Gå til innhold

Induksjonskomfyr - den bråker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Mine foreldre har kjøpt komfyr med induksjon. Vet ikke helt hva det betyr, bortsett fra at det går raskere å koke opp osv. Men har dette noe effekt på _stekeovnen_?

Det er lyd fra ovnen når den brukes. Dvs. det er en slags "tikkelyd" når platene brukes. Når stekeovnen brukes er det MYE sterkere, og det høres nesten ut som en "defekt" varmluftvifte som står og "vagger" frem og tilbake.. Når en skal steke kalkun (eller andre ting som står lenge i ovnen) er dette _veldig_ sjenerende!!

Er dette normalt? Foreldrene mine har forhørt seg på butikken - og får beskjed om at dette er normalt... Er dette bare noe forhandleren sier? (Feks. for å få pappa ut av døra, han er god til å klage på ting... ;))

Hjelp.... :)

Fortsetter under...

Skrevet

Induksjonen gjelder, såvidt jeg vet, bare koketoppen. Bunnen av kokekaret varmes direkte opp vha magnetisme. Klikke/summelyder på induksjonstopp er visstnok typiske lyder (vi har de på vår komfyr), men de bør jo ikke være så høye at de sjenerer. Klikkelydene får man når effekttrinnene slår seg av/på. Det kan også komme en brumme/summelyd hvis du slår på platen på høy effekt, men lyden skal gå ned når platen har nådd effekten. Jeg vet ikke om dette gjelder alle induksjonstopper, men på vår er det også en innebygget vifte. Den er for nedkjøling og kan slå seg på under bruk og kan stå og gå (kjøle) etter at platen er skrudd av.

Selve stekeovnen har en vifte som begynner å gå når den er varm nok, og også en stund etter at den er skrudd av.

På vår komfyr er ingen av lydene så høye at de sjenerer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...