Gå til innhold

Dosering av Imovane

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Dere ser ut til å ha litt mer peil på piller på psyk. enn Åpent :)

Det står "1/2-1 tablett ved søvnvansker" på pakken, men det holder ikke. En tablett har ingen effekt på meg, blir verken trøtt, slapp eller noe som helst.

To hele funker greit - da sovner jeg normalt innen ca en halvtime, og sover uten drømmer eller mareritt i ca seks timer. Jeg er slapp noen timer etter å ha våknet, regner med det er rester - men ellers ingen andre bivirkninger jeg merker (bortsett fra munntørrhet og vond smak).

Finnes det andre alternative sovemedisiner som er sterkere, eller fungerer bedre? Eller er det helt ok å fortsette med disse selv om doseringen på pakken tilsier noe annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295365-dosering-av-imovane/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i pakningsvedlegget at det er legen (din) som skal tilpasse dosen for deg.

Videre står det at det skal brukes 5mg ved innsovningsvansker og forstyrret nattesøvn, ved for tidlig oppvåkning skal det brukes 7,5mg.

Går utifra du har 7,5mg tabl., og da tar du tilsammen 15mg og det er (for?) mye.

Eg syns Imovane er noe dritt, eg får ikkje sove godt av de eg bare begynner å sjangle og er kanontrøtt langt utpå dagen dagen etterpå.

Eg har skifta til Melatonin 3mg, som fungerer helt suverent for meg.

Ps! God natt. (synd det med kjæresten)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295365-dosering-av-imovane/#findComment-2382527
Del på andre sider

Du bør aldri bruke mer medisiner enn den dosen du er blitt enig med legen om, særlig ikke når det gjelder vanedannende medisiner som imovane er.

Et alternativ er vallergan, egentlig en allergimedisin. Ulempen ved den er at du kan bli veldig trøtt morgenen etter at du har tatt dem, men da kan det hjelpe å ta dem ganske tidlig på kvelden. En annen ulempe er at effekten avtar etter noen uker, etter ca. tre uker må du ha en pause på tre-fem dager før du igjen får effekt av dem. Hvis du trenger noe for å sove også disse nettene kan imovane være en løsning.

Et annet alternativ er tolvon, et antidepressiva. Det har jo da den fordelen at det virker på depresjonen også, ikke bare på søvnproblemene. Ulempen er at det kan gi økt matlyst/sultfølelse. Jeg la på meg ganske mye den perioden jeg gikk på dem.

Melatonin er også et alternativ, det er et søvnhormon som normalt finnes i kroppen. Jeg har aldri brukt det selv, men jeg vet det er en del som har prøvd "alt", og endelig fått sove med melatonin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295365-dosering-av-imovane/#findComment-2382548
Del på andre sider

Imovane og stilnoct som er de vanligste sovemedisinene nå for tiden, er kjent for å miste sin effekt når du har brukt dem en stund. Jeg gikk på stilnoct, og selv om det var kun 1 tablett som var offisiell dose, tok jeg på det værste 4 tabletter, tilslutt fikk jeg ikke virkning på det heller. Så da kutta jeg ut. Finnes mange andre sovemedisiner feks apodorm, og flunipam, men disse er etter det jeg vet A preparater, så de fleste leger vil ikke skrive dem ut.

Jeg gjør det sånn nå, at jeg ikke tar noen sovemedisiner, bortsett fra valergan en gang i blandt. Og jeg tar SSRI medisinen min om morgenene isteden for om kvelden, slik at de ikke forstyrrer søvnen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295365-dosering-av-imovane/#findComment-2382711
Del på andre sider

Gjest Andre medisiner og søvnhygiene

Tror ikke det er så lurt å ta mer en én tablett. Ikke lurt å øke etterhvert so doseringen ikke virker, da må du kanskje øke og øke. Man blir tilvendt.

Hvis jeg ikke fikk sove uten 2 Imovane, ville jeg heller spurt legen etter noe annet som kan virke for søvn. For eksempel Vallergan, Remeron eller Tolvon.

Og har du tenkt på søvnhygiene? Hvordan har du det på soveromet? Passe varmt og mørkt? Står du opp til samme tid hver dag? Unngår du å sove om dagen? Unngår du kaffe på kvelden? Noen sier man ikke skal være i sengen annet enn når man skal sover eller har sex. Andre foretrekker å lese til de er trett og klar til å sove.

Hva holder deg våken? Grubler du? Kan du skrive ned det du grubler på og så legge det bort når du skal sove?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295365-dosering-av-imovane/#findComment-2383117
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Tror ikke det er så lurt å ta mer en én tablett. Ikke lurt å øke etterhvert so doseringen ikke virker, da må du kanskje øke og øke. Man blir tilvendt.

Hvis jeg ikke fikk sove uten 2 Imovane, ville jeg heller spurt legen etter noe annet som kan virke for søvn. For eksempel Vallergan, Remeron eller Tolvon.

Og har du tenkt på søvnhygiene? Hvordan har du det på soveromet? Passe varmt og mørkt? Står du opp til samme tid hver dag? Unngår du å sove om dagen? Unngår du kaffe på kvelden? Noen sier man ikke skal være i sengen annet enn når man skal sover eller har sex. Andre foretrekker å lese til de er trett og klar til å sove.

Hva holder deg våken? Grubler du? Kan du skrive ned det du grubler på og så legge det bort når du skal sove?

''Og har du tenkt på søvnhygiene? Hvordan har du det på soveromet? Passe varmt og mørkt? Står du opp til samme tid hver dag? Unngår du å sove om dagen? Unngår du kaffe på kvelden? Noen sier man ikke skal være i sengen annet enn når man skal sover eller har sex. Andre foretrekker å lese til de er trett og klar til å sove.''

Rommet er kaldt og mørkt, og det er sånn jeg vil ha det - så det er ikke der problemet ligger, ikke drikker jeg kaffe e.l. heller. Jeg legger meg/står opp ca til samme tid hver dag - med en times variasjon max.

''Hva holder deg våken? Grubler du? Kan du skrive ned det du grubler på og så legge det bort når du skal sove?''

Det er vel mest det at jeg har hundre millioner tanker i hodet om ting som burde/skulle/kunne vært gjort - eller ting jeg burde ha gjort annerledes osv.

Ofte ting jeg ikke kan gjøre noe med, eller ting jeg ikke har kontroll på selv - og noen ganger ting jeg kan men ikke vil/orker/mestrer å gjøre noe med.

Og så dikter jeg scenarioer - ting jeg ser for meg _kan_ skje, lurer på hva andre driver med osv.

Legen sa også at jeg ikke skulle ta mer enn én - men nå har jeg fått Cipralex i tillegg, så da blir det kanskje litt enklere med tiden. Vi får se.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/295365-dosering-av-imovane/#findComment-2383332
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...