Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Høy maxpuls

Har det siste 1 1/2 året opplevd plager med stiv nakke og svimmelhet, som også til tider oppleves som uvellhet/kvalme. Har opplevd at begge hender "sovner" når en sitter å slapper av i en stol, eller når jeg er ute å kjører bil. Har nylig skiftet jobb, da arbeidsmengden og ansvaret var stressende over lengre tid. Jeg spiste også mye "usunn mat" i flere år uten å legge på meg. Det er nå ca 6mnd siden jeg skiftet jobb, men jeg har fortsatt ikke merket noe forbedring. Begynte å trene i sommer, ca 2 økter i uken a 1 time da jeg mente dette ville hjelpe. Jeg er 36 år, 1.90 høy og ca 88 kg. Har regnet ut at min max puls da ca vil være 184. Hvilepulsen min er 60-65 slag. Opplever at pulsen ligger på 170-180 slag ved normal jogging og ved å presse meg måler jeg helt opp i 205 slag. Dette måler jeg med pulsar pulsklokke og dobbeltsjekker på halspulsåren. Jeg kan ligge på 170-180 i puls på en vanlig treningsøkt på 1 time. Føler ikke noe ubehag når jeg trener, men blir veldig rød i huden i ansikt og overkropp. Jeg var svært aktiv til midt i 20 årene med harde treningsøkter, men opplevde ikke å bli så rød i huden og max puls stemte rimelig bra med alderen. Var hos fastlegen for ca 9 mnd siden og tok blodprøver og blodtrykk uten at det ble funnet noe av betydning. Hva kommer den høye pulsen av ? Er jeg bare i veldig dårlig form? eller burde jeg få sjekket andre ting hos fastlegen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295122-h%C3%B8y-maxpuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei og takk for spørsmål

Du kan ta det helt med ro. Makspulsen din er ikke unormal eller farlig høy selv om den er betydelig høyere enn beregningen tilsier. Den gir heller ingen indikasjon på om formen er god eller dårlig og i utgangspunktet er det ingen grunn til å ta en sjekk hos fastlegen med mindre du opplever ubehag (utover å være bli sliten) når du trener.

Det finnes et utall formler og beregningsmåter for å anslå din makspuls, men den eneste måten å vite dette nøyaktig, er å teste seg selv. Den mest brukte beregningsformelen, som du har brukt, er 220 minus din alder. For enkelte stemmer dette, men som regel avviker din reelle makspuls en del fra dette. Avvik opp mot 20 – 30 slag forekommer og da blir utgangspunktet for beregning av treningsintensitet basert på prosent av makspuls, fryktelig feil og treningsutbyttet tilsvarende dårlig. I tillegg skaper det usikkerhet slik du beskriver.

Jeg anbefaler at du tester din egen makspuls. Du har jo vært oppe i 205 så den ligger vel mellom det og 210, men for å være sikker kan du teste. Det gjør du slik:

Test makspuls

Varm opp i minst 10 minutter. Dersom du er utendørs, finner du en slak motbakke på 4-600 meter. Inne bruker du ev tredemølle med stigning (still inn mølla på mellom 2 og 5% stigning). Etter oppvarmingen går, jogger eller løper du kjapt opp bakken, men ikke start med maks spurt. Øk opp mot maks fart i løpet av de første 2 – 300 meterne. Etter kort tid kommer du til å merke stivhet i beina, men du fortsetter uten å bli helt utmattet. Når du er ferdig med bakken eller har tilbakelagt 4 – 600 meter på mølla, skal du ha litt mer på lager. Sjekk pulsen din på slutten av draget og gå eller jogg rolig ned bakken. På mølla skrur du ned hastigheten i et par minutter før du skal i gang igjen.

Gjenta bakkeløpet eller mølledraget, men litt tøffere denne gangen dog uten å løpe til total utmattelse. Når du avslutter denne gangen, skal det være med en fart du kunne holdt maks et minutt til hvis du måtte. Sjekk pulsen underveis og ved avsluttet drag. Gjenta pausen og gjør deg klar til siste innsats.

Tredje drag skal gjennomføres til utmattelse. Dersom du tar deg helt ut eller ser at pulsen slutter å stige mens du går eller løper, er det grunn til å tro at du har funnet makspulsen din. Nå har du et riktig grunnlag for å beregne treningspulsen din.

Etter hvert som du fortsetter å trene, håper jeg du opplever at formen blir bedre og bedre. En faktor som har stor betydning for formøkningen, er nettopp hjertet ditt. I takt med at formen blir bedre, vil du merke at hjertet slår færre slag både i hvile og når du beveger deg med en bestemt fart. Det er fordi hjertet pumper ut mer blod pr slag (økt slagvolum) noe som gjør at musklene dine får mer næring og oksygen enn tidligere. Effekten av dette er at du kan bevege deg like fort som før, men med lavere puls og/ eller at du trener med samme puls som tidligere og merker at du beveger deg raskere enn før.

Lykke til med treningen!

Halvor L.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295122-h%C3%B8y-maxpuls/#findComment-2382298
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du har fått et fyldig og grundig svar vedrørende puls, trening osv. fra Halvor Lauvstad, men jeg har lyst til å legge litt til vedr. nakken din. Prikking, følelelsesløshet og følelse av nedsattkraft i hender og underarmer kan ha flere årsaker. Det kan være kalkpåleiringer på nakkehvirvlene, det kan være en nakkeskade og noen ganger kan faktisk anspendt og stresset nakkemuskulatur være grunnen. Alle disse tingene kan føre til at nervene som går til armene blir klemt og irriterte. Vedvarer dette, bør du nok la legen se nærmere på deg.

Lykke til og Godt Nyttår fra meg også !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295122-h%C3%B8y-maxpuls/#findComment-2383210
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...