Gå til innhold

Sunt og vanlig kosthold (langt)

hanni1365379972

Anbefalte innlegg

hanni1365379972

Hei. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i nærmere 10 år, men skal bruke sommeren på å få orden på kostholdet mitt. I mange år har jeg spist frokost, lite utover dagen og et tungt måltid på kvelden etter klokka 21. Det er bare på kvelden jeg liker å spise egentlig, så jeg må spise noe da - for da slapper jeg skikkelig av, men nå for tiden ender det ofte i overspising. Jeg skal nå begynne å spise 4 ganger daglig - men er samtidig redd for å legge for mye på meg. Jeg har i tillegg irritabel tarm (som følge av langvarig, uregelmessig kosthold)- og får vondt i magen etter store og tunge måltider (som det jeg har på kvelden). Er dette ok å spise i løpet av en dag:

Frokost: 1 skive med ost, te og juice.

Lunsj: 1 skive med ost eller leverpostei, frukt, kaffe-latte.

Middag: ??? (Har ikke spist normal middag regelmessig på mange år - men normal middagsporsjon gjør at jeg får magesmerter... Da mener jeg for eksempel 1 grov seikake + 2 poteter og gulerot)

Kvelds: 2 knekkebrød + te.

Jeg er 174 høy og veier 61 kg ca. Er ikke interessert i å gå ned, men absolutt ikke mye opp heller. Har tenkt til å øke matmengden etter noen uker, men kan jeg starte på dette - og hva gjør jeg med middagen?

Jeg trener ikke noe nå og er forresten 25 år. Kan noen hjelpe meg?

På forhånd takk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Det er vel greit å begynne med det du har, men så snart du føler deg klar for det bør du øke matinntaket, siden det er altfor lite. Spis lette middager, som fisk + patasalat, eller kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hanni1365379972

Det er vel greit å begynne med det du har, men så snart du føler deg klar for det bør du øke matinntaket, siden det er altfor lite. Spis lette middager, som fisk + patasalat, eller kylling.

Ja, men middagen er uansett vanskelig - for som sagt får jeg vondt av "vanlig prosjon". Kan noen tipse meg om småretter som kan fungere som middagsmat. Jeg spise nemlig ellers kun ostesmørbrød eller brødskiver som middagsmåltid - og dette blir litt vel ensidig. Hvis jeg lager vanlig middag spiser jeg til jeg får vondt i magen - så jeg må lage noe lite liksom. Litt sær og vanskelig. Fint om noen kan hjelpe meg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noor@lis

Ja, men middagen er uansett vanskelig - for som sagt får jeg vondt av "vanlig prosjon". Kan noen tipse meg om småretter som kan fungere som middagsmat. Jeg spise nemlig ellers kun ostesmørbrød eller brødskiver som middagsmåltid - og dette blir litt vel ensidig. Hvis jeg lager vanlig middag spiser jeg til jeg får vondt i magen - så jeg må lage noe lite liksom. Litt sær og vanskelig. Fint om noen kan hjelpe meg : )

Suppe? Toro har nettopp lansert noen nye supper i mindre pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest motisaz

heisann.

du kan jo feks spise middag to ganger?? spise to små middager kanskje?

Lag ferdig en porsjon på tallerkenen og ta den med deg i et annet rom enn kjøkkenet, så spiser du mens du gjør noe annet samtidig..feks. ser på tv, løser kryssord..etc..

dette er t tips for å klare å stoppe før du får vondt i magen..er ikke sikkert det hjelper for deg da, men bare et lite forslag (:

super tå høre at du er på vei ut av sf'en!!

klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hanni1365379972

heisann.

du kan jo feks spise middag to ganger?? spise to små middager kanskje?

Lag ferdig en porsjon på tallerkenen og ta den med deg i et annet rom enn kjøkkenet, så spiser du mens du gjør noe annet samtidig..feks. ser på tv, løser kryssord..etc..

dette er t tips for å klare å stoppe før du får vondt i magen..er ikke sikkert det hjelper for deg da, men bare et lite forslag (:

super tå høre at du er på vei ut av sf'en!!

klemmer

Hei motisaz og noor@lis. takk for svar. Jeg tror kanskje løsningen er å lage i stand små porsjoner, ja. Problemet er også at jeg har en samboer som gjerne vil spise middag med meg. Han vet at jeg står på for tiden med mat, men tenker nok at middag er middag. Middag er - og har vært i 10 år det vanskeligste måltidet for meg. Som regel blir det sånn at jeg hopper over middag - og spiser mye i 21-22-tiden.... sjokolade, ostesmørbrød med bacon....alt jeg kan komme over. Og det orker jeg bare ikke mer... Og jeg må ha kveldsmat (av en eller annen tvangstankeaktig grunn) - og da kan jeg ikke ha vondt i magen fra klokka 17. Men suppe kan funke - og kanskje om jeg klarer å lage en liten porsjon av noe uten å spise opp alt : (

Vanskelig dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noor@lis

Hei motisaz og noor@lis. takk for svar. Jeg tror kanskje løsningen er å lage i stand små porsjoner, ja. Problemet er også at jeg har en samboer som gjerne vil spise middag med meg. Han vet at jeg står på for tiden med mat, men tenker nok at middag er middag. Middag er - og har vært i 10 år det vanskeligste måltidet for meg. Som regel blir det sånn at jeg hopper over middag - og spiser mye i 21-22-tiden.... sjokolade, ostesmørbrød med bacon....alt jeg kan komme over. Og det orker jeg bare ikke mer... Og jeg må ha kveldsmat (av en eller annen tvangstankeaktig grunn) - og da kan jeg ikke ha vondt i magen fra klokka 17. Men suppe kan funke - og kanskje om jeg klarer å lage en liten porsjon av noe uten å spise opp alt : (

Vanskelig dette...

Hvis du og samboeren spiser sammen kan jo du spise ren suppe, mens han kan supplere med ostesmørbrød, kokt egg eller macaroni. Da blir dere begge (forhåpentligvis) fornøyde og mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei hanni

Det er fint at du legger en plan for hvordan du skal spise. Jeg tror det kan være en god hjelp for deg. Da skal du ikke argumentere med deg selv om hva og når du skal spise, men gjøre det som planen forteller. Planen kan være omtrent som du beskriver med frokost kl.., lunsj kl.., middag kl.. og kvelds kl.. Sett opp at til frokost skal jeg spise xx og drikke zz. Spis minst 4, gjerne 5 måltider hver dag. Du kan få hjelp til dette hos en ernæringsfysiolog (dersom det er noen der du bor) som kan sikre at du får et ernæringsmessig godt sammensatt kosthold. Mange har nytte av slike kostplaner i en overgangsperiode for å få orden på kostholdet sitt. Det er ingenting i veien for at du kan spise brødmat som middag eller bytte til middagsmat som kveldsmat. Forsøk å spise noe mer enn du har beskrevet på planen din. Kanskje en Go`morgen yoghurt kan være et ok mellommåltid på ettermiddagen? Da trenger du ikke spise et stort middagsmåltid som du får vondt i magen av. Du bør ta 1 multivitamin- og mineraltbl, samt 2 trankapsler annen hver dag. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...