Gå til innhold

Matlagning og varmt vann springen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen egentlig grunn til at man helst ikke skal lage mat med varmt vann fra springen? Når jeg spør folk vet de ikke hvorfor, har bare hørt at det skal man ikke.. Jeg har gjort det mange ganger, merker ikke noen forskjell... Er det bare en myte eller er det noe i det?

Skrevet

Det har nok med å gjøre at ikke alle har skrudd varmtvannstanken på 70 - 75 grader C. Ved denne temperaturen dør de fleste bakterier som er skadelige for oss mennesker. Ved temperaturer under dette kan det være fare for å pådra seg div bakterielle infeksjoner via vannet.

(Dere får rette på meg hvis jeg husker feil) :)

Gjest nytt burde være greit nok
Skrevet

OK, men jeg lurer også på om det er lignende farer forbundet ved å bruke varmtvann fra springen når man skal koke vannet etterpå? Jeg tenker på hvis man fyller varmt vann i en potetkjele og så koker vannet opp og potetene koker i vannet...

Noen som vet noe om det?

Dersom det er gammel varmtvannsbereder og til en viss grad også gamle rør mellom varmtvannsberederen og kranen vil du få for høye forekomster av diverse uhumske metaller i maten du lager.

Skrevet

Vann fra varmtvannsberederen ligger lengre enn kaldt vann som renner jevnlig. Det drar gjerne også metaller med seg.

Skrevet

OK, men jeg lurer også på om det er lignende farer forbundet ved å bruke varmtvann fra springen når man skal koke vannet etterpå? Jeg tenker på hvis man fyller varmt vann i en potetkjele og så koker vannet opp og potetene koker i vannet...

Noen som vet noe om det?

Så lenge du koker vannet er det ingen fare. Ikke meg bekjent i hvertfall.

hidi, the scorpion
Skrevet

Så lenge du koker vannet er det ingen fare. Ikke meg bekjent i hvertfall.

Du kan ikke koke ihjel metaller, såvidt meg bekjent!

Skrevet

Du kan ikke koke ihjel metaller, såvidt meg bekjent!

Oj! Ikke meningen at du skulle føle deg angrepet eller noe:/

Mente ikke metaller da jeg svarte. Tenkte kun på bakterier jeg.

Skrevet

Får ikke opp den linken jeg:/

Varmtvann fra springen

Er det farlig med varmtvann fra springen til tekoppen?

Puls-lege Ørn Terje Foss, svarer.

Publisert 26.02.2002 09:37.

Svar:

Med moderne varmtvannsberedere fra de siste par tiårene er det ikke noen store helseproblemer forbundet med å drikke te trukket på varmtvann direkte fra springen. I eldre varmtvannsberedere var ofte hele beholderen kledd med kobber innvendig og det ble brukt endel bly i lodddinger der det ble skjøtt sammen rørkoblinger o.l., slik at risikoen for å få løst opp tungmetaller i varmtvannet var endel større. Fra slutten av 1970-tallet er de fleste beredere laget med tank av rustfritt stål, og i de fleste loddinger er det brukt sølv i stedet for bly sammen med hovedkomponenten tinn, og dette gir mindre mulighet for avgivelse av helsefarlige tungmetallpartikler.

Dårligere kvalitet

Det er imidlertid en langt dårligere kvalitet på vannet fra en varmtvannsbereder fordi det der blir stående uten tilgang på surstoff (oksygen) og blir "dødt" på smaken. Dette kan man teste ut ved å tappe en liter med varmtvann og la den stå til kjøling etterpå og sammenligne med smaken på vann fra kaldtvannskrana. Hvis man ikke er så nøye på smaken av teen, er det altså ikke så stort helseproblem å bruke "hurtigmetoden" en gang i mellom.

Noe bakterievekst

Teoretisk kan en også få noe bakterievekst i varmtvannsanlegg hvis noen har satt ned temperaturen i berederen til under 60-65 grader Celsius av hensyn til energisparing eller for å redusere riskoen for skolding. Ved temperaturer oppunder 60 grader C kan Legionellabakterier overleve og formere seg slik at en ved eventuell forekomst av slike bakterier i tanken kan få overført smittestoffer, men disse forekommer sjelden i Norge og hovedproblemet med Legionellabakterier er hvis de spres gjennom dusjhode e.l. slik at de kan spres i lufta med små vanndråper som pustes ned i luftveiene og gi en spesiell type lungebetennelse, det å svelge dem i moderate mengder gir vanligvis ikke noen infeksjonssykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...