Gå til innhold

Kosthold etter langvarig magesjau

Muskeldamen

Anbefalte innlegg

Muskeldamen

Jeg prøver å komme meg etter en langvarig magesjau som jeg fikk i Asia. Det går enda en uke før jeg får vite resultatene av prøven jeg har levert, og regner med at jeg bare må venne meg langsomt til mat igjen. I øyeblikket spiser jeg ikke fett og rå frukt/grønnsaker. Hvordan skal jeg innføre fett langsomt? Tør jeg ta tran snart og olivenolje? Er det bedre å ikke steke i fett, men tilsette maten kald olje? Hvilke rå grønnsaker tør jeg spise først og hvilke bør jeg vente lenger med? Nå spiser jeg bananer, kokt gulrot, blåbærsuppe, kokte poteter og ørlitegranne agurk og paprika på brødskive.

Vekta har gått ned 4 kilo på under 4 uker.

Takknemlig hvis en ekspert kunne svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei

Det er vanskelig å gi fasitsvar, - du må prøve deg litt forsiktig fram. Det er sannsynlig at du vil tåle 1 barneskje tran til et måltid mat. Du kan også tilsette litt olje i middagen, enten som stekefett eller kald. Det vil være nyttig for energiinntaket ditt. Øke mengden fett gradvis til et nivå du tåler. Du kan med fordel ta en multivitamin - og mineraltbl hver dag. Du bør i tillegg ta kalsiumtilskudd dersom du bruker lite melk- og melkeprodukter. Start med melkesyrebakterier (kapsler) som vil hjelpe med å normalisere tarmfloraen og balansere fordøyelsen din. Disse kan kjøpes på apotek. Dersom du tåler det er Biola yoghurt veldig bra for tarmfloraen din. Vent med rå grønnsaker, frukt og grove kornprodukter til tarmen har stabilisert seg. Pass på å drikke rikelig væske. Kald eplemost blandet med doven farris kan anbefales. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...