Babette Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 I vår kokebokserie har vi nå kommet fram til hvordan du kan gjøre en rest av ferdigstekt oksestek til en ny og spennende rett. Vi starter med tilbehøret: Ratatuille. (Ble det rett? Ratatouille? Rattata?) Følgende skjæres i terninger: En aubergine og en sellerirot (+ skrelles, selvsagt), samt en squash. 2-3 tomater i halvdeler. Andre grønnsaker etter smak. Legges i en ildfast form (eller hives, som mange skriver). 2 dl grønnsakbuljong helles over, og drypp raust med olivenolje på. Krydre med salt, pepper og rikelig med provencekrydder. Inn i stekovnen på 200 grader i 45 minutter. De siste 20 minuttene får den selskap av kjøttet: Oksestek i tynne skiver smøres godt med hvitløkssmør og legges i en liten ildfast form. Smør på mer hvitløkssmør på toppen og rundt omkring før formen settes i ovnen til varming (ellers blir det for tørt). I min ovn får jeg fint plass til to former ved siden av hverandre når de settes inn på rist med kortsiden i front. Dette ble altså et festmåltid av rang! Knakende godt! Og denne gangen har jeg ikke rappet oppskriften fra TV-reklamen, jeg sverger på Bibelen. 0 Siter
Babette Skrevet 30. desember 2007 Forfatter Skrevet 30. desember 2007 ..Skulle det selvsagt være! 0 Siter
Kalevala Skrevet 30. desember 2007 Skrevet 30. desember 2007 Høres deilig ut! Det skal prøves en lørdag når all julematen er glemt uti januar en gang :-) 0 Siter
Enina Skrevet 31. desember 2007 Skrevet 31. desember 2007 Oppskrift printet ut! Den skal jammen prøves! *renner vann ut av munnen på meg* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.