Gjest spekulerer Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Er det bare jeg som synes det er litt merkelig når man presenterer seg med fullt navn med alle man håndhilser på på et vorspiel? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Eg går aldri på vorspiel med folk eg ikkje kjenner på forhånd, så da slipper vi å presentere oss for hverandre. 0 Siter
Gjest helt greit Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Uvanlig, men ikke noe problem. 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Jeg presenterer meg aldri med fullt navn, med mindre det er en offisiell sammenheng. Derfor stusser jeg også litt over folk som faktisk gjør det... Men,men det er jo ikke noen big deal da ;-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Jeg irriterer meg mer over folk som bare sier fornavnet. Når en aldri har truffet hverandre før, synes jeg en skal si hele navnet. Sikkert gammeldags, men jeg mener det! 0 Siter
pekkaline Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Det er litt hipp som happ egentlig. For det meste på fester så går det nok på fornavn. Er det tidlig i "rusen" så tar jeg med etternavnet. Så kommer man gjerne videre i praten med at man kjenner noen med samme navn osv. Kjekt å ha et etternavn iblant 0 Siter
tonie Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Hvis stemningen er høy og folk småfulle og gira når jeg kommer dropper jeg ordentlig presentasjon, men ellers bruker jeg fullt navn. Jeg har god oppdragelse. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 Hvis stemningen er høy og folk småfulle og gira når jeg kommer dropper jeg ordentlig presentasjon, men ellers bruker jeg fullt navn. Jeg har god oppdragelse. ''Jeg har god oppdragelse'' ja, det har jeg også. Men er sikker på at vi allikevel håndterer ting ulikt. Skikker og hva som er høflig etc kan variere. :-) 0 Siter
tonie Skrevet 1. januar 2008 Skrevet 1. januar 2008 ''Jeg har god oppdragelse'' ja, det har jeg også. Men er sikker på at vi allikevel håndterer ting ulikt. Skikker og hva som er høflig etc kan variere. :-) Vel, det er godt mulig at du har rett:) Det kommer jo veldig an på vorspielet også, da. Er det veldig uformelt eller er det lagt opp til nettverksbygging? Hvis det sistnevnte er tilfellet passer det seg å bruke fullt navn. Synes nå jeg da;) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Jeg hilser med bare fornavn i slike uformelle sammenhenger - særlig hvis folk allerede er småberusa når jeg ankommer. I andre sammenhenger presenterer jeg meg alltid med fullt navn. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Spørs litt på settingen, er det helt privat og uformelt bruker jeg bare fornavn. 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Det er ikke sært i det hele tatt. Det er vanlig høflighet. Jeg presenterer meg alltid med fornavn og etternavn når jeg hilser på noen. 0 Siter
Orio Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 På den typen "vorspiel" som jeg er vant til (way back) er det uvanlig å håndhilse på de som er med. Som jente lærer du uansett fort å holde etternavn og telefonnummer for deg selv på fester/når du er ute på byen. Det gjorde i alle fall jeg og andre jeg kjenner. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Privat sammenheng: Kun fornavn. I jobbsammenheng, eller annen uformell sammenheng: Fornavn og etternavn. Jeg har også møtt et par stykker som har presentert seg med fornavn og etternavn i helt privat sammenheng. Det er litt snålt, synes jeg, men dem om det. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Hvis stemningen er høy og folk småfulle og gira når jeg kommer dropper jeg ordentlig presentasjon, men ellers bruker jeg fullt navn. Jeg har god oppdragelse. "God oppdragelse" doesn't enter into it. Det er ingenting mindre høflig med å bare presentere seg med fornavn i privat sammeheng. Det er bare mindre formellt, noe som er helt ok i på en privat fest e.l. Altså: Det at du presenterer deg med begge navnene gjør ikke at du har bedre oppdragelse enn de som kun bruker fornavnet. Muligens har du en mer formell oppdragelse, men ikke bedre. Såh :-) 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Eg går aldri på vorspiel med folk eg ikkje kjenner på forhånd, så da slipper vi å presentere oss for hverandre. Kjipt for deg hvis noen har med en kompis eller venninne som du ikke kjenner da, iom. at du da blir nødt til å stikke av. 0 Siter
KaVa Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 kunne jeg funnet på å gjort. Er av og til litt formell av meg ;-) 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 "God oppdragelse" doesn't enter into it. Det er ingenting mindre høflig med å bare presentere seg med fornavn i privat sammeheng. Det er bare mindre formellt, noe som er helt ok i på en privat fest e.l. Altså: Det at du presenterer deg med begge navnene gjør ikke at du har bedre oppdragelse enn de som kun bruker fornavnet. Muligens har du en mer formell oppdragelse, men ikke bedre. Såh :-) Du tar feil. Det er mindre høflig å presentere seg med kun fornavn, enten du liker det eller ikke. 0 Siter
Jølsen Skrevet 2. januar 2008 Skrevet 2. januar 2008 Kjipt for deg hvis noen har med en kompis eller venninne som du ikke kjenner da, iom. at du da blir nødt til å stikke av. Tror ikke det var det han mente. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.