Gå til innhold

Diskuter abort her -

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.Det er synd for din egen del. Jeg står på mitt,og synes det er synd på disse små som aldri får muligheten til å vokse opp.''

Vel, nå måtte jeg le for du vet jo ikke hvilke meninger jeg har. Heller ikke om jeg er for eller imot abortloven. Jeg har ikke skrevet noe om mine personlige meninger rundt dette temaet. Mine svar har kun vært ut fra dine innlegg og meninger.

"Å ta abort er ikke et lovbrudd, men en rettighet. Hvorfor mennesker velger å ta abort synes jeg ikke andre (utenforstående) har noe med. Det er ikke noe en skal være nødt til å forsvare ovenfor "gud og hvermann"."

Tolket utfra dette at du var for abort,visst ikke så beklager jeg.

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cookiemonster

51

• double

16

• Persille1365381127

13

• villbringebær

10

Skrevet

''Fordi jeg har motsatt mening enn deg?''

Hvor har du det fra at jeg har motsatt mening enn deg? Jeg har ikke skrevet noe om det, men jeg prøver å fiske litt logikk ut fra det du skriver.

''Når du er så fanatisk som du er, burde du rette skytsen din i en annen retning''

Tror du misforto dette. Er man virkelig engasjert i noe så tar man debatten på et helt annet plan (politisk f.eks) og ikke rettet mot mennesker som etter loven ikke gjør noe galt.

"Tror du misforto dette. Er man virkelig engasjert i noe så tar man debatten på et helt annet plan (politisk f.eks) og ikke rettet mot mennesker som etter loven ikke gjør noe galt."

Misforstod nok litt der ja.Litt kritisk her..

Diskuterer ikke etter loven,men min egen mening.

Persille1365381127
Skrevet

''Du kan vel ikke være uenig i det jeg mener jeg kritiserer?''

Selvfølgelig kan jeg det!!

Men dette er jo bare nok et eksempel på at en del av dere ikke er interessert i å la noen andre være uenige med deres oppfatninger om dette temaet!

Slutt å spille skuespill, og innrøm at hverken du eller flere andre her er interessert i å høre at det går an å ha andre meninger om abort enn dere!

Og for øvrig var det bare lavmåls å gi meg den responsen på foreldre-barn forumet. Jeg sa du kunne stille spørsmålet på nytt her på Åpent hvor arenaen kanskje kunne være mere "åpen" for å diskutere abort på generellt grunnlag. isteden svarer du meg bare sarkastisk.

Men hør - for meg er det HELT OK at du (og andre) er imot abort. Man har forskjellige meninger om temaer - og det er helt greit.

Det jeg ikke synes er helt greit, er når dere presenterer meningene deres for å bevisst støte andre!

Som sagt er det ganske stor forskjell på å si; jeg mener abort er drap fordi... slik og sånn - enn å si; du er en morder fordi du har tatt abort.

Og å si at en kvinne som har tatt abort like fullt er en mamma, men med et dødt barn - det er så langt over grensen for hva som kan kalles normal meningsytring at det ikke egentlig burde være nødvendig å forklare det engang.

Denne tråden er et produkt av den første tråden som ble lagt inn - og noe annet vil være tull å tro.

Men svar meg gjerne her; hvem er kvalifisert til å bestemme om en kvinne skal ta abort eller ikke, om det ikke er kvinnen selv?

Persille1365381127
Skrevet

Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.Det er synd for din egen del.

Jeg står på mitt,og synes det er synd på disse små som aldri får muligheten til å vokse opp.

Og spørsmålet om aktiv dødshjelp ønsker jeg ikke svare deg på, av den grunn at jeg ikke gidder utsette meg selv for det.

''Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.''

Dere er noen få som stadig hevder det i denne tråden - og det er dere som er imot abort.

Dere har en egen evne til å fremstille ting så billedlig og over grensen dramatisk - og det er det folket her inne reagerer på, ikke det at dere er imot abort i seg selv.

Vi er alle enige om at abort ikke er noe man gjør om man ikke føler man må, at det ikke er noe moro for den det gjelder - og at det ikke er noe man kimser av verken i for- eller etterkant.

Men; det må være opp til den enkelte å avgjøre hva man ønsker, og det må være greit å ta abort med de grunnene man selv mener er tungtveiende. Man kan ikke sammenligne det med å skyte naboen eller lignende - det er et lovlig inngrep.

Det eneste du har blitt kritisert for her (rettmessig) er måten du presenterte meningen din på. Det andre er argumenter folk mener du kanksje har oversett - fordi du er så bastant som det du er. Jeg skjønner hvorfor du mener som du gjør, og deg om det - men skjønner du hvorfor andre mener som de gjør? Klarer du å se at det er flere sider av slike saker, og at det for de langt fleste er forferdelig vanskelig?

Skrevet

''Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.''

Dere er noen få som stadig hevder det i denne tråden - og det er dere som er imot abort.

Dere har en egen evne til å fremstille ting så billedlig og over grensen dramatisk - og det er det folket her inne reagerer på, ikke det at dere er imot abort i seg selv.

Vi er alle enige om at abort ikke er noe man gjør om man ikke føler man må, at det ikke er noe moro for den det gjelder - og at det ikke er noe man kimser av verken i for- eller etterkant.

Men; det må være opp til den enkelte å avgjøre hva man ønsker, og det må være greit å ta abort med de grunnene man selv mener er tungtveiende. Man kan ikke sammenligne det med å skyte naboen eller lignende - det er et lovlig inngrep.

Det eneste du har blitt kritisert for her (rettmessig) er måten du presenterte meningen din på. Det andre er argumenter folk mener du kanksje har oversett - fordi du er så bastant som det du er. Jeg skjønner hvorfor du mener som du gjør, og deg om det - men skjønner du hvorfor andre mener som de gjør? Klarer du å se at det er flere sider av slike saker, og at det for de langt fleste er forferdelig vanskelig?

"Jeg skjønner hvorfor du mener som du gjør, og deg om det - men skjønner du hvorfor andre mener som de gjør? Klarer du å se at det er flere sider av slike saker, og at det for de langt fleste er forferdelig vanskelig?"

Ja det gjør jeg.Og det har jeg også skrevet flere ganger,men det er tydeligvis ingen som leser.

Det er ingen lett situasjon for mange,men uansett mener jeg det er like mye et lite liv,uansett om mor er kjempe syk,eller bare har droppet prevansjon.

Jeg har beklagt meg til double for å ha tolket hennes meninger feil.Og jeg har skrevet mye her,sikkert mye dårlig formulert også,men mange har angrepet meg som person.Og det synes jeg blir litt feil,for ingen her kjenner meg.

Føler jeg har forsvart mer meg mer enn nødvendig.

Til opplysning har jeg en venninne som for ikke lenge siden utførte en abort,men jeg har ikke skreket morder etter henne.

Bare for å si at jeg har andre sider ved min personlighet.... ;0)

Jeg har min mening om abort,og andre har sin.

Jeg mener det er drap,andre ikke.Sånn er verden.

Om det er aldri så lovlig,vil jeg alltid være i mot.

Et menneske burde ikke være herre over andres liv/død.

Klart man kan si ting på mange måter,men ikke alle er like.

Noen vil uansett tolke det som støtende.Spesielt når det gjelder abort og slike ømfintlige tema.

Og enkelte tolker det som de vil uansett...

Men ja,jeg ser jeg kunne skrevet det på en annen måte.

det kunne jeg sikker gjort med dette svaret også...

Persille1365381127
Skrevet

"Jeg skjønner hvorfor du mener som du gjør, og deg om det - men skjønner du hvorfor andre mener som de gjør? Klarer du å se at det er flere sider av slike saker, og at det for de langt fleste er forferdelig vanskelig?"

Ja det gjør jeg.Og det har jeg også skrevet flere ganger,men det er tydeligvis ingen som leser.

Det er ingen lett situasjon for mange,men uansett mener jeg det er like mye et lite liv,uansett om mor er kjempe syk,eller bare har droppet prevansjon.

Jeg har beklagt meg til double for å ha tolket hennes meninger feil.Og jeg har skrevet mye her,sikkert mye dårlig formulert også,men mange har angrepet meg som person.Og det synes jeg blir litt feil,for ingen her kjenner meg.

Føler jeg har forsvart mer meg mer enn nødvendig.

Til opplysning har jeg en venninne som for ikke lenge siden utførte en abort,men jeg har ikke skreket morder etter henne.

Bare for å si at jeg har andre sider ved min personlighet.... ;0)

Jeg har min mening om abort,og andre har sin.

Jeg mener det er drap,andre ikke.Sånn er verden.

Om det er aldri så lovlig,vil jeg alltid være i mot.

Et menneske burde ikke være herre over andres liv/død.

Klart man kan si ting på mange måter,men ikke alle er like.

Noen vil uansett tolke det som støtende.Spesielt når det gjelder abort og slike ømfintlige tema.

Og enkelte tolker det som de vil uansett...

Men ja,jeg ser jeg kunne skrevet det på en annen måte.

det kunne jeg sikker gjort med dette svaret også...

Flott, det var alt jeg lurte på :)

Annonse

villbringebær
Skrevet

Men hør - for meg er det HELT OK at du (og andre) er imot abort. Man har forskjellige meninger om temaer - og det er helt greit.

Det jeg ikke synes er helt greit, er når dere presenterer meningene deres for å bevisst støte andre!

Som sagt er det ganske stor forskjell på å si; jeg mener abort er drap fordi... slik og sånn - enn å si; du er en morder fordi du har tatt abort.

Og å si at en kvinne som har tatt abort like fullt er en mamma, men med et dødt barn - det er så langt over grensen for hva som kan kalles normal meningsytring at det ikke egentlig burde være nødvendig å forklare det engang.

Denne tråden er et produkt av den første tråden som ble lagt inn - og noe annet vil være tull å tro.

Men svar meg gjerne her; hvem er kvalifisert til å bestemme om en kvinne skal ta abort eller ikke, om det ikke er kvinnen selv?

se innlegget mitt under PieLills tråd på barn-foreldre-forum.

Cookiemonster
Skrevet

''I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).''

I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.

Det er feil ut i fra det som eksisterer av vitenskapelig viten på feltet. Et egg er ikke et menneske. En sædcelle er ikke et menneske. Disse to sammen, altså et begruktet egg, er første stadie. Denne forskjellen er rimelig åpenbar.

Cookiemonster
Skrevet

Skjønte du hva skalgs sitat jeg henviste til? Og hva har dette med steining å gjøre, jeg tror vi skal holde oss til saken her.

Poenget er nøyaktig det samme, og sammenlikningen er helt relevant. Du sier at vedkommende skal holde kjeft om at hun er imot abort (i en tråd som diskutere emnet) fordi abort er lovlig. Det er nøyaktig like meningsfullt som å si at man skal holde kjeft og ikke kritisere f.eks. (du skjønner hva et eksempel er?) steining i Syria, fordi det er lovlig der.

Cookiemonster
Skrevet

Spiral dreper også et befruktet egg som kunne ha blitt et foster.

Helt riktig.

Cookiemonster
Skrevet

Ja, men det er ikke levedyktig utenfor livmoren. Jeg velger å la hensynet til levende mennesker som er født, gå foran livet til et foster. Når det er sagt er ikke abort en prevensjonsmetode og flere burde sikkert være flinkere til å ikke slurve med p-piller o.l..

Maken til usaklig utsagn. Et menneske er ikke levedyktig utenfor jordens atmosfære, eller under vann, heller. Å si at et foster i mors mage ikke er levedyktig, og derfor mindre verdt enn moren, er kanskje den styggeste unnavridningen jeg har hørt i denne saken. For ikke å snakke om det mest idiotiske og tøvete. Fytti rakkern for en ufyselig holdning. Det er utrolig hvor mye tull noen klarer å konstruere for å unnskylde visse handlinger.

Cookiemonster
Skrevet

Du får heller lese det jeg har skrevet.

Jeg har lest det du har skrevet, og det du gjør er i all hovedsak å kalle henne dum etc., samt å kritisere henne for å fremlegge sine meninger rett ut. I en tråd som diskuterer abort kan man ikke forlange at man omskriver hver setning fordi man er redd for å støte noen som har tatt abort. Enhver som har tatt abort VIL bli støtt når noen påpeker at det er drap. Sånn er det bare. Det gjør ikke handlingen til noe annet enn drap av den grunn.

Skrevet

Dette er relevante betraktninger. Men:

"Hva om nå da disse barna ble født av en mor som helst ville tatt abort. Moren har f.eks en sykdom som gjør at hun ikke kan fostre opp barnet på riktig måte. Mener du at det er bra at de skal vokse opp i en slik usikker tilværelse? Evt alkoholisert mor osv."

Hvis man blir gravid på landsbygda i Kina, og barnet er en jente, så vil denne bli født til en tilværelse hvor hun er så godt som null verdt. Familien vil ikke ønske henne, og hun vil på mange måter fødes inn i en verden hvor hun har dårlige sjanser for å overleve. Er dette en "gyldig grunn" til abort, mener du? Det er ikke så forkjellig fra eksempelet ditt som du kanskje tror.

"De tenker ikke bare sitt eget beste, de tenker og taler også barnas sak."

Noen ganger, utvilsomt. Men i de aller, aller fleste tilfellene er det egne/mors hensyn som er poenget. Mor er for ung, og mister ungdomstiden. Mor vil heller jobbe. Mor er singel, og orker ikke ta seg av et barn alene. Mor har tre barn fra før og vil ikke ha flere. Etc.

"Når folk har forskjellige syn på abort, så er det fordi de har forskjellige oppfatninger og opplevelser og kanskje erfaringer rundt dette sårbare temaet."

Helt klart. Men det er også et verdispørsmål, og for mange er dette det viktigste.

"Jeg tror også man kan som meg, gå fra motstander av abort til å være åpen for abort der det virkelig er til begges beste (mor og barn)."

Javisst. F.eks. hvis barnet har Downs syndrom, så kan det godt være "til det beste", eller "mest fornuftig", at barnet ikke blir født. I naturen ville det aldri ha vokst opp. Men er dette gyldige grunner til å ta abort, når vi faktisk har mulighet til å gi barnet et verdig liv likevel?

Du ser også at det er mange sider ved dette temaet. Det er uendelig mye som står på spill for både barnet og moren, mange hensyn som må tas. Og de som vurderer å velge mellom det ene eller det andre, har det tøft og har sine egne spesielle grunner for at slike valg må til. Det er ikke greit i det hele tatt. Det som er viktig er at de tar opp hvert valg i tankene for å føle på og "se fremover" på hva som kan være rett for dem.

Jeg ser at tråden har blitt enorm i løpet av helgen. Det tyder på at mange bryr seg heldigvis. Det er et viktig tema, og en viktig tråd som belyser mange sider ved abortspørsmålet. Denne skulle vært veldig synlig for de som sliter med et evt valg.

Annonse

Cookiemonster
Skrevet

Javel.

Jeg er uenig. Det betyr veldig mye hvor tidlig i svangerskapet det er.

Det kan godt hende, men du kan altså ikke være uenig i at egg og sædceller for seg selv er noe annet enn et befruktet egg. Det blir som egg og melk, som nevnes over her. Du må gjerne være uenig i at et foster tidlig i utviklingsstadiet ikke er et liv, men det finner du ingen støtte for i vitenskapen (eller noe annet sted). Det som er spørsmålet er om at det er et liv som er verdig den beskyttelsen alt liv bør ha i et moralsk basert samfunn. Og argumentene som sier at det ikke er det er stort sett laget for at man skal kunne unnskylde at man tar dette livet.

Cookiemonster
Skrevet

''I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.''

synger * every sprem is sacred, every sperm is great*

Det har jo ingenting med foster og abort å gjøre, da.

Cookiemonster
Skrevet

''I mange sammenhenger kan det vaere slik. For meg er troen paa at _det skal gaa greit likevel_, selv om jeg ikke hadde den noedvendige stoetten som jeg trengte.

Jeg tenker ogsaa paa et lite embryo som liv, som har retten til aa leve.

Ingen kan sette seg som herre over andres liv. Men alle kan ha sin mening om hva som er rett og galt. Samtidig kan denne meningen forandres ut i fra egen erfaring. Ogsaa, om en kvinne blir gravid, gaar paa sterke medisiner som vil skade fosteret eller henne selv, saa forstaar jeg hennes valg av abort.

Men her er det mange nyanser...''

Da forstår du mye mer enn mange andre. Men at et embryo har "rett til å leve" klarer jeg ikke si meg enig i. En angrepille avbryter jo også et liv, ut i fra din definisjon. Og hva med alle gangene man _kunne_ ha blitt gravid, men ikke blir det på grunn av prevensjon? Jeg vet ikke helt hvorfor du setter grensen ved positiv graviditetstest.

Jeg er forøvrig glad for at du støttet venninnen din uten forbehold eller formaninger. Du er en sjenerøs person, Angela :)

"Da forstår du mye mer enn mange andre. Men at et embryo har "rett til å leve" klarer jeg ikke si meg enig i."

Selvfølgelig ikke. Hvis du gjorde det, ville du måtte endre holdning til abort, noe som for veldig mange er veldig lite praktisk. Personlig synes jeg ikke hensyn til hva som er praktisk og bekvemmelig har noe i sammenhengen å gjøre.

Cookiemonster
Skrevet

Jeg må få arrestere deg litt der, for nettopp det med å kjenne smerte strides de lærde om! Man mener at hud og nervebaner er såpass dårlig utviklet at det er tvilsomt at fosteret kjenner smerte. Det at det rykker til handler om reflekser som holder på å utvikle seg.

Men iom. at de lærde strides om det, så betyr det faktisk at det er en relevant vitenskapelig mulighet for at det faktisk er slik. Og er det da riktig å satse på at det ikke er slik? Hva hvis man tar feil?

Cookiemonster
Skrevet

Gjør ikke tanken på den psykiske og ikke minst fysiske smerten en kvinne som (tvangs)fullfører et svangerskap og føder et uønsket barn deg kvalm? Det er påvist at hun kan kjenne det.

Igjen kommet det et utsagn om at mors bekvemmelighet er mer verdt enn et barns liv. Slutt å kom med slike tøvete forsøk på dårlige språklige krumspring. Stå heller for det du mener, og si det rett ut.

Cookiemonster
Skrevet

Nei, jeg blir ikke "kvalm" av en abort så lenge det skjer innenfor de rammer som helsevesenet setter.

Det som gjør meg kvalm er fordømmende mørkemenn/kvinner som ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp. Nesten så at jeg med skadefro ønsker at en av disse kvinnene skulle bli gravid mot sin vilje... men det ønsker jeg faktisk ikke!

Hvilke sikre data baserer du det på at abortmotstandere ser "kortere" enn helsevesenet? Tror du helsevesenet sitter med en slags guddommelig innsikt? Detaljene i et fosters liv på de tidlige stadiene er veldig, veldig usikre, og selv de største medisinske ekspertene har ingen mulighet til å gjøre alt annet enn kvalifiserte gjetninger. Hvis du visste hvor mange slike gjetninger som har vist seg å være feil, også i vår opplyste og kunnskapsrike tid, så hadde du kanskje vært litt mindre skråsikker.

Cookiemonster
Skrevet

''Det som gjør meg kvalm er fordømmende mørkemenn/kvinner som ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp.''

Jeg synes det er helt utrolig at det skal være lov å uttale seg sånn om folk som har andre oppfatninger enn seg selv. Fordi noen av oss mener at et foster er et fullverdig liv og dermed fortjener beskyttelse på lik linje med andre mennesker så er vi per definisjon mørkemenn!

Helt vanvittig!!!

Selvfølgelig skal det være lov å uttale seg slik. Det er en konsekvens av ytringsfriheten at det er lov å komme med fientlige og mindre smarte uttalelser. I dette tilfellet er det en gruppe mennesker som anklager andre for å være dømmende, samtidig som de selv utviser en imponerende evne til å dømme og å ilegge folk holdninger og meninger som de stort sett dikter opp selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...