Gå til innhold

Mottat barnebidrag både av faren og trygdekontor

Anbefalte innlegg

Gjest kan altfor lite om sånt jeg
Skrevet

Mor og far har skrevet en privat avtale om barnebidrag.

Mor har også skrevet under på at far ikke har betalingsevne til trygdekontor, og har dermed fått barnebidrag hos de, samtidig.

Så får far et brev om dette fra trygdekontoret, at han må sende inn lønnslipper og div. dokumentasjon, da mor har fått barnebidrag fra de.

Dette visste ikke far, og ringer mor og spør henne.

Dette er typisk henne, ingen overraskelse. Men hun sier da at hele greia er feil..og at det var hans ansvar. Men han visste ikke noe om dette. Og hun er vel pliktig til å si ifra?

hvem har skyld i dette? Og blir det noe straff for dette?

Gjest klainsen
Skrevet

Mor har skyld i dette, og hun er pliktig til å si i fra.

Skrevet

Det høres jo ut som mor har tusket til seg to barnebidrag her og jeg antar hun vil få beskjed om å betale tilbake det hun har fått for mye. Om hun får annen straff i tillegg vet jeg ikke, men det har vel skjedd såvidt jeg har fått med meg gjennom media. Det er jo svindel.

Cookiemonster
Skrevet

Dette er selvsagt kun hennes ansvar, så lenge det er hun som har krevd bidrag fra begge parter.

Skrevet

Dette kalles svindel og er straffbart, ja.

Uheldigvis blir straffen som regel bare å betale tilbake, jeg mener det burde vært fengselstraff i tillegg.

De har ihvertfall blitt flinke til å avdekke sånt, det er jo noe...

Gjest ris til egen bak
Skrevet

Klart mor har ansvar her.

Så snart dette blir oppdaget på trygdekontoret, for dette blir garantert oppdaget, må hun tilbakebetale.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dette er mors ansvar, ikke fars. Det er hun som har fått mer penger enn hun har krav på. Dette kalles trygdesvindel, og ja, enkelte må i fengsel for slikt. Om mor er heldig slipper hun unna med å betale tilbake det bidraget hun har fått for mye.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Klart mor har ansvar her.

Så snart dette blir oppdaget på trygdekontoret, for dette blir garantert oppdaget, må hun tilbakebetale.

Er oppdaget, for far ringte nav og spurte hva det var de mente, da han allerede betaler barnebidrag og har gjort det i flere år, og har alltid hatt jobb med god betalingsevne.

Han forstod ikke helt hva dette gjaldt.

Skrevet

Er oppdaget, for far ringte nav og spurte hva det var de mente, da han allerede betaler barnebidrag og har gjort det i flere år, og har alltid hatt jobb med god betalingsevne.

Dette virker rart.

Mor har altså sagt til trygdekontoret at far ikke har betalingsevne, og de har uten videre trodd henne? Uten å sjekke fars inntekt?

Når nav forskutterer bidrag, vil de med jevne mellomrom selv sjekke fars inntekt, for å se om det er noe å hente der. Noen på det lokale trygdekontoret må ha forsømt seg her.

hidi, the scorpion
Skrevet

Lett! Så lenge ikke far har betalt kontant og kan fremlegge kontoutskrifter, så er mor svindler!

Skrevet

Om vi kjenner alla fakta i saken, er det mor som har gjort en feil. Men jeg regner med du bare har snakket med den ene part i saken.

Skrevet

''hvem har skyld i dette?''

Det er fullt lovlig å inngå en privat avtale om bidrag, så den saken er grei.

Men mor har (som alle andre også sier her) gitt uriktige opplysninger til Nav, og fått utbetalt bidragsforskudd (som ho ikkje har krav på) så dette er Trygdesvindel, der bidragsmottaker (mor) har alt ansvar.

Straffen for dette vet eg ikkje, men det er en prioritert oppgave å avdekke denslags trygdesvindel så om dette har pågått over mange år så kan det være ganske alvorlig.

Gjest ris til egen bak
Skrevet

Enig med Atene, det er noe som ikke stemmer her ..... mor kan ikke bare si til trygdekontoret at far ikke har betalingsevne, uten at de sjekker videre.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Enig med Atene, det er noe som ikke stemmer her ..... mor kan ikke bare si til trygdekontoret at far ikke har betalingsevne, uten at de sjekker videre.

Det var det han fikk i posten nå. De ville ha dokumentasjon på det at han ikke har jobbet, evt om han jobber, siden moren får bidrag fra de, så det var vanlig at de sjekker det.

Han har personlig firma om det har noe å si? Er det vanskeligere for de å vite hans inntekt da?

skjønner ikke helt dette.men så lenge det ikke går utover han så har iallefall ikke vi noe å frykte..

Men allikavel..moren vil jo måtte betale dyrt om dette skal vise seg å være trygdesvindel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...