Gå til innhold

Hva spiser dere på nyttårsaften??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenkt meg noen gode tips, vi har liksom ingen tradisjoner for denne dagen vi...

Fortsetter under...

Skrevet

Ofte kalkun. Eller helstekt ørret. Koldtbord har vi også hatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

I år skal jeg bort, men ellers spiser vi helstekt indrefilèt! Med mandelpoteter, hjemmelaget saus og grønnsaker. Nam, det er snaddermat det!

Hjortestek på julaften, ribbe førstedag og indrefilèt nyttårsaften er vår tradisjon ;)

Skrevet

Ofte kalkun. Eller helstekt ørret. Koldtbord har vi også hatt.

Her skal jeg steke kalkun. Med alt mulig deilig tilbehør til.

Alltid vært tradisjon.

Skrevet

I år skal jeg bort, men ellers spiser vi helstekt indrefilèt! Med mandelpoteter, hjemmelaget saus og grønnsaker. Nam, det er snaddermat det!

Hjortestek på julaften, ribbe førstedag og indrefilèt nyttårsaften er vår tradisjon ;)

''Hjortestek på julaften''

Det var originalt - og så godt da! :)) nam!

Annonse

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hjortestek på julaften''

Det var originalt - og så godt da! :)) nam!

Ja, det er aldeles nydelig og passe mild viltsmak til barn, så elsker de hjemmelaget viltsaus ;) Lager ihvertfall 1 til 2 liter med saus...

Jeg er ikke særlig glad i kalkun og ungene liker ikke svin, så da fant vi på noe nytt sammen. Kanskje de fortsetter med den tradisjonen?

AneM1365380603
Skrevet

Vi hadde svineribbe julaften og skal ha pinnekjøtt nyttårsaften.

Skrevet

Ja, det er aldeles nydelig og passe mild viltsmak til barn, så elsker de hjemmelaget viltsaus ;) Lager ihvertfall 1 til 2 liter med saus...

Jeg er ikke særlig glad i kalkun og ungene liker ikke svin, så da fant vi på noe nytt sammen. Kanskje de fortsetter med den tradisjonen?

Hjemmelaget viltsaus, vil du dele den med noen?:-) Bruker du kraften og har i fløte, brunost etc.?

hidi, the scorpion
Skrevet

Hjemmelaget viltsaus, vil du dele den med noen?:-) Bruker du kraften og har i fløte, brunost etc.?

Koker kraft på ben, legger i en løk, to fedd hvitløk ett par gulrøtter, lar det simre i en til to timer, siler kraften. Smelter smør sammen med mel og lar det få en fin brunfarge, sper med kraften. Lar det koke litt før jeg sper på med fløte og brunost pluss masse forskjellige krydder, etter smak. La susen smake "litt" sterkt, den blir mildere når den blander seg med poteter, grønnsaker og kjøtt.

La den være litt "tjukk", hater selv saus som renner av poteten og er umulig å få inn i munnen! En god saus gjør alle andre synder små!

Lykke til!

Skrevet

Nyttårsaften er en festdag og "gåbortdag", har omtrent aldri laget mat den dagen, bortsett fra de få gangene vi har hatt mange gjester - og da har vi, så vidt jeg husker, servert kalkun.

Annonse

Skrevet

Altså, vi skal ha kalkun, selv om jeg _ikke_ er særlig glad i det. Liker heller kylling, det er mye saftigere.

Skrevet

de gangene vi har hatt selskap selv, har vi stort sett hatt:

* gravlaks med sennepssaus

* helstekt indrefilét med fløtegratinerte poteter, saus og grønnsaker

* dessert av varierende type, gjerne is med varme bær el lign.

Men dit vi skal i år tror jeg vi får pinnekjøtt, og det er jo også godt.

Skrevet

Vi er 4 par som går til hverandre på rundgang. Vi har alltid lammelår, fløtegratinerte poteter og waldorfsalat. Nydelig festmat!

Skrevet

Mannen min tok med seg sin barndoms tradisjon med å spise kalkun på nyttårsaften, så nå har hele familien min adoptert denne tradisjonen (dvs. både mine foreldre og mine to søstre med fam.). Vi har kalkun med hjemmelagede medisterkaker, poteter, saus og mammas hjemmelagede waldorfsalat :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...