Gå til innhold

Okestek med ny vri

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår kokebokserie har vi nå kommet fram til hvordan du kan gjøre en rest av ferdigstekt oksestek til en ny og spennende rett.

Vi starter med tilbehøret: Ratatuille. (Ble det rett? Ratatouille? Rattata?)

Følgende skjæres i terninger: En aubergine og en sellerirot (+ skrelles, selvsagt), samt en squash. 2-3 tomater i halvdeler. Andre grønnsaker etter smak. Legges i en ildfast form (eller hives, som mange skriver). 2 dl grønnsakbuljong helles over, og drypp raust med olivenolje på. Krydre med salt, pepper og rikelig med provencekrydder. Inn i stekovnen på 200 grader i 45 minutter.

De siste 20 minuttene får den selskap av kjøttet: Oksestek i tynne skiver smøres godt med hvitløkssmør og legges i en liten ildfast form. Smør på mer hvitløkssmør på toppen og rundt omkring før formen settes i ovnen til varming (ellers blir det for tørt). I min ovn får jeg fint plass til to former ved siden av hverandre når de settes inn på rist med kortsiden i front.

Dette ble altså et festmåltid av rang! Knakende godt! Og denne gangen har jeg ikke rappet oppskriften fra TV-reklamen, jeg sverger på Bibelen.

Fortsetter under...

Skrevet

Høres deilig ut! Det skal prøves en lørdag når all julematen er glemt uti januar en gang :-)

Skrevet

Oppskrift printet ut! Den skal jammen prøves!

*renner vann ut av munnen på meg*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...