Gå til innhold

Å presentere seg med etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest spekulerer
Skrevet

Er det bare jeg som synes det er litt merkelig når man presenterer seg med fullt navn med alle man håndhilser på på et vorspiel?

Skrevet

Eg går aldri på vorspiel med folk eg ikkje kjenner på forhånd, så da slipper vi å presentere oss for hverandre.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg presenterer meg aldri med fullt navn, med mindre det er en offisiell sammenheng. Derfor stusser jeg også litt over folk som faktisk gjør det... Men,men det er jo ikke noen big deal da ;-)

Skrevet

Jeg irriterer meg mer over folk som bare sier fornavnet. Når en aldri har truffet hverandre før, synes jeg en skal si hele navnet.

Sikkert gammeldags, men jeg mener det!

Skrevet

Det er litt hipp som happ egentlig. For det meste på fester så går det nok på fornavn. Er det tidlig i "rusen" så tar jeg med etternavnet. Så kommer man gjerne videre i praten med at man kjenner noen med samme navn osv. Kjekt å ha et etternavn iblant :)

Skrevet

Hvis stemningen er høy og folk småfulle og gira når jeg kommer dropper jeg ordentlig presentasjon, men ellers bruker jeg fullt navn. Jeg har god oppdragelse.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvis stemningen er høy og folk småfulle og gira når jeg kommer dropper jeg ordentlig presentasjon, men ellers bruker jeg fullt navn. Jeg har god oppdragelse.

''Jeg har god oppdragelse''

ja, det har jeg også.

Men er sikker på at vi allikevel håndterer ting ulikt. Skikker og hva som er høflig etc kan variere. :-)

Skrevet

''Jeg har god oppdragelse''

ja, det har jeg også.

Men er sikker på at vi allikevel håndterer ting ulikt. Skikker og hva som er høflig etc kan variere. :-)

Vel, det er godt mulig at du har rett:) Det kommer jo veldig an på vorspielet også, da. Er det veldig uformelt eller er det lagt opp til nettverksbygging? Hvis det sistnevnte er tilfellet passer det seg å bruke fullt navn. Synes nå jeg da;)

Skrevet

Jeg hilser med bare fornavn i slike uformelle sammenhenger - særlig hvis folk allerede er småberusa når jeg ankommer. ;)

I andre sammenhenger presenterer jeg meg alltid med fullt navn.

Gjest Elextra
Skrevet

Spørs litt på settingen, er det helt privat og uformelt bruker jeg bare fornavn.

Skrevet

Det er ikke sært i det hele tatt. Det er vanlig høflighet. Jeg presenterer meg alltid med fornavn og etternavn når jeg hilser på noen.

Skrevet

På den typen "vorspiel" som jeg er vant til (way back) er det uvanlig å håndhilse på de som er med. Som jente lærer du uansett fort å holde etternavn og telefonnummer for deg selv på fester/når du er ute på byen. Det gjorde i alle fall jeg og andre jeg kjenner.

Cookiemonster
Skrevet

Privat sammenheng: Kun fornavn. I jobbsammenheng, eller annen uformell sammenheng: Fornavn og etternavn.

Jeg har også møtt et par stykker som har presentert seg med fornavn og etternavn i helt privat sammenheng. Det er litt snålt, synes jeg, men dem om det.

Cookiemonster
Skrevet

"God oppdragelse" doesn't enter into it. Det er ingenting mindre høflig med å bare presentere seg med fornavn i privat sammeheng. Det er bare mindre formellt, noe som er helt ok i på en privat fest e.l. Altså: Det at du presenterer deg med begge navnene gjør ikke at du har bedre oppdragelse enn de som kun bruker fornavnet. Muligens har du en mer formell oppdragelse, men ikke bedre.

Såh :-)

Cookiemonster
Skrevet

Eg går aldri på vorspiel med folk eg ikkje kjenner på forhånd, så da slipper vi å presentere oss for hverandre.

Kjipt for deg hvis noen har med en kompis eller venninne som du ikke kjenner da, iom. at du da blir nødt til å stikke av.

Skrevet

kunne jeg funnet på å gjort. Er av og til litt formell av meg ;-)

Skrevet

"God oppdragelse" doesn't enter into it. Det er ingenting mindre høflig med å bare presentere seg med fornavn i privat sammeheng. Det er bare mindre formellt, noe som er helt ok i på en privat fest e.l. Altså: Det at du presenterer deg med begge navnene gjør ikke at du har bedre oppdragelse enn de som kun bruker fornavnet. Muligens har du en mer formell oppdragelse, men ikke bedre.

Såh :-)

Du tar feil. Det er mindre høflig å presentere seg med kun fornavn, enten du liker det eller ikke.

Skrevet

Kjipt for deg hvis noen har med en kompis eller venninne som du ikke kjenner da, iom. at du da blir nødt til å stikke av.

Tror ikke det var det han mente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...