Gå til innhold

Glemt passord.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er mor til ei jente på 14 år som av og til ønsker å ta en sjekk på laptoppen hennes, for å se om hun laster ned ting som ikke er ok, eller om jeg ikke har grunn til å bekymre meg.

Hun har laget et passord, slik at jeg ikke skal komme inn for å ha den nødvendige kontrollen.

Derfor er spørsmålet: Hvordan går jeg frem for å komme forbi dette passordet evt. knekke det?

Mvh.

Emms.

Fortsetter under...

Skrevet

Der finnes mange metoder for hvordan komme fordi passordet. Spørsmålet er hvor god kunnskap du har til å gjennomføre prosessen.

En ting som mange kanskje ikke er klar over, er at som regel så har dei en egen bruker på oversiktbilde som er passordbeskyttet, f.eks bruker "Ola", eller "Kari".

Alle windows operativsystem, har alltid en administrator bruker, som enten er synlig eller skjult, og få setter passord på denne.

Så hvis du kommer til innloggingsbilde, og trykker "Ctrl+Alt+Del" 2 ganger, så får du et annen innloggingsbilde, i dette bildet kan du skrive "administrator", og bare trykke enter for å gå videre.

Hvis der er da glemt å legge inn passord på administratorbruker, så skal du komme rett inn og ha full kontroll over pc.

Hvis dette ikke går så må sterkere metoder til bruk, og da snakker vi om egne cd'er og annet, som må settes i pc under oppstart, for å så fjerne passordet, men da vil brukeren umiddelbart vite etterpå når dei skal benytte pc'en, siden passordet er fjernet, men dei vil da gi opp alle håp i fremtiden med å prøve på nytt, siden det krever bare 5 min å fjerne det igjen :)

et program du kan finne for dette er her:

http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/

men der finnes mange andre alternativer.

Skrevet

Jeg forstår ditt ønske om å sjekke om alt er "i orden". Samtidig tenker jeg at du vil kunne gi tilliten hun har til deg en real brist hvis du velger å gjøre dette.

Det å gå inn på andres pc er fullt på høyde med å gå i en annens dagbok. Jeg er overbevist om at en slik handling utelukkene vil føre negative reaksjoner med seg.

Hva med å ta en prat med henne, og på den måten benytte deg av den tilliten du og din datter forhåpentlig har til hverandre.

Lykke til!

Skrevet

I dette tilfellet ville jeg heller satt meg ned med jenta og forklart hvorfor du ønsker å ha en viss oversikt over hva som skjer, og så bedt henne logge på slik at dere sammen kan se på loggene og eventuelt snakke om ting som dukker opp. Dersom hun nekter kan du inndra PCen, men ikke logg deg inn på den uten hennes samtykke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...