Gå til innhold

Diskuter abort her -

Anbefalte innlegg

Gjest mukluk
Skrevet

Ikke levedyktig? Hallo! det lever jo som bare det der det skal leve på det stadiet av ens liv. I livmora til mora!

Ja, men det er ikke levedyktig utenfor livmoren. Jeg velger å la hensynet til levende mennesker som er født, gå foran livet til et foster. Når det er sagt er ikke abort en prevensjonsmetode og flere burde sikkert være flinkere til å ikke slurve med p-piller o.l..

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Cookiemonster

51

• double

16

• Persille1365381127

13

• villbringebær

10

Skrevet

Litt både og, egentlig.

"Så til dere som roper opp om unødvendige aborter: Det er ikke ditt liv."

Sant nok. Og fosteret i magen til mor er heller ikke mors liv. Argumentet om mors liv er ganske enkelt å si at det er greit å ta et liv for at et annet ikke skal få det ubekvemt. I dette ligger at mors ønske om å leve på en viss måte er mer verdt enn barnets liv. Dette er en spade.

"Greit, abort er ikke aktuelt for dere, men det er fordi dere har ressursene og helsen til å bære fram et barn."

Det har de aller, aller fleste. De aller, aller fleste som tar abort gjør det fordi det "ikke passer å få barn der og da". Altså, fordi mor og/eller far ikke er villige til å endre på livet sitt. Vi har dermed et eksempel på at foreldrenes bekvemmelighet er viktigere enn barnets liv.

"Om man snakker om "unødvendige aborter", så høres det for meg ut som man er særdeles opptatt av å dømme andre mennesker."

Både og. Hvis en kvinne tar abort fordi hun ikke har lyst på barn, men ellers er i stand til å ta vare på det, så forbeholder jeg meg retten til å "dømme" henne. Jeg "dømmer" henne dermed for å sette sin egen livsstil over et annet menneskes liv. Spade.

"Abortloven er der for en grunn, det er nettopp fordi slike som dere ikke skal sette dere selv som herre over noen annens liv."

Se litt på hva du skriver her. Du anklager abortmotstandere for å sette seg som herre over noen annens liv, nemlig den potensielle morens. Hvordan da? Bestemmer abortmotstanderen at denne potensielle moren skal dø? Neppe. Bestemmer denne potensielle moren at fosteret skal dø? Ubestridelig.

Det hjelper lite at det er en vanskelig avgjørelse å ta abort. Det skjønner alle at det er. Det er likevel snakk om å ta et liv, uansett hvor mye man forsøker å relativisere det vekk i tåkeprat om at et foster på 12 uker ikke er å regne som et liv etc.

"For å si det enkelt: Jeg setter de menneskene berørt av graviditeten høyere enn livet til et embryo."

I praksis setter du da foreldrenes komfort høyere enn et annet liv. Greit nok, men hvis man mener dette, så må man stå for det, og ikke forsøke å relativisere det bort (slik du gjør når du nå kaller det et embry - et embryo er nøyaktig det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen ).

Spiral dreper også et befruktet egg som kunne ha blitt et foster.

Skrevet

"De" har testet hvor lite et foster er naar det kjenner beroering, og de sier det kan kjenne smerte ved 6 uker.

Mulig det er noe usikkerhet rundt dette, men tenk deg hvis det stemmer da, de fleste moedre vet kanskje ikke at de gravide foer de er rundt 4 uker paa vei, altsaa ved utelatt mens.

Og det tar ei stund fra en legetime om abort, til inngrepet faktisk skjer.

Tenk deg den smerten et foster kjenner naar det blir skrapt ut /eller sugd ut av livmoren, bit for bit....:-(

Jeg blir i allfall kvalm og uvel naar jeg tenker paa det.

Men "de" mener også at dette ikke stemmer. Pga at nervebanene ikke er utviklet vil et så lite foster ikke kjenne smerte.

Derfor er ikke dette noe som gjør meg "kvalm".

Gjest mukluk
Skrevet

"De" har testet hvor lite et foster er naar det kjenner beroering, og de sier det kan kjenne smerte ved 6 uker.

Mulig det er noe usikkerhet rundt dette, men tenk deg hvis det stemmer da, de fleste moedre vet kanskje ikke at de gravide foer de er rundt 4 uker paa vei, altsaa ved utelatt mens.

Og det tar ei stund fra en legetime om abort, til inngrepet faktisk skjer.

Tenk deg den smerten et foster kjenner naar det blir skrapt ut /eller sugd ut av livmoren, bit for bit....:-(

Jeg blir i allfall kvalm og uvel naar jeg tenker paa det.

Ja, men spiller det noen rolle om det kjenner smerte i noen sekunder da? Det dør jo bare etterpå likevel og husker jo ikke smerten. Uansett så er det vel ingen hjerne og tanker der som sier: "Å, nei.. Dette gjør vondt! Hjelp meg!"

Gjest Angela26
Skrevet

Men "de" mener også at dette ikke stemmer. Pga at nervebanene ikke er utviklet vil et så lite foster ikke kjenne smerte.

Derfor er ikke dette noe som gjør meg "kvalm".

Vil en abort gjoere deg kvalm om det ble paavist at et foster inne 12 uker gammelt, kjenner smerte?

Skrevet

Vil en abort gjoere deg kvalm om det ble paavist at et foster inne 12 uker gammelt, kjenner smerte?

Nei, jeg blir ikke "kvalm" av en abort så lenge det skjer innenfor de rammer som helsevesenet setter.

Det som gjør meg kvalm er fordømmende mørkemenn/kvinner som ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp. Nesten så at jeg med skadefro ønsker at en av disse kvinnene skulle bli gravid mot sin vilje... men det ønsker jeg faktisk ikke!

Annonse

Gjest Helle Dussen
Skrevet

Gjør ikke tanken på den psykiske og ikke minst fysiske smerten en kvinne som (tvangs)fullfører et svangerskap og føder et uønsket barn deg kvalm? Det er påvist at hun kan kjenne det.

Skrevet

''I så fall er et egg og en sædcelle det samme som et foster, bare tidligere i utviklingen.''

Nei Glimtipper, det er feil å sammenligne. Det blir det samme som å si at hvetemel og melk er boller hver for seg...

Det cookiemonster snakker om her er at en bolledeig bærer alle potensialene i seg til å bli boller bare de får heve og steke slik de skal.

Javel.

Jeg er uenig. Det betyr veldig mye hvor tidlig i svangerskapet det er.

Gjest Angela26
Skrevet

Nei, jeg blir ikke "kvalm" av en abort så lenge det skjer innenfor de rammer som helsevesenet setter.

Det som gjør meg kvalm er fordømmende mørkemenn/kvinner som ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp. Nesten så at jeg med skadefro ønsker at en av disse kvinnene skulle bli gravid mot sin vilje... men det ønsker jeg faktisk ikke!

Jeg tror flere av oss vet hva vi snakker om naar vi sier vi er i mot abort. Om ikke flere, saa noen av oss i det minste.

Ja, man kan bli kvalm av fordoemmelse, baade naar det gjelder doemming av de som har tatt abort, og doemming av de som er i mot.

Skrevet

"Spørsmål fra tidligere svar du har gitt i denne tråden: Hvorfor mener du det viktigere å ta hensyn til et ufødt liv enn mennesker som har levd en stund?"

Jeg mener begge liv er like mye verdt.

Og at det fødte liv har et valg og et ansvar,mens det ufødte liv verken får valg eller muligheter.

''Jeg mener begge liv er like mye verdt. Og at det fødte liv har et valg og et ansvar,mens det ufødte liv verken får valg eller muligheter.''

Og fordi det fødte liv har et valg, så skal de ikke velge abort? Hvordan kan du da si at de har et valg?

Hvordan er forresten ditt syn på aktiv dødshjelp?

villbringebær
Skrevet

Javel.

Jeg er uenig. Det betyr veldig mye hvor tidlig i svangerskapet det er.

Er du uenig i at et befruktet egg bærer i seg det som trengs for at det skal bli et liv?? Når det får leve i en frisk livmor under de rette forutsetningene?

villbringebær
Skrevet

''Det som gjør meg kvalm er fordømmende mørkemenn/kvinner som ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp.''

Jeg synes det er helt utrolig at det skal være lov å uttale seg sånn om folk som har andre oppfatninger enn seg selv. Fordi noen av oss mener at et foster er et fullverdig liv og dermed fortjener beskyttelse på lik linje med andre mennesker så er vi per definisjon mørkemenn!

Helt vanvittig!!!

Skrevet

''Jeg mener begge liv er like mye verdt. Og at det fødte liv har et valg og et ansvar,mens det ufødte liv verken får valg eller muligheter.''

Og fordi det fødte liv har et valg, så skal de ikke velge abort? Hvordan kan du da si at de har et valg?

Hvordan er forresten ditt syn på aktiv dødshjelp?

"Og fordi det fødte liv har et valg, så skal de ikke velge abort? Hvordan kan du da si at de har et valg?"

De fleste har et valg FØR de blir gravide.....

Og de har et valg om å adoptere bort barnet etter fødsel om de ikke ønsker beholde det.Men det er min mening.

Aktiv dødshjelp er helt uteom tema.

Annonse

Skrevet

"Og fordi det fødte liv har et valg, så skal de ikke velge abort? Hvordan kan du da si at de har et valg?"

De fleste har et valg FØR de blir gravide.....

Og de har et valg om å adoptere bort barnet etter fødsel om de ikke ønsker beholde det.Men det er min mening.

Aktiv dødshjelp er helt uteom tema.

''De fleste har et valg FØR de blir gravide.....''

Ja, det er klart. Alle som ikke planlegger graviditet kan selvsagt leve i sølibat.

''Og de har et valg om å adoptere bort barnet etter fødsel om de ikke ønsker beholde det.''

De eneste valgmulighetene du mener skal finnes er altså å enten beholde barnet eller bære det frem og adoptere det bort.

''Men det er min mening.''

Ja, det forstår jeg.. og jeg synes du har en veldig enkel og virkelighetsfjern tankegang. Helt uavhengig av ditt standpunkt.

''Aktiv dødshjelp er helt uteom tema.''

Kan godt hende det er utenom temaet, men det har en logisk sammenheng. Regner med at svaret ditt ikke ville hatt en logisk sammenheng med din andre mening, og at det er derfor du ikke ønsker å svare.

villbringebær
Skrevet

Da er det enda verre, fordi du kritiserer henne for å ha andre meninger enn deg. I en tråd om abort, som ikke diskuterer én person eller et personlig tilfelle, må det være høyde for å gi uttrykk for meningene sine i klartekst. Og det gjelder enten du liker menigene elle ikke. Jeg mener at menigene dine er usympatiske, og at du relativiserer bort noe som er drap med tåkeprat. Jeg holder meg likevel for god til å kalle deg dum, idiot etc.

Synes du argumenterer godt cookiemonster.

Skrevet

Ja, det er klart. Alle som ikke planlegger graviditet kan selvsagt leve i sølibat.

''Og de har et valg om å adoptere bort barnet etter fødsel om de ikke ønsker beholde det.''

De eneste valgmulighetene du mener skal finnes er altså å enten beholde barnet eller bære det frem og adoptere det bort.

Ja, det forstår jeg.. og jeg synes du har en veldig enkel og virkelighetsfjern tankegang. Helt uavhengig av ditt standpunkt.

Kan godt hende det er utenom temaet, men det har en logisk sammenheng. Regner med at svaret ditt ikke ville hatt en logisk sammenheng med din andre mening, og at det er derfor du ikke ønsker å svare.

Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.Det er synd for din egen del.

Jeg står på mitt,og synes det er synd på disse små som aldri får muligheten til å vokse opp.

Og spørsmålet om aktiv dødshjelp ønsker jeg ikke svare deg på, av den grunn at jeg ikke gidder utsette meg selv for det.

Skrevet

''Dette er en tråd hvor man kunne diskutere abort. Og at det er lov er en ting,om jeg er enig er en helt annen ting.''

Når du er så fanatisk som du er, burde du rette skytsen din i en annen retning. Uansett hvilken grunn et menneske har til å ta abort, så har det (i følge loven) ikke gjort noe galt eller straffbart.

Det er ikke de som har tatt abort som har bestemt at det er en lovlig handling. Jeg synes du "diskuterer" på helt feil plan.

"Når du er så fanatisk som du er," burde du rette skytsen din i en annen retning"

Fordi jeg har motsatt mening enn deg?

Skrevet

"Kan godt hende det er utenom temaet, men det har en logisk sammenheng. Regner med at svaret ditt ikke ville hatt en logisk sammenheng med din andre mening, og at det er derfor du ikke ønsker å svare."

Bra du kjenner meg..

Du kjenner kun til EN mening jeg har,likevel kan du fortelle meg at jeg er virklighetsfjern,fanatisk ovs.

Skal huske å spør deg om det er noe mer jeg ønsker vite om meg selv....

Skrevet

Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.Det er synd for din egen del.

Jeg står på mitt,og synes det er synd på disse små som aldri får muligheten til å vokse opp.

Og spørsmålet om aktiv dødshjelp ønsker jeg ikke svare deg på, av den grunn at jeg ikke gidder utsette meg selv for det.

''Jeg skjønner jo du ikke takler at andre har andre meninger enn deg.Det er synd for din egen del. Jeg står på mitt,og synes det er synd på disse små som aldri får muligheten til å vokse opp.''

Vel, nå måtte jeg le for du vet jo ikke hvilke meninger jeg har. Heller ikke om jeg er for eller imot abortloven. Jeg har ikke skrevet noe om mine personlige meninger rundt dette temaet. Mine svar har kun vært ut fra dine innlegg og meninger.

Skrevet

"Når du er så fanatisk som du er," burde du rette skytsen din i en annen retning"

Fordi jeg har motsatt mening enn deg?

''Fordi jeg har motsatt mening enn deg?''

Hvor har du det fra at jeg har motsatt mening enn deg? Jeg har ikke skrevet noe om det, men jeg prøver å fiske litt logikk ut fra det du skriver.

''Når du er så fanatisk som du er, burde du rette skytsen din i en annen retning''

Tror du misforto dette. Er man virkelig engasjert i noe så tar man debatten på et helt annet plan (politisk f.eks) og ikke rettet mot mennesker som etter loven ikke gjør noe galt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...