Gjest snylasjepastaten Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Jeg begynner kanskje å jobbe i barnehage. Har liten erfaring med barn... Har noen tips eller råd til meg? Har jobbet 4 dager i barnehage før, det gikk OK, men jeg følte meg så forferdelig dum og usikker... ble derfor utrolig sliten og begynte å jobbbe med renhold istedet... Men er ferdig med den praksisen fra nav og må få meg jobb... Har ikke lappen så barnehage er vel det eneste jeg kan få. 0 Siter
Mamma07 Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Kjente meg igjen i masse av det du skrev her. Så jeg følger ivrig med på om det kommer noe svar.. 0 Siter
miia Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Du høres jo ikke akkurat heltent ut på å skulle jobbe i barnehage da... Og som ped leder må jeg si at ville fristet lite å få deg inn i personalgruppa med den innstillingen der; at jobb i barnehage er det eneste du kan få liksom... Er bare så lei av at barnehagen og den jobben personalet gjør blir nedvurdert... Barna fortjener engasjerte og interesserte voksne, ikke noen som bare "er der" for å ha en jobb og få lønn... 0 Siter
Gjest entusiastisk bhg-assistent Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Du høres jo ikke akkurat heltent ut på å skulle jobbe i barnehage da... Og som ped leder må jeg si at ville fristet lite å få deg inn i personalgruppa med den innstillingen der; at jobb i barnehage er det eneste du kan få liksom... Er bare så lei av at barnehagen og den jobben personalet gjør blir nedvurdert... Barna fortjener engasjerte og interesserte voksne, ikke noen som bare "er der" for å ha en jobb og få lønn... Så enig med deg! Hvis jeg skulle utdanne meg til førskolelærer så vil det være en av betenkelighetene, det at man kan risikere å måtte jobbe sammen med uengasjerte assistenter som tar lett på arbeidet. Jeg opplever jobben som veldig krevende, og mye stress. Man -må_ være glad i arbeidet for å takle dette på en god måte. De ansattes engasjement og glede smitter over på barna. Hvis man ikke er intressert i å bidra til å gi barna en trygg, hyggelig og morsom hverdag så synes jeg man heller kan vaske eller gjøre noe annet som ikke har med mennesker å gjøre. 0 Siter
Gjest vet ikke hvor detaljert svar du var ute etter men... Skrevet 4. januar 2008 Skrevet 4. januar 2008 Hei. Først og fremst er jeg litt enig med miia - du må kjenne VIRKELIG godt etter om du har lyst til dette - og ikke minst om du tror du kan passe til jobben. Alt for mange tar en barnehagejobb bare fordi det høres så greit ut å "bare" "passe barn", eller i påvente av en annen jobb, fordi det høres så greit ut. Når det viser seg at det ikke BARE er å passe barn, faller de av en etter en.. Dette gjør jo at barnehagen er en ustabil arbeidsplass. MEN! Det er viktig å huske på at INGEN blir god i en jobb etter bare 4 dager. Jeg forventer IKKE av mine assistenter at de skal være proffe første dagen. Veldig mange føler seg usikre og dumme, men etter hvert som de blir trygge, er det flere som blomstrer, og enkelte har bestemt seg for å bli i barnehagen, selv om de i utgangspunktet har andre utdanninger og yrkesplaner. Jeg vet ikke helt hva slags råd du ønsker. Som ny på en arbeidsplass er det ofte lurt å være ydmyk og tørre å spørre om råd. Jeg pleier å si - dess mer du spør og graver, dess enklere for oss å vite hva du trenger å lære, og enklere for deg - du lærer! Ikke vær flau for å spørre, si at du er helt fersk og blank og trenger veiledning. Da forventer heller ikke de rundt deg at du skal ta i et tak som om du hadde lang erfaring. I en hektisk hverdag er det lett å glemme at nye rundt deg ikke har erfaring og kan trenge veiledning. Så går det seg til etter hvert som du lærer rutinene, de voksne og barna og kjenne. Det er viktig at du tar initiativ og hjelper til i de praktiske gjøremålene du ser gjennom dagen. Det er også veldig viktig å, etter hvert som du "modnes" i yrket, å være med aktivt på møter og i diskusjoner, komme med innspill og observasjoner om barn, foreldre, rutiner og arbeidssituasjonen, eller hva det nå skulle være. Når det gjelder barna, syns jeg det er viktig at du er åpen og lyttende. Setter du deg ned med en bok, har du barna vrimlende rundt deg med en gang. Vis hvor du har grensene dine med en gang (tro meg; det liker de andre voksne å se!); altså - ser du et barn slå, så må du reagere på det, snakker de frekt til deg, så reagerer du på det. Si med bestemt stemme at du ikke syns det er noe hyggelig at de sier eller gjør sånn og sånn, så "det må du ikke gjøre" eller noe lignende. Ellers er det jo å hjelpe de til å bli selvstendige små individ ved å vise dem hvordan ting skal gjøres - IKKE gjøre det for dem. Tøys og le med dem. Se dem og snakk med dem. Lytt til dem og fantaser sammen med dem. Hjelp dem til å lære lekekoder (dele, vente, vinne, tape, hver sin gang osv), vær barnslig og vær med i leken, barn skifter ofte tema raskt i leken, plutselig er de i butikken, og så kom elefanten og han bæsja i vasken! Konflikter er ikke hyggelig, men viktig for barnas sosiale læring, det er mye bra læring av det. Men vær en som megler og få begge barna på banen og si noe om hva som skjedde. Så spør du begge hver sin gang om det er noe de kan si eller gjøre for at det skal bli bra igjen. Så kommer de gjerne med forslag. Eller du hjelper. Viktig å ha øyet på flere steder på en gang. Mest hos barna men også på klokka! (høres fælt ut men...!) Dagen går sin gang, og det er mye som må klaffe og mye rydding som må være ferdig før neste aktivitet. En må alltid tenke fremover - ikke sett i gang med 7 ting på en gang, rydd heller opp mellom hver aktivitet, så slipper du å bruke dobbelt så lang tid for å få BARNA til å rydde. Det er en viktig lærdom i det å avslutte en aktivitet ved å gjøre det fint rundt seg igjen. Foreldrene er et kapittel for seg selv, men et veldig viktig et! Det er viktig å gå inn for å bli kjent med dem slik at de føler seg trygg på hvem som har ansvaret for barna deres gjennom dagen. Trygge foreldre gir trygge barn! Husk å komme med små historier og ha oversikt over hva barnet har gjort gjennom dagen så de vet at barnet deres har blitt sett. Det er en veldig hektisk og stresset hverdag, men dersom du vil, kan du gjøre veldig mye for å ha det gøy! Du kan bruke veldig mange sider av deg selv og utfolde deg med dine interesser. Vær kreativ og du vil få det gøy på jobb!! Lykke til med jakten på en jobb du vil trives i! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.