Gå til innhold

For gamle for å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det beste middelet mot alle teite reaksjoner, er å klare alt kjempefint (i hvert fall framstå slik utad). Være frisk under svangerskapet, supermamma i babyperioden og belage seg på en lang karriere som oppmann i idrettslaget. Det gjorde jeg da jeg fikk minsten noen dager før jeg fylte 40.

Neida. Men det hjelper om dere klarer å avfeie ting med godt humør, i stedet for å nøre oppunder skepsisen. F.eks. hvis du får meldinger av typen "det blir ikke slitsomt, da?", er det mye vanskeligere å dure videre med den klagesangen hvis du svarer smilende med at du jo vet hva du går til og gleder deg over at du skal få oppleve det en gang til. Hvis du svarer "jo, jeg er litt redd for det", (selv om det er hva du tenker innimellom) gir du dem bare vann på mølla.

Det skjer ingenting katastrofalt med kropp eller hjerne akkurat mellom "akseptabel" alder (34? 37? 39?) og de neste 4-5 årene. Folk i 40-årene har varierende helse og livsstil akkurat som folk i 20-årene. Jeg tror junior holder meg ung, ikke sliter meg ut.

Når det gjelder gamle foreldre, er det mange i våre dager som har det (spesielt "gamle" pappaer). Det er så mange litt spesielle familieløsninger rundt dagens barn at ingen vil henge seg opp i foreldrenes alder hvis de ikke er spesielt hemmet av den. Når h*n blir tenåring risikerer dere å bli sett på som fossilt materiale uansett fødselsår.

''Men det hjelper om dere klarer å avfeie ting med godt humør, i stedet for å nøre oppunder skepsisen. F.eks. hvis du får meldinger av typen "det blir ikke slitsomt, da?", er det mye vanskeligere å dure videre med den klagesangen hvis du svarer smilende med at du jo vet hva du går til og gleder deg over at du skal få oppleve det en gang til.''

Jeg kjenner en som brukte denne teknikken ikke fordi hun var "gammel", men fordi hun ventet tvillinger. "Alle" skulle komme med skremselsspørmål om hvor ille det kom til å bli med dobbelt så mye arbeid etc, og hun smilte og sa at det uansett ble dobbelt så moro! :-)

Fortsetter under...

Skrevet

''Når h*n blir tenåring risikerer dere å bli sett på som fossilt materiale uansett fødselsår.''

Risikerer???

Mener du at det er så sikkert at jeg ikke burde skrive "risikerer"?

I så fall er jeg nok litt enig med deg - men det finnes nesten alltid sjeldne unntak...

Cookiemonster
Skrevet

så du ville heller blitt en abort fordi du syns det var flaut å ha noen år eldre foreldre enn resten av klassen da du gikk på ungdomsskolen???

jeg ble født av mamma da hun var 43 eller 44. Og jeg er glad i livet mitt jeg.

Aldern kan du alltids lyve ned et par år gjennom ungdomsskolen. Og det er da vitterlig bare et par ganger folk spørr.

Hvordan trekker du den slutningen? Hvor i all verden har jeg sagt at man skal ta abort hvis man er over 40? Jeg sier at det ikke er en ideéll alder etter min mening. Ergo mener jeg det er dumt å planlegge en graviditet i en slik alder. Du bør tenke litt over hvordan du leser ting før du svarer, og ikke ilegge folk meninger på den måten. Jeg er forøvrig motstander av abort, så jeg ville uansett ikke anbefalt abort av et levedyktig foster.

Skrevet

Mener du at det er så sikkert at jeg ikke burde skrive "risikerer"?

I så fall er jeg nok litt enig med deg - men det finnes nesten alltid sjeldne unntak...

Ja, de finnes kanskje.. ;-)

trollemor;o)
Skrevet

Gratulerer så mye!! Så lenge dette er noe dere ønsker og gleder dere over, så drit i hva alle andre måtte mene. Kan ikke skjønne at noen kan bli sint pga en graviditet...?!!

Mrs. Wallace
Skrevet

Gratulerer så mye!

Selvsagt vil det være noen som mener noe om det at du er gravid - men det ville det vært uansett. Og når det gjelder alder, er det bare å ta en titt på statistikken, så ser man at det å ha godt voksne foreldre i dag slett ikke er det samme som da vi var små. Det ser man jo på skoleavslutninger - aldersspennet på foreldrene er fascinerende. Og fordelen med å få barn i moden alder, er at man holder seg oppdatert så mye lenger. ;))

Så fortsett med den sunne innstillingen, drit i hva folk synes, og planlegg eventuelt noen fine og treffende svar å ha på lur dersom noen skulle finne på å gå over streken.

Annonse

ringerikskringla
Skrevet

da blir vel min mann sett på som fossil når veslemor blir tennåring da..

Min mann var 42 år når vesla kom til verden,og jeg kan da ikke se att dette vil bli noe problem..Han er verdens beste pappa og jentene forguder han.Og det tror jeg de vil gjøre når de er tenåringer også.jeg gratulerer dere så masse

Skrevet

Gratulerer :-))

Jeg fikk også positiv test noen dager før jul, og det er en helt fantastisk følelse - selv om jeg også er "gammel" - 39 år.

Mange, mange kvinner på 42 år får barn i dag - til og med det første! Og du har jo to fra før som ikke er så store.

Noen kommer kanskje til å kommentere det, men hva så? Folk slenger med leppa uansett hva det gjelder, vi kan da ikke la oss styre av det!

Hva moren hans vil si kommer litt an på hvilke mennesketype hun er. Men når dere forteller det, pass på å være begeistret og la det skinne gjennom at dette har dere prøvd på en stund ;-)

Lykke til! Vi har en spennende tid foran oss :-)

Skrevet

Tror knapt jeg kjente til noen som hadde mødre som fødte før var 20, normen var vel 24-25, tenker jeg, og slingringsmonnet var lite.

Selv syntes jeg at jeg hadde gammel mor, hun var jo nesten 30 da hun fikk meg! Og da hadde hun født førstemann drøye tre år tidligere.

Selv var jeg selvfølgelig akkurat passe, da jeg fikk førstemann midt i 30-årene ;).

''Selv syntes jeg at jeg hadde gammel mor, hun var jo nesten 30 da hun fikk meg! Og da hadde hun født førstemann drøye tre år tidligere.''

Min mor var 19 da min eldste søster ble født, og 23 da hun fikk sistemann (meg). Men jeg syntes aldri jeg hadde "ung" mor som barn/ungdom. Hun var ikke noen "venninne", men en voksen person - en _mor_! :-) Dette med alderen var ikke noe jeg tenkte på - det var bare sånn det var.

Det er først i mer voksen alder at jeg kan glede meg over å ha en mor som ikke er så fryktelig gammel. :-)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Gratulerer med graviditeten.

Jeg syns dere skal bekymre dere lite om hva andre syns, det er dere som skal ha barn, og så lenge dere er glade for dette, så er det ikke så nøye hva andre mener. Og er det noen andre enn Valla som kan bli _sinna_ fordi noen er i lykkelige omstendigheter? ;-) Det kommer sikkert til å gå fort over i så fall.

Har en venninne som fikk barn da ho var 44, samboeren hennes var 51. Var nok mange som mente noe der, ja, men det tror jeg de ga jamt f.. i. Det er kanskje viktig å ha i bakhodet at noen kommer til å reagere? Men å ta _hensyn_ til deres meninger? Nope!

Gjest Elextra
Skrevet

''Selv syntes jeg at jeg hadde gammel mor, hun var jo nesten 30 da hun fikk meg! Og da hadde hun født førstemann drøye tre år tidligere.''

Min mor var 19 da min eldste søster ble født, og 23 da hun fikk sistemann (meg). Men jeg syntes aldri jeg hadde "ung" mor som barn/ungdom. Hun var ikke noen "venninne", men en voksen person - en _mor_! :-) Dette med alderen var ikke noe jeg tenkte på - det var bare sånn det var.

Det er først i mer voksen alder at jeg kan glede meg over å ha en mor som ikke er så fryktelig gammel. :-)

Min mor holdt på med utdannelse da hun var ca. 19-23, så hun var nok overmoden for giftemål og barn så snart hun var ferdig :P.

Tenkte faktisk selv tidligere at det passet med barn et par år etter studiene, så fikk jeg etablert meg i jobb først, men nå tok det noen flere år da!

Skrevet

Min mor holdt på med utdannelse da hun var ca. 19-23, så hun var nok overmoden for giftemål og barn så snart hun var ferdig :P.

Tenkte faktisk selv tidligere at det passet med barn et par år etter studiene, så fikk jeg etablert meg i jobb først, men nå tok det noen flere år da!

For meg også - årene gikk fort gitt! :-)

Det var likevel helt naturlig for meg selv og i min omgangskrets å få barn etter fylte 30. Derfor var det litt rart en gang jeg var i en gruppe der det var mye mer vanlig å få barn i første halvdel av tyveårene, og noen ble overrasket over at jeg som var "så gammel" (dvs 34 dengangen) bare hadde en 3-åring!! ;-)

Jeg burde vel helst ha hostet frem en konfirmant! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

For meg også - årene gikk fort gitt! :-)

Det var likevel helt naturlig for meg selv og i min omgangskrets å få barn etter fylte 30. Derfor var det litt rart en gang jeg var i en gruppe der det var mye mer vanlig å få barn i første halvdel av tyveårene, og noen ble overrasket over at jeg som var "så gammel" (dvs 34 dengangen) bare hadde en 3-åring!! ;-)

Jeg burde vel helst ha hostet frem en konfirmant! ;-)

Bare vent - konfirmanten kommer fortere enn du aner!

Annonse

Skrevet

Bare vent - konfirmanten kommer fortere enn du aner!

Ja, jeg merker at eget barn og søskenbarn begynner å bli store gitt! :-)

Foreløpig er min gutt mest barn fortsatt, men det er litt rart å se de eldste kusinene begynne å få former, gå rundt med sminke osv. :-)

Gjest sola mi
Skrevet

Hans mor vil sikkert bli overlykkelig over å bli bestemor igjen/eller for første gang?!

Gjest kammia
Skrevet

Hvordan trekker du den slutningen? Hvor i all verden har jeg sagt at man skal ta abort hvis man er over 40? Jeg sier at det ikke er en ideéll alder etter min mening. Ergo mener jeg det er dumt å planlegge en graviditet i en slik alder. Du bør tenke litt over hvordan du leser ting før du svarer, og ikke ilegge folk meninger på den måten. Jeg er forøvrig motstander av abort, så jeg ville uansett ikke anbefalt abort av et levedyktig foster.

Det var et retorisk spørsmål.:)

Det hører vel med til sjeldenheten at noen virkelig planlegger ikke få barn før man er over 40.

Skrevet

Gratuler med godnyheten! Jeg synes ikke det er for gamle. Ar samboeren din er like ung som deg er jo positivt.

Jobber sammen med eo som nylig fikk sitt andre barn, 43 år gammel. Hun ser ung ut; jeg tror at små barn holder en ung...

Da jeg gikk på skolen, fikk to mødre på 47 år sine yngste barn, kan ikke huske at jeg reagerte på alderen. De "fleste" fikk siste barnet rundt 42-årsalderen, og i noen tilfeller var faren over 50.

Senere fikk vi en periode med veldig unge førstegangsfødene. Mine klassekamerater giftet seg tidlig fordi de ventet barn.

I dag er mange førstegangsfødende langt over 30, mens noen ganske få får et barn eller to mens de enda er tenåringer. Alt er vel normalt!

Skrevet

Tror ikke folk bryr seg så mye jeg. Jeg fikk negative reaksjoner da jeg skulle ha minstemann, men det gikk ikke på alderen og etter at han ble født er det nesten ingen som har sagt noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...