Gjest Lady42 Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Vi er begge 42 år.og endelig i julen fikk vi gaven..jeg er gravid. og vi gleder oss veldig...men det er noe jeg tenker på og er redd for. jeg er redd for folks reaksjoner pga av alderen vår. redd for hva de skal si.osv. jeg har to jenter fra forige ekteskap på 8 og 10 år.men han har ingen og jeg vil han skal få oppleve dette+at jeg ønsker et barn til.dette er jo vår siste sjanse. pga alderen vår.i helgen skal vi fortelle det til min samboers familie..og jeg er så redd for hva moren hans vil si...blir hun sint?syns hun vi er for gamle? men egentlig driter vi i det,VI er glade og gleder oss veldig.bør vi ta hensyn til andres meninger?nope? 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer ) Jeg tviler på at noen reagerer negativt på en sånn gladnyhet. 0 Siter
KaVa Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Dere skal selvsagt glede dere over graviditeten, og event. drite i hva andre mener. Når det er sagt: Noen vil nok reagere med "er det ikke litt sent, da" - men "noen" finner alltid noe å hakke på når en er gravid: enten er man for ung, eller er man for gammel, eller får man ungene for tett, eller får man dem med for stor aldersforskjell - det er umulig å gjøre alle til lags. Det som KAN være lurt, er å lese litt om svangerskap når mor er over 40, for å få med deg fakta om mulige komplikasjoner etc. Det kan hende at ufølsomme sjeler trekker fram at jo eldre mamman er, jo større fare er det for misdannelser ol. Da kan det være greit å være "bevæpnet" med fakta! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer! Enig med AneM, tviler på at noen blir sinte og leie av en slik gladnyhet. En bekjent var 43 da hun fikk sistemann, og det gikk kjempebra - det gjør det antakelig for deg/dere også. Lykke til! :-). 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Jeg synes det er hakket sent. Ikke fordi det er store sjanser for misdannelser el.l. - det er uansett marginalt. Men mest fordi ungen får gamle foreldre. Selv hadde jeg foreldre som var 38-39 når jeg ble født, og i løpet av barne- og ungdomsskolen så var det faktisk en smule flaut å ha foreldre som var på alder med alle de andres besteforeldre. Når det er sagt, så ville jeg aldri sagt til noen som var gravide at jeg synes de var for gamle. Verre er det med menn som blir fedre i 60-årene. Det er kjipt å gi ungene den "gaven" at faren dør av alderdom før de er 20. Og møter opp på skoleavslutninger o.l. med bleier og sykepleier. 0 Siter
Speak Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer:-) Dette er et valg dere har tatt. Stå for valget og gled dere over barnet. Om du skal ta hensyn til andres negative meninger blir du nok bare lei. Det gagner ikke noen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Folk reagerer på alt - enten er man for ung, for gammel, vært sammen fort kort eller noe annet. Gratulerer! Og masse lykke til! ) 0 Siter
pekkaline Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer, det er koselig at dere får et barn sammen synes jeg. Og som du sier, skal du gjøre '' ''men egentlig driter vi i det'' '' 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Jeg synes det er hakket sent. Ikke fordi det er store sjanser for misdannelser el.l. - det er uansett marginalt. Men mest fordi ungen får gamle foreldre. Selv hadde jeg foreldre som var 38-39 når jeg ble født, og i løpet av barne- og ungdomsskolen så var det faktisk en smule flaut å ha foreldre som var på alder med alle de andres besteforeldre. Når det er sagt, så ville jeg aldri sagt til noen som var gravide at jeg synes de var for gamle. Verre er det med menn som blir fedre i 60-årene. Det er kjipt å gi ungene den "gaven" at faren dør av alderdom før de er 20. Og møter opp på skoleavslutninger o.l. med bleier og sykepleier. Jeg hadde foreldre som var eldre enn dine,- 39 og 45 år da jeg ble født. Litt kjedelig var det kanskje da jeg var liten, at de var på alder med noens besteforeldre, men så ille var det da ikke, himmel og hav. Det hadde vært like (lite) flaut hvis de for eksempel var sterkt overvektige, snobbete, fattige eller noe annet som skilte seg ut. 0 Siter
Gjest nissekjerringa Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer Drit i hva andre måtte mene å kos dere framover. Det er vel ikke så uvanlig å få barn som "godt voksne" idag. 0 Siter
Gjest kammia Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Jeg synes det er hakket sent. Ikke fordi det er store sjanser for misdannelser el.l. - det er uansett marginalt. Men mest fordi ungen får gamle foreldre. Selv hadde jeg foreldre som var 38-39 når jeg ble født, og i løpet av barne- og ungdomsskolen så var det faktisk en smule flaut å ha foreldre som var på alder med alle de andres besteforeldre. Når det er sagt, så ville jeg aldri sagt til noen som var gravide at jeg synes de var for gamle. Verre er det med menn som blir fedre i 60-årene. Det er kjipt å gi ungene den "gaven" at faren dør av alderdom før de er 20. Og møter opp på skoleavslutninger o.l. med bleier og sykepleier. så du ville heller blitt en abort fordi du syns det var flaut å ha noen år eldre foreldre enn resten av klassen da du gikk på ungdomsskolen??? jeg ble født av mamma da hun var 43 eller 44. Og jeg er glad i livet mitt jeg. Aldern kan du alltids lyve ned et par år gjennom ungdomsskolen. Og det er da vitterlig bare et par ganger folk spørr. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Jeg synes det er hakket sent. Ikke fordi det er store sjanser for misdannelser el.l. - det er uansett marginalt. Men mest fordi ungen får gamle foreldre. Selv hadde jeg foreldre som var 38-39 når jeg ble født, og i løpet av barne- og ungdomsskolen så var det faktisk en smule flaut å ha foreldre som var på alder med alle de andres besteforeldre. Når det er sagt, så ville jeg aldri sagt til noen som var gravide at jeg synes de var for gamle. Verre er det med menn som blir fedre i 60-årene. Det er kjipt å gi ungene den "gaven" at faren dør av alderdom før de er 20. Og møter opp på skoleavslutninger o.l. med bleier og sykepleier. Spørsmålet var jo ikke hvorvidt det var ideelt, men om det var for sent. Man velger faktisk ikke alderen sin selv. 0 Siter
Gjest Angela26 Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Naa som dere er gravide synes jeg dere skal nyte denne tiden dere har fremfor dere, og kanskje vil dere bli overrasket av din manns familie ogsaa. Et lite nurk smelter de fleste hjerter:-) 0 Siter
morsan Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer! :-) Det har jo blitt mer og mer vanlig med 'eldre' mødre. Ikke bare har gjennomsnittsalderen for fødende steget, men det adopteres jo også mange barn, og der er vel heller ikke mors gjennomsnittsalder påfallende lav. Tidene har forandret seg siden du og jeg var barn. I min klasse på barneskolen syntes vi nestnen mødrene var gamle hvis de var 24 da de fikk barn - 'normen' var å ha født sitt første barn før de var 20! ;-) Lykke til videre i svangerskapet! 0 Siter
Jølsen Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer så masse! Så koselig da! Nei, jeg synes ikke dette er altfor sent. Litt sent er det jo, men ikke _for_ sent. Jeg er enig med deg i det du sier, dere skal ikke bry dere om hva andre mener om det. Det viktigste er at barnet blir friskt og at dere har tid og ressurser til å ta vare på barnet deres. Kos dere masse og gled dere :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Gratulerer! :-) Det har jo blitt mer og mer vanlig med 'eldre' mødre. Ikke bare har gjennomsnittsalderen for fødende steget, men det adopteres jo også mange barn, og der er vel heller ikke mors gjennomsnittsalder påfallende lav. Tidene har forandret seg siden du og jeg var barn. I min klasse på barneskolen syntes vi nestnen mødrene var gamle hvis de var 24 da de fikk barn - 'normen' var å ha født sitt første barn før de var 20! ;-) Lykke til videre i svangerskapet! Tror knapt jeg kjente til noen som hadde mødre som fødte før var 20, normen var vel 24-25, tenker jeg, og slingringsmonnet var lite. Selv syntes jeg at jeg hadde gammel mor, hun var jo nesten 30 da hun fikk meg! Og da hadde hun født førstemann drøye tre år tidligere. Selv var jeg selvfølgelig akkurat passe, da jeg fikk førstemann midt i 30-årene . 0 Siter
morsan Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Tror knapt jeg kjente til noen som hadde mødre som fødte før var 20, normen var vel 24-25, tenker jeg, og slingringsmonnet var lite. Selv syntes jeg at jeg hadde gammel mor, hun var jo nesten 30 da hun fikk meg! Og da hadde hun født førstemann drøye tre år tidligere. Selv var jeg selvfølgelig akkurat passe, da jeg fikk førstemann midt i 30-årene . :-) Dette var på landet - masse gravide bruder på 60-tallet!!! ;-) 0 Siter
kragens Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Det er mer og mer vanlig å få barn i denne alderen,men uansett hvis noen skulle bli sint eller reagere på det må de være helt korka! Gratulerer. 0 Siter
laban Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Det beste middelet mot alle teite reaksjoner, er å klare alt kjempefint (i hvert fall framstå slik utad). Være frisk under svangerskapet, supermamma i babyperioden og belage seg på en lang karriere som oppmann i idrettslaget. Det gjorde jeg da jeg fikk minsten noen dager før jeg fylte 40. Neida. Men det hjelper om dere klarer å avfeie ting med godt humør, i stedet for å nøre oppunder skepsisen. F.eks. hvis du får meldinger av typen "det blir ikke slitsomt, da?", er det mye vanskeligere å dure videre med den klagesangen hvis du svarer smilende med at du jo vet hva du går til og gleder deg over at du skal få oppleve det en gang til. Hvis du svarer "jo, jeg er litt redd for det", (selv om det er hva du tenker innimellom) gir du dem bare vann på mølla. Det skjer ingenting katastrofalt med kropp eller hjerne akkurat mellom "akseptabel" alder (34? 37? 39?) og de neste 4-5 årene. Folk i 40-årene har varierende helse og livsstil akkurat som folk i 20-årene. Jeg tror junior holder meg ung, ikke sliter meg ut. Når det gjelder gamle foreldre, er det mange i våre dager som har det (spesielt "gamle" pappaer). Det er så mange litt spesielle familieløsninger rundt dagens barn at ingen vil henge seg opp i foreldrenes alder hvis de ikke er spesielt hemmet av den. Når h*n blir tenåring risikerer dere å bli sett på som fossilt materiale uansett fødselsår. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Det beste middelet mot alle teite reaksjoner, er å klare alt kjempefint (i hvert fall framstå slik utad). Være frisk under svangerskapet, supermamma i babyperioden og belage seg på en lang karriere som oppmann i idrettslaget. Det gjorde jeg da jeg fikk minsten noen dager før jeg fylte 40. Neida. Men det hjelper om dere klarer å avfeie ting med godt humør, i stedet for å nøre oppunder skepsisen. F.eks. hvis du får meldinger av typen "det blir ikke slitsomt, da?", er det mye vanskeligere å dure videre med den klagesangen hvis du svarer smilende med at du jo vet hva du går til og gleder deg over at du skal få oppleve det en gang til. Hvis du svarer "jo, jeg er litt redd for det", (selv om det er hva du tenker innimellom) gir du dem bare vann på mølla. Det skjer ingenting katastrofalt med kropp eller hjerne akkurat mellom "akseptabel" alder (34? 37? 39?) og de neste 4-5 årene. Folk i 40-årene har varierende helse og livsstil akkurat som folk i 20-årene. Jeg tror junior holder meg ung, ikke sliter meg ut. Når det gjelder gamle foreldre, er det mange i våre dager som har det (spesielt "gamle" pappaer). Det er så mange litt spesielle familieløsninger rundt dagens barn at ingen vil henge seg opp i foreldrenes alder hvis de ikke er spesielt hemmet av den. Når h*n blir tenåring risikerer dere å bli sett på som fossilt materiale uansett fødselsår. ''Når h*n blir tenåring risikerer dere å bli sett på som fossilt materiale uansett fødselsår.'' Risikerer??? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.