Gå til innhold

Er det en utbredt tro at...

Anbefalte innlegg

Gjest gothic girl
Skrevet

Tror alle at vi gothere er psykisk syke? Jeg får ofte spørsmål om det. Fordi om vi hører på tung musikk, kler oss i svart og bruker mye sminke er vi ikke gærne hele gjengen.

Observerte i et innlegg for en stund siden at de med mange tattoeringer og piercinger oftere er psykisk syke, og det er jo en kjent sak at mange gothere/metalere har dette. Er vi overrepresentert innen psykiatrien?

Skrevet

Trodde det var en utbredt tro (les: fakta) at gothere var relativt ressurssterke, jeg - i alle fall de som er gothere i voksen ungdom? Det har vel til og med vært forsket på det, eller er jeg helt på viddene nå? Synes å huske et Magasinet-oppslag om at mor og far ikke skulle få noia om den håpefulle kom hjem i helsvart en dag..?

Emo-kidsene står det vel verre til med, da - for å si det litt lettvint og dersom vi først skal skjære alle i en gruppe over en kam. Det er i alle fall det inntrykket jeg har dannet meg ut fra det jeg har sett gjennom mange år på nett - men det er jo kun ut fra den gruppen av emo-ungdom som er aktive på nett, kan hende er de andre mer "stabile og tilpassede".

Skrevet

Trodde det var en utbredt tro (les: fakta) at gothere var relativt ressurssterke, jeg - i alle fall de som er gothere i voksen ungdom? Det har vel til og med vært forsket på det, eller er jeg helt på viddene nå? Synes å huske et Magasinet-oppslag om at mor og far ikke skulle få noia om den håpefulle kom hjem i helsvart en dag..?

Emo-kidsene står det vel verre til med, da - for å si det litt lettvint og dersom vi først skal skjære alle i en gruppe over en kam. Det er i alle fall det inntrykket jeg har dannet meg ut fra det jeg har sett gjennom mange år på nett - men det er jo kun ut fra den gruppen av emo-ungdom som er aktive på nett, kan hende er de andre mer "stabile og tilpassede".

''Emo-kidsene''

Her må du forklare litt nærmere, nå følte eg meg plutselig veeldig gammal, for det der har eg aldri hørt om engang.

?

Skrevet

''Emo-kidsene''

Her må du forklare litt nærmere, nå følte eg meg plutselig veeldig gammal, for det der har eg aldri hørt om engang.

?

http://no.wikipedia.org/wiki/Emo

eller litt mer omfattende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Emo

Litt omstridt hva som kan legges i det, hva som er "ekte" emo etc. (det er _veldig_ typisk at unge emo-kids synes at alle andre bare er kopister og ikke ekte), men de fleste som bruker betegnelsen er vel ganske enige allikevel.

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Emo

eller litt mer omfattende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Emo

Litt omstridt hva som kan legges i det, hva som er "ekte" emo etc. (det er _veldig_ typisk at unge emo-kids synes at alle andre bare er kopister og ikke ekte), men de fleste som bruker betegnelsen er vel ganske enige allikevel.

Takk.

Det eneste navnet eg hadde hørt om der va på gruppa "My Chemical Romance".

Jaja, mykje løge...:)

Skrevet

Min erfaring er at en god del gothere/metalere er litt "annerledes" i stemningleiet enn gjennomsnittet.

Cookiemonster
Skrevet

Ikke nødvendigvis psykisk psyke, eller klinisk deprimerte. Men det er også min oppfatning at "gothere" dyrker dystre stemninger og følelser. Det ligger jo egentlig litt i hele gimmicken. Men jeg har kjent gothere som har vært glade og fornøyde mennesker også, så det er ingen regel. Hvorvidt "dere" er overrepresentert innen psykiatrien vet jeg ikke - finnes det noen statistikker over det? :-)

Skrevet

Tror knapt jeg har hørt om gother; og det ser ikke ut til at ordet finnes i ordbok/leksikon.

Gotere er en folkestamme fra folkevandringstiden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For å vite om dere er overrepresenterte, må en vite hvor mange dere er og alders- og kjønnsfordeling. Dessuten må en spørre alle i psykiatrien om de er gothere.

Du har vel en aning om dere studerer/arbeider som andre eller om det er en overrepresentasjon av nedsatt funksjon.

The Punisher
Skrevet

Kjære Gothic girl.

Med den image-kledningen, gimmicket av holdningen som igjen med mørk energi, fører dette over på emo-kidsa våre, blir jeg ofte matt av dere gothere. Jeg kjenner flere i min krets som kjører den linja der ganske langt. Det er slappe holdninger, ser dem aldri smile, eller komme med den minste input av positiv energi. Kler seg i svart og grått, med svarte eyelinere, og har djevel-gesimser på stua og dyrker åpenbart som vi andre forbinder med mørkt faenskap. Jeg kan bare ikke levende forestille meg at det kommer noe bra ut av dette. Den sosiale EQ må jo gå i oppløsning? Vi mennesker trenger energi fra sola, det vil si lys. Alt positivt stammer fra lyset. Hva skjer inni i hodet på et menneske når man skyr lyset og søker det mørke? At flere eller alle disse er kunnskapsrike, tviler jeg ikk e det minste på, men at noe i hodet går gærn't om det går lang nok tid, det tviler jeg desverre heller ikke på . Beklager Gothic Girl, men Gothere må step forward og forklare meg at det er annerledes.. for så langt, ser det mørkt ut, og folk flest vil nok tro dere er gærn i hue.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...