en jobb å lage.''

Ja, men som jeg sa i et annet innlegg, så består den dårlige folkeskikken ikke først og fremst i at man kritiserer et 5-kronersprodukt fra Stabburet, men at man ved å opptre som nevnt i startinnlegget kritiserer vertinnen for ikke å ha laget "bra nok" mat.

Det kunne kanskje vært gjort på en mer diplomatisk måte, men jeg synes ikke det er grunn til å bli sur. Gjør vi ikke stadig noe som andre kritiserer, jeg vet om mange andre ting jeg hadde blitt mye mer sur for :o)

Skrevet

Nei. Men jeg ville ikke blitt fornærmet om noen tok med seg hjemmelaget surkål. Jeg ville blitt glad. Synes det er hyggelig ting å gjøre jeg :)

Og at de ikke liker kjøpesurkål er vel ingen big deal? Jeg mener, dersom hun hadde laget surkålen selv og de sa de ikke likte den og ville ta meg seg kjøpesurkål, så ville jeg vel forstått det bedre.

Men hadde du hatt noen betenkeligheter med å ta med deg egen surkål til et juleselskap, og forklart at det var pga du ikke likte kjøpevarianten?

Jeg mener at det er vanlig høflighet å spise maten man får servert, selv om man ville gjort det anderledes selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...