Gå til innhold

Spørsmål angående mokkakanne

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffe 2008
Skrevet

Hei!

Jeg har kjøpt meg en mokkakanne (espressokanne), og lurer på hvor mye espresso jeg skal ha i beholderen. Det står "fyll beholderen", men hva er deres erfaringer med hva som er fornuftig å fylle opp til? Er det bra å ha den fyllt til randen, men uten topp, slik at det ligger slett opp til kanten?

Jeg lurer også på hvor sterkt kokeplaten bør stå på - dette står det ingenting om.

På forhånd takk. :-)

Skrevet

Jeg fyller på kaffe relativt til vannmengden. Jeg har en kanne som koker kun én kopp om gangen, og den fyller jeg helt opp - mens den som koker fire kopper fyller jeg som regel bare halvveis. Ikke stamp kaffen, men bare fyll opp og stryk av. Vann fylles opp til ventilen ved full mengde, eller lavere ved mindre mengde.

Plata settes på fullt, du hører lett når kanna er kokt tom (det blir en sånn "luftig" boble-/freselyd).

Skrevet

Jeg fyller på kaffe relativt til vannmengden. Jeg har en kanne som koker kun én kopp om gangen, og den fyller jeg helt opp - mens den som koker fire kopper fyller jeg som regel bare halvveis. Ikke stamp kaffen, men bare fyll opp og stryk av. Vann fylles opp til ventilen ved full mengde, eller lavere ved mindre mengde.

Plata settes på fullt, du hører lett når kanna er kokt tom (det blir en sånn "luftig" boble-/freselyd).

Jeg har alltid stampet kaffen; hvorfor er ikke det optimalt?

Gjest Kaffe 2008
Skrevet

Jeg har hørt at man uansett _må_ fylle opp med kaffe, jeg... men høres egentlig litt merkelig ut... jeg skal prøve som du sier, jeg. :-)

Hvis jeg tar halv mengde vann tar jeg da kanskje halv beholder med kaffe da? :-) Jeg syns styrken ved fullt med vann og fullt med kaffe er bra...

Tusen takk for hjelpen! :-)

Skrevet

Jeg har alltid stampet kaffen; hvorfor er ikke det optimalt?

Er faktisk ikke sikker, men vil tro at det går både på mengde (det blir jo mer kaffe om du stamper den) og tettheten - det er vanskeligere for vannet å trenge gjennom stampet kaffe, og det vil vel gå ut over den optimale bryggetida?

Skrevet

Jeg har hørt at man uansett _må_ fylle opp med kaffe, jeg... men høres egentlig litt merkelig ut... jeg skal prøve som du sier, jeg. :-)

Hvis jeg tar halv mengde vann tar jeg da kanskje halv beholder med kaffe da? :-) Jeg syns styrken ved fullt med vann og fullt med kaffe er bra...

Tusen takk for hjelpen! :-)

Det er jo ikke noen lov, dette - om du liker kaffen slik du tilbereder den så fortsetter du med det. ;) Det er imidlertid ikke nødvendig å fylle opp med kaffe om du ikke fyller opp med vann.

Skrevet

Det er jo ikke noen lov, dette - om du liker kaffen slik du tilbereder den så fortsetter du med det. ;) Det er imidlertid ikke nødvendig å fylle opp med kaffe om du ikke fyller opp med vann.

Også jeg som trodde du kunne varte opp med en eller annen ekspertuttalelse som medførte at jeg måtte endre mine vaner...*s*

Vi burde forresten snart starte en diskusjon om hvilke kaffetyper som smaker best :-)

Skrevet

Er faktisk ikke sikker, men vil tro at det går både på mengde (det blir jo mer kaffe om du stamper den) og tettheten - det er vanskeligere for vannet å trenge gjennom stampet kaffe, og det vil vel gå ut over den optimale bryggetida?

Men man stamper jo kaffen ved bruk av espressomaskiner. Hva er forskjellen?

Skrevet

Men man stamper jo kaffen ved bruk av espressomaskiner. Hva er forskjellen?

Større trykk i maskin enn i kanne, trur eg.

Skrevet

Også jeg som trodde du kunne varte opp med en eller annen ekspertuttalelse som medførte at jeg måtte endre mine vaner...*s*

Vi burde forresten snart starte en diskusjon om hvilke kaffetyper som smaker best :-)

For espresso: Illy. Ingen konkurrent - jeg kjøper av og til billigere merker for å spare inn litt på budsjettet, men det har enda til gode å være en faktisk innsparing (siden jeg ikke klarer å drikke de andre, og kjøper en Illyboks i tillegg neste dag..).

Skrevet

For espresso: Illy. Ingen konkurrent - jeg kjøper av og til billigere merker for å spare inn litt på budsjettet, men det har enda til gode å være en faktisk innsparing (siden jeg ikke klarer å drikke de andre, og kjøper en Illyboks i tillegg neste dag..).

Jeg bruker enten en blanding bestående av like deler fransk espresso, italiensk espresso og blå java (må blande det selv), eller den blandingen de selger på Rooster som er norges eldste kaffebar :-)

Skrevet

Jeg bruker enten en blanding bestående av like deler fransk espresso, italiensk espresso og blå java (må blande det selv), eller den blandingen de selger på Rooster som er norges eldste kaffebar :-)

Sofistikert, du - jeg får ta meg en tur på byens kaffebar og sjekke utvalget, skjønner jeg. ;) Fikk fancy maskin til jul, som kverner bønnene "on the fly", så det burde være mulighet for å eksperimentere litt!

Gjest Kaffe 2008
Skrevet

Jeg har merket at kaffen etter brygging er klint opp til sila som satt på toppen... og at det er et tomrom under dette "lokket av kaffe"... så jeg vet ikke helt hva den stampingen har å si... for det vil vel uansett løse seg opp? Sett at man ikke har så mye kaffe i den ikke har rom til å flytte på seg / bli hevet da...

Gjest Kaffe 2008
Skrevet

Jeg må prøve meg frem. :-)

Jeg syns det ble mindre bitterhet når jeg kokte den på lavere temperatur... det syns jeg ble bedre egentlig. Men mulig det bare er noe jeg innbiler meg.

Men har ikke fått prøvd hva som skjer om jeg bare fyller opp med halvparten kaffe og halvparten vann ennå... =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...