Gå til innhold

utelukker en nøddåp, vanlig dåp senere?

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål om nøddåp
Skrevet

venninna mi har termin om noen måneder. pga det er noe feil med barnet, så må barnet forløses for tidlig og opereres. Det er usikkert hvordan barnet vil klare seg.

Hvis de velger en nøddåp, kan de døpe barnet på vanlig måte etterpå da?

Fortsetter under...

Gjest det går bra
Skrevet

Ja, de kan godt ha en "re-dåp" senere. Hvis de vil, og det ikke er tyve andre dåpsbarn samme dagen, gjør gjerne presten noe litt ekstra ut av den andre dåpen, det blir en ekstra fin feiring av livet og den lille som overlevet operasjonen. Så festen og feiringen i kirken blir ikke mindre selv om barnet er døpt en gang før i all hast.

Ta vare på venninnen din, lykke til til henne og familien.

Skrevet

Jada, barnet kan døpes på vanlig måte i kirken etterpå om foreldrene ønsker det. Det var i alle fall det vi fikk vite for 9 år siden da vi ble tilbudt nøddåp for poden.

Gjest spørsmål om nøddåp
Skrevet

Ja, de kan godt ha en "re-dåp" senere. Hvis de vil, og det ikke er tyve andre dåpsbarn samme dagen, gjør gjerne presten noe litt ekstra ut av den andre dåpen, det blir en ekstra fin feiring av livet og den lille som overlevet operasjonen. Så festen og feiringen i kirken blir ikke mindre selv om barnet er døpt en gang før i all hast.

Ta vare på venninnen din, lykke til til henne og familien.

takk for svar, jeg krysser fingrene for at det går bra:)

Skrevet

Jeg ble hjemmedøpt pga. sykehusinnleggelse som nyfødt og er velsignet i kirken etterpå ifølge pkt. 20 i linken du har fått.

Med hensyn til dåpsdag, selskap osv. stilte jeg likt med alle andre, såvidt jeg har forstått. Eneste forskjell var at jeg allerede hadde gjennomgåstt selve dåprhandlingen sånn for sikkerhets skyld.

Med meg gikk det aldeles utmerket, håper det samme skjer med barnet til venninnen din.

Annonse

Skrevet

Jeg ble hjemmedøpt pga. sykehusinnleggelse som nyfødt og er velsignet i kirken etterpå ifølge pkt. 20 i linken du har fått.

Med hensyn til dåpsdag, selskap osv. stilte jeg likt med alle andre, såvidt jeg har forstått. Eneste forskjell var at jeg allerede hadde gjennomgåstt selve dåprhandlingen sånn for sikkerhets skyld.

Med meg gikk det aldeles utmerket, håper det samme skjer med barnet til venninnen din.

Det skulle stå:

''Eneste forskjell var at jeg allerede hadde gjennomgått selve dåpshandlingen sånn for sikkerhets skyld.''

Hm - noen har visst sølt i tastaturet...

Skrevet

Man kan hvertfall bli velsignet i kirken senere, og feire dåpen da. Ha vanlig dåpsfest. Er litt usikker på om man kan døpes to ganger, tror kanskje ikke det.

Skrevet

Man kan ikke døpes to ganger. Men som flere andre her nede skriver kan man ta en velsignelse i etterkant med sermeoni og selskap.

En annen ting er hvorfor noen i det hele tatt ønsker en nøddåp...? Hva er det? Og hvorfor?

Skrevet

Man kan ikke døpes to ganger. Men som flere andre her nede skriver kan man ta en velsignelse i etterkant med sermeoni og selskap.

En annen ting er hvorfor noen i det hele tatt ønsker en nøddåp...? Hva er det? Og hvorfor?

En nøddåp er når sykehuspresten døper barnet ganske umiddelbart etter fødselen, eller rett før man antar at barnet evt. vil dø.

Dette gjøres når man anser sannsynligheten for at barnet skal overleve lenge nok til at man får tid til en vanlig dåp, er liten.

Skrevet

En nøddåp er når sykehuspresten døper barnet ganske umiddelbart etter fødselen, eller rett før man antar at barnet evt. vil dø.

Dette gjøres når man anser sannsynligheten for at barnet skal overleve lenge nok til at man får tid til en vanlig dåp, er liten.

Ja jeg skjønner den praktiske biten rundt det, men jeg skjønner ikke den "sosiale/relasjonelle" biten, og er ikke enig i den religiøse :)

Men av respekt for trådstarter skal jeg ikke begi meg ut på den betraktningen nå.

Skrevet

Ja jeg skjønner den praktiske biten rundt det, men jeg skjønner ikke den "sosiale/relasjonelle" biten, og er ikke enig i den religiøse :)

Men av respekt for trådstarter skal jeg ikke begi meg ut på den betraktningen nå.

Du forstår vel at dåp er av betydning om man er religiøs, hvilket man her vel må anta?

Skrevet

Du forstår vel at dåp er av betydning om man er religiøs, hvilket man her vel må anta?

Ja da, jeg "forstår" det. Men jeg "forstår" likevel ikke dem som mener at en nyfødt baby må nøddøpes. Hva er det som skjer hvis babyen ikke nøddøpes liksom?

Jeg synes det er interessant å snakke om dette, men tror jeg dropper å diskutere det videre her, i.o.m.at trådstarter neppe vil sette pris på diskusjonens hete som kan oppstå.

Sorry, min feil at jeg i det hele tatt stilte spørsmålet over.

Annonse

Skrevet

Ja da, jeg "forstår" det. Men jeg "forstår" likevel ikke dem som mener at en nyfødt baby må nøddøpes. Hva er det som skjer hvis babyen ikke nøddøpes liksom?

Jeg synes det er interessant å snakke om dette, men tror jeg dropper å diskutere det videre her, i.o.m.at trådstarter neppe vil sette pris på diskusjonens hete som kan oppstå.

Sorry, min feil at jeg i det hele tatt stilte spørsmålet over.

Enig i det, det er mye ved kristendommen jeg ikke fatter.

Blant annet at barn liksom skal befris fra arvesynden ved å døpes, og at de skulle bli "fortapt" om de skulle dø før de blir døpt (de sanne kristne vil sikkert angripe ordbruken/forståelsen min...).

Interessant diskusjon, men litt for komplisert her og nå.

Skrevet

Enig i det, det er mye ved kristendommen jeg ikke fatter.

Blant annet at barn liksom skal befris fra arvesynden ved å døpes, og at de skulle bli "fortapt" om de skulle dø før de blir døpt (de sanne kristne vil sikkert angripe ordbruken/forståelsen min...).

Interessant diskusjon, men litt for komplisert her og nå.

Jepp, vi får ta det i en annen tråd en annen gang ;-)

Skrevet

Den religiøse vil nok den som døper barna og den som ikke døper barna aldri bli enige i.

Men jeg forstår godt at foreldrene til et nøddøpt barn også ønsker en sosial markering av dette i etterkant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...