Gå til innhold

Å presentere seg med etternavn

Anbefalte innlegg

Cookiemonster
Skrevet

Du tar feil. Det er mindre høflig å presentere seg med kun fornavn, enten du liker det eller ikke.

Jada. Det er også mindre høflig å si "du" enn "De", men det betyr ikke at man går rundt og snakker som en 102-åring av den grunn.

Fortsetter under...

Skrevet

Jada. Det er også mindre høflig å si "du" enn "De", men det betyr ikke at man går rundt og snakker som en 102-åring av den grunn.

Jeg liker uansett å vite hvem jeg snakker med. Jeg sier ikke "De" og "benklær" etc. Men jeg liker å vite hele navnet med den jeg snakker med, derfor presenterer jeg meg selv med hele navnet. Ofte kan etternavnet være en konversasjons-starter(102-åringen i meg sitt uttrykk :-) "Hemminghytt? Er du i slekt med Dorothea Arnsdatter Hemminghytt, kanskje?"

Cookiemonster
Skrevet

Jeg liker uansett å vite hvem jeg snakker med. Jeg sier ikke "De" og "benklær" etc. Men jeg liker å vite hele navnet med den jeg snakker med, derfor presenterer jeg meg selv med hele navnet. Ofte kan etternavnet være en konversasjons-starter(102-åringen i meg sitt uttrykk :-) "Hemminghytt? Er du i slekt med Dorothea Arnsdatter Hemminghytt, kanskje?"

Smak og behag. De fleste bruker jo kun fornavn i uformelle sosiale sammenhenger, f.eks. på fest o.l. Sånn er det nå engang. Å si at det er uhøflig presentere seg med fornavn blir en smule absurd. Da er i såfall den aller største andelen av befolkningen uhøflig. Og det kan man selvsagt argumentere for, men da blir det langt mer meningsfylt å se på om man ikke burde justere sine oppfatninger om hva som er uhøflig.

Cookiemonster
Skrevet

Jeg var på en fest med en enorm mengde mennesker i helgen. Klientellet var blandet fra omtrent allt typer mennesker, yrker og samfunnslag, fra tyvårene til femtiårene. Ikke én eneste av de jeg hilste på brukte annet enn fornavn. Sånn for å komme med et konkrét eksempel på noe jeg allerede visste var tilfellet. Det er ingenting i veien med å presentere seg med fullt navn, men jeg interesserer meg i utgangspunktet ikke for folks etternavn i slike sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...