Gå til innhold

Cider fra europris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på elleve år er så fryktelig glad i cideren som en kan kjøpe på Europris, og har drukket denne når han har feiret jul med faren. Nå vil han ha dette i nyttårshelgen. Så sier han plutselig at det er litt alkohol i den.0.7 promille.

Så da er spørsmålet, kan han drikke et par glass av den? Eventuelt hvor mye. Han kunne jo tyllet i seg enorme mengder.

Han spratt opp i morges og bedyret, før han hadde fått gnidd søvnen ut av øynene, at han ville ha pærecider på nyttårsaften, for den er han hekta på nå, men så var det det at alkohol og oppskyting av raketter ikke gikk sammen i følge han da....Hehe..Største problemet for en elleveåring ja i forhold til den problematikken ja...

Fortsetter under...

Skrevet

Pærecider med 4,7 prosent smaker mye bedre. Det spiller jo ikke noen rolle om det er litt alkohol i cideren da, ungene drikker jo ikke en kasse av gangen. Unger har dessuten ingenting å gjøre med å sende opp fyrverkeri.

Skrevet

Rundt en six-pack må være nok for en elleveåring.

Er forresten enig med Jølsen om at en elleve åring ikkje bør skyte opp raketter, ihvertfall ikkje i fylla!

Skrevet

Er forresten enig med Jølsen om at en elleve åring ikkje bør skyte opp raketter, ihvertfall ikkje i fylla!

Jeg synes ikke det er galt i å servere unger alkohol, dette er noe vi er vant til fra hjemstedet. Her får barna vin til maten om de liker det. Det trenger ikke enten være enten flatfyll eller totalavhold, slik det praktiseres i en god del norske nissementalitetshjem.

Skrevet

Enig!

Skrevet

Jeg synes ikke det er galt i å servere unger alkohol, dette er noe vi er vant til fra hjemstedet. Her får barna vin til maten om de liker det. Det trenger ikke enten være enten flatfyll eller totalavhold, slik det praktiseres i en god del norske nissementalitetshjem.

I Italia, Spania og Frankrike (for ikkje å snakke om Russland) så drikker jo barna alkohol fra de er ferdige med bleiene, og de vokser opp og er svært måteholdne med alkohol.

Mens her i Norge ligger 14 åringene i veigrøftene hver fredag og lørdag, mens foreldrene ligger under (jule) bordet og spyr på sjefen sine sko.

Merkelig?

Annonse

Skrevet

Pærecider med 4,7 prosent smaker mye bedre. Det spiller jo ikke noen rolle om det er litt alkohol i cideren da, ungene drikker jo ikke en kasse av gangen. Unger har dessuten ingenting å gjøre med å sende opp fyrverkeri.

Vi snakker om småtterier av fyrverkeri her, under oppsikt av edru voksne menn som vet hva dette går i. Store raketter blir ikke tent av barn, så sammen avgjør vi nok hva som er farlig i denne sammenhengen eller ikke. Men å gi ungen min vanlig pærecider.. da hadde jeg meldt meg selv til barnevernet likesågodt med en gang..

Skrevet

I Italia, Spania og Frankrike (for ikkje å snakke om Russland) så drikker jo barna alkohol fra de er ferdige med bleiene, og de vokser opp og er svært måteholdne med alkohol.

Mens her i Norge ligger 14 åringene i veigrøftene hver fredag og lørdag, mens foreldrene ligger under (jule) bordet og spyr på sjefen sine sko.

Merkelig?

Dere mener vel ikke seriøst at en elleveåring skal få alkohol(4.7) på nyttårsaften?

Skrevet

Merkelig?

Alkoholproblemene i disse landene, eks Frankrike, er jo helt formidable da, selv om de ikke bedriver flatfyll slik vi normenn er så kjent for.

Skrevet

Dere mener vel ikke seriøst at en elleveåring skal få alkohol(4.7) på nyttårsaften?

Hvis ikkje han skal få det på Nyttårsaften, kor tid skal han da få det?

17 mai?

Skrevet

Merkelig?

Ja, det er helt tullerusk. Den norske drikkekulturen er helt bak mål, og kjenner ingen grenser. Foreldrene går rundt og stiller spørsmål til alkoholholdig godteri og pæreciderprosent og skal være så jævla skinnhellige. Så vil de ha tips om hva de kan gjøre med 13-åringen (den drittsekken! osv) som kommer drita full hjem fra vennefest.

I landene du nevnte, serveres barn alkohol fra de er små, oftest i harmløse mengder, og som er helt akseptabelt disse stedene. Der lærer folk at man kan kose seg med alkohol, lære å kjenne ulike smaker, hva som passer til hva. De sitter ikke på sin høye hest med læreboka i den ene hånda og hjembrentsapparaten i den andre.

Skrevet

Jo, selvfølgelig mener jeg det seriøst, ellers hadde jeg da vel fader meg ikke sagt det. Vi er vant med det der jeg kommer fra. Vi serverer likevel ikke ungene hjembrent, for det driver vi ikke med. Ungene har dessuten lært hva som er god drikkekultur.

Skrevet

Hvis ikkje han skal få det på Nyttårsaften, kor tid skal han da få det?

17 mai?

Ikkesant, blir samme sak og ingenting å heve øyenbrynet for.

Annonse

Skrevet

Ja, det er helt tullerusk. Den norske drikkekulturen er helt bak mål, og kjenner ingen grenser. Foreldrene går rundt og stiller spørsmål til alkoholholdig godteri og pæreciderprosent og skal være så jævla skinnhellige. Så vil de ha tips om hva de kan gjøre med 13-åringen (den drittsekken! osv) som kommer drita full hjem fra vennefest.

I landene du nevnte, serveres barn alkohol fra de er små, oftest i harmløse mengder, og som er helt akseptabelt disse stedene. Der lærer folk at man kan kose seg med alkohol, lære å kjenne ulike smaker, hva som passer til hva. De sitter ikke på sin høye hest med læreboka i den ene hånda og hjembrentsapparaten i den andre.

Eg har vært mange ganger i spesielt Italia, men også I Frankrike, dessuten har eg ei søster som bor i Spania og der var eg på besøk i sommer.

ALLE drakk og nesten ingen var fulle, de som var fulle var selvfølgelig enten engelske, svenske eller norske!

Noen som er overraska?

Skrevet

Eg har vært mange ganger i spesielt Italia, men også I Frankrike, dessuten har eg ei søster som bor i Spania og der var eg på besøk i sommer.

ALLE drakk og nesten ingen var fulle, de som var fulle var selvfølgelig enten engelske, svenske eller norske!

Noen som er overraska?

Ingen overraskelsesmimikk her.

Skrevet

Av prinsipp så serverer eg ikkje alkohol til barn under 18 år. Derfor hadde eg ikkje gitt han cideren.

Mine barn liker ikkje sjå at eg drikk alkohol, så det har eg slutta med. Trur dei forbind det med ungdomskulturen her, og at eg skal vere ein vaksen som står klar når dei treng det.

(ps. Han har blitt skikkeleg mobba av søskena 15 åringen som blei servert sprit ;-))

Skrevet

Trodde det var normalt at det var litt promille i eplesider, jeg?? Har sett det på mange flasker, hvertfall. Er jo ikke akkurat så mye at han kan bli påvirka av det, da. La han få på lik linje med brus...

Skrevet

Det er vel omtrent like mye promille i kefirmelk...

Persille1365381127
Skrevet

Det er ikke alkohol i den :)

Men; fordi cider gjærer - så KAN det oppstå litt promille. Om noen da tester den, og finner promille - så vil produsenten få bråk, derfor er de pålagt å skrive at det kan være inntil 0,7% alkohol i den.

Så, drikk i vei :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...